Mitä jälkitarkastuksessa tehdään?

  • Ketjun aloittaja Epätietoinenäiti
  • Aloituspäivämäärä
Ensimmäisinä usean vuoden takaa muistuu mieleen:
Sisätutkimus, kyselyitä mielialasta ja voinnista ja miten vauva-arki on lähtenyt käyntiin.
 
Sisätutkimus jos haluaa (olen kokenut itse hyödylliseksi), kyselyä mielialasta ja ehkäisyn tarpeesta. Kolmosesta ja nelosesta lisäksi kokeiltu samalla lantionpohjan lihasten toimivuutta ja nelosesta ekaa kertaa mitattu vatsalihasten erkauman kokoa.
 
Joo mut yllätti et tota erkaumaa ei huomioitu mitenkään. Mulla oli sektio takana nii lääkäri vaa katto sen arven, ei muita tutkimuksia. Ehkäsystä puhuttiin plus jotain yleistä voinnista.
 
Mulle laitettiin myös kuparikierukka jälkitarkastuksessa. Jos muistan oikein niin ei maksanut mitään siinä yhteydessä. Oon myös kuullu et joiltain on koitettu vatsalihakset (erkauma).
 
Sisätutkimus ei sitten ole millään lailla tarpeellinen, mikäli sellaista ei itse halua (minä en ole halunnut, koska en kokenut tarvetta). Ihan tiedoksi kun joskus olen kuullut että joku lääkäri on sitä "vaatinut" 😊
 
Jälkitarkastuksessa kartoitetaan käytännössä, miten on palautunut synnytyksestä. Itsellä kaikista tehty sisätutkimus, samalla testailtu lantionpohjalihaksia. Viimeisimmästä testailtiin myös vatsalihasten erkauma. Keskusteltu palautumisesta (fyysisestä ja psyykkisestä), imetyksen sujumisesta, tulevasta ehkäisystä. Mulle lääkäri myös kirjoitti reseptin kierukkaan ja teki lähetteen papa-kokeeseen. Sieltä saa myös todistuksen, jonka Kela vaatii, jotta saa vanhempainpäivärahaa.
 
Oli sisätutkimus ja vähän testattiin lantionpohjalihaksia. Juteltiin vauva-arjesta ja lopuksi mulle laitettiin ehkäisykapseli. Molemmissa jälkitarkastuksissa oli ultra, jotta selvitettiin kierron vaihe ehkäisyä ajatellen.
 
Tehtiin sisätutkimus ja siinä samalla kokeiltiin lantionpohjan lihasten toimintaa. Erkaumaa ei multa katottu kummankaan kohdalla. Kuopuksen kohdalla siitä kysyin ja tuli vähän olo ettei lääkäri siitä hirveästi tiennytkään. Kuopuksen jälkeen laittoi myös kuparikierrukan. Kai siinä jotain yleisesti jaksamisesta ja voinnista puhuttiin.
 
Esikoisen aikaan neuvolalääkäri kyseli kuulumisia ja ehkäisystä, katsoi sektiohaavan, teki sisätutkimuksen ja katsoi vatsalihasten erkauman (sellainen löytyi). Kaikki ok.
Kuopuksen aikaan ulkoistettu omalle neuvolan terkalle, katsoi sektiohaavan ja kyseli kuulumiset.
 
Mitä jälkitarkastuksen sisätutkimuksessa tutkitaan? Mietin, että raskausaikana indikaatio sille on aika selvä, vaikkei sisätutkimusta kai nykyään rutiinisti enää suositellakaan tehtäväksi eikä monin paikoin tehdäkään, mutta mitä jälkitarkastuksen sisätutkimuksessa etsitään ja tarkastetaan?
 
Mitä jälkitarkastuksen sisätutkimuksessa tutkitaan? Mietin, että raskausaikana indikaatio sille on aika selvä, vaikkei sisätutkimusta kai nykyään rutiinisti enää suositellakaan tehtäväksi eikä monin paikoin tehdäkään, mutta mitä jälkitarkastuksen sisätutkimuksessa etsitään ja tarkastetaan?
Mulla ainakin katsottiin limakalvojen kuntoa ja onko laskeumia. Piti siis samalla vähän ponnistella niin näki pullottaako siellä jotain ylimääräistä.
 
Mitä jälkitarkastuksen sisätutkimuksessa tutkitaan? Mietin, että raskausaikana indikaatio sille on aika selvä, vaikkei sisätutkimusta kai nykyään rutiinisti enää suositellakaan tehtäväksi eikä monin paikoin tehdäkään, mutta mitä jälkitarkastuksen sisätutkimuksessa etsitään ja tarkastetaan?
Palautumistahan siinäkin katsotaan, esim. jos synnytyksessä on tullut repeytymiä, nirhaumia yms. Mulla esim. ekasta tehtiin episiotomia niin sen haavan palautuminen tsekattiin ja viimeisimmässä synnytyksessä huomattiin epämääräinen patti (ilmeisesti pieni verenpurkauma tmv.), jonka lääkäri sit tsekkas, onko lähtenyt pienentymään tai pitäiskö tehdä lisätutkimuksia. Limakalvojen kunto ylipäänsä on ollut kai se pääsyy ja se ettei just ois mitään laskeumia tai muuta vastaavaa havaittavissa. Ja sit just niitä lantionpohjalihaksia on testailtu.
 
Mulla ainakin katsottiin limakalvojen kuntoa ja onko laskeumia. Piti siis samalla vähän ponnistella niin näki pullottaako siellä jotain ylimääräistä.
Just nämä siinä katsottiin. Mulla on lisäksi ultrattu pitkittyneen vuodon takia ja on löytynyt istukan rippeitä, joiden vuoksi lähetetty kaavintaan. Ei siis missään nimessä turha tutkimus mielestäni.
 
Takaisin
Top