Mielialalääkkeet

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko kokemusta?

Mulla on kokeilussa taas eri lääke, PMDD:tä yritetty hoitaa kesästä lähtien. Hidasta on löytää toimivaa lääkettä, josta ei tulisi merkittävää haittaa aiheuttavia sivuoireita.
Nyt kokeilussa essitalopraami, annosta on jouduttu puolittamaan hyvin hurjan pahoinvoinnin takia. Olen miettinyt että miksi mulle tuntuu tulevan kaikki ikävät oireet kaikista pillereistä, olenko jotenkin herkkä lääkeaineille kuten olen hormoneillekin. Tietty pitäisi viikkoja/kuukausia kokeilla uutta lääkettä aina, mut jos tulee rajuja oireita niinkuin mulla niin ei se oikeen ole mahdollista.
 
Täällä käytössä ketipinor minimiannoksella. Olen ollut tähän tyytyväinen, mutta kaikillehan se(kään) ei sovi.
 
Mulla on kokemusta monesta lääkkeestä. Tällä hetkellä käytössä setralin, atripriprazole, lamictal ja olanzapin.
Mun lääkkeiden vähentämistä on mietitty, mutta lopulta todettu että liian vaarallista yrittää. Oon itse tosi tyytyväinen.

Setralin on masennuslääke, jota lisään syksyllä itse puoli tablettia ja keväällä vähennän taas. Näin estetään masennus ja kevään yli kierrokset kun sitten taas vähentää.

Mulla on ollut ketipinor, mutta sain siitä vaarallisia oireita, kuten todella nopea syke levossa, huono olo ja sydämen tykytykset. Toisille sopii kuitenkin eli avoimin mielin kannattaa suhtautua.

Mun lääkitystä titrattiin pitkään ja huolella. Voin sanoa, että kaikki keinot ja annokset käytiin läpi, kunnes mun olo koheni. Kyllähän toi outo annostus ja lääkemäärä herättää kummastusta, ehkä jopa vähän huvitusta joissain lääkäreissä kun on niin jännä. 😁

Mutta, mutta... Olo on tasainen ja hyvä. Koen voimakasta iloa ja pettymystä normaalisti ja muitakin tunteita, eli ei ole lamaannuttava lääkitys. 🤗
 
Onko kokemusta?

Mulla on kokeilussa taas eri lääke, PMDD:tä yritetty hoitaa kesästä lähtien. Hidasta on löytää toimivaa lääkettä, josta ei tulisi merkittävää haittaa aiheuttavia sivuoireita.
Nyt kokeilussa essitalopraami, annosta on jouduttu puolittamaan hyvin hurjan pahoinvoinnin takia. Olen miettinyt että miksi mulle tuntuu tulevan kaikki ikävät oireet kaikista pillereistä, olenko jotenkin herkkä lääkeaineille kuten olen hormoneillekin. Tietty pitäisi viikkoja/kuukausia kokeilla uutta lääkettä aina, mut jos tulee rajuja oireita niinkuin mulla niin ei se oikeen ole mahdollista.
Lääkkeitä on usein tosi vaikea saada kohilleen heti. Voi joutua käydä läpi monta, ennenkuin hyvä osuu kohdalle. Mä olen todella herkkä lääkkeille ja siksi pienikin annos vaikuttaa voimakkaasti. Mullakin oli aikanaan voimakasta pahoinvointia lääkkeistä, mutta meni ohi kun annosta alettiin nostaa tosi hitaasti. Toisilla joutuu antaa tosi pientä annosta ja nostaa hitaasti, että sivuoireet ei olisi niin voimakkaat.

Ikävä kyllä sivuoireet ei aina täysin katoa ja mulla on edelleen satunnaisesti pahoinvointia, katse kohdistuu ylöspäin väkisin ja asentohuimausta toisinaan.
 
Sepä olisikin kun heti osuisi kohdalle toimiva kombo. Mä alan olee tosi kyllästynyt näihin lääkekokeiluihin, oli tarkoitus saada kuntoon ennen kuin lähden töihin. Nyt näyttää aika huonolta, tekis mieli vaan lopettaa kaikki ja mennä luontaistuotteiden kanssa ja buustaa terveellisiä elämäntapoja. Pitää kyl silti kattoo eka lääkärin kanssa että mitä seuraavaksi, varmaan toiset valmisteet. Ja oli muuten eka lääkäri, joka oli huolissaan mun e-pillerien käytöstä koska ylipaino ja migreenihistoria. Ihmettelinkin miksi kolme edellistä oli vaan että kyllä ne sopii.
 
Mulla migreeni helpotti kun kierukkaan siirryin.
Hei joo sellaisia kokemuksia olen lukenutkin! Itse en halua kierukkaa kokeilla, tuntuu että liikaa rahaa ja vaivaa menee jos ei sovi mulle. Hormoneista menee niin nuppi sekaisin tän oireyhtymän kanssa😵
Fluoksetiini on seuraava mielialalääke, jota lähden kokeilemaan syklisesti oirepäivinä luteaalivaiheessa, jos uskallan👍
 
Onko kokemusta?

Mulla on kokeilussa taas eri lääke, PMDD:tä yritetty hoitaa kesästä lähtien. Hidasta on löytää toimivaa lääkettä, josta ei tulisi merkittävää haittaa aiheuttavia sivuoireita.
Nyt kokeilussa essitalopraami, annosta on jouduttu puolittamaan hyvin hurjan pahoinvoinnin takia. Olen miettinyt että miksi mulle tuntuu tulevan kaikki ikävät oireet kaikista pillereistä, olenko jotenkin herkkä lääkeaineille kuten olen hormoneillekin. Tietty pitäisi viikkoja/kuukausia kokeilla uutta lääkettä aina, mut jos tulee rajuja oireita niinkuin mulla niin ei se oikeen ole mahdollista.
Mulla ton essitalopramin kanssa piti nostaa toooodella hitaasti annostusta että vältyin kanssa oireilta. Harmi että kaikki lääkkeet ei sovi, mutta toivotaan että löytyisi sopiva kombo!
 
Hei joo sellaisia kokemuksia olen lukenutkin! Itse en halua kierukkaa kokeilla, tuntuu että liikaa rahaa ja vaivaa menee jos ei sovi mulle. Hormoneista menee niin nuppi sekaisin tän oireyhtymän kanssa😵
Fluoksetiini on seuraava mielialalääke, jota lähden kokeilemaan syklisesti oirepäivinä luteaalivaiheessa, jos uskallan👍
Oliko se niin, että turkulaiset alle 25v saa ensi vuoden alusta ilmaisen ehkäisyn? Joka siis hyvä... Mä kokeilin monia eri popsittavia pillereitä, ei löytynyt sopivaa. Kierukka oli ok ja samoin nahan alle laitetut kapselit... En vain ole päässyt selvyyteen mikä niissä pillereistä sen migreenin päälle pukkaa. Joku täyteaine vai pintakäsittelyaine? Nyt ei onneksi tarvitse asiaa miettiä, kun toinen saa tulla heti tämän perään.
 
Muokattu viimeksi:
Oliko se niin, että turkulaiset alle 25v saa ensi vuoden alusta ilmaisen ehkäisyn? Joka siis hyvä... Mä kokeilin monia eri popsittavia pillereitä, ei löytynyt sopivaa. Kierukka oli ok ja samoin nahan alle laitetut kapselit... En vain ole päässyt selvyyteen mikä niissä pillereistä sen migreenin päälle pukkaa. Joku täyteaine vai pintakäsittelyaine? Nyt ei onneksi tarvitse asiaa miettiä, kun toinen saa tulla heti tämän perään.
Se on se valmisteiden estrogeeni, jota ei tule käyttää jos on aurallinen migreeni, aivoinfarktiriskin takia. Keltarauhashormonia sisältävät taas sopinevat eli kierukka, kapseli ja minipillerit.
Muistan kun teininä sain 6kk ilmaiset e-pillerit ehkäisyneuvolasta, mut aika hienoa jos jossain nykyään saa 25-v asti!
 
Mun lääkekokeilut.. en muuta sano kuin että hitto, miksi pitää olla semmonen tilanne että pitää valita pienempi paha? Hirveet PMDD raget vai sitten mielialalääkkeet, joista tulee kamala olo, kiusallisia haittavaikutuksia, ja jotka ei edes poista muita oireita kuin vihantunteet. Pitää varmaan kattella millainen asiantuntemus on työterveyshuollossa, kun sen piirin pääsen.
 
Mulla on jo kolmas mielialalääke kokeilussa ja tää saa luvan olla viimeinen jos ei ala toimimaan. Alkaa huumori loppua. Luopuisin mielelläni vaikka munasarjoista ja kohdusta, muttakun se kolmas lapsi olisi toiveissa kun elämäntilanne vaan sallisi..
 
Oli joskus masennuslääkkeenä ja toimi hyvin ☺️👍🏻 Ei lihottanut ja ei vaikuttanut seksiin negatiivisesti, niinku moni lääke 👍🏻

Siksi kysyin kun lääkäri meinaa määrätä sitä väsymykseen (fyysinen väsymys!), jalkakipuihin, lihaskipuihin jne. Minulla on siis ollut jo kauan väsymystä, en vain jaksa fyysisesti ja väsyn nopeasti. Esimerkiksi yhtenä päivänä siivosin koko talon, aikaa meni 5h. Seuraavan päivän lojuin sohvalla, kun en vaan jaksanut liikkua.
 
Siksi kysyin kun lääkäri meinaa määrätä sitä väsymykseen (fyysinen väsymys!), jalkakipuihin, lihaskipuihin jne. Minulla on siis ollut jo kauan väsymystä, en vain jaksa fyysisesti ja väsyn nopeasti. Esimerkiksi yhtenä päivänä siivosin koko talon, aikaa meni 5h. Seuraavan päivän lojuin sohvalla, kun en vaan jaksanut liikkua.
Onhan sinun kilpirauhas- ja rauta-arvot (ferritiini)tarkastettu? matalalla aiheuttavat armotonta väsymystä, etenkin jos molemmat ovat melkein ala-rajoissa.
 
No, ferritiini oli viime kesän mittauksessa 19 ja kun katselin pitemmältä aikaväliltä (vuoteen 2016 asti) hb ja ferrit arvoja, niin kaikki olivat laskusuunnassa. Muistaakseni paras ferritiiniarvo oli vuodelta 2016 ja silloin se oli 32. Ja olen siis valitellut ja kokenut väsymystä jo monta vuotta.
Kilpirauhasarvot ovat olleet viitteissä. Muistaakseni pari vuotta sitten otetussa kokeessa toinen arvoista oli selkeästi muuttunut (asteikolla 1-5 niin ykkösestä neloseen, näin esimerkkinä) ja tästä kysyin lääkäriltä joka sanoi että itse asiassa tuo nousu on ollut hyvä asia. Olen tuota ferritiiniasiaa tutkinut paljon, mutta eihän lääkärit sille mitään tee. koska "viitteissä" . Syön kyllä rautaa, mutta en aina muista ottaa.
 
Onko kokemusta?

Mulla on kokeilussa taas eri lääke, PMDD:tä yritetty hoitaa kesästä lähtien. Hidasta on löytää toimivaa lääkettä, josta ei tulisi merkittävää haittaa aiheuttavia sivuoireita.
Nyt kokeilussa essitalopraami, annosta on jouduttu puolittamaan hyvin hurjan pahoinvoinnin takia. Olen miettinyt että miksi mulle tuntuu tulevan kaikki ikävät oireet kaikista pillereistä, olenko jotenkin herkkä lääkeaineille kuten olen hormoneillekin. Tietty pitäisi viikkoja/kuukausia kokeilla uutta lääkettä aina, mut jos tulee rajuja oireita niinkuin mulla niin ei se oikeen ole mahdollista.

Mulla kokemusta monista eri lääkkeistä ja yleensä jouduin syömään ihan mini annosta, koska muuten haitat liian isot.
Nykyinen mielialalääke on hyvä (brintellix 15mg) ja ihme kyllä ei _yhtään_ haittavaikutuksia😎.
Huomasinpa omakannasta, että brintellix merkattu mulla "pysyväislääkitys" nimillä ja muut oli määräaikaisia/tilapäisiä tms.
 
Takaisin
Top