Ei sitä hajua kuvailemallasi tavalla esiinny, ellei ole vasta sauhutellut tai haju pinttynyt vaatteisiin. Kuka tahansa pystyy esittämään ettei tupakoi ja niitä äitejä on valitettavasti olemassa, oli se päihde sitten mikä tahansa. Mikä syy tupakoittamalla on olla osallistumatta? Ei mikään. Lähtökartoitus toivottavasti koskee kaikkia, sitähän voi sitten sen perusteella kohdistaa jatkossa niihin, joilla mittari ilmaisee jotain. Mitataanhan verenpainekin ja hemoglobiini osana normaalia seurantaa, vaikka olisi kuinka "terve". En nyt näe miksi aikuinen ihminen tekisi tästä niin ison numeron vain koska ei halua. Vauvan hyvinvointi pitäisi mennä etusijalle.
Kyllä se tupakanhaju vain tuolla tavalla esiintyy. Tupakoivat itse eivät sitä haista, koska heidän hajuaistinsa on mennyt, mutta me muut tupakanlöyhkän kyllä haistamme, eikä sitä löyhkää saa millään esityksellä häviämään. Ja aina kun tupakanlöyhkäinen väittää ettei tupakoi, myöntelemme kohteliaisuudesta, samalla ihmetellen, kuinka typeräksi tupakoija muita kuvitteleekaan ilmeisellä valehtelullaan, mutta myönnellään kohteliaisuudesta silti.
Mikä syy on olla osallistumatta? No, lisätään perustutkimuspatteriin älykkyystesti, pankkitilien saldon tsekkaus, luottotietojen sekä rikosrekisterin tsekkaus, koulutustason ja työsuhteiden tsekkaus. Köyhyys, tyhmyys, rikollisuus, vanhempien heikko koulumenestys, työttömyys ja talousongelmat tutkitusti ennustavat myös heikkoa terveyttä ja menestymistä lapselle, joten tokihan nämä kaikki pitää neuvolassa tsekata kaikilta ja valvoa näiden asioiden tilannetta jatkokäynneillä. Eikös niin? Mikä olisi syy olla osallistumatta? Vauvan hyvinvointi etusijalle, eikö? Käsitellään sitten perheen rahankäyttöä joka neuvolakäynnillä, jos perhe joutuu sossun tuille, eikös?
Verenpaine mitataan siksi, että joillekin tulee raskauden komplikaationa raskausmyrkytys, joka näkyy verenpaineessa. Jos tätä ei seurata, odottaja voi kuolla siihen.
Hemoglobiinia ei mitata, ellei siihen ole erillinen syy, ja mittauksen tarve selvitetään kysymällä oireita. Minulle ei ole juurikaan edes tarjottu hemoglobiinin mittausta neuvolassa, koska minulla ei ole ollut oireita matalasta hemoglobiinista. Toisen lapsen raskaudessa th tajusi viikolla 36 ettei muuten ole koko raskauden aikana mitattu hemoglobiinia kertaakaan, että sen voisi mitata ihan uteliaisuudesta. Ja hyvähän se oli.