Sokerirasitus

Kukkis92

Vauhtiin päässyt keskustelija
Toukoäidit 2020
Onko muut käyneet sokerirasituksessa tässä raskaudessa tai onko rasitus edessä?

Millainen rasitus oli kokemuksena?

Kuinka nopeasti sait tulokset ja millaiset tulokset olivat?
 
Minä kävin joulun jälkeen, ja kokemuksena en siitä järin pidä. Se litku on ihan kelvollista, eikä pahoinvointikaan ollut silloin enää pahana. Onneksi oli edes telkkari odotustilassa niin aika meni joutuisammin, kun kaikki lehdet yms. sattuneesta syystä poistettu...
Tuloksena oli silloin jo kohonnut paastoarvo ja nyt olen sokereita seurannut tämän viikon. Samalta näyttää edelleen että paastoarvo ei laske vaikka mitä yrittäisi, joten ensi viikolla päätetään siirrynkö äitipolin seurantaan sen osalta.
Kannassa tulokset taisi näkyä jo samana iltana ja seuraavana päivänä oltiin yhteydessä neuvolasta.
 
mulla ei ollut esikoisen odotuksessa ongelmia sokeriarvojen kanssa joten neuvolassa sanoivat että tässä raskaudessa ei ole näillä näkymin tarvetta käydä rasituksessa ainakaan alkupuoliskon aikana (ellei ilmene ongelmia - esim kova painonnousu, virtsatestitulokset yms). ei se mikään nautinto ollut silloin eli ihan kiva jos voi ainakin johonkin asti välttyä.
 
Esikoista odottaessa ei ollut ongelmia sokerien kanssa(kävin silloin kerran rasitustestissä), eikä ole sukurasitetta. Painon ja iän takia joudun kuitenkin käymään tästä heinäkuisestakin kerran, mutta vasta vk24-28. Ei ole herkkua, enkä odota innolla, mutta onneksi se on vain kerran ja toivotaan ettei tule ongelmia nytkään.
 
Minä itse pyysin sokerirasitusta, kun kaksosten synnyttyä heidän sokeriarvoissaan oli heittelyä enkä halua jättää mitään arvailujen varaan! Oon kuitenkin 2,5 vuotta vanhempi ja varmaan melkein kymmenen kiloa lihavampi tässä raskaudessa.
 
Minä itse pyysin sokerirasitusta, kun kaksosten synnyttyä heidän sokeriarvoissaan oli heittelyä enkä halua jättää mitään arvailujen varaan! Oon kuitenkin 2,5 vuotta vanhempi ja varmaan melkein kymmenen kiloa lihavampi tässä raskaudessa.
Hyvä pointti, ei niitä sokerirasituksia varmasti huvikseen tai kaikkien odottajien kiusaksi tehdä, vaan tarpeen ja riskiarvion mukaan. Toivottavasti myös jokaisen neuvolakäynnin yhteydessä annetusta pissanäytteestä huomataan jo ennen rasituskoetta, jos sokerien kanssa olisikin ongelmia.
 
Minun pitäisi käydä 12-16 viikoilla korkean sairastumismahdollisuuden takia mutta päädyimme jo 13+0 päivillä olevan ajan perumaan koska se olisi sitten turhaan otettu jos emme saa perinatologilta vihreää valoa raskauden jatkumiselle.
 
En käyny esikoisen aikaan eikä nytkään oo tarvetta. Ellei sitten tuu raskauden edetessä epäilystä. Mut ei oo mitään riskitekijöitä yms
 
Mä varmaan joudun sokerirasitukseen sillon rv 25 tienoilla. Rasitteena ainoastaan ikä, mutta kun kyseessä ensimmäinen raskaus niin ei ole mitään vertailukohtaa. Vähän kauhulla jo odotan. Onneksi pahin huonovointisuus on helpottanut. Alkuraskaudesta olisi ollut tekemätön paikka.
 
Parin viikon päästä perjantaina tää ois edessä. Viimeinen mahdollinen päivä (rv 15+4) eikä muita ollut vapaanakaan, kun tällä viikolla ajan varasin :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Neuvolassa sanoivat, että kannattaa odottaa pahoinvoinnin loppumista ennen kuin sinne menee, niin en varannut mitään aikaa, kun ajattelin tosiaan odotella sitä pahoinvoinnin loppua. Ultrassa viikot muuttui sen verran, että aikaikkuna lyheni ja tajusin, että nyt se on vaan varattava, oli olo mikä tahansa. En tiedä onko sattumaa, mutta pahoinvointi loppui alkuviikosta, kun sairastuin koronaan. Nyt toivon, että pahoinvointi ei enää palaa, kun koronan oireet loppuu :Grinning Face With Smiling Eyes:
 
Hyvä pointti, ei niitä sokerirasituksia varmasti huvikseen tai kaikkien odottajien kiusaksi tehdä, vaan tarpeen ja riskiarvion mukaan. Toivottavasti myös jokaisen neuvolakäynnin yhteydessä annetusta pissanäytteestä huomataan jo ennen rasituskoetta, jos sokerien kanssa olisikin ongelmia.

Mulla on vähän taipumusta ylianalysointiin ja mielelläni ”tutkitutan” itseäni ehkä vähän liikaakin, että en tiiä onko tässä tapauksessakin sokerirasitus sitten oikeasti tarpeellinen. Perustelen aina itselleni, että se on pieni vaiva ostaa mielenrauhaa. :No Evil Monkey:
 
Kuinka ihmeessä te selvisitte 12 tunnin paastosta ennen rasitustestiä? Vinkkejä otetaan vastaan, sillä viimeksi 12 tunnin paaston ja verikokeissa käynnin jälkeen pyörryin labran lattialle. Siitä jäi traumat paastoverikoetta kohtaan, vaikka tapahtuneesta on aikaa jo seitsemän vuotta. :Grimacing Face: Mulle suositeltiin neuvolassa testiä mutta olen lykännyt sinne menoa pelkoni takia. Sekä siksi, koska aamiainen on ehkä päivän paras ateria. :Grinning Face:
 
Kuinka ihmeessä te selvisitte 12 tunnin paastosta ennen rasitustestiä? Vinkkejä otetaan vastaan, sillä viimeksi 12 tunnin paaston ja verikokeissa käynnin jälkeen pyörryin labran lattialle. Siitä jäi traumat paastoverikoetta kohtaan, vaikka tapahtuneesta on aikaa jo seitsemän vuotta. :Grimacing Face: Mulle suositeltiin neuvolassa testiä mutta olen lykännyt sinne menoa pelkoni takia. Sekä siksi, koska aamiainen on ehkä päivän paras ateria. :Grinning Face:
Kannattaa sanoa jo mennessä, että olet aiemmin pyörtynyt. Yleensä mahdollisuus myös odotella se väliaika makuullaan, jos on huonoa oloa tms.

Itselleni aamiainen on myös tärkeä, mutta kyllä sen paaston on toistaiseksi selvinnyt silloin kun tarve vaatii. Ennen paastoa täysjyvätuotteita ja proteiinipitoista ruokaa/iltapalaa, niin jaksaa paremmin. Tsemppiä! :)
 
Parin viikon päästä perjantaina tää ois edessä. Viimeinen mahdollinen päivä (rv 15+4) eikä muita ollut vapaanakaan, kun tällä viikolla ajan varasin :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Neuvolassa sanoivat, että kannattaa odottaa pahoinvoinnin loppumista ennen kuin sinne menee, niin en varannut mitään aikaa, kun ajattelin tosiaan odotella sitä pahoinvoinnin loppua. Ultrassa viikot muuttui sen verran, että aikaikkuna lyheni ja tajusin, että nyt se on vaan varattava, oli olo mikä tahansa. En tiedä onko sattumaa, mutta pahoinvointi loppui alkuviikosta, kun sairastuin koronaan. Nyt toivon, että pahoinvointi ei enää palaa, kun koronan oireet loppuu :Grinning Face With Smiling Eyes:

No eipä loppunut mun pahoinvointi ennen rasitusta. 50 min sain pidettyä sen litkun sisällä ja sitten oksensin :disappointed-face: Vartin sisällä tuli jo tosi paha olo, joka myös meni ohi. Seuraava puolituntinen meni ihan ok. Siinä kohtaa, kun aloin katsella kelloa, että vartti vielä 1h näytteeseen, niin olo alkoi velloa niin pahasti, että hyvä, kun vessaan ehdin :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Saas nähdä, koska yritetään uudestaan vai voisko odotella sinne myöhäisemmille rasitusviikoille asti.

Onko kokemuksia tästä, että rasitus joudutaan keskeyttämään?
 
Mä kävin sokerirasituksessa jo joulukuussa ja radi sieltä napsahti :/
 
Takaisin
Top