Onko lapsen nimen valitseminen vaikeaa?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Miten onnistuu tai onnistui lapsen nimen valitseminen? Millä perusteella etunimet valikoitui, entä sukunimi jos vanhempien ei ole yhteinen? Missä vaiheessa nimi oli lopulta päätetty?

Minusta toisien nimien keksiminen se vasta oli vaikeaa. Listoja tein, kokeilin mikä sopii etunimen kanssa yhteen. Valittiin nimet suvusta ja mistä kuulosti kauniilta. Etunimet olivat sekä tytölle, että pojalle päätettyinä jo ennenkuin lasta alettiin yrittää. Sukunimi vanhemmilla sama, mutta jos ei oltaisi ehditty naimisiin, olisi lapset saaneet isänsä sukunimen. Toiset nimet päätettiin ihan viime tinkaan.
 
Meille oli helppoa. Valittiin nimet jo etukäteen ja puhuttiin miltä vauva tulee näyttämään. Joka kerta hän näytti siltä kuin nimen perusteella oli kuviteltu. Beating Heart
 
Kummankin ensimmäinen nimi tuli itsestään, kun katselin vauvaa ensimmäistä kertaa. Tuli vain tunne että tämän nimi on tämä. Toista nimeä sai hieman miettiä ja maistella, mikä sopii ensimmäisen kanssa yhteen, mutta ei sekään hirveän vaikea ollut.
 
Toiset ja kolmannet nimet olleet helppoja, toiset nimet tulevat minun tai mieheni suvusta, kolmannet nimet ovat taasen joko minun tai mieheni kolmannet nimet myös.
Tytöille etunimiä ollut helpompi keksiä kuin pojille, nytkin tyttöjen listalla vielä kivasti vaihtoehtoja jos joskus vielä se neljäs tulee, kun taas poikien nimiä vain muutama ja aina saa jännätä viekö joku kaveri ne ennen Beaming Face With Smiling Eyes
 
Etunimi oli vaikea! Oli muutama vaihtoehto, mutta mikään ei ollut ylitse muiden. Toiset nimet otettiin suvuista, joten ne oli helpot.
 
Etunimi oli vaikea! Oli muutama vaihtoehto, mutta mikään ei ollut ylitse muiden. Toiset nimet otettiin suvuista, joten ne oli helpot.
Meillä on sama tilanne! Tai etunimi on siis vielä pohdinnassa, toiset nimet on tiedetty jo suunnilleen seurusteluvaiheessa Beaming Face With Smiling Eyes
 
Olen aina ollut kiinnostunut nimistä, joten lasten nimien keksiminen on ollut aivan ihanaa. Nimet oli päätetty jo raskausaikana ja kuopuksen kohdalla jo aiemminkin, kun yritysaika oli niin pitkä. Ainoa hankaluus oli siinä, että lasten isät olivat perinteisten yleisten nimien kannattajia ja minusta nimi saa olla erottuva. Sain itselleni mieluisat etunimet läpi sillä, että lupasin suostua siihen, että lapset saavat isänsä sukunimen. Minusta olisi ollut viisaampaa antaa minun harvinainen sukunimeni, mutta kompromisseja tarvitaan.
 
Meillä oli esikoisen nimen kanssa vähän miettimistä, koska sen tuli olla suomalainen, mutta kuitenkin helposti myös ulkomailla lausuttava. Eikä ensimmäisessä etunimestä saanut olla r-eikä s- kirjainta ( mahdollisen puhevian takia). No, eipä tullut mitään puheongelmaa.

Nuorempi sai isosiskonsa toisesta nimestä ” johdetun” nimen, enkä enää muistanut tuota kirjainsääntöä. Ja ainakaan toistaiseksi 1,5-vuotias ei osaa lausua r-kirjainta…

Meillä kaikilla on miehen sukunimi, vaikka alunperin ajattelin pitää oman nimeni. Helpompi kuitenkin näin.
 
Kun on tullut epätoivoisesti kuumeiltua kolmatta, myös nimiä olen toisinaan pohtinut. Eikä yhtäkään hyvää joka rimmaa meidän lasten nimien kanssa ole tullut edes mieleen! Lasten nimet ovat siis tyyliin Tiuhti ja Viuhti, niin miten siihen edes keksisi enää minkään sopivan. :rolling: :Grinning Face With Smiling Eyes:
 
Meille oli helppoa. Valittiin nimet jo etukäteen ja puhuttiin miltä vauva tulee näyttämään. Joka kerta hän näytti siltä kuin nimen perusteella oli kuviteltu. Beating Heart
Samoin minulle/meille ollut helppoa ja etukäteen tiedetty ❤ Nyt olisi vielä yhdelle lapselle nimi tiedossa, mutta sille ei taida tulla enää käyttäjää...Täytyy ehdotella joskus jos joku lapsista haluaa laittaa omille lapsilleen 😂
 
Esikoisen nimi tuli suhteellisen helposti raskausaikana. Toinen ja kolmas nimi suvusta.

Kakkosen nimillä vähän sama juttu, toinen ja kolmas nimi taitaa olla selvillä, mutta etunimi on vielä kysymysmerkki. Mulla on yksi selkeä suosikkinimi, mutta mies ei ihan vielä ole lämmennyt tälle, tosin ei tyrmännytkään ihan täysin.

Sukunimi on se helpoin osuus, kun ollaan naimisissa ja koko perheellä sama nimi :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Takaisin
Top