Oletko ollut sairaslomalla raskauden vuoksi?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko raskausoireet tai supistukset pakottaneet sinut sairaslomalle?

Omakohtaista kokemusta ei asiasta ole kuin esikoisen alkuraskaudessa ollut flunssa, joka saattoi osittain johtua raskauden aiheuttamasta vastustuskyvyn laskemisesta.

Ekasta olin aina välillä saikulla päivän pari oksentelun takia, tai sitten lähdin välillä kesken päivän kotiin kun ei mikään pysynyt sisällä. Jäin puolivälissä erityisäitiysvapaalle ja samalla loppui myös enin pahoinvointi.

Nelosesta sain oksentelut hoidettua ilman saikkua, mutta olinkin sitten rv 29 eteenpäin saikulla suoraan äitiysloman alkuun saakka virallisesti supistelun takia. Oikea syy oli myös liitoskivut + ei vaan pystynyt enää mahan kanssa kiipeilemään telineille (raksatyö ilman mahdollisuutta työn keventämiseen).

Molemmissa raskauksissa alkuraskauden hyperemeesi pakotti pitkälle sairaslomalle. Tämän toisen raskauden aikana on vielä jatkunut alavatsan lihasten pahan revähtymän takia. :shifty:

Molemmissa raskauksissa olen ollut voimakkaan oksentelun takia sairaslomalla. Ensimmäisestä myös loppupuolella raskautta olin sairaslomalla selkäkipujen takia. Toisessa raskaudessa viimeisillä viikoilla ennen äitiyslomaa olin pätkän sairaslomalla supistelujen takia.

Pärjäsin jotenkin kummasti äitiysloman alkuun asti ilman yhtäkään saikkupäivää mistään syystä vaikka fyysisesti aika kuormittavaa työtä teen. Näin korona-aikana ihan ihmeissäni ettei edes mitään pientä flunssaa ole ollut.

Kaksosista jäin saikulle rv24, enkä enää palannut töihin sen jälkeen. Kolmannesta olisi kirjoitettu myös saikkua, mutta koska en ollut työelämässä, en sitten sitä saanut.

Toista lasta odottaessa jäin joululomalta suoraan saikulle oksentelun takia ja olin saikulla useita viikkoja. Hyvä kun tolpillani pysyin ja tunnin välein oksensin aamupäivisin. Oksentaminen sinänsä ei ollut edes pahinta, vaan oksentelun aiheuttama kipu ruokatorvessa. Siksi piti viimeiseen asti viivyttää ja estää oksennuksia, jotta oksennusten väli pidentyisi edes vähän. Ainoa, mikä ei välittömästi tullut ylös, oli mäkkärin juustohampurilaiset, joten lääkärin luvalla söin pitkän aikaa pelkästään niitä sekä vitamiini- ja hivenainepillereitä. Enkä ole sen jälkeen syönyt yhtään mäkkärin juustohampurilaista... nykyään niistä tulee aina mieleen oksentelu, vaikka silloin ne olivatkin pelastus, kaikki muu tuli silloin heti ylös.
:puke :puke :puke :puke :puke

Joo alkuraskauden pahoinvointi oli niin pahaa, että viikon saikutin. Alla oli 2 viikon loma, joka meni kyljellään maatessa. Tein silloin fyysistä kolmivuorotyötä.

Minun oli ekalla kolmanneksella pakko olla kaksi päivää sairaslomalla ihan kamalan migreenikohtauksen takia. Kipu oli sietämätön ja mikään ruoka ei pysynyt sisällä. Huono omatunto minulle silti tuli, vaikka tiedänkin, etten missään nimessä ollut työkunnossa. Jos en olisi koeajalla, olisin varmaan saikuttanut enemmänkin, mutta uudessa työpaikassa sitä yrittää tehdä vaikutuksen :sorry:

Muutaman päivän otin korkean verenpaineen takia. Sen verran huimasi että oli pakko levätä

Kyllä vain. Ekasta alaselkäkipuja, ilmeisesti si-nivel oli se joka temppuili, lopulta jäin kokonaan pois töistä 6vk ennen äitiysloman alkua. Tokasta liitoskivut olivat hyvin pahoja ja viimeisen kerran yritin töissä istua kassalla rv24+0, jouduin lähtemään kesken työpäivän pois kun tuntui että alapää räjähtää..:sorry: Siitä sitten sairauslomalle varhennettuun äitiyslomaan asti.

Kyllä vain. Mielenterveysongelmien vuoksi ensin alkuraskaudesta ja myöhemmin loppuraskaudesta.

Kyllä vain. Mielenterveysongelmien vuoksi ensin alkuraskaudesta ja myöhemmin loppuraskaudesta.

Todella hienoa että "osasit" hakea sairaslomaa. Tuntuu että monille mielenterveysongelmat on niin iso tabu ettei ainakaan sairaslomaa haeta ennen kun on pää kainalossa vähintään. Vaikka fiksumpaa hakea apua ja tarpeen vaatiessa levätä. <3 Toivottavasti vointisi on parantunut.

Ensimmäisestä meni selkä jo ennen puoltaväliä, siihen liitoskivut, niin jäin sairaslomalle todella aikaisin.
Toisesta sama homma mutta koska työ on eri ja ei niin fyysinen, pärjäsin melki kolmannelle kolmannekselle. Sen jälkeen selkä rikki, si-nivel ja iskias. Tukivyöstä ei juurikaan apua, joten ei auttanut :sorry:

Esikoista odottaessa supistukset, selkäsäryt ja liitoskivut pakottivat sairaslomalle jo hyvissä ajoin. Keskimmäistä odottaessa olin hoitovapaalla kotona, supistuksia oli silloin myös. Kuopusta odottaessa supistukset alkoivat jo rv 14+ ja siitä asti olin sairaslomalla 1-2 viikkoa kerrallaan ja välillä kävin kokeilemassa töissä.

Nyt odotan neljättä ja hoitovapaalla ollaan taas. Supistukset on onneks vielä ainakin pysyny poissa.

Takaisin