Vanhempi lapsi hoidossa, kun äiti on vauvan kanssa kotona - ok vai ei?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mitä mieltä olette, onko ok pitää vanhempaa lasta hoidossa, kun äiti on vauvan kanssa kotona? Tai tietenkin isäkin, mutta valtaosalla se on kuitenkin ainakin alkuun äiti. Ajatuksia puolesta tai vastaan?

Omasta mielestäni se on ihan hyväksyttävää. Lapsen iästä riippuen voi olla lapselle vain hyväksi olla ainakin osa-aikaisesti hoidossa. 3-vuotiaasta eteenpäin moni lapsi kuitenkin kaipaa ikäistään seuraa. Eikä vanhempi pysty välttämättä vauvan kanssa tarjoamaan isosisarukselle tarpeeksi aktiviteettiä.
 
Mun mielestä riippuu ihan tilanteesta, miten jaksaa vauvan kanssa järjestää isommalle tekemistä ja vähän myös lapsen iästäkin, että riittääkö pelkkä vanhempi leikkikaveriksi, jos ei vaikka lähistöllä muuta seuraa ole.

Meillä 3 nuorinta lasta oli putkeen kotona jomman kumman kanssa, mutta nyt kun nuorinkin on melkein 3,5v vauvan syntyessä ja useamman vuoden ollut päiväkodissa, aion jatkaa 4h/pv esikoisen eskarin takia myös pienempien päivähoitoa. Helpommalla ja mukavammalla (ja halvemmalla) pääsisin omasta mielestä itse, jos ei tarvitsisi päiväkodin aikataulun mukaan arkea viettää.
 
Mulle on paljon sanottu, että eihän toinen voi olla hoidossa, kun vauva saa olla kotona.

Mä ajattelen tän kanssa silleen, että lapsen edun mukaan mennään. Juurikin niinkuin Vargynja sanoit äiti ei välttämättä voi tarjota esikoiselle sitä mitä hän tarvitsee, kun pienempi vauva vaatii täyden huomion.

Sillloin on ok, että vanhempi lapsi on päiväkodissa. Mä pyrin että esikoinen olisi kotona, kun vauva syntyy mutta jos mä en pysty täyttää täysin hänen tarpeitaan niin sitten harkitsen päivähoitoa.

Mulla vaan on hirveä kynnys edetä päivähoitoasian suhteen, kun sitä katsotaan jotenkin pahalla, vaikka mun mielestä täysin ok. :Heartred
 
Onko se koskaan lapsen edun mukaista pitää hänet kotona sellaisen kotona olevan vanhemman kanssa, joka mielummin laittaisi lapsen hoitoon, olipa syynä mikä tahansa? Minusta yleensä ei. Jos vanhempi kokee, että hän ei jaksa tai ehdi tai halua hoitaa lastaan, niin päivähoito on sellaiselle lapselle todennäköisemmin parempi paikka kuin koti.
 
Alle 3-vuotias ei välttämättä tarvitse mitään sen kummempaa virikettä, mitä kotona ei voi tarjota, mutta esimerkiksi 4-5-vuotias hyötyy varmasti siitä, että saa harjoitella ryhmässä toimimista. Mutta tietysti jos kotona oleva vanhempi on uupunut, niin jopa 2-vuotias voi tarvita varhaiskasvatuspaikan.
 
Meillä isommat olivat 2v, kun nuorin syntyi. Olivat kerhossa 2x3h viikossa. Kun täyttivät kolme, menivät päiväkotiin 50% hoitoajalla, vaikka itse olin kotona 1v:n kanssa. Oli erittäin hyvä ratkaisu kaikkien kannalta! Minä sain kahdenkeskistä aikaa nuorimman kanssa, sillä muuten vauva olisi jäänyt kahden pienen jalkoihin heidän vielä tarvitessa paljon aikuista.
 
Meillä on 4 -vuotias hoidossa kolme kertaa viikossa, itse olen vauvan kanssa kotona. Nelivuotias kaipaa kovasti ikäistään leikkiseuraa, eikä meillä kotona oikein ole mahdollisuus sitä tarjota. On toiminut tosi hyvin, itse ehdin vauvan kanssa puuhailla kotona ja sitten on enemmän tekemistä myös nelivuotiaan kanssa niinä päivinä, kun hän ei ole hoidossa. Saa sitten muuta aktiviteettia ja kavereita hoitopäivinä.
 
Meillä esikoinen oli 2v, kun tämä pienin syntyi ja on ollut osa-aikaisesti hoidossa nyt. Joka toinen päivä menee arkena hoitoon.

Syitä:
1. Esikoinen on hyvin aktiivinen tapaus ja en ole pystynyt panostamaan häneen yhtä paljon, kun vauva vie niin paljon huomiota.
2. Ollaan saatu älyttömällä tuurilla hyvästä päiväkodista paikka, ja täälläpäin ne on muutenkin todella kiven alla. Tällä tavalla ei ollut huolta, että menetetään tuo paikka + pikkusisarus pääsee automaattisesti tuohon samaan päiväkotiin.
3. Koronavuosi on nyt muutenkin ollut niin ankea, kun kaikki paikat on ollut kiinni ja on nähty vaan tätä omaa sisäpiiriä. Näin esikoinen on saanut muutakin sosiaalista kanssakäymistä kuin me vanhenmmat ja mummu.

Lopuksi on todettava, että on kyllä tehnyt todella hyvää meidän tytölle tuo osa-aikainen päivähoito, enkä kadu tuota päätöstä enää pätkääkään. Ennen oltiin miehen kanssa sitä mieltä, että ei todellakaan viedä hoitoon, jos olen kotona vauvan kanssa, mutta onneksi kummankin mieli muuttui. Esikoisen päiväkotiryhmässä on lisäksi toinen osa-aikapäivähoidossa oleva lapsi ja me siis vuorottelemme keskenämme niin että joka toinen päivä on toisen lapsi hoidossa. Hyvin on toiminut.
 
On täysin ok. Toisaalta taas jos lapsi on hoidossa täyttä päivää kuukaudesta toiseen, niin se menee jo yli. Mutta sellainen viriketyyppinen päivähoito on hyvä. Meilläkin lapsi on max. 85h kuukaudessa ja on tehnyt kaikille ihan hyvää (aloitti 2,5 vuotiaana). Lisäksi paikka on pieni, alle 12 lasta. Ihanaa kun lapsi on löytänyt sieltä itselleen oman kaverin.
 
Voihan asiaa tietysti pohtia toisinkin päin, saako lapset pitää kotona äidin ollessa kotona :shy:..
Meillä esikoinen kävi muutaman päivän viikossa hoidossa kun kakkonen syntyi(silloin vain 2v), toi kotiin kaikki flunssat ja oli melkonen rumba kiskoa lapsi aamuisin hoitoon. Kun olisi vaan voinut ottaa rennosti ja olla kaikki kotiaikatailulla..on semmonen taivaan rannan maalari ihmisenä ettei mitenkään olisi kärsinyt hetkittäin tylsää kotona poteassaan. Sittemmin olenkin aina pitänyt kaikenikäiset kotihoidossa kun olen kotiäitinä ollut.
Neljäs ja viides lähteneet suoraan kotoa esikoiluun, vaikka osa varhaiskasvatuksen ammattilaisista kommentoineetkin että kannattaisi jo vuotta aiemmin laittaa päiväkotiin.. :rolleyes:, näillä siis suinkaan mitään ongelmia sopeutumisessa ollut, päinvastoin. Jokin periaatteellinen probleema näyttää lähinnä olevan jos kulkee Vastavirrassa normiin nähden. Siinä vaiheessa kun virallisesti eskariikää varhennetaan, voin harkita asiaa.
Kuudes ja seitsemäs saavat myös olla kotona niin pitkään kun itsekin olen, etuoikeutetulta tuntuu voida hoitaa omia lapsia. Tarjota heille omanlainen turvallinen vapaa lapsuus.
 
On täysin ok. Toisaalta taas jos lapsi on hoidossa täyttä päivää kuukaudesta toiseen, niin se menee jo yli. Mutta sellainen viriketyyppinen päivähoito on hyvä. Meilläkin lapsi on max. 85h kuukaudessa ja on tehnyt kaikille ihan hyvää (aloitti 2,5 vuotiaana). Lisäksi paikka on pieni, alle 12 lasta. Ihanaa kun lapsi on löytänyt sieltä itselleen oman kaverin.
No nuo pitkät hoitopäivät ovat minusta tarpeettomia. En tarkoita, että kotona olevien lasten pitäisi olla vain osapäivähoidossa, mutta siinä vaiheessa, kun lapsi tekee yli 8h päiviä ja tarvitsee hoitoa myös päiväkodin päivystysaikoina, niin käy kyllä mielessä, että on sillä lapsella oikeus myös kotihoitoon.
 
Tässä on ok tehdä niinkuin perheestä itsestä tuntuu.:shy: Ja on myös ok pitää kaikki lapset kotona kun äiti on kotona!
 
No nuo pitkät hoitopäivät ovat minusta tarpeettomia. En tarkoita, että kotona olevien lasten pitäisi olla vain osapäivähoidossa, mutta siinä vaiheessa, kun lapsi tekee yli 8h päiviä ja tarvitsee hoitoa myös päiväkodin päivystysaikoina, niin käy kyllä mielessä, että on sillä lapsella oikeus myös kotihoitoon.
Niin. Ei vuoropäiväkotiin pääse ilman hyvää syytä ja todistuksia, eli jos jollain lapsella noin on, on siihen erittäin hyvä syy ja se on katsottu lapsen eduksi.

Sitä voisi toki miettiä, että jos kotona on niin vaikea tilanne, että perhe tarvitsee noin paljon lastenhoitoa, niin pitäisikö perheelle järjestää oma lastenhoitaja kotiin päiväkodin sijasta, jotta hoidossa olisi enemmän pysyvyyttä? Tuskinpa noin suuressa hoitotarpeessa on kyse pelkästään lastenhoidosta työssäkäynnin vuoksi, vaan perheen resurssit voivat olla vähissä esimerkiksi sairauden takia. Minusta sairaita pitää ilman muuta auttaa, se on lapsenkin etu, ja toisaalta lapsella on oikeus vanhempiinsa, vaikka heillä toimintakyvyssä olisikin puutteita.
 
Niin. Ei vuoropäiväkotiin pääse ilman hyvää syytä ja todistuksia, eli jos jollain lapsella noin on, on siihen erittäin hyvä syy ja se on katsottu lapsen eduksi.

Sitä voisi toki miettiä, että jos kotona on niin vaikea tilanne, että perhe tarvitsee noin paljon lastenhoitoa, niin pitäisikö perheelle järjestää oma lastenhoitaja kotiin päiväkodin sijasta, jotta hoidossa olisi enemmän pysyvyyttä? Tuskinpa noin suuressa hoitotarpeessa on kyse pelkästään lastenhoidosta työssäkäynnin vuoksi, vaan perheen resurssit voivat olla vähissä esimerkiksi sairauden takia. Minusta sairaita pitää ilman muuta auttaa, se on lapsenkin etu, ja toisaalta lapsella on oikeus vanhempiinsa, vaikka heillä toimintakyvyssä olisikin puutteita.
En puhunut vuorohoidon tarpeesta, vaan normaalista päiväkodista, jotka ovat myös suljettuina tai toiminta on supistutisti avoinna, esimerkiksi joulun välipäivinä ja kesällä. On olemassa lapsia, joilla ei koskaan ole lomaa, sellaisiakin joilla on pienempi sisarus kotihoidossa.

Lapsikin tarvitsee joskus lomaa. Jos ei lomaa järjesty, niin olisiko kohtuullista edes loma-aikoina tarjota alle 8 tunnin hoitopäivä.
 
En puhunut vuorohoidon tarpeesta, vaan normaalista päiväkodista, jotka ovat myös suljettuina tai toiminta on supistutisti avoinna, esimerkiksi joulun välipäivinä ja kesällä. On olemassa lapsia, joilla ei koskaan ole lomaa, sellaisiakin joilla on pienempi sisarus kotihoidossa.

Lapsikin tarvitsee joskus lomaa. Jos ei lomaa järjesty, niin olisiko kohtuullista edes loma-aikoina tarjota alle 8 tunnin hoitopäivä.
Niin, jos toinen vanhempi on töissä sen 8 h päivässä + matkat päälle ja toinen vanhempi vaikkapa liikuntarajoitteinen eikä pääse hakemaan isompaa lasta tarhasta ja isompi lapsi viihtyy tarhassa hyvin, niin hyvin helpostihan käy juuri noin. En tiedä millaisissa työpaikoissa sinä olet ollut, mutta minä olen ollut useammassakin työpaikassa, joista on todella vaikea saada lomaa. Olen parinkymmenen työvuoden aikana saanut välipäivät lomaksi ehkä kahtena vuotena, aina muulloin olen joutunut välipäiviksi töihin, ja muutenkin työnantaja yrittää yleensä aina maksaa lomat rahassa niiden pitämisen sijasta. Joskus yritin kieltäytyä, työnantaja ei silti antanut lomaa vaan siirsi lomia eteenpäin seuraavaan vuoteen vedoten työtilanteeseen. ja seuraavana vuonna sama tilanne. Irtisanouduttuani sain rästiin jääneet lomat rahana. Ei kaikilla ole lomia eikä ole mitään universaaleja loma-aikoja.

Lisäksi jos lapsilla on iso ikäero, voi se 4-5-vuotias nääntyä tylsyyteen joutuessaan kököttämään hiljaa sisällä valtaosan päivästä kun äiti ja vauva pesivät, päiväkodissa taas pääsee riehumaan kavereiden kanssa ulkona ja on lauluhetkiä ja jumppahetkiä ja satuhetkiä jne.

Meillä onneksi tilanne ei ole missään vaiheessa ollut niin paha, että lapsi olisi ollut päiväkodissa kaiken aikaa, mutta osaan kyllä helposti kuvitella validin tilanteen, jossa lapsi on päiväkodissa 10 h/päivä aina kun päiväkoti on auki.
 
Jokainen perhe ja lapsi on erilainen eikä toisen vanhemman voimavaroista voi ulkopuolinen tietää. Jokainen vanhempi tekee siis varmasti itselle ja lapselle parhaimman ratkaisun.

Itse olen pitänyt isommat lapset kotona. Olen kokenut, että unettomista öistäkin huolimatta olen ollut lapsilleni riittävän hyvä. Metsäretket, leivonnat, askartelut, muskarituokiot jne. on kotona tehty äidin väsymyksestä ja vauvasta huolimatta. Ryhmäytymistä isommat ovat saaneet harjoitella kerhossa 2 krt/ vko.
 
Meillä isomman lapsen päivähoito on kuntouttavaa, on hoidossa seitsemän tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa. Loma-ajat on kotona. Minulla on itselläni jotenkin huono omatunto siitä että lapsi on noin paljon hoidossa vaikka itse olen kotona, joten olen kysynyt monilta asiantuntijoilta heidän näkemystään siitä, kuinka paljon lapsen tulisi hoidossa olla. Lapsen lääkärit, veo ja puhe- ja toimintaterapeutti olivat kaikki sitä mieltä, että ehdottomasti viisi kertaa viikossa, ainakin kuuden tunnin päiviä.

Halusin vain tuoda tämänkin skenaarion esiin, kun hirveän usein tuntuu että monet kuvittelevat isomman lapsen käyvän paljon hoidossa sen takia että äiti on masentunut tai muuten mielenterveysongelmien kanssa painiva. Joskus päivähoitoa siis suositellaan lapsen omien haasteiden takia, ilman että sillä välttämättä on mitään tekemistä oman vanhemmuuden kanssa.
 
Meillä isomman lapsen päivähoito on kuntouttavaa, on hoidossa seitsemän tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa. Loma-ajat on kotona. Minulla on itselläni jotenkin huono omatunto siitä että lapsi on noin paljon hoidossa vaikka itse olen kotona, joten olen kysynyt monilta asiantuntijoilta heidän näkemystään siitä, kuinka paljon lapsen tulisi hoidossa olla. Lapsen lääkärit, veo ja puhe- ja toimintaterapeutti olivat kaikki sitä mieltä, että ehdottomasti viisi kertaa viikossa, ainakin kuuden tunnin päiviä.

Halusin vain tuoda tämänkin skenaarion esiin, kun hirveän usein tuntuu että monet kuvittelevat isomman lapsen käyvän paljon hoidossa sen takia että äiti on masentunut tai muuten mielenterveysongelmien kanssa painiva. Joskus päivähoitoa siis suositellaan lapsen omien haasteiden takia, ilman että sillä välttämättä on mitään tekemistä oman vanhemmuuden kanssa.

Todella hyvin avattu! Toiset tarvitsee päivähoitoa myös kuntoutuksen kannalta ja ryhmässä lapsi saa usein tukea kehitykseen, sekä sosiaalisiin taitoihin. :)
 
Takaisin
Top