Oletko saanut kasvatusneuvoja kysymättä?

Kyllä. Varsinkin miehen isän vaimo tykkää niitä jaella. Myös vanhin siskoni tykkää näin tehdä. Kummankaan kanssa en usein ole samaa mieltä, ja annan vaan mennä toisesta korvasta ulos.

Heillä siis hieman vanhanaikainen kasvatustyyli, ja jotkin asiat sais vaan jäädä historiaan. :rolleyes:

Hyviäkin neuvoja ja vinkkejä olen saanut. Mutta näitä tulee harvakseltaan, ja yleensä joltakin hyvältä ystävältä tai omalta äidiltäni, kun niitä erikseen kysyn.
 
Kyllä ja pääasiassa aikansa eläneitä ja/tai huonoja. Anoppi on ollut innokas antamaan hoito-ohjeita joista parhaimpana jäänyt mieleen kehoitus antaa kuumeiselle pikkuvauvalle sokerivettä. Muistakin lähteistä on kyllä tullut neuvoja lastenkasvatukseen/hoitamiseen. Neuvojien mielestä mm. lapselle ei pidä kertoa jos poistuu paikalta ja kolmikuiselle pitäisi jo antaa perunaa.
 
Kaiken aikaa. Neuvoja ei edes huomaa, jos itse on samaa mieltä, yleensä huomaa ainoastaan ne, joista on eri mieltä. Ja pidän tätä osana vanhemmaksi kasvamista, että ymmärtää, että muut tulevat aina jakamaan neuvoja, ja niistä huolimatta itse saa aina päättää, miten lapsensa kasvattaa. Kun tämän on tajunnut, ei tarvitse loukkaantua tai suuttua mistään omasta mielipiteestä eriävästä neuvosta, koska ei ole mitään tarvetta olla kaikkien kanssa samaa mieltä lasten kasvatuksesta.
 
Kyllä niitä aina saa sieltä täältä. Osa niistä on hyödyllisiä ja tarpeellisiakin, toiset taas ihan väärältä vuosisadalta. Yleensä ne ei niin mieluisat lapsenkasvatusneuvot tulevat lapsettomilta tai iäkkäämmiltä henkilöiltä... :rolleyes:
 
Taidan olla enemmän neuvojapuolella.
Mä taas oon niin huono huomaamaan ihmisten vinkkejä sieltä rivien välistä, ettei mulle jää muistikuvia neuvojista.

Oma äiti kyllä osaa neuvoa polleasti joka tilanteessa pyytämättä. Se on aika ärsyttävää
 
Välillä neuvoja, vielä useammin kommentointia minun kasvatustyylistä. Omat vanhemmat ei kyllä koskaan neuvo, jos ei itse pyydä neuvoja.
 
Mulla on ihana mummi (äidin äiti) mutta sen antamat kasvatusneuvot on ihan hirveitä :hilarious: "Antaa huutaa, keuhkot kehittyy, ei sitä nyt taas tartte syöttää, justhan se puoli päivää sitten söi, kyllä sen voi jättää viemättä päiväunille nukkuupahan sitten paremmin yöllä jne."
 
Itse en ole saanut kasvatusneuvoja, mutta anoppi kieltämättä satutti, kun lapset söivät maitonsa pullosta. Hänen mukaansa ”imetys onnistuu aina” ja että pulloruokituista lapsista tulee lihavia...
(Mies suuttui tästä äidilleen niin pahasti, että lähdimme kotiin etuajassa.)
 
Oma äiti neuvoo usein kysymättä ja tökerösti. Ei olla samaa mieltä kasvatusasioista, hän muutenkin esittää neuvonsa aina niin negatiivisesti. Kuulemma lapselle on pakko antaa karkkia, jos lapsi ei saa karkkia, hän varastaa sitä. Myös 4kk vauva voi syödä pullaa, jos antaa ihan vähän vaan, vauvalle tulee paha mieli jos aikuiset syövät ja hän ei... Lapselle on myös kuulemma ihan ok tarjoilla tavallista maitoa ruoalla heti, kun hän aloittaa kiinteät. Lapsi on myös heti aliravittu, jos hän ei syö aivan jatkuvasti. Ja niin edelleen... Aika pitkälti ruokapainotteisia neuvoja. :rolleyes:

Muilta harvemmin on tullut mitään neuvoja, ellei niitä ole itse kysynyt.
 
Takaisin
Top