Raudan käyttö

Nuppis90

Satasella mukana keskusteluissa
Moi!

Kuinka hyvin tiedätte nestemäisen raudan pitävän yllä hemoglobiinia ja ferritiinia?
Mulla on ennestään jo matala ferritiini mutta tablettimuotoisia pillereitä vatsa ei kestä etenkään näin alkuraskaudesta. Tiedän että nykyään suositus on, että 100mg joka toinen päivä koska on tutkittu että imeytyy paremmin, mutta vatsa ei silti kestä.
Olen sit ollut syömättä rautaa kokonaan toistaiseksi mutta alkanut miettiä noita nestemäisiä vaihtoehtoja. Syön Mama monivitamiinia, siinäkin on rautaa mutta mahtaako riittää. Punaista lihaa syön ehkä kerran viikossa.
 
Mä kerran ostin nestemäistä ja jäi kyllä käyttämättä, kun siinä olisi kai pitänyt olla vähän vampyyrin vikaa, että siihen olisi kyennyt.:laughing002
En yhtään tiedä onko niissä eroja eri valmisteiden välillä. Minä en itse syö ollenkaan punaista lihaa.
Ensi viikolla olen menossa verikokeisiin jossa myös Ferritiini otetaan. Se on alhaisimmillaan mulla ollut 32, kun on mitattu.
 
Kannattaa kokeilla erilaisia valmisteita ja valmistajia. Jotkut kehuvat yhtä valmistetta ja toiset toista. Itsellä vatsa onneksi kestää ferrodan tablettia. Joskus ottanu useamman päivän putkeen ja joskus unohtunut useampi päivä välistä. En oo huomannut eroa olossa kun syönyt rautaa/en syönyt rautaa. Joka päivä aikalailla yhtä huono olo on.
 
Valitettavasti nestemäinen rauta ei nosta ferritiinejä kunnolla, eli siinä mielessä suosittelen kyllä tabletteja. Nestemäinen rauta nostaa nopeasti hemoglobiinin, mutta ei ferritiineihin vaikuta pitkällä aikavälillä juuri ollenkaan.

Mulla on todella vaikeat vatsavaivat (IBS) ja oon löytänyt tavan, jolla vatsa sietää rautaa. Suurin syy vatsan kiukutteluun on yleensä se, että rauta ei imeydy vatsaan eli se on otettu väärällä tavalla. Silloin suurin osa tulee ulos aiheuttaen vatsaongelmia. Tärkeintä on ottaa rauta ilman ruokaa, eli ei mitään syömistä 2h ennen eikä 2h jälkeen! Otan itse Ferrodanin 1000mg c-vitamiiniporetabletin kanssa niin, että syön klo 7 aamupalan, klo 9 rauta+c-vitsku ja klo 11 lounas. Ja vain joka toinen päivä!

Jos on jo ennen rautakuuria vatsaongelmia, ne pitäisi saada kuriin. Esim. jouduin siirtymään IBSn takia gluteenittomalle ja fodmap ruokavaliolle, mutta johan alkoi ferritiinit nousta! Ja tsemppiä, oon elävä esimerkki että rautaa voi syödä vaikeista vatsavaivoista huolimatta, kunhan löytää itselle sopivan tavan!
 
Minulla ei kans maha meinaa sietää rautatabletteja. Viimeviikon labroissa ferritiini oli vain 13. Hain apteekista ferrodan fe ++ 100mg tabletit. Sitä kehuttiin vatsaystävälliseksi. Nyt oon neljänä päivänä ottanu yhden tabletin juuri ennen nukkuumaan menoa ja ainakaan vielä ei ole tullut mitään haittoja. Terkkari vinkkasi, että jos tulee oireita niin voisi kokeilla ottaa, joka toinen päivä kerralla 2tbl eli 200mg.
 
Mä ostin sellaista uutta jauhemaista rautavalmistetta kuin SiderAL Folic. (On muuten hyvän makuinen ainakin!) Oli kyllä myös selkeesti kalliimpaa kuin esim Obsidan-kapselit, mutta päädyin kokeilemaan kun kovasti kehuttiin että imeytyy paremmin ja ei pitäis syödyllä ruualla olla haittavaikutuksia ton imeytymiseen. Ja että ei pitäisi aiheuttaa vatsaoireita.

Mut oon ottanut tota epäsäännöllisesti eikä käytön aloittamisen jälkeen oo hemoglobiinia uudestaan mitattu niin en kyl tiiä vielä vaikutuksista. Ja ferritiiniä multa ei oo koskaan tutkittu...
 
Mä ostin sellaista uutta jauhemaista rautavalmistetta kuin SiderAL Folic. (On muuten hyvän makuinen ainakin!) Oli kyllä myös selkeesti kalliimpaa kuin esim Obsidan-kapselit, mutta päädyin kokeilemaan kun kovasti kehuttiin että imeytyy paremmin ja ei pitäis syödyllä ruualla olla haittavaikutuksia ton imeytymiseen. Ja että ei pitäisi aiheuttaa vatsaoireita.

Mut oon ottanut tota epäsäännöllisesti eikä käytön aloittamisen jälkeen oo hemoglobiinia uudestaan mitattu niin en kyl tiiä vielä vaikutuksista. Ja ferritiiniä multa ei oo koskaan tutkittu...
Mulle suositeltiin kans tota samaa Sideralia kun ferrit oli 42. Jokatoinen ilta otan. Kuukauden päästä sit tsekataan onko noussu eli puolivälissä tätä kuuta about.
 
Olen ottanut rautatabletin joka ilta, mutta täytyy kokeilla jos vatsa kestäisi tupla-annosta joka toinen päivä. Kiitos vinkistä!
 
Olen ottanut rautatabletin joka ilta, mutta täytyy kokeilla jos vatsa kestäisi tupla-annosta joka toinen päivä. Kiitos vinkistä!

Siirryin myös tuohon 2 tbl joka toinen päivä reilun C vitamiiniannoksen kera. Ainakin toistaiseksi toiminut, mutta en oo montaa kertaa vielä ottanut. Eilen ainakin pieretti ihan hullusti sen illan mutta onneksi miestä ei haittaa. Maha ei onneksi ole VIELÄ reagoinut muuten.
 
Mulle suositeltiin kans tota samaa Sideralia kun ferrit oli 42. Jokatoinen ilta otan. Kuukauden päästä sit tsekataan onko noussu eli puolivälissä tätä kuuta about.
No kiva, ferrit oli nyt 36 ja hb 114 (124 viimeks) ja oon tosiaan nyt syöny tota rautaa minkä pitäis hyvin imeytyä...

Lisäks crp 15 ja pari muutaki viitearvojen ylitystä/alitusta... Saas nähä mitä terkka keksii ku maanantaina soittaa.
 
No kiva, ferrit oli nyt 36 ja hb 114 (124 viimeks) ja oon tosiaan nyt syöny tota rautaa minkä pitäis hyvin imeytyä...

Lisäks crp 15 ja pari muutaki viitearvojen ylitystä/alitusta... Saas nähä mitä terkka keksii ku maanantaina soittaa.


Oho! No on kyllä pettymys jos lisäraudan syömisestä huolimatta arvot tippuu
 
No kiva, ferrit oli nyt 36 ja hb 114 (124 viimeks) ja oon tosiaan nyt syöny tota rautaa minkä pitäis hyvin imeytyä...

Lisäks crp 15 ja pari muutaki viitearvojen ylitystä/alitusta... Saas nähä mitä terkka keksii ku maanantaina soittaa.

Mulla oli viime raskaudessa tulehdusarvot jatkuvasti hieman kohonneet, just jotain tota luokkaa. Siitä vaan sanottiin että kuuluu raskauteen ja ihan normaalia.
 
Huoh, tää menee taas näin että pari-kolme viikkoa pystyy rautaa syömään ja taas alkaa suoli irtisanoa ittensä. No, jos pitäis suosiolla taukoa ja jatkaa sitten.
 
Mulla on yleensä melko korkea hemoglobiini. En syönyt alkuraskaudessa rautaa ollenkaan. Ekassa neuvolassa hemoglobiini oli vielä 144 mutta seuraavassa 118. Suosittelivat obsidan 100 mg x 2 joka toinen päivä. Sitä tässä nyt on syöty tyhjään vatsaan veden tai tuoremehun kanssa toista viikkoa. Ei ole ollut kipeä vatsa mutta vähän kova kyllä.
 
Takaisin
Top