Raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Keskustelua raskausdiabeteksesta. Kuten sen hoidosta (ruokavaliolla tai insuliinilla), mittauksista jne.

Itselleni diagnosoitiin radi puolivälin jälkeen olleessa sokerirasituksessa. Tunnin arvo oli rajalla. Sain ohjeet mitata joka toinen päivä paastoarvo ja kolme arvoa aina tunti ruuasta. Aamupalan jälkeinen arvo on ainoa minkä perään on saanut vähän katsella. Muut arvot on hyviä söi tai teki käytännössä mitä hyvänsä. Ei ole yhtään liian korkeaa arvoa tullut päivällä vaikka vähän herkuttelisi. Aamupalan vaihdoin paahtoleivästä puuroksi, enkä saa jäädä aamupalan jälkeen lepäämään. Välillä turhauttaa mittailla, kun arvot on hyviä. Onneksi la on lähellä, ei siis tarvitse enää kauaa.

Onko kellään jouduttu käynnistämään synnytys radin takia ennen laskettua aikaa?

Mulla käynnistettiin viikolla 38+ radin takia ja makrosomiaepäilyn vuoksi. Itse käynnistyksestä minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa ja kokemuksena se oli hyvä. Ponnistusvaiheen komplikaatiot ei liittyneet käynnistykseen, eli jos käynnistys on edessä niin voin sanoa, että omalla kohdalla ei ainakaan ollut epämiellyttävä kokemus. :happy:

Ihan mieluusti menisin käynnistykseen tämän toisenkin kohdalla.

Mulla kanssa Vargynja suurin ongelma oli tunnin arvo aamupalan jälkeen. Paaston sain pidettyä kurissa, kunnes loppuraskaudessa iltapalat alkoi olla sitä luokkaa että paastokin oli huonomman puoleinen. :oops:

Mulla käynnistettiin viikolla 38+ radin takia ja makrosomiaepäilyn vuoksi. Itse käynnistyksestä minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa ja kokemuksena se oli hyvä. Ponnistusvaiheen komplikaatiot ei liittyneet käynnistykseen, eli jos käynnistys on edessä niin voin sanoa, että omalla kohdalla ei ainakaan ollut epämiellyttävä kokemus. :happy:

Ihan mieluusti menisin käynnistykseen tämän toisenkin kohdalla.

Okei. Enpä tiedäkään mikä tuo makrosomia on, täytyy googlettaa. Mulla käynnistettiin edellinen synnytys 2019 ja oli nii traumaattinen kokemus etten toista kertaa haluaisi.

Okei. Enpä tiedäkään mikä tuo makrosomia on, täytyy googlettaa. Mulla käynnistettiin edellinen synnytys 2019 ja oli nii traumaattinen kokemus etten toista kertaa haluaisi.

Googletitkin varmaan jo, mutta makrosomia tarkoittaa että vauva on liian iso viikkoihin nähden. Kurjaa että sulla huono käynnistyskokemus takana. Toivittavasti ensisynnytys parempi alkoi se miten vaan. :):Heartbigred

Mulla kans todettiin radi siinä varhaisessa testauksessa, kun ylipainoa ja sukurasitusta on. Pari arvoa oli vähän koholla. Nyt oon mittaillut aika epäsäännöllisesti, kun alussa arvot oli koko ajan tosi hyvät ihan sama mitä söin. Olin siinä vaiheessa kyl fyysisessä työssä ja laihduin muutaman kilon, et nyt töitten loppumisen jälkeen on paastoarvot tupanneet olla koholla, jos on illalla tullut syötyä liikaa tai huonosti. Paastoarvo on mulla yleensä nyt sit 5,6. Jotenkin illalla on aina sen verran nälkä et syö liikaa ja huonosti. Esim join yhden lasin kaakaota viime iltana iltapalan päälle ja uskon et sen takia oli taas aamulla 5,6. Nyt tänään koitan syödä eri tavalla ja katon vaikuttaako oikeesti paastoarvoon. Neuvola on ens viikolla ni sitä ennen yritän saada hyviä paastoarvoja ettei tarttis alottaa lääkitystä, kun haluan pärjätä ilman. Tätyyy vaan ottaa itseään niskasta kiinni.

Onko muilla tullut ilmi sitä, et arvot on muuten hyvät ja esim herkuttelu ei vaikuta 1h arvoihin, mut sit paasto on koholla?

Mulla kans todettiin radi siinä varhaisessa testauksessa, kun ylipainoa ja sukurasitusta on. Pari arvoa oli vähän koholla. Nyt oon mittaillut aika epäsäännöllisesti, kun alussa arvot oli koko ajan tosi hyvät ihan sama mitä söin. Olin siinä vaiheessa kyl fyysisessä työssä ja laihduin muutaman kilon, et nyt töitten loppumisen jälkeen on paastoarvot tupanneet olla koholla, jos on illalla tullut syötyä liikaa tai huonosti. Paastoarvo on mulla yleensä nyt sit 5,6. Jotenkin illalla on aina sen verran nälkä et syö liikaa ja huonosti. Esim join yhden lasin kaakaota viime iltana iltapalan päälle ja uskon et sen takia oli taas aamulla 5,6. Nyt tänään koitan syödä eri tavalla ja katon vaikuttaako oikeesti paastoarvoon. Neuvola on ens viikolla ni sitä ennen yritän saada hyviä paastoarvoja ettei tarttis alottaa lääkitystä, kun haluan pärjätä ilman. Tätyyy vaan ottaa itseään niskasta kiinni.

Onko muilla tullut ilmi sitä, et arvot on muuten hyvät ja esim herkuttelu ei vaikuta 1h arvoihin, mut sit paasto on koholla?

Mulla oli kanssa tätä, että välillä söin kunnolla ja 1h arvo normaali ja illasta vaikka just kaakaon ja paasto koholla. Mulla pahin arvo oli aamupalan jälkeinen. Se pompsahti usein, kun taas päiväarvot oli tosi hyvät.

Tsemppiä sinne!

Mulla oli kanssa tätä, että välillä söin kunnolla ja 1h arvo normaali ja illasta vaikka just kaakaon ja paasto koholla. Mulla pahin arvo oli aamupalan jälkeinen. Se pompsahti usein, kun taas päiväarvot oli tosi hyvät.

Tsemppiä sinne!

Kiitos! Juu mulla on maanantaina neuvola niin sanon siellä sitten, katon tän viikonlopun et saanko pysymään tiukalla ruokavaliolla kurissa vai pitääkö sit alottaa lääkitys.

Mulla oli ruokavalio hoitoinen radi, mutta silti vauva oli liian iso viikkoihin nähden. Pyysin äitipolilta sektion ja sain sen viikko ennen laskettua aikaa. Vauva painoi 4730g ja oli 51cm.

Nyt on radin kanssa mennyt loistavasti verrattuna viimeraskauteen. Nyt tullut 200g ekasta neuvolasta ja viimeraskaudessa 2.5kg tässä vaiheessa. Aamupaasto on kokoajan luokkaa 4.2-4.5 ja aamupalankn jälkeinen arvo todella hyvä. Viimeraskaudessa paasto oli pahimmillaan 6.1 tässä vaiheessa.

Tolla painon pysymisellä on ihan valtava merkitys kehon insuliinituotantoon ainakin omalla kohdalla. :gen014

Tsmppiä kaikille radin kanssa kamppaileville! :dance011

Kävin vasta eilen sokerirasituskokeessa ja oli paasto-arvo koholla 5,6. Ensi viikolla saan ohjausta ja alan mittailemaan vs-arvoja. On huolestuttavaa asia,että jo tossa toisessa seulantaultrassa kerrottiin,että sikiö on viikkoihin nähden aika iso...

Ne, joilla on aamulla paastoarvo ollut koholla, mitä syötte iltapalaksi että se laskee?

Mulla nimenomaan aamun paastoarvo se, joka oli alkuun koholla. En oikeastaan muuttanut iltapalaa mitenkään, syön mitä milloinkin, mutta mulla on ainakin toistaiseksi pysyneet aamun arvot rajoissa sillä, että lyhensin yöpaastoa 1-1,5 tunnilla. Paaston pituus nyt siis 7-8,5 tuntia mikä lyhentää yöunia pikkasen siitä mihin olen tottunut. Nukunkin usein päikkärit aamupäivästä jos siihen on mahdollisuus.

Mulla nimenomaan aamun paastoarvo se, joka oli alkuun koholla. En oikeastaan muuttanut iltapalaa mitenkään, syön mitä milloinkin, mutta mulla on ainakin toistaiseksi pysyneet aamun arvot rajoissa sillä, että lyhensin yöpaastoa 1-1,5 tunnilla. Paaston pituus nyt siis 7-8,5 tuntia mikä lyhentää yöunia pikkasen siitä mihin olen tottunut. Nukunkin usein päikkärit aamupäivästä jos siihen on mahdollisuus.

Kiitos! Tuota täytyykin kokeilla

Takaisin