Testataanko sinulta hemoglobiini neuvolassa?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Olen kuullut että hemoglobiini testattaisi joka neuvolakäynnillä. Itseltäni ei ole sitä katsottu koskaan neuvolassa. Ensimmäistä odottaessa taisi olla pari labraa, joissa se otettiin. Nyt toista odottaessa on ehtinyt olla yksi. Kysyin sen mittausta neuvolassa toisella käynnillä, kun epäilen alhaista hemoglobiinia syyksi väsymykseen, mutta en saanut edes lähetettä labraan. Miten teillä muilla? Testataanko hemoglobiini äitiysneuvolassa?

Ei ihan joka kerralla, mutta mitattu on.
Sitten kun laski paljon niin seurattiin parissa neuvolassa peräkkäin. Nyt taas silloin tällöin kattovat.
Labratkin on kertaalleen katottu, kun laski hemoglobiini.

Ei mitattu kertaakaan, vaikka valitin useita kertoja matalan hemoglobiinin oireita. Ostin omin päin rautalisää, söin sitä ja vaivat katosivat.

Joka toisella kerralla otettu hemoglobiini ihan terkkarin toimesta, ei ole labraan tarvinnut mennä. Otettiin myös jälkitarkastuksessa.

Meillä testattiin oikeastaan vain jos erikseen pyysi. Ehkä kerran alkuraskaudessa ja synnytyksen jälkeen.

Terkka otti hb:n pikatestillä ekalla neuvolakäynnillä, ja oli matala, joten käski syödä rautaa. Oli tarkoitus tsekata parin kerran päästä, mutta oli sijainen enkö muistanut pyytää. Seuraavalla oman tutun neuvolaterkan vastaanotolla otettiin ja oli jo normaali. Nyt olin ylimääräisellä neuvolalääkärikäynnillä ja lääkäri laittoi lähetteen vielä labraan, että tsekataan ferritiini myös, kun se oli tosi matala ennen raskautta.

Eli aluksi otettiin neuvolan aloitteesta ja haluavat seurata, ja pikatestin saa pyytäessä siellä neuvolantädillä.

Jokaisella kerralla on hemoglobiini otettu. Viime kerralla oli sijainen, ja kysyi, otetaanko. Luulin ennen tätä kysymystä, että se on rutiinijuttu ja otetaan joka kerta. Minulla tosin on ollut alhainen hemoglobiini (verrattuna omaan normaaliin ennen raskautta) ensimmäisestä neuvolasta lähtien, kunnes käskettiin ottaa rautaa ja rautavalmiste alkoi vaikuttaa. Raudan puutoksen oireita minulla tosin ei ole ollut.

Takaisin