Imetyksen onnistuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Katrinll
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
K

Katrinll

Vieras
Odotan nyt toista lasta rv 36 ja ensimmäisen kohdalla imetys epäonnistui. Teki kipeetä vaikka lapsen ote tarkistettiin useamman kerran eikä mitään muutakaan poikkeavaa löydetty. En myöskään halunnut julki imettää, joten korvikkeen ja pullojen kanssa mentiin aina ulkoillessa ( yritin myös pumpata mutta ei oikein onnistunut) ja lopulta neuvolasta sanottiin ettei maitoni riitä että pitäisi kiinteitä lisänä ja korviketta ruveta.. Sain myös rintatulehduksen joka hankaloitti asiaa..

No haluaisin tämän toisen kohdalla imettää ja onnistua myös siinä joten pohdinkin tässä, että jos esim. Joudun kotoolta lähtemään 1h tai jopa 6h pois ja haluan kuitenkin että maidontuotanto pysyy ja haluan että lapsi saa rintamaitoa.. Niin vinkkiä.. Eli pumppaatteko ja jos niin millainen.. Manuaalinen vai sähkö? Kokemuksia? Ja jos itse olen ulkona niin onko tarpeen käydä pumppailemassa wcssa esim tms? Muistab olleeni ilman vauvaa joskus 5h liikkeellä ja rinnat olivat niin pinkeet ja vuoti maitoakin vähän.. Haluaisin niin onnistua imetyksessä mutta mietin miten onnistun jos joudun olemaan vauvasta erossa välillä hammaslääkärin tai shoppailujen vuoksi ja kun en halua imettää julkisella paikalla tai muutenkaan kun olen liikenteessä vaan pullosta eli miten pumpattu maito säilyy eli esim. Pumppaanko aamulla maitoa tai edellisenä iltana ja sitten niitä vaan mukaan vai....?

https://imetys.fi/tietoa-imetyksen-avuksi/aidinmaidon-sailytys/

Ylläolevassa linkissä äidinmaidon varastoinnista, säilytyksestä ja säilyvyydestä ylipäänsä.

Perusperiaate on, että kun rinnoista poistuu maitoa, sitä muodostuu sinne lisää. Täysi, maitoa tihkuva rinta antaa rinnalle viestin hidastaa maidontuotantoa. Kuitenkaan satunnaiset ylitäyttymiset tai väliin jääneet syötöt eivät vaikuta maidontuotantoon negatiivisesti. Jos taas esimerkiksi joka päivä korvaa yhden tai kaksi syöttökertaa korvikkeella, tasaantuu maidontuotanto yleensä jo tietylle tasolle, ainakin jos ei ole kyse ihan imetyksen alkuvaiheesta. Jos taas pullosta tarjottu maito on pumpattua, omaa maitoa, säilyy tasapaino maidontuotannossa paremmin. Sekin on sitten oma juttunsa, miten vauva suhtautuu pulloon: osa ei ole moksiskaan, osa ei välttämättä huoli pulloa ja osa saattaa alkaa suosia pulloa rinnan kustannuksella. Mutta sitä ei kannata etukäteen stressata ja pullon kanssa on hyvä muistaa vauvantahtinen pulloruokinta.

https://imetys.fi/tietoa-imetyksen-avuksi/vauvantahtinen-pulloruokinta/

Koska edellinen imetys ei onnistunut toiveidesi mukaan, voisit jo nyt kysyä neuvolasta, onko paikkakunnallanne esimerkiksi imetyspoliklinikkaa, jonne voisi ottaa yhteyttä ajoissa jos jotain mutkia tulee matkaan. Samoin kannattaa hyödyntää Imetyksen Tuen chattia ja/tai imetystukipuhelinta.

Mä suosittelisin sun tilanteessa sellaista, että pumppaisit vaikka joka päivä maitoa ja laittaisit sen pienessä minigrip-pussissa pakastimeen.

Sain sellaisen käsityksen että tykkäät olla menossa ja käydä ulkona, yksin ja vauvan kanssa. Tällöin olisi helpompaa ottaa tarvittava määrä maitoa aina mukaan.

Mulla kävi aina niin että pumppasin kahtena päivänä maitoa talteen ja kun kolmantena päivänä lähdin shoppailemaan (tai joku muu meno ja vauvan vein hoitoon), niin rinnoille oli "tullut se tilaus päälle" ja paita pinkeenä yritin olla edes viisi tuntia poissa kotoa. Aivan kamalaa.

Mulla oli Medelan käsikäyttöinen pumppu ihan citymarketista ostettu. Kyllä se asiansa ajoi.

Minulla on ollut rintatulehduksia kahdessa ensimmäisessä imetyksessä, kolmanteen hankin sähköpumpun ja se oli kyllä todella paljon helpompi.

Imetätkö siis vain kotona ja muualla tarjoat pullosta? Meilläpäin on kaupungilla ainakin ihan mukavia lastenhoitohuoneita, joissa voi yksin imettää, ettei tarvitse kahvilan pöydässä syöttää.

Minulla on ollut rintatulehduksia kahdessa ensimmäisessä imetyksessä, kolmanteen hankin sähköpumpun ja se oli kyllä todella paljon helpompi.

Imetätkö siis vain kotona ja muualla tarjoat pullosta? Meilläpäin on kaupungilla ainakin ihan mukavia lastenhoitohuoneita, joissa voi yksin imettää, ettei tarvitse kahvilan pöydässä syöttää.

Tätä samaa mietin myös, että nykyään on tosi monessa paikassa tarjolla rauhallisia tiloja imettämiseen yksityisesti, jos ei halua julkisesti imettää. :)

Tätä samaa mietin myös, että nykyään on tosi monessa paikassa tarjolla rauhallisia tiloja imettämiseen yksityisesti, jos ei halua julkisesti imettää. :)

Oma kokemus on kyllä valitettavasti se, että imetyspaikat ovat olleet todella törkyisiä. Omat lapset ovat pullolapsia, mutta sitäkin katsotaan joskus nenän vartta pitkin.

Oma kokemus on kyllä valitettavasti se, että imetyspaikat ovat olleet todella törkyisiä. Omat lapset ovat pullolapsia, mutta sitäkin katsotaan joskus nenän vartta pitkin.
Vessatyyppiset lastenhoitohuoneet on törkyisiä, mutta on myös sellaisia, joissa ei ole edes pönttöä tai pottaa, vaan imetystuoli, syöttötuoli, mikro yms.

Minä imetin kyllä kahviloissakin, vaikka tarvitsin todella vedottoman ja suojaisan paikan tulehdusvaaran vuoksi enkä koskaan huomannut, että kukaan olisi siitä pahastunut.

Ymmärrän kyllä, jos kaikki eivät halua imettää näkyvästi. Minulla kukaan kolmesta ei käyttänyt pulloa, joten vaihtoehdot olivat vähissä.

Minulla ihan päinvastainen kokemus, mutta tämä saattaa olla paikkakuntasidonnainen juttu. Isolla paikkakunnalla isoissa kauppakeskuksissa on monasti ollut ihan siistit tilat imettämiseen.

Kannattaa kyllä vaan tehdä ihan niinkuin itsestä oikealta tuntuu! Kerron tässä vaan mitä ajatuksia tämä aihe herätti itsessä, en tarkoita yrittää opastaa tai kritisoida!

Itsellä ensimmäinen imetys kuihtui kasaan puolessa vuodessa, silloin pumppailin, imetin, pullotin ja olin paljon omissa menoissa ilman vauvaa. Sen jälkeen kuusi onnistunutta imetystä, oleellinen ero ollut se että en pumppaa tai pullota, vauva on aina mukana ja imetys tapahtuu missä vaan. Sen oppii tekemään niin huomaamatta että edes kaupan hyllyvälissä ei ihmiset huomaa mitä tekeillä. Saman värinen alus ja päällyspaita, sitä kun rakosen vauvalle antaa ei oikeasti tarvitse edes piiloon mennä. Mitään ei näy minnekään, varsinkaan talviaikaan :shy:. Marketeissa myös es pukukopit toimii hyvin pikaiseen imetykseen jos haluaa istahtaa.
Vauva aika on niin tosi lyhyt elämän mittakaavassa, että se symbioosissa elo sen intensiivisen hetken ei ole kovin paha nakki - imetyksen onnistumisen kannalta sillä voi olla Iso merkitys. Mulle ainakin on ollut!

Pumpattu maito säilyy huoneenlämmössä 6 h, jonka jälkeen se tulee heittää pois. Jos siirrät maidon heti miten jääkaappiin ja jäähdytät niin 3 vrk ja sitten pois. Jos pakastat jäähtyneet maidot niin ne ovat käyttökelpoisia 6 kk ajan.

Pumpattu maito säilyy huoneenlämmössä 6 h, jonka jälkeen se tulee heittää pois. Jos siirrät maidon heti miten jääkaappiin ja jäähdytät niin 3 vrk ja sitten pois. Jos pakastat jäähtyneet maidot niin ne ovat käyttökelpoisia 6 kk ajan.

Pumpattu maito säilyy jääkaapin takaosassa (lämpötila alle 6 astetta) kaksi vuorokautta. :)

Tsemppiä Katrinll!

Hyviä vastauksia olet saanut, lisänä edellisiin sanoisin, että on olemassa ihmisiä, joilla imetys onnistuu loistavasti, mutta pumpatessa ei heru ollenkaan, ei vaikka mitä tekisi. Joten kannattaa kokeilla erilaisia pumppuja, niitä saa vuokrallekin, ja jos nyt sattuu olemaan sellainen kehno tuuri ettei pumpulle heru, niin sitten miettii, mikä on paras ratkaisu itselle siinä kohtaa. Imetys, sen onnistuminen, tai sen jatkuminen niin ja näin monta kuukautta, ei ole äitiyden mitta, tärkeintä on, että vauva saa mahansa täyteen ja sekä sinä että vauva että muu perhe voitte hyvin.

Ja tuosta imetyksen sattumisesta. Kyllä se monella sattuu pari ensimmäistä kuukautta, erityisesti jos maitoa ei tule riittävästi ja vauvaa imee ihan jatkuvasti. Nännit voivat mennä jatkuvasta imetyksestä verille asti, ja myynnissä on erilaisia rasvoja, jotka auttavat ihoa parantumaan. Tosi usein kuulee tuota lausetta, ettei imetys satu jos asento on oikea, mutta kyllä ihan usempaa lasta täysimettänytkin sanoo, että ensimmäinen kuukausi on ollut silkkaa kidutusta jokaisen lapsen kohdalla, toinen kahden lapsen täysimettänyt äiti sanoi, että kipu jatkui koko imetyksen (hänellä 6 kk) ajan, vaikka mikään ei ollut vialla. Eli kysy apua, ja jos ei apu auta kysy uudestaan ja jos ei edelleenkään auta, niin sitten se vain on sellaista.

Imetykseen ei ole mitään taikakeinoa, jolla imetys onnistuu kaikilla ja maito riittää, vaan se vain ei kaikilla onnistu. Kaikenlaista voi kokeilla, ja pienellä filtterillä suhtautua sellaisiin ihmisiin, jotka lupaavat, että kun riittävästi yrität niin onnistut, koska yksikään ihminen ei pysty tällaista kenellekään lupaamaan. Tärkeintä on, että teet sen verran kuin sinun ja perheesi voimavarat antavat myöten, pahimmat neuvojat antavat sellaiset ohjeet, ettei niitä ole edes mahdollista noudattaa paria vuorokautta pidempään, koska kovin pitkään ei ihminen pärjää ilman unta. Neuvojia on kanssaihmisissä joka lähtöön, ja aina kannattaa myös kysyä, onko neuvoja itse kokeillut ohjeitaan, jos on niin kuinka pitkään ja auttoiko se.

Neuvoa kannattaa kysyä ammattilaisilta sairaalassa tai imetyksen tuen chatissä tai puhelinpalvelussa.

Imetyksen tuen facebook-ryhmässä taas saattaa tulla hyvinkin vihamielistä vastausta muilta äideiltä, jos siellä sanoo ettei halua julkisesti imettää vaan antaa mieluummin pullosta. On kuitenkin täysin sinun oikeutesi päättää, mikä sopii sinulle ja teidän perheellenne, joten teet niin kuin teille parhaaksi katsot. Periaatteessa muiden tuomitseminen on sielläkin kielletty, mutta aina joku kerkeää tai ei ole lukenut sääntöjä, joten jos tuohon ryhmään menee, kannattaa ensin katsoa vähän aikaa ennen kuin kysyy, ja sitten miettiä, onko kyseisestä ryhmästä apua. Minä en siellä mitään koskaan kommentoinut, luin vain läpi ketjun, jossa kilvan haukuttiin Adelea, joka oli julkisesti tunnustanut antavansa vauvalleen korviketta, ja totesin, että se riittikin maistiaisiksi siitä ryhmästä.

Joissain synnytyssairaaloissa on myös imetyspoli, jossa imetykseen erityisesti perehtynyt kätilö opastaa eikä tuomitse, sitäkin kannattaa kokeilla, jos teidän synnärillä sellainen on, erityisesti imetysasennon tsekkausta varten.

^ Tuohon ylläolevaan Imetyksen Tuen ryhmästä vaan sen verran, että ilahtuneena olen seurannut, kun siellä on onneksi nyt viime aikoina minusta otettu vielä tiukempi linja loanheittoon / asiattomiin kommentteihin / vääntämiseen. Joskus viikonloppuna saattaa joku ketju ehtiä olla hetken pidempään moderoimatta, mutta aika äkkiä siellä joku tulee poistelemaan asiattomat jutut ja jos ei meno rauhoitu, sulkee ketjun kommentoinnilta. Sen takia minusta siellä on nyt paljon vähemmän ollut asiattomuuksia.

Tämä menee yleiselle tasolle imetyksestä keskustelemisessa, mutta itse ihmettelen sitä, miten huonosti ihan terveydenhuollossa edelleen tunnistetaan ne äidit, joiden kohdalla imetys ei tule onnistumaan kunnolla. Esimerkiksi PCOS voi vaikuttaa rintojen rakenteeseen niin, ettei rintakudosta ole riittävästi tai juuri lainkaan. Suurin osa PCOS-diagnoosinkin saaneista pystyy osittaisimettämään (jos kaikki muu menee imetyksen suhteen putkeen) ja osa täysimettämäänkin, mutta onhan jokainen tunnistamatta jäänyt tapaus murheellinen juttu. Äiti kokee turhaan valtavia epäonnistumisen tunteita, kun ei kukaan osaa sanoa että hei, ei tämä ole sun vika etkä ole tehnyt mitään väärin, vaan sun rintojen rakenne vaan on sellainen, että (täys)imetys ei onnistu. Toivottavasti nämä opittaisiin tulevaisuudessa paremmin tunnistamaan, imetyspolilla usein on näihin osaamista, mutta eihän sinne jokainen noin vain pääse.

Ja imetyksen sattumiseen minultakin vielä pari kommenttia. Sen suhteen kannattaa kyllä kääntää kaikki kivet: joskus myös vauvan suun jänteet voivat olla niin kireät, että vauva ei saa kunnollista, syvää imuotetta vaikka miten päin yritettäisiin. Jänneleikkauksista on ollut viime aikoina mediassakin puhetta ja kriittisiä puheenvuoroja siitä, onko ylipäätään eettistä leikata jänteitä imetysongelmien takia. Keskustelun alle on kuitenkin ehkä vähän hukkunut se tosiasia, että jos on kyse todella kireistä jänteistä, ongelmat eivät rajoitus pelkästään imetykseen, vaan myös esimerkiksi kiinteän ruoan käsittelyyn suussa sekä puheen ja äänteiden tuottoon. Esimerkiksi meidän esikoisellamme kielijänne oli niin kireä, että vaikka synnärillä siitä jo kalvoa nipsaistiin, hän ei olisi koskaan oppinut R-kirjainta, ellei jännettä olisi operoitu uudelleen. Tämä tapahtui vasta neljävuotiaana, kun neuvolassa todettiin että juttu on nyt näin. Jänteiden tarkistamisessa on hyvä kääntyä spesialistin puoleen, neuvolassa ei näitä aina osata tunnistaa.

Muokattu viimeksi:
Takaisin