Vauva fysioterapiassa, vyöhyketerapiassa tai osteopaatilla

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko vauvasi käynyt fysioterapiassa, vyöhyketerapiassa tai osteopaatilla? Mitä vaivaa hoidettiin?

Ei käynyt vauvana, eikä ole nyt isompanakaan käynyt, poika on nyt 2v 10kk. Mielessä kyllä oli siinä 1-2kk ikäisenä käyttää poikaa jossain noista, kun oli ilta/yöhuutoja ja aloin olla tosi väsynyt niihin. Mutta pärjättiin pierujumpalla ja valvomisella, itkut loppui kun pojalle tuli ikää lisää. Uskon kyllä, että esim. vyöhyketerapiasta olisi saattanut olla iso apu, kun olen muiden kokemuksia lukenut.

Käytin 3-vuotiaan osteopaatilla kun narskutteli hampaita öisin. Sinne jäi se tapa, samoin flunssasta jäänyt virkayskä ja muutenkin rauhoittui kivasti. Käytiin muutaman kuukauden välein jos tuli sellainen olo. Kerran vein myös vauvan tsekattavaksi olisiko syntymän jälkeisiä jumeja mutta oli hyvin joustava vauva. Samalla käsiteltiin omat raskauden ja synnytyksen jälkeiset jumit. Kyllä kannatan osteopatiaa lämpimästi, toimii!

Raskaana kävin vyöhyketerapeutilla ja sinne pöydälle jäi joka kerta orastavat liitoskivut, olin raskauksien loppuun asti elämäni kunnossa! Sinne veisin varmasti koliikkivauvan ensimmäisenä.

Pitäisiköhän käydä itse kokeilemassa...

Tätä mietin itsekin, että auttaisikohan aikuisellekin narskutteluun. Alkaa kohta olla jo hampaat pilalla ja yläkroppa kroonisesti jumissa, kun leuat jauhaa joka yö :confused: Koko ikäni (46v) olen narskuttanut hampaitani. En uskalla sitä purentakiskoakaan ottaa kun ahdistun siitä, jos suussa on jotakin ylimääräistä liian kauan, enkä usko selviäväni sen muotin teosta. Hampaiden paikkauskin on yhtä tuskaa kun kohtaus iskee päälle, vaikka mitä tekisin :shifty:

Tätä mietin itsekin, että auttaisikohan aikuisellekin narskutteluun. Alkaa kohta olla jo hampaat pilalla ja yläkroppa kroonisesti jumissa, kun leuat jauhaa joka yö :confused: Koko ikäni (46v) olen narskuttanut hampaitani. En uskalla sitä purentakiskoakaan ottaa kun ahdistun siitä, jos suussa on jotakin ylimääräistä liian kauan, enkä usko selviäväni sen muotin teosta. Hampaiden paikkauskin on yhtä tuskaa kun kohtaus iskee päälle, vaikka mitä tekisin :shifty:

Väitän, että ei siinä paljoa häviä jos käy kokeilemassa. Toki aikuisilla voi olla eri syyt narskuttelemiseen kuin lapsilla (lapset ei stressaa samalla tavoin, ainakaan toivottavasti...) ja vasteet on kaikilla vähän erilaiset mutta onhan se suuri parannus elämänlaatuun jos sattuu tehoamaan.

Itselläni ainakin on stressistä johtuvaa. Ei edes ole ihan aina vaan enemmänkin juuri stressin aiheuttamana kausittain. Mutta silti inhottava vaiva. Joskus ihan leukalihakset kipeytyy siitä. Ei siitä tosiaan haittaa ole jos kokeilee.

Meillä käytiin n. 2-4 kk ikäisenä vyöhyketerapiassa kerran viikossa koliikin ja refluksin takia. Harmittaa etten tajunnut lähteä vauvan kanssa kokeilemaan aiemmin, siitä oli niin suuri apu! Aina kun jalkapohjien hieronta aloitettiin vauva meni silmin nähden aivan veltoksi ja alkoi jokeltelemaan/hymyilemään. Muuten poika siis huusi kipua ja oli kireä kuin viulunkieli. Yleensä hierontaa seuraavana päivänä tulikin aina sitten iso kakka ja vauva oli onnensa kukkuloilla n. 4 päivää eteenpäin. Sitten kipu alkoi taas pikkuhiljaa palailemaan kunnes taas käytiin uudestaan möyhittävänä. Eihän se halpaa lystiä ollut, mutta kyllä joka sentin arvoista! Saatin sentään muutama yö viikossa koko perhe nukkua hyvin.

Meillä vauvalla on kauheaa äheltämistä ja kähinää ilmavaivojen kanssa. Laitoin juuri vyöhyketerapeutille viestin, että voisiko kokeilla vyöhyketerapiaa masuvaivojen helpotukseen. Kirjoittelen myöhemmin miten kävi! Poika on nyt 3,5 vkoa.

Fysioterapiassa kävi 7kk ikään asti kun lääkäri oli sitä mieltä, että jalat ovat jäykät, itse taas olin sitä mieltä, että poika laittoi itse jaloilla vastaan kun niitä joku väänteli :angelic:

Käytiin juuri kuukauden ikäisen kanssa vyöhyketerapeutilla, oli todella hyvä kokemus ja ollaan menossa kahden viikon päästä uudestaan. Poika siis syntynyt perätilassa alateitse ja hyvin jäntevä, vahva tonus jalkojen ja lonkkien alueella sekä mahan kanssa isoja ongelmia. Jo ekan käsittelyn jälkeen pojan lonkat on rentoutuneet, suoristuvat ekaa kertaa suoriksi asti. Mahan ilmapallomainen pömpötys antoi myöden ja vatsa myötää nyt ihan eri tavalla. Maha on toiminut ilman hirveitä ähinöitä, kipristelyjä ja ulvahduksia. Poika on nukkunut tunteja ja hereillä ollessaankin ollut hyväntuulinen ja hyvinvoivan oloinen. Suosittelen todellakin, ja parempi mennä mahdollisimman nopeasti! Kuten vyöhyketerapeutti sanoi: "Jos äitinä joudut miettimään ja murehtimaan pitkään jotain asiaa, että onko se normaalia, se ei todennäköisesti ole, vaikka neuvolassa niin sanottaisiin. Luota äidin intuitioosi." Ei ollut meilläkään pojan kähinä ja kipristely "normaalia". Oli elämäni parhaat 43 euroa, mitkä tähän sijoitin.

Takaisin