Massiivinen verenvuoto ja seuraava synnytys

Pingviiniemo

Keskustelujen kuninkuusravaaja
Heinäkuiset 2021
Hei! Kyselisin täältä kokemuksia. Onko jollakulla muullakin ollut massiivinen verenvuoto tai ylipäätään voimakas verenvuoto synnytyksessä? Miten seuraava synnytys meni ja oliko jotain huomioitavaa tai valmisteltavaa sairaalan puolelta ensimmäinen synnytyksen verenvuodon takia?
 
Tää onkin mielenkiintoinen aihe. Mulla tuli edellisessä kkm raskaudessa merkittävä ja vaikea verenvuoto kaavinnan yhteydessä. Olisi mielenkiintoista tietää, vaikuttaakohan synnytykseen.
 
Tää onkin mielenkiintoinen aihe. Mulla tuli edellisessä kkm raskaudessa merkittävä ja vaikea verenvuoto kaavinnan yhteydessä. Olisi mielenkiintoista tietää, vaikuttaakohan synnytykseen.
Juu. Muakin vähän hirvittää, kun ensimmäisessä synnytyksessä tuli niin kauhea vuoto. Luin jostain, että uusiutuu helposti ja tosiaan istukan paloja ei ollut kohtuun kai jäänyt. Täytyy ensiraskauden alussa heti kysellä, mitä tehdään kun olihan se karmea kokemus. Vähän mysteeriksi jäi se verenvuoto, mutta käsittääkseni kohtu ei jotenkin osannut lähteä supistumaan itsekseen. :nailbiting:
 
Juu. Muakin vähän hirvittää, kun ensimmäisessä synnytyksessä tuli niin kauhea vuoto. Luin jostain, että uusiutuu helposti ja tosiaan istukan paloja ei ollut kohtuun kai jäänyt. Täytyy ensiraskauden alussa heti kysellä, mitä tehdään kun olihan se karmea kokemus. Vähän mysteeriksi jäi se verenvuoto, mutta käsittääkseni kohtu ei jotenkin osannut lähteä supistumaan itsekseen. :nailbiting:

Minullekin sanottiin jälkimmäisessä synnytyksessä synnärillä, ettei istukkaa olisi jäänyt kohtuun. Mutta olipa sitten kuitenkin, mikä aiheutti muutama viikko synnytyksen jälkeen hurjan verenvuodon. Kaamea kokemus kyllä.

Jos tämä tilanne olisi käynyt esikoisen kanssa, en tiedä olisiko toista lasta uskallettu edes yrittää.

Kannattaa varmaan jutella neuvolan/neuvolalääkärin kanssa uusiutumisen mahdollisuudesta, koska ei niistä juuri puhuta muuten.
 
Minuakin kiinnostaa muiden kokemukset massiivisesta vuodosta ja sen vaikutuksista seuraavaan raskauteen/synnytykseen.

Mulla vauva syntyi suunnitellulla sektiolla, kaikki meni muuten hyvin mutta istukkaa oli jäänyt kohtuun. Sille ei tehty mitään pitkään aikaan, 9 viikkoa kärsin jälkivuodosta ja ravasin useita kertoja lääkärissä ja lopulta tehtiin kohdun tähystys ja samalla poistettiin kuollutta istukkakudosta. Viikko siitä (synnytyksestä siinä vaiheessa jo 3,5kk) alkoi massiivinen vuoto, menin kotikuntani sairaalaan mistä minut laitettiin ambulanssilla yliopistosairaalaan toiseen kaupunkiin. Siellä tekivät kohtuvaltimoiden embolisaation sillä epäily oli av-malformaatiosta. Tätä ei kuitenkaan todettu, lääkäri puhui kohdussa olleesta reiästä vaikka virallisesti vuodon syy jäi epäselväksi. Itse epäilen että tähystystoimenpiteessä tapahtui jokin moka ja kohdun seinämään tuli reikä..
Joka tapauksessa minulle sanottiin että jos vielä joskus raskaaksi tulen, niin heti alusta saakka täytyy olla neuvolan lisäksi seurannat sairaalassa. Jäi kyllä niin pahat traumat etten tiedä uskaltaako toista lasta koskaan yrittääkään..
 
Minuakin kiinnostaa muiden kokemukset massiivisesta vuodosta ja sen vaikutuksista seuraavaan raskauteen/synnytykseen.

Mulla vauva syntyi suunnitellulla sektiolla, kaikki meni muuten hyvin mutta istukkaa oli jäänyt kohtuun. Sille ei tehty mitään pitkään aikaan, 9 viikkoa kärsin jälkivuodosta ja ravasin useita kertoja lääkärissä ja lopulta tehtiin kohdun tähystys ja samalla poistettiin kuollutta istukkakudosta. Viikko siitä (synnytyksestä siinä vaiheessa jo 3,5kk) alkoi massiivinen vuoto, menin kotikuntani sairaalaan mistä minut laitettiin ambulanssilla yliopistosairaalaan toiseen kaupunkiin. Siellä tekivät kohtuvaltimoiden embolisaation sillä epäily oli av-malformaatiosta. Tätä ei kuitenkaan todettu, lääkäri puhui kohdussa olleesta reiästä vaikka virallisesti vuodon syy jäi epäselväksi. Itse epäilen että tähystystoimenpiteessä tapahtui jokin moka ja kohdun seinämään tuli reikä..
Joka tapauksessa minulle sanottiin että jos vielä joskus raskaaksi tulen, niin heti alusta saakka täytyy olla neuvolan lisäksi seurannat sairaalassa. Jäi kyllä niin pahat traumat etten tiedä uskaltaako toista lasta koskaan yrittääkään..
On sullakin ollut kova paikka. Ois kyllä kiva kuulla kokemuksia, kun en itekkään halua uudestaan siinä tilanteessa olla. Näistä jutuista löytyy tosi vähän tietoa netistä.

Tsemppiä sulle jos vielä toista aiot yrittää. Kyllä muakin pelottaa, mutta päätin sitten vielä uskaltaa kuumeilla. :arghh:
 
Mulla oli ensimmäisessä raskaudessa massiivinen verenvuoto ( menetin n. 3/4 siitä verimäärästä mitä ihmisellä kuulemma on) ja mulle jouduttiin tiputtamaan useita pusseja verta. Hb oli silloin vähän päälle 80 kun pääsin kotiin. Silloin sairaalassa sanottiin että seuraavassa raskaudessa saisin jonkun verenvuoto - esto pillerin tms. varmuudeksi. Mut en muista siitä tarkemmin, kun olin niin ulapalla. :confused:

Meillä kyllä seuraava syntyy todennäköisesti sektiolla, joten toivon että siinä on helpompi hallita verenvuotoa. :eek:
 
On sullakin ollut kova paikka. Ois kyllä kiva kuulla kokemuksia, kun en itekkään halua uudestaan siinä tilanteessa olla. Näistä jutuista löytyy tosi vähän tietoa netistä.

Tsemppiä sulle jos vielä toista aiot yrittää. Kyllä muakin pelottaa, mutta päätin sitten vielä uskaltaa kuumeilla. :arghh:


Kiitos, tsemppiä myös sulle ja ihana kuulla että uskallat vielä kuumeilla toivottavasti itsekin vielä uskallan! En oo kyllä koskaan elämässä ollut niin peloissani kuin sinä päivänä kun sairaalaan jouduin ja toivon ettei koskaan tarvi kokea enää vastaavaa. En toivo kenenkään kohdalle sitä helvettiä! Onneksi kohtuvaltimoiden embolisaatio on keksitty, ilman sitä olisin joutunut kohdun poistoon (joskin olivat varanneet leikkaussalin kaiken varalta jos toimenpide ei olisi auttanut). Toivottavasti embolisaatio ei vaikeuta jatkossa raskaaksi tuloa tai aiheuta riskejä raskauden aikana, tuntui ettei siitäkään juuri tietoa ole. Googlettamalla löytyy lähinnä tietoa embolisaatiosta kohdun myoomien hoidossa..
 
Takaisin
Top