Turvaistuimen hankinta

Lilyofthevale

Sukkela juttelija
Joulumammat 2018
Pitäisi tilata kaukaloa seuraava turvaistuin, vauva kohta 1v. Meillä ei ole mahdollista sovitella, netistä pitää tilata. Olen nyt mielessäni rajannut vaihtoehdot kolmeen melko sama hintaiseen, joissa turvavyökiinnitys. Axkid Move, Britax Max Way ja Britax Multitech III olisi ajatellut vaihtoehdot. Olko kellään noista hyvää tai huonoa sanottavaa? Vauva on melko siro mitoiltaan. Koska lapsia on kolme ja välillä kaikkien on oltava takapenkillä, olisi hyvä, ettei olisi hirveän leveä. Auto sellainen ihan normaali malli. Tällä hetkellä, kun on turvakaukalo ja telakka, lapset mahtuvat takapenkille, mutta toki vähän ahdasta on.
 
Meillä on mummin autossa vanhemmat multitechit ja niistä en ole tykännyt yhtään. Liekö malli nyt muuttunut jo jotenkin, mutta muutaman vuoden vanhassa istuimessa vöiden säätö on todella hankala.
 
https://www.autoliitto.fi/tietoa-ti...2019&age_min=1&age_max=All&manufacturer[]=707

Olen täältä käynyt katsomassa arvioita, kun on hankittu istuimet.
Olen tuolla käynytkin useita kertoja, mutta en hirveän paljon luota noihin arvioihin. Käytännössä kaikki turvavöillä kiinnitettävät selkä menosuuntaan istuimet saavat huonon arvosanan, koska asennus on hankalaa ja väärin asennuksen mahdollisuus suuri. Sitten taas vain kasvot menosuuntaan asennettava istuin, 9-25 kg kokoiselle saa arvion "hyvä". :wideyed:
Ja se tuolla pisti silmään, että palkki-istuin Cybex Pallas, joka on todettu suorastaan vaaralliseksi ruotsalaisessa testissä, on myöskin saanut arvosanan "hyvä".
 
Lily, sitä ruotsalaista testiä seuraan myös. Nyt on onneksi omalla kohdalla seuraavan istuimen hankintaan vielä pitkä aika. Mutta ei ole istuimen hankinta helppoa! Hinnastakaan ei voi paljon päätellä.
 
Meillä on Britax multi-tech III, viime vuonna ostettu ja olen tykännyt kyllä siitä (kun en paremmastakaan tiedä kun on eka lapsi ja kaikki ns. uutta). Voi olla että joku toinen turvaistuin on kätevämpi, helpompi tms.
Meillä on VW Golf farmari, joka on aika pieni auto. Tässä on ongelmana se, että kun mies on lähemmäs kaksi metriä pitkä, niin hän on polvet suussa kun turvaistuin on apukuskin puolella takapenkillä. Toisaalta, jos se olisi kuskin puolella takapenkillä, niin kuljettajan istuimen säätäminen olisi rajoitetumpaa ja siten jopa vaarallistakin. Se on asennettu siis selkä menosuuntaan.
 
Meillä on max-way ja ollaan tyytyväisiä. Hyvä istuma-asento, kun opettelee oikean kiinnityksen, on nopea kiinnittää. Oikeastaan ainoa miinus tulee lapsen turvavöiden kiristämisestä. Se ei ole niin jouheva kuin esim. Besafella on.
 
Meillä on Britaxin joka suuntaan kääntyvä ns ”pyörivä” turvaistuin, jossa on säädöt erikseen 0-13 kiloiselle ja 9-18 kiloiselle. Helpotti todella elämää, kun turvaistuin oli silloisessa autossani, joka oli 2005 vuoden Corolla, eli Ei siis mikään tilaihme. Lisäksi parkkipaikkanme ovat kapeat. Tosin istuin on vain isofix-kiinityksellä, eli autosta toiseen sitä ei noin vain siirretä.

Nykyään lapsen turvaistuimena on myös Britaxin turvaistuin, jonka saa kiinni turvavöillä. Mallia en nyt muista, mutta kovin leveä sekään ei ole. Liikkeessä sai onneksi sovitella mallikappaleita omaan autoon.
 
Onko kenelläkään kokemusta tästä istuimesta: Be Safe iZi Combi Isofix X4?

Meillä oli edellinen versio, en tykännyt yhtä paljon kuin Maxi Cosista, joka oli toisessa autossa. Tiedä sitten ovatko parantaneet ominaisuuksia, mutta esim. turvavöiden kiristys on hankalampaa kuin MC:ssä ja vaikka tuoli on iso (siis vie tilaa), se ei ole istuintilaltaan tilava. Toki tuohon vaikuttaa lapsen koko, mutta meidän pojalla pystyi toista tuolia käyttämään reilusti pidempään kuin Besafea. Meillä oli siis x3. Itse pidin tärkeänä, että turvavöiden osalta esim. pystyy kiristämään vöitä tuolin takaa käsin ja sitten vasta vetämään sieltä edestä kireälle. x3:ssa vyöt ovat takana muovin sisällä, eli tässä sitä ei voi tehdä. Jos ei siis tuohon kiristykseen oikeasti kiinnitä huomiota, ne voi jäädä liian löysälle. Esim. mummoilla ei kyllä onnistunut vöiden kiristys :nailbiting:
 
Onko kenelläkään kokemusta tästä istuimesta: Be Safe iZi Combi Isofix X4?
Meillä oli X3, tykkäsin. Toisessa autossa oli samaan aikaan cybex sirona. Sirona oli toki kätevämpi kun se pyörii, mutta tuli liian ahtaaksi turhaan pian kun jalkatila loppui jo 2,5 v normikokoiselle pojalle. Bea safessa oli paljon enemmän jalkatilaa.
 
Onko kenelläkään kokemusta tästä istuimesta: Be Safe iZi Combi Isofix X4?

Meillä on tämä kyseinen malli. Oon monia istuimia kokeillut eri lapsilla, tää on ollu ehdottomasti paras ja siksi se tuli omalle lapselle.

Ainut miinus siitä, ettei kallistusasentoja ole kuin 3. Minun autossani on hyvin kalteva penkki, joten nukkuma-asentoa ei jää kun säädöt loppuvat. Värivaihtoehtoja ei myöskään ole nimeksikään, kaikki harmaita/mustia/tummia.

Hyviä ominaisuuksia:
-Pienikin näkee autosta ulos, kun penkki on riittävän korkealla.
-Helppo laittaa lapsi kyytiin, kun penkki on korkeammalla.
-Erittäin hyvä jalkatila, 100 cm pitkä mahtuu oikein hyvin edelleen.
-Magneetit, joihin olkavyöt saa kiinni, kun lapsi ei ole istuimessa. Helppo laittaa lapsi kyytiin, kun vyöt eivät jää selän alle.
-Helppo asentaa autoon ja vielä helpompi irrottaa, koska on isofix. Väärin asennuksen riski melko olematon.
-Pitkä käyttöikä, meillä ollut käytössä kohta 3 vuotta.
- Istuin myös reilun kokoinen, harteikaskin lapsi mahtuu hyvin istumaan 18-kiloiseksi asti.

Turhia ominaisuuksia:
-Saa käännettyä kasvot menosuuntaan, mutta 18 kg painoraja tulee täyteen ennen kuin lapsi pitää kääntää suositusten mukaan.

Ollaan oltu niin tyytyväisiä Besafeen, että aiotaan ostaa myös turvavyöistuin samalta merkiltä. Kerron mielelläni lisää meidän istuimesta!
 
Kiitos paljon vastauksistanne. Pitäydyttiin lopulta samassa merkissä, mutta päädyttiin hankkimaan besafe izi turn. Täytyy kyllä kehua kyseistä merkkiä juurikin tuon korkean istuimen takia. Kokeilimme liikkeessä myös lasta britaxin istuimeen ja upposi niin syvälle, että alkoi itsekin huutamaan. Pakko oli mennä sen mukaan, mitä lapsi oli mieltä, sillä Be safen istuimessa vain istui rauhassa, eikä meidän aina niin temperamenttinen lapsi ollut moksiskaan.

Ja nyt kun kyseinen istuin ollut jo hetken aikaa käytössä, niin huomasimme, että viihtyy autossakin taas paremmin.
 
Kiitos paljon vastauksistanne. Pitäydyttiin lopulta samassa merkissä, mutta päädyttiin hankkimaan besafe izi turn. Täytyy kyllä kehua kyseistä merkkiä juurikin tuon korkean istuimen takia. Kokeilimme liikkeessä myös lasta britaxin istuimeen ja upposi niin syvälle, että alkoi itsekin huutamaan. Pakko oli mennä sen mukaan, mitä lapsi oli mieltä, sillä Be safen istuimessa vain istui rauhassa, eikä meidän aina niin temperamenttinen lapsi ollut moksiskaan.

Ja nyt kun kyseinen istuin ollut jo hetken aikaa käytössä, niin huomasimme, että viihtyy autossakin taas paremmin.

Kävin heti lukemassa istuimesta, tuollaista ei ollut markkinoilla, kun me ostettiin. Vaikuttaa tosi hyvälle! Loistava keksintö tuo, että istuimen kaltevuus/kulma säätyy itsestään tasaiseksi myös kaltevalla penkillä.
 
Onko kellään kokemusta Britax Two Way istuimesta? Etsitään siis halvemman puoleista, mutta kelpo istuinta.
Aika ristiriitaisia arvioita olen nähnyt. :happy:
 
Onko kellään kokemusta Britax Two Way istuimesta? Etsitään siis halvemman puoleista, mutta kelpo istuinta.
Aika ristiriitaisia arvioita olen nähnyt. :happy:
Mun käsittääkseni ei ole kovin hyvä, ei ole kunnollista pääntukea ollenkaan ja vaatii tosi paljon pituutta, että vyöt asettuu oikein. Axkid wolmax on ainakin edullinen ja turvallinen istuin. :)
 
Meillä on tuo Multi-Tech II varaistuimena ja olen tykännyt. Pitkään meni selkä menosuuntaan asennettuna ja nyt reilu 110 senttisellä ja 5,5-vuotiaalla tuli paino vastaan käytettävänä kasvot menosuuntaan istuimen vöillä, niin on nyt turvavyöistuimena. Ohjeet on myös mielestäni hyvät, vaikka asentaminen onkin hieman hankalaa, kuten toki millä tahansa turvavöillä asennettavalla istuimella.
 
Päädyttiin ostamaan Britax römer first class plus - istuin 0-18kg. Ensivaikutelma on tosi hyvä ja vauvakin pääsi testaamaan. Vauva nautti istuimessa istumisesta tosi paljon ja löhöili siinä mielellään täällä sisälläkin. :grin

Kiitos vastauksista! Päätettiin panostaa istuimen hintaa, että käyttöikä ja mukavuus on hyvää luokkaa.
 
Takaisin
Top