Raskaaksi 2020

Ei oo kyl onneks tullu mitää noita ns. Sivuoireit kuten päänsärkyy ja ummetusta, ainakaan vielä. Oon tosin huolehtinu veden juonnist ja kuidun sannista myös. Lähinnä tässä pohdituttaa, että onko haitallista yritykselle/mahdolliselle raskautumiselle? Mamma vitskut missä foolihappo mukana, o ollu käytös jo pari kk.

Ahaa sielläkin ketoilija! Mielenkiintoinen tuo oviksen aikaistumisinfo. Täytyy ottaa huomioon mikäli seuraavan kiertoon joutuu.

En siis tiedä yhtään onko yleistä tuo ovis homma. Mulla viimeksi raskaaksi tullessa 3 kiertoa meni ketoosissa näin ja nyt taas seka ruualla ollut pidempää kiertoa kuten aiemminkin. Katsotaan nyt lyheneekö taas, toivon näin, niin ei tarvitse niin pitkään odotella, mikäli useampi kierto negaa

Hei tuli mieleen, että kuinka myöhään ovulaatio voi tulla ennenkuin menkkojen kuuluisi alkaa. Onhan tää omituista, että synnytyksen jälkeen säännöllinen kierto yhtäkkiä loppuisi kokonaan. Mietin, että oisko voinut käydä niin, että ovulaatio tapahtui esim. vaan pari päivää ennen menkkoja. Jotenkin mun logiikalla silloin tosi lyhyen luteaalivaiheen olisi pitänyt estää munasolun kiinnittyminen ja vuodon tulla? Onko kellään kokemusta yms vastaavaa? Tää on niin jännää. :rolleyes:

Hei tuli mieleen, että kuinka myöhään ovulaatio voi tulla ennenkuin menkkojen kuuluisi alkaa. Onhan tää omituista, että synnytyksen jälkeen säännöllinen kierto yhtäkkiä loppuisi kokonaan. Mietin, että oisko voinut käydä niin, että ovulaatio tapahtui esim. vaan pari päivää ennen menkkoja. Jotenkin mun logiikalla silloin tosi lyhyen luteaalivaiheen olisi pitänyt estää munasolun kiinnittyminen ja vuodon tulla? Onko kellään kokemusta yms vastaavaa? Tää on niin jännää. :rolleyes:
Mulla jostain syystä ekan lapsen synnytyksen jälkeen ekat 6kk tuli menkat säännöllisesti 28 pv välein, mutta sitten tuli muutama kk jotain 34-37 päivän kiertoja. Näissä siis kyllä ovulaatiokin oli myöhemmin. Ei mitään hajua mistä johtui, mutta palautui myöhemmin normaaliksi.
Tokasta lapsen jälkeen taas menkat tuli ihan normaalisti ja säännöllisesti, mutta ovistestit paljasti oviksen olevan myöhään ja menkat alkoi jo dpo 7. En ehtinyt kuin muutaman kierron tikuttaa. Lopetin yöimetykset ja tulin heti raskaaksi, eli se varmaan oli sillon syynä kun kaiken järjen mukaan ei sinne mitään voi kiinnittyä jos limakalvo jo vuotaa pois

Ei oo kyl onneks tullu mitää noita ns. Sivuoireit kuten päänsärkyy ja ummetusta, ainakaan vielä. Oon tosin huolehtinu veden juonnist ja kuidun sannista myös. Lähinnä tässä pohdituttaa, että onko haitallista yritykselle/mahdolliselle raskautumiselle? Mamma vitskut missä foolihappo mukana, o ollu käytös jo pari kk.

Ahaa sielläkin ketoilija! Mielenkiintoinen tuo oviksen aikaistumisinfo. Täytyy ottaa huomioon mikäli seuraavan kiertoon joutuu.

Joo hyvä, riittävällä vedenjuonnilla pääsee niistä pahimmista. Ja en usko että mitenkään negatiivisesti vaikuttais raskautumiseen, luulis että just positiivisesti ku siinä paino putoaa ja verensokerit menee parempaan päin :) Tietty sit plussasta varmaan pitää vähän höllätä ettei niin tiukkaa vähähiilarista vedä.

Joo hyvä, riittävällä vedenjuonnilla pääsee niistä pahimmista. Ja en usko että mitenkään negatiivisesti vaikuttais raskautumiseen, luulis että just positiivisesti ku siinä paino putoaa ja verensokerit menee parempaan päin :) Tietty sit plussasta varmaan pitää vähän höllätä ettei niin tiukkaa vähähiilarista vedä.
No samat ajatukset kyllä täälläkin. Ja juu ehdottomasti jos/kun plussaan niin lisään hiilareita taas lautaselle. Ja kaloreita. Oma Gda tällä hetkellä olisi 2200, mutta vedän n. 1300 kcl/vrk. Joten kun/jos raskaudun niin tarvitseeko siirtyä tuohon 2200 vai voiko vähemmilläkin mennä jos huolehtii, ettö tulee syötyä kaikkea sopivasti? Varmaan olis siinä raskausvaiheessa ihan viisad viisitti ravintoterapeutilla.

Mieli veti niin maahan yk10 käynnistyessä että olen pitänyt vähän taukoa täältä. Gynellekin kävin tässä välissä melkein 400 € tuhlaamassa. Kaikki pitäisi onneksi olla hyvin ❤️ seuraavaksi sitten mies tutkimuksiin jos mitään ei ala tapahtua. Nyt dpo 9 ja nää päivät mateleee. Täällä moni puhuu super oviksesta niin mihin sillä viitataan? Lähinnä kun itse en sitä mistään oireista koskaan huomaa. En huomaa edes mitään limoja o_O

No samat ajatukset kyllä täälläkin. Ja juu ehdottomasti jos/kun plussaan niin lisään hiilareita taas lautaselle. Ja kaloreita. Oma Gda tällä hetkellä olisi 2200, mutta vedän n. 1300 kcl/vrk. Joten kun/jos raskaudun niin tarvitseeko siirtyä tuohon 2200 vai voiko vähemmilläkin mennä jos huolehtii, ettö tulee syötyä kaikkea sopivasti? Varmaan olis siinä raskausvaiheessa ihan viisad viisitti ravintoterapeutilla.

Luulis että joku 1800-1900kcal riittäis ihan hyvin. Mulle ainaki viime vuonna neuvolassa sanottiin että paino saa pudota raskauden aikana jos on ylipainoa, kunhan ei mitään järkyttävää laihdutuskuuria kuitenkaan sillon pidä. :)

Luulis että joku 1800-1900kcal riittäis ihan hyvin. Mulle ainaki viime vuonna neuvolassa sanottiin että paino saa pudota raskauden aikana jos on ylipainoa, kunhan ei mitään järkyttävää laihdutuskuuria kuitenkaan sillon pidä. :)
Mulle annettiin neuvolassa 1600kcal ruokavalion ohje, kun oli raskaana. Toisaalta olen reilusti ylipainoinen niin sainkin syödä vähemmän.:happy:

Tällainen tuli clearbluella. Tietääkö joku, millä tarkkuudella tämä testi toimii. En ole 25mIU/ml saanut kun tänään hailukan viivanpaikan. 10mIU/ml täysi nega pari päivää sitten.. Onko tähän luottamista.. o_O

Liitteet

• IMG_20200508_201627.jpg
    IMG_20200508_201627.jpg
    19.7 KB · Katsottu: 164
Dooris (?) kyseli greippimehusta ja lääkkeistä. Jos on pitkäaikaisia tai säännöllisiä lääkkeitä niin ei kannata greippimehua juoda. Ei se kaikkiin lääkkeisiin vaikuta, mutta kyllä niitä aika monia on (en kyllä muista ulkoa o_O), joiden hajoamista elimistössä estää. Nykyään taitaa olla niistä joidenki pakkausselosteessakin se mainittu.

Täällä ootte puhunut painon pudottamisesta. Mun täytyy nyt ottaa myös itseäni niskasta kiinni ja yrittää pudottaa nämä ylimääräiset kilot ihan oikeasti. Kävin otattamassa muutamat labrat yksityisesti ilman lähetettä ja mulla oli maksa-arvo jnkv koholla. En itse keksi muuta syytä sille, kun ylipainon (BMI mulla 29). Nämä vauvavuosikilot (juu ei oo raskauskilot :bored:) vaan on tullut ja pysyneet tiukasti ja sitten vielä muutama ruuhkavuosikilo päälle... :rolleyes: Ferritiini mulla oli 28, mikä oli odotettua korkeampi ja muutenkin pääasiassa arvot kohdallaan. Täytyy toki vielä työterveyteen soittaa kyllä noista tuloksista ja pyytää kontrolleja.

Dooris (?) kyseli greippimehusta ja lääkkeistä. Jos on pitkäaikaisia tai säännöllisiä lääkkeitä niin ei kannata greippimehua juoda. Ei se kaikkiin lääkkeisiin vaikuta, mutta kyllä niitä aika monia on (en kyllä muista ulkoa o_O), joiden hajoamista elimistössä estää. Nykyään taitaa olla niistä joidenki pakkausselosteessakin se mainittu.

Kiitos tiedosta. En sitten juu taida uskaltaa siihen kajota. :grin

Niin eikös luteaalivaihe ole (liian)lyhyt, jos se on alle 10 päivää. Oon ymmärtänyt, että voisi lyhyimmillään olla ihan muutaman päivän ja silloin on käytännössä mahdoton raskautua, kun kiinnittyä ei kerkeä. Mutta pitäisihän vuodon sitten tulla. Ehkä sullakin on ollut ovis tosi myöhään, kuten itsellä. Mulla oli tässä kierrossa arviolta kp 25 vasta o_O Eikös sullakin ollut tässä äskettäin uudestaan ovulaatio-oireita? Niin ilmeisesti sullakaan ei vielä ole vuoto alkanut? Miulla vähän vain tuhruttaa nyt, uskon että alkaa viimeistään sunnuntaina :happy: Mutta on kyllä outoa joo, siulla kun oli jo kierto säännölliseksi mennyt o_O

Mulle annettiin neuvolassa 1600kcal ruokavalion ohje, kun oli raskaana. Toisaalta olen reilusti ylipainoinen niin sainkin syödä vähemmän.:happy:

Joo mullakin oli viime raskaudessa reilummin ylipainoa kuin ennen ja paino putosi raskauden aikana 10 kg. Söin just jotain 1600 kcal, mutta harrastin paljon liikuntaa, niin liikuntapäivinä saatoin vähän lisätä kaloreita. Terkan mielestä tämä -10kg oli ok. Ja nelonen oli tismalleen saman painoinen kuin mun edellisetkin vauvat, sokerit pysyi mulla kurissa raskauden aikana vaikka tokassa sokerirasituksessa yksi arvo olikin lähellä rajaa ja synnärillä vauvan sokerit hyvät :happy:.

Nyt yritän sen takia tiputtaa jo ennen raskautta ettei tartte ressata kaloreita ihan niin paljon. Ovista ei täällä näy vaikka piti olla tänään :dontknow. Oon kyllä valvonu kaks yötä, kun vauva kuumeessa. Vähän stressannutkin hänen puolestaan, ehkä stressi ja ovis ei sovi uhteen:sleep011

Itsekin osallistun tähän laihdutuskeskusteluun. Mulla on ylipainoa reilusti (+50kg) ja tiedän mitkä riskit ja haasteet painon mukana tulee raskautta yrittäessä tai raskaana ollessa. Itsellä on ollut aina haasteita painon kanssa ja olen jättänyt paljon asioita sen takia tekemättä, siksi haluan kuitenkin yrittää raskautumista.

Miehelle sanoin, että mikäli raskautumista tästä kierrosta ei tule (nyt dpo 10) ja sellainen olo on, että kuukautiset alkaa ensi viikon alussa, niin sitten keskitytään enemmän painon pudotukseen. Onneksi mies on tukena myös laihdutuksessa, ja tehdään paljon asioita yhdessä sen eteen.

Onko täällä muita, joilla olisi reilusti ylipainoa? :)

En malttanu oottaa huomisaamuun, vaan tein taas puhtaan negan 4h iltapissalla :hilarious: no eipä se varmaan aamuksi ois muuks muuttunut. Outoa kyllä kun tosi huono aaltoileva olo on koko ajan. No odotellaan... kp33 siis vasta.

Niin eikös luteaalivaihe ole (liian)lyhyt, jos se on alle 10 päivää. Oon ymmärtänyt, että voisi lyhyimmillään olla ihan muutaman päivän ja silloin on käytännössä mahdoton raskautua, kun kiinnittyä ei kerkeä. Mutta pitäisihän vuodon sitten tulla. Ehkä sullakin on ollut ovis tosi myöhään, kuten itsellä. Mulla oli tässä kierrossa arviolta kp 25 vasta o_O Eikös sullakin ollut tässä äskettäin uudestaan ovulaatio-oireita? Niin ilmeisesti sullakaan ei vielä ole vuoto alkanut? Miulla vähän vain tuhruttaa nyt, uskon että alkaa viimeistään sunnuntaina :happy: Mutta on kyllä outoa joo, siulla kun oli jo kierto säännölliseksi mennyt o_O
Jep! Oon aika varma nyt, että ovulaatio on ollut myöhemmin. Kiitos vastauksista kaikille! Ei ole vuoto alkanut ja tosiaan ovulaatio-oireiden perusteella ois vasta Dpo 8. Katotaan mitä tuleman pitää. :happy:

Mieli veti niin maahan yk10 käynnistyessä että olen pitänyt vähän taukoa täältä. Gynellekin kävin tässä välissä melkein 400 € tuhlaamassa. Kaikki pitäisi onneksi olla hyvin ❤️ seuraavaksi sitten mies tutkimuksiin jos mitään ei ala tapahtua. Nyt dpo 9 ja nää päivät mateleee. Täällä moni puhuu super oviksesta niin mihin sillä viitataan? Lähinnä kun itse en sitä mistään oireista koskaan huomaa. En huomaa edes mitään limoja o_O

Ei mullakaa ollut ennen esikoista mitään Ovis kipuja tms. Nyt vasta esikoisen jälkeen kun pillerit lopetin niin voi luoja. Ja varsinkin keskenmenon jälkeen tuntenut munasolun kasvukipuja ja si ovulaation aikaan kipuja. Ne on niin yksilöllisiä. Hienoa et kaikki hyvin, mäkin tuhlasin just viime kierrossa 250 gynelle mut oli kiva kuulla et kaikki kunnossa :grin

Hei tuli mieleen, että kuinka myöhään ovulaatio voi tulla ennenkuin menkkojen kuuluisi alkaa. Onhan tää omituista, että synnytyksen jälkeen säännöllinen kierto yhtäkkiä loppuisi kokonaan.

Mulla oli ennen synnytystä kierto jotenkin ihan sekaisin. Siis ovuloin lähes aina aikaisintaan kp 23/25. Oli kuitenkin ihan sopiva luteaalivaihe, ja menkat tuli sitten aina kp 35-45. Sitten synnytyksen jälkeen kroppa joutu varmaan johonkin shokkiin, kun yhtäkkiä kierrot olikin aina alle 34 päivää ja ovis aina kp 15-18. :hilarious: Ja ovat sen 2 vuotta jo pysyneet samana, joten ilmeisesti jotain se synnytys voi saada aikaan. :scratch

Takaisin