Koronan vaikutukset raskauteen

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko tämä poikkeustila vaikuttanut teillä esim. raskausajan tutkimuksiin tai neuvolakäynteihin?
 
Ainakin neuvola-aikoja siirrellään vähän miten ja minne sattuu. Esim. mun seuraava käynti on ihan toisessa neuvolassa kuin normaalisti.
 
Kannattaa huomioida se, että puoliso tai tukihenkilö ei tule pääsemään oireisena mukaan synnytykseen. Eli mahdollisuuksien mukaan miettiä toinen tukihenkilö synnytykseen mukaan siinä tapauksessa, että puoliso tai ensimmäinen valintasi sattuisi olemaan flunssassa.
 
Mullakin on neuvolan aikoja siirrelty, mutta en tiedä johtuuko koronasta vai jostain muusta. Ultriin tosiaan mennään yksin. Lisäksi täällä on peruttu neuvolan ryhmätapaamiset (fysioterapia ja joku perhevalmennus). Harmittaa, mutta ymmärrän kyllä, että nämä toimet ovat välttämättömiä.
 
Itsella ei tietoa mistaan kun suunnittelevat että koronapotilaat aitipolille. Minnekohan raskaanaolevat, synnyttavat ja vastasyntyneet laitetaan sitten.
 
Tämä HUSin linjaus on aivan järkyttävä. Vaikka meihin elokuussa synnyttäviin nämä rajoitukset eivät toivottavasti enää vaikuta, on kaikki sympatiat nyt niiden perheiden puolella, joissa tukihenkilö ei pääse odottamaan äidin kanssa synnytyksen käynnistymistä, ei pääse itse synnytykseen (jos kyseessä sektio) tai ei voi mennä myöhemmin osastolle äidin ja vauvan kanssa:Heartred
 
Harmittaa miehen puolesta kovasti, kun ei pääse neuvolaan mukaan ja siellä hän on kuulemma tykännyt käydä kanssani:sad001

Haluan ajatella, että synnytykseen liittyvät rajoitukset poistuu elokuun loppuun mennessä, kun laskettu aika 22.8:angelic:
 
Kannattaa ennemmin varautua siihen että edelleen elokuussa rajoituksia ja sitten positiivisesti yllättyä jos näin ei ole.
 
Tukihenkilön rooli on tosi tärkeä synnytyksessä alusta loppuun ja myös ensipäivinä vauvan kanssa, joten harmillistahan tämä on. Kiitollinen olen siitä, mikäli mieheni saa olla itse synnytyksessä läsnä (mikäli alatiesynnytys onnistuu).

Minun päällimmäinen huoli on kuitenkin ollut se, että merkittävä osa kätilöistä, synnytyslääkäreistä ym. henkilökunnasta on sairaana/toipumassa/karanteenissa, jolloin jopa synnytyksen turvallisuus voisi vaarantua. Että sinällään parempi näin, että minimoidaan henkilökunnan kontakteja ja altistumista. Turvallisuus edellä :Heartpink

Varmasti tämä vaikuttaa enemmän ensisynnyttäjiin tai jos on aikaisempia ikäviä kokemuksia synnytyksestä tai synnytyspelkoja. Minulla on takana oikein hyvä synnytyskokemus ja henkilökunta Kätilöopistolla oli niin mahtavaa, että tämän rajoituksen kanssa voin kyllä elää, vaikka harmittaa kyllä.

Muilta osinkin tällä maailmantilanteella on ollut suuria vaikutuksia arkeen ja elämään kaiken kaikkiaan. Tämä on saanut taas arvostamaan ihan niitä elämän perusasioita, kun ymmärtää, ettei kaikki olekaan itsestäänselvää. Olen tämän myötä ollut vieläkin syvemmin kiitollinen läheisistäni, erityisesti ihanasta miehestäni, pojastani ja masuvauvasta. On ollut pakko elää enemmän hetkessä, kun mitään ei voi eteenpäin suunnitella ja arjen menot on radikaalisti karsiutuneet. Siinä mielessä vaikutukset raskauteenkin on olleet osin jopa positiivisia. Ja sitten taas huoli läheisistä ja maailmantilanteesta on välillä valvottanut öisin.
 
Itse en tieda missa ultra ja synnytys kun aitipolille rantautunut korona ja lisäksi olen kuullut etta suunnittelevat korona potilaiden sijoittamista sinne vaikka uusi sairaala on valmis ja tyhjillään. Josko menen tuttavan klinikalle vaikka onkin kalliimpaa mutta turvallisuus ensin.
 
Jouduin perumaan huomisen neuvolan, kun tyttö tuli kuumeeseen. Harmittaa kun muutenkin niin harvoin neuvola niin joutu siirtää tätäkin eteenpäin. Ens viikolla olis rakenneultra. Toivottavasti silloin ei kukaan kuumeilis. Viikkoja olis silloin jo 24+2, en tiedä kuin myöhään ne voi siirtää tuota rakenneultra, jos joku perheestä o kipeenä.
 
Jouduin perumaan huomisen neuvolan, kun tyttö tuli kuumeeseen. Harmittaa kun muutenkin niin harvoin neuvola niin joutu siirtää tätäkin eteenpäin. Ens viikolla olis rakenneultra. Toivottavasti silloin ei kukaan kuumeilis. Viikkoja olis silloin jo 24+2, en tiedä kuin myöhään ne voi siirtää tuota rakenneultra, jos joku perheestä o kipeenä.

Onpa myöhäinen rakenneultra
 
Niin on. Kun silloin varhaisultrassa kysyivät et haluunko 21+ vai 24 + niin otin tuon myöhäsemmän. Joka kyllä nyt vähän harmittaa. Olis jo kiva tietää kuinka pikkuinen voi :Heartred

Äkkiä se päivä tulee. Joko tunnet liikkeitä?
 
Äkkiä se päivä tulee. Joko tunnet liikkeitä?

Tunnen liikkeet, rv 16 oon alkanut tuntemaan aluksi pieninä hipaisuina. Nykyisin kyllä on jo kunnon potkujakin ja muutenkin tosi paljon ja usein pieni liikkuu :love017 Mulla on lieviä flunssan oireita vielä, vkloppuna oli pahemmin päällä. Niin jouduin nyt sitten siirtämään ultra aikaa kahdella viikolla o_O Sitten onkin jo rv 26+2. Laittoi sen lääkäriultraksi kun menee noin pitkälle. Mutta kuulemma sitä paremmin näkee rakenteet mitä isompi vauva on.
 
Teillä on vielä ensimmäisilläkin toivottavasti pari kuukautta synnytykseen. Siitä ei tiedä onko silloin vielä kaikki rajoitukset tukihenkilön mukanaolon suhteen voimassa, mutta en pitäisi mahdottomana, että ovat. Mitä ajatuksia lähestyvä synnytys herättää?
HUS:n henkilökunta vastaa paljon mietityttäneisiin kysymyksiin tukihenkilön mukana olosta täällä.
 
Eri synnytyssairaalat ovat tänään tiedottaneet puolisoiden ja tukihenkilöiden läsnäolorajoituksista, lisää voi lukea täältä.
 
Takaisin
Top