Liikunnan harrastaminen raskaana

Mulla oli olo kuin vuorikiipeilijällä kun nousin jyrkkää kalliota ylös ehkä vaan 20-30 metriä, hengästytti niin saatanasti vaikka etenin tosi hitaasti. Aivan sairaan raskaalta tuntu. :yuck: Mua harmittaa kun musta tuntuu tältä, koko ajan huono olo ja kun jotain koittaa tehdä, niin ei pysty. Kun nää muutamat viikot vielä kestäs, niin jos alkaa helpottaa ja sais elää normaalia elämää ja aloittaa liikkumisen.
 
Sama homma. Viimeinenkin into loppuu, kun mihinkään ei pysty, kun keuhkot lentää pihalle. :sad001
 
Täällä myös tullut viikon tauko kaikkeen liikuntaan, ei vaan jotenkin huvita yhtään ja on flunssakin. Normaalisti jos ei ole kuumetta niin olen sentään pienellä kävelyllä käynyt, jos salille en uskalla. Nyt ahdistaa jo ajatus kun pakko viedä lapsi tänään kävellen neuvolaan, vaikka sinne ei ole kun vajaa 2km matka. Normaalisti kun tulee 15000 askelta vähintään käveltyä päivittäin. Rv 6+3 ja toivottavasti liikkumaan pääsee/jaksaa pääsee pian kunnolla.
 
Minä liikun päivittäin paljon, työni puolesta n 20km päivässä kävelyä /juoksua ja raskaiden 25-30kg säkkien kantamista jne. Lisäksi juoksen ja jumppaan. Aina olen harrastanut normaalisti loppuun asti.
 
Huh kävin 2 viikon tauon jälkeen salilla ja kyllä oli veto pois. Ensinnäkin tein paljon pienemmillä painoilla kuin yleensä ja silti en aina jaksanut sarjoja loppuun saakka. Tuntuu kyllä niin tehottomalta tälläinen treenaaminen. Kaipa se silti on parempi kuin ei mitään.
 
Huh kävin 2 viikon tauon jälkeen salilla ja kyllä oli veto pois. Ensinnäkin tein paljon pienemmillä painoilla kuin yleensä ja silti en aina jaksanut sarjoja loppuun saakka. Tuntuu kyllä niin tehottomalta tälläinen treenaaminen. Kaipa se silti on parempi kuin ei mitään.

Sama. Ei pysty läheskään kaikissa liikkeissä yhtä raskaita painoja käyttämään kuin ennen raskautta, ja treeni ei kulje kunnolla. Turhauttaa kun tuntuu ettei hyödy treeneistä mitenkään ja mä en jaksa käydä salilla niin usein kuin ennen. Tuntuu että motivaatio on vähän hukassa. Mut kyllä se vähäinenkin liikkuminen on hyvästä. :wink Lenkillä kyllä käyn edelleen päivittäin 1-2 kertaa, mut tullu huomattua että hengästyminen on taas lisääntyny ja pahentunu. :wideyed:
 
Onko jotain selkeitä liikkeitä, mitä salilla ei sais tehdä? Ilmeisesti ainakin istumaannousut ja hyppiminen ei tee hyvää, mutta päteekö tuokaan näin alussa vielä? Voiko mennä vaan oman tuntemuksen mukaan?

Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla
 
Mel mä uskoisin että alussa voi mennä oman olon mukaan. Mulla tuntuu maastaveto ikävältä niin en tee sitä ollenkaan ja vatsat jätin jo pois, vaikka voisihan sitä ainakin vinoja vielä treenata. Mulla vatsalihakset heikot jo valmiiksi niin tuntuu turhalta niitä harjoittaa kun kohta ne taas paukkuu väärille paikoille. Erkaumaa ei sentään onneksi ole tullut.
 
Viel tässä vaiheessa voi ihan normaalisti treenata, tietty omaa kroppaa kuunnellen. Mä oon suorat vatsalihasliikkeet jättäny jo hyvissä ajoin pois, mut vinoja vatsoja teen edelleen kun on hyvältä tuntunu.
 
Kävin spinningissä mikä siis on suuri rakkauteni ja tuntui jotenkin ikävälle mahassa. Koko päivän on ollut hiukan menkkajomottelua mitä polkeminen vaan pahensi. Toivottavasti ei ollut mitään haittaa tästä :sad001
 
Jaahas, tekiköhän tuo liikunta sittenkään hyvää. Kaiken järjen mukaan ei näillä treenitehoilla pitäisi mitään haittaa olla.
Nyt tullut vaaleanpunaista vuotoa, ei ole koko raskaudessa mitään vuotoa ollut. Kipuja ei ole. Sama juttu oli kierukan kanssa, aina vuoti vähän punaista salipäivän jälkeen. Silloin kyllä treenasin kovaa ja langathan on saattanut ärsyttää sisällä. Nyt ei vuodolle mitään selitystä kun mieskin reissussa.
 
Jaahas, tekiköhän tuo liikunta sittenkään hyvää. Kaiken järjen mukaan ei näillä treenitehoilla pitäisi mitään haittaa olla.
Nyt tullut vaaleanpunaista vuotoa, ei ole koko raskaudessa mitään vuotoa ollut. Kipuja ei ole. Sama juttu oli kierukan kanssa, aina vuoti vähän punaista salipäivän jälkeen. Silloin kyllä treenasin kovaa ja langathan on saattanut ärsyttää sisällä. Nyt ei vuodolle mitään selitystä kun mieskin reissussa.

Mulle on sanottu että jos alkaa tiputtelemaan/vuotamaan niin sit on pistettävä stoppi. Tosin paha sanoa kun on näin aikaset viikot kyseessä että kannattaako olla treenaamatta vain muutamia päiviä vai kuinka pitkän aikaa :confused005 Sinuna mä ehkä soittaisin neuvolaan ja kysyisin että mitä mieltä he on ja miten tästä eteenpäin. En kyllä usko että oot mitään vahinkoa saanu aikaan, ehkä sun kroppas vaan kertoo et nyt pitää ottaa iisimmin :)
 
Mullakin herkästi jossain vaiheessa kiertoa kovasykkeinen jumppa voi provosoida välivuotoja (esim oviksen aikaan). Mulla ei ole ollut mitään ehkäisyä joten se on se jumppa! Siksi vähän arastelen liikuntaa, varsinkin kun ekassa raskaudessa oli paljon vuotoja.
 
Oon huomannu että treeneistä palautuminen on hidasta. Salillahan ei voi nyt käydä kun on koronan takia kiinni, mut himassa treenaan painojen kanssa samalla tapaa kuin salilla ja palautuminen tuottaa vaikeuksia. Maanantaina treenasin etureidet ja pakarat niin jumaliste kun on liikkuminen, istuminen ja nouseminen vaikeeta ja kivuliasta. Tuntuu siltä ihan kuin en olis treenannu moneen kuukauteen :wacky: Hiit-treenitkään ei tunnu enää hyviltä, pakko tehdä sarjoina ja liikkeet tehdä rauhallisesti ja keskittyä oikein hengitykseen. Voi että miten mä kaipaan mun parempaa kuntoa jo nyt...
 
Kunto on kyllä mennyt ihan nolliin. Toki olen ollut pahoinvoinnin myötä normaalia epäaktiivisempi, mutta kyllä tää raskaus itsessäänkin taitaa tehdä aika paljon. Viime metsälenkillä hengästytti ihan älyttömästi, kun noustiin kallioita ylös alas.
 
Mä oon ollut ihan mielissäni kun voinnit antaneet myöten lenkkeilyn tässä ihanassa kevät-säässä :excited001
 
Hei jes! Minä olen kyennyt nyt juoksemaan :joyful: 5km kevyttä hölkkää olen päässyt nyt muutamasti menemään ilman tuntemuksia - tämäkin kelpaa minulle kun alkoi kiristää päätä tämä liikkumattomuus ja kun olen tottunut juoksemaan saliharrastuksen lisäksi useita krt viikossa 5-15km lenkkejä. Jotenkin tämä raskaus on ahdistanut ja ärsyttänyt sen osalta, että on kömpelö ja hidas olo eikä oma kroppa ole ”oma” vuoteen :sad001 turhamaistahan tämä on, mutta tuskin olen ainoa joka tätäkin asiaa pohtii ja on tottunut revittelemään liikunnassa ja nyt pitää himmailla :anyone

rv11+5

huomenna np- ultra!!!!
 
Hei jes! Minä olen kyennyt nyt juoksemaan :joyful: 5km kevyttä hölkkää olen päässyt nyt muutamasti menemään ilman tuntemuksia - tämäkin kelpaa minulle kun alkoi kiristää päätä tämä liikkumattomuus ja kun olen tottunut juoksemaan saliharrastuksen lisäksi useita krt viikossa 5-15km lenkkejä. Jotenkin tämä raskaus on ahdistanut ja ärsyttänyt sen osalta, että on kömpelö ja hidas olo eikä oma kroppa ole ”oma” vuoteen :sad001 turhamaistahan tämä on, mutta tuskin olen ainoa joka tätäkin asiaa pohtii ja on tottunut revittelemään liikunnassa ja nyt pitää himmailla :anyone

rv11+5

huomenna np- ultra!!!!

Juu et oo ainut :joyful: Ei tunnu kroppa omalta, tai lähinnä siltä osin kun ei vaan jaksa samalla tapaa ja tuntuu että lihasvoimaa kadonnu. Ite oon jättäny hölkän pois, alkaa kiristämään/jomottamaann kohdun kohdilta sen verran epämukavasti etten oo uskaltanu. Päivittäin käyn kyllä reippaalla kävelylenkillä, mut hölkkä on nyt nou nou :stop: Ja hei tsempit huomiseen ultraan, mulla myös! :joyful:
 
Takaisin
Top