Mistä joudut luopumaan raskauden vuoksi?

KatMa

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Onko jotain asioita mistä joudut luopumaan tai harmittaa ettet voi tehdä raskauden vuoksi?

Itsellä ainakin jää yksi työprokkis vaiheeseen, missä haluis olla loppuun asti mukana.

Olut, tykkään maistella pienpanimo-oluita. Onneksi alkoholittomiakin on melko hyvin tarjolla.
 
Mun suurin järkytys oli kahvin vähentäminen. :excited001 Oon kahvihullu, juon monta kuppia päivässä ja kerrallakin useamman kupin. Meillä on myös töissä vahva kahvikulttuuri, aina kun jonkun tekee mieli kahvia, hän kysyy muilta että ketkä ottaa kun laittaa keittimen päälle ja sitten me yhdessä juodaan kahvia. Ja ai että miten vaikeaa on ollut vähentää kahteen kuppiin (yksi aamulla, yksi iltapäivällä). Toisaalta tämä on myös erittäin terveellinen muutos entiseen megalitkimiseen. Saa nähdä jatkanko jatkossakin samaa rataa vai repsahdanko heti mahdollisuuden tullen entisiin tapoihini.

Toinen on sushi. Tämä taas on meidän ystäväporukan suurin rakkaus ja sushi on ihan lemppariruokaa. Onneksi mies ei tykkää, niin ei tarvitse kotona katsoa kun toinen syö. Tosin oon osallistumassa polttareihin, jossa mennään sushikouluun, mutta siihen on vielä aikaa ja jos raskaus jatkuu niin kauan, niin en usko että tekee enää tiukkaa.

Kolmas on mun lempi-irtokarkit. Yllättävän monessa on lakua/salmiakkia. No, tämäkin taitaa olla vain positiivinen muutos kun se kerta viikkoon megasuperisojättikarkkipussi jää ruokavaliosta pois.

Eli pelkkiä ruokajuttuja täällä. Mutta onneksi ne eivät ole maata kaatavia ja 9 kuukauden päästä pääsen takaisin lempparien pariin. :smiley-bounce012
 
Onneksi nyt ei ole joulunaika, olis tarvinnut karsia kaikkia herkkuja. Graavilohi, juustot, ym....
 
Ruokajuttuja vain täälläkin. Eniten muutosta on kahvimäärissä. Aiemmin mennyt sellainen 4-6 mukia :rolleyes: Aiemmissa raskauksissa kahvi jäänyt kyllä täysin pois pahoinvoinnin alettua moneksi kuukaudeksi. Olispa ihanaa, jos nyt pääsisi vähemmällä pahoinvoinneilla.
 
Ei oikeestaan muu kuin karkit joissa on lakua tai salmiakkia. Etenkin mun lempikarkeissa on salmiakkia mukana, niin välillä iskee harmitus kun niitä tekis mieli, etenkin nyt kun on kiellettyjen listalla. :joyful:
 
Sushi, laku/salmiakki, juokseminen jos/kun lantio taas löystyy ja tosiaan niitä pienpanimo-olueita on joskus harvoin ollut kiva maistella. Nyt sitäkin varmaan kaipaa enemmän, kun on kielletty :grin
 
Mä en kyllä jättänyt aiemmin pois kaikkia suuria intohimoja vaan kohtuudella ja järjellä mentiin. Niinkuin tälläkin kertaa.

Söin graavilohta jouluna - tuoreena kalatiskiltä.
Söin sushia muutaman kerran - monia missä ei raakaa kalaa ja maltillisesti niin levää ei tule liikaa.
Söin lakuja pari kertaa loppuraskaudessa - maltillisesti.
Oltiin puolessa välissä kaks viikkoo thaimaassa - en ottanu omia ruokia mukaan. :rolleyes:
Vaihdoin jopa hoidossa olleen kissan hiekat ihan ite.

Ärsyynnyin silloin suunnattomasti siitä kieltojen määrästä ja kaikista kauhutarinoista mitä jaettiin. Sitten kun asioihin vähän perehtyi itse niin monen asian kohdalla on kyse aika pienistä todennäköisyyksistä. Kuten tää kissanhiekan vaarat. :banghead:

Ja kuinka siitä raa-asta kalasta jaksetaan jauhaa (kyllä siinä on pointtia) mutta selasin juttuu näistä raskauden aikaisista listeria-tartunnoista niin jengiä oli saanu bakteerin myös pesemättömistä ja kuorimattomista juureksista.

En siis tässä kehota heittämään neuvolan lappuja roskiin mutta muistutan vaan että raskaanakin saa nauttia elämästä. :grin
 
Neuvola kiellettyjen lista 2007 verrattuna tähän päivään on kyllä aikamoinen. Todellakin maalaisjärki ja kohtuu kaikessa :joyful:
 
Oon mäkin syönyt irtokarkkeja, joissa on lakua/salmiakkia seassa. Edellisessä keskenmenneessä raskaudessa sanoin asiasta neuvolassa ja hoitaja (joka on meidän perheellä ollut 5,5 vuotta!) sanoi, ettei pienet määrät haittaa. Laku ja salmiakki nostaa verenpainetta ja ilmeisesti korkea verenpaine voi jotenkin vaikuttaa raskauden kehitykseen.
 
Oon mäkin syönyt irtokarkkeja, joissa on lakua/salmiakkia seassa. Edellisessä keskenmenneessä raskaudessa sanoin asiasta neuvolassa ja hoitaja (joka on meidän perheellä ollut 5,5 vuotta!) sanoi, ettei pienet määrät haittaa. Laku ja salmiakki nostaa verenpainetta ja ilmeisesti korkea verenpaine voi jotenkin vaikuttaa raskauden kehitykseen.

Ei joo pienet määrät haittaa, mutta turvallista rajaa ei ole osattu määrittää, niin siksi on kieltolistalla. Mutta siinä on verenpaineen lisäksi suurempi ongelma se niiden sisältämä glykyrritsiini? Se oli jotenkin, että sen takia stressihormonit siirtyy helpommin vauvaan ja se taas on huonoksi vauvan aivojen kehitykselle.
 
Ei joo pienet määrät haittaa, mutta turvallista rajaa ei ole osattu määrittää, niin siksi on kieltolistalla. Mutta siinä on verenpaineen lisäksi suurempi ongelma se niiden sisältämä glykyrritsiini? Se oli jotenkin, että sen takia stressihormonit siirtyy helpommin vauvaan ja se taas on huonoksi vauvan aivojen kehitykselle.

Voi olla, en ole näihin niin perehtynyt :)
 
Ei joo pienet määrät haittaa, mutta turvallista rajaa ei ole osattu määrittää, niin siksi on kieltolistalla. Mutta siinä on verenpaineen lisäksi suurempi ongelma se niiden sisältämä glykyrritsiini? Se oli jotenkin, että sen takia stressihormonit siirtyy helpommin vauvaan ja se taas on huonoksi vauvan aivojen kehitykselle.

Joo, tutkimusten mukaan äidin salmiakin/lakun syönti voi liittyä moneenkin kehityshäiriöön ja varsinkin käytöshäiriöihin ja mielenterveysongelmiin.
 
Eipä ole enää ongelmaa kahvin kittaamisen kanssa. Tänään pahoinvointi nousi uudelle tasolle ja vei kahvihimot mennessään.
 
Suurin mistä joudun luopumaan on mielenrauha. Jatkuva huoli ja epävarmuus raskaudesta. Tämä on vaivannut joka kerta, mutta ei ole koskaan sen helpompaa.
 
Työasiat mietityttää eniten.

Ruokajutut ärsyttää lähinnä, koska niistä jää niin helposti kiinni.

Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla
 
Tuleeko muille muuten normaalisti "kahvipäänsärky", siis ikäänkuin vieroitusoire, jos ei saa kahvia? Se loistaa kyllä poissaolollaan :joyful: Että sinänsä ois helppoa nyt vaan lopettaa kahvin käyttö...
 
Takaisin
Top