Viimeisin neuvolakäyntisi

mua ei oikein kiinnosta käydä neuvolassa.. eka neuvola oli 8+6 viime viikolla. Hyvin se meni, kaikki on kunnossa jne ja tuntuu vähän ajan tuhlaamiselta tbh olla siellä kun on tulosvastuu töissä ja vois saada jtn aikaa sillä välin :D tajuan kanssa että nää neuvolat on tärkeitä tän raskauden sisäistämisen kannalta mutta meitsi on sen jo heti sisäistäny, meidän kuvitelmissa on jo ihan oikea vauva. kaski lasta on jo tehty joten monesta asiasta on varmasti chillimpi kuin ekan raskauden kohdalla.
 
Mulla oli eka neuvola eri neuvolassa joulukuussa kuin tulevat neuvolat. Oli omalla paikkakunnalla niin paljon ruuhkaa. Tai no olihan se periaatteessa ihan samassa kunnassa, kun kunnat just yhdistyi. Vähän jäi paska maku siitä, kun tuntu et kysyttiin äkkiä vaan pakolliset kysymykset ja morjens. Tuntu et mun vointi oli ihan se ja sama. Lisäksi siellä oli opiskelija kyselemässä ja terkkari vaan istui vieressä ja kuunteli, neuvoi välillä opiskelijaa, tais kysyä itse multa pari kysymystä. Mua ei mitattu lainkaan, paino kysyttiin tyyliin ekana ja mä olin et no en ole ihan varma ja sit ihan viimeiseksi punnittiin, mikä järki siinä oikeen oli :grin
Ja hemoglobiini oli jo silloin vain 114.... Viikot oli silon muistaakseni 7+1
 
Muokattu viimeksi:
Kannattaa hei aina antaa palautetta neuvolan toiminnasta jos kokee ettei ole otettu sua huomioon tarpeeksi. Neuvolan tehtävä on tukea nimenomaan sua tässä tilanteessa. Sen lisäksi siis että tarkkaillaan sikiön kasvua.
 
Täytyykin antaa. Jotenkin itse havahduin vasta muutaman päivän päästä siitä, et meniköhän se nyt ihan "oppikirjan mukaan". Onneks toinen käynti 23. päivä on sillä mun omalla terkkarilla, hän kuulosti puhelimessa aivan ihanalta :):Heartred
 
onko teillä vielä lääkärille aikaa? mulla ois tällä viikolla ja mietin että mitä kaikkea siellä tutkitaan/tehdään?
 
Mulla on vasta ensi viikolla. En muista mitä kaikkea.. todennäköisesti enemmän tai vähemmän ne samat mitä normisti. Tosin mun kohdalla pähkäillään sokerirasituksen tuloksia, steriä ja jotain muutakin vielä siinä samalla..
 
Jaa, ei miulla oo mitää lääkärikäyntiä tiedossa :D pelkkä terkkarikäynti
 
Jaa, ei miulla oo mitää lääkärikäyntiä tiedossa :D pelkkä terkkarikäynti

Yleensä viikolla 17-18 kai on laaja terveystarkastus minkä kai pitäis on ns lääkärin tarkastus. Tosin käytännöt ilmeisesti vaihtelee kunnittain tässäkin.

Meillä oli Turussa ja on Espoossa 2 lääkäri aikaa (about viikolla 17-18 ja viikolla 35).
Ilmeisesti toivotaan että kumpikin vanhemmista olisi paikalla käynnillä ja siihen siis kuuluu normaali terkan käynti ja erillinen lääkäriaika tai kumpikin samaan aikaan. Osassa paikoista täytellään jotain lomakkeita näissä ja tehdään perus tarkistukset ja puhutaan vaan parisuhteen tilanteesta ja raskauden muutoksista jne..

Muoks. Tässä espoon kunnan sivuilta tämä "Käynnillä keskustellaan koko perheen hyvinvoinnista, synnytykseen ja vanhemmuuteen liittyvistä odotuksista sekä käydään läpi kokemuksia mahdollisista aiemmista synnytyksistä. Keskustelun aiheina voivat myös olla muut perheelle tärkeät asiat tai voimavaralomakkeesta esille nousevat teemat."

Mulla tosiaan tuohon käyntiin liittyy lisäksi streri lähetteen teko ja pähkäily noiden sokerien suhteen. Lisäksi varmaan puhutaan mun lapsuuden traumoja hieman läpi tai että onko ne hallinnassa. Myös mahdollisesti noista tulevista käynneistä puhutaan kun aletaan seuraamaan sikiön kasvua ja todennäköisesti myös puhutaan synnytystavan valinnasta..
 
Mulla on nyt pe perus neuvola ja sitten tammikuun loppupuolella on lääkärikäynti. Silloin on rv 18.
 
Okei, taitaa vähä vaihdella sitten ku miulla on huomenna terkkarikäynti rv 14+6 ja seuraava onkin sit rv 20 rakenneultra.
 
Mulla on helmikuun alussa lääkäriaika rv 19+0. Ei hajuakaan mitä siellä tehdään, vähä epäilen et on aika nopsa käynti. :rolleyes:

Tosin terkka laittoi mun miehelle viime neuvolassa lähetteen verikokeisiin jossa katotaa kaikki kolesterolit, verensokerit ym, eli mies tulee sinne lääkärille mukaan ja lääkäri katsoo ne hänen tulokset sitten. Ei olis tullu mielee mä et mun miestäki "syynätää" näissä, mut hyvähän se on. Oli laittanu voimavarakaavakkeeseen jotai et pitäis syödä säännöllisemmin jne nii terkka tarttui siihen heti. :grin

Mut nii kohdunsuutakaa ei mun mielestä tunnustella jollei ole ollut jotain epäilyttävää.
 
Joo ei siellä munkaan mielestä kyllä sisätutkimusta tehdä.. tai en ainakaan muista esikoisesta..
 
aamulla oli se neuvola, eka tehtiin ne perusjutut hoitajalla verenpaine ym. sit lääkärillä multa otettiin papakoe kun siitä on aikaa kun viimeksi otettu. ja sisätutkimuksen teki ja ultras. samoja kyseli kun hoitaja. puolessa tunnissa koko homma ohi. :think005 tänään 13+3. onko kellään ollu eri veriryhmä sikiön kanssa? mulla o- ja joudun raskauden aikana lisäverikokeisiin
 
En tiedä veriryhmästä mutta mulla testataan vielä uudestaan verestä vasta-aineita koska olen itse RH-. Ensimmäinen lapsi taisi myös olla rh- enkä muista että olisin saanut sitä anti-D pistosta sillon.. mut nyt tosiaan joudutaan testaamaan uudestaan ja otetaan seuraavalla kerralla samassa myös sikiön veriryhmä ja rh- tekijät. Muistaakseni siis..
 
Mä olen myös rh- ja edellisessä raskaudessa sain pistokset, koska esikoinen on rh+. Tästä toisesta en vielä tiedä veriryhmää, mut jos on rh+ tämäkin niin tulee taas pistoksia ja seurataan mahdollisia vasta-aineita verikokeilla.

Ilmeisesti ekassa raskaudessa harvoin tulee mitään ongelmia asian suhteen. Seuraavissa raskauksissa sitten seuranta tärkeää.
 
Mä olen myös rh- ja edellisessä raskaudessa sain pistokset, koska esikoinen on rh+. Tästä toisesta en vielä tiedä veriryhmää, mut jos on rh+ tämäkin niin tulee taas pistoksia ja seurataan mahdollisia vasta-aineita verikokeilla.

Ilmeisesti ekassa raskaudessa harvoin tulee mitään ongelmia asian suhteen. Seuraavissa raskauksissa sitten seuranta tärkeää.

Joo näin mulle kans sanottiin että eka on ok mutta toisen kohdalla saattaa olla pahempi tilanne joten joudutaan seuraamaan. Toivon että tää toinen olis myös rh- kun en haluaisi mitään ylimääräisiö pistoksia. Toki tämäkin selviäis jos mies kävis selvittämässä veriryhmän ja rh tekijät..
 
Täälläkin oli tänää neuvola, hb taas laskenut 116. Meinasin jonkun ajan päästä aloittaa raudan syömisen joka toinen päivä, jos virkistyis. Siitähän tämä väsymys johtuukin.
Ja varattiin se lääkäriaikakin muutaman viikon päähän. Siihen kuuluu sisätutkimus: kohdunsuun tilanne ja onko tulehduksia tms.
 
Mä oon A- ja esikoinen on A+. Mun mies on O+, joten tiedossa oli että lapsukaisista saattaa tulla rh+. Ollaa oltu molemmat verenluovuttajia nii ei ollu yllätyksenä ekassakaa raskaudessa. :grin

Sain kyllä kaikki pistokset sun muut silloin mitä asiaan kuului. Toivottavasti ei tuu mitää ongelmia jatkossa tämänkään kanssa, ainakin nyt niissä ekoissa verikokeissa oli vasta-aineet negatiiviset jos ymmärsin oikein et nekin jo tutkittiin siinä. :rolleyes:
 
Mä oon A- ja esikoinen on A+. Mun mies on O+, joten tiedossa oli että lapsukaisista saattaa tulla rh+. Ollaa oltu molemmat verenluovuttajia nii ei ollu yllätyksenä ekassakaa raskaudessa. :grin

Sain kyllä kaikki pistokset sun muut silloin mitä asiaan kuului. Toivottavasti ei tuu mitää ongelmia jatkossa tämänkään kanssa, ainakin nyt niissä ekoissa verikokeissa oli vasta-aineet negatiiviset jos ymmärsin oikein et nekin jo tutkittiin siinä. :rolleyes:

Meillä mies on käyny luovuttamassa verta mutta ei muista silti veriryhmää tai rh tekijöitä. :D
 
Takaisin
Top