Viimeisin neuvolakäyntisi

Tänään ensimmäinen neuvolakäynti. Sykkeitä ei kuunneltu, seuraavalla kerralla sitten. Paljon juteltiin asioista ja sain ohjeet ultra-aikojen varaamiseen. Molemmat tehdään Terveystalolla ostopalveluna. Labroissa käyn ennen joulua ja niihin lisätään vielä jonkinlainen hyytymishäiriöpaketti, koska sellainen geenivirhe minulla ilmeisesti on.

Hyvä fiilis jäi ja terkka oli oikein kiva. Hb sormenpäästä minulla oli vaan 124 ja se on minulle matalahko arvo. Toki eihän sitä suoniverinäytteeseen voi verrata, mutta mielenkiintoista nähdä mihin suuntaan se kehittyy.
 
Eka neuvola oli viikko sitten jo, tosi aikasin kun viikkoja sillon 6+0 :grin oikeestaan ei muuta kuin neuvolakortin täyttöä ja sitten helmikuun alussa seuraavaksi :p
 
Pääsen ensi viikon lopulla neuvolalääkärin vastaanotolle pienen seksin jälkeisen vuotelun takia! Olen todella yllättynyt, mutta hyvällä tavalla. Olin varma, että kysymys kuitataan kuivilla limakalvoilla tms. mutta terkka olikin jutellut asiasta kollegoidensa kanssa ja tarjosi viimeistä lääkärin aikaa tälle vuodelle :Heartred En tiedä, ultrataanko tuollaisessa tutkimuksessa yleensä? Vielä en siis missään ultrassa ole käynyt, nt-ultra ensi vuoden puolella. Jos siis ultralla katsoo, niin joulu on joko ikionnellinen tai todella mieleenpainuvan surullinen...
 
Tiistaina meinasin soitella neuvolaan, halusin ensin käydä ultrassa ja sitten vasta neuvolaan olla yhteydessä. Meillä tuttu neuvolatäti 15v ajalta ❤
 
Aloin miettimään, että miksi terkka sanoi, et joudun sokerirasitukseen kaksi kertaa nyt tässä raskaudessa... Ekassa raskaudessa en ollut ollenkaan (olin alle 25v) ja kaikki olikin ok. Mutta miks nyt tällä kertaa ja vielä kahteen kertaan? Selitti jotain et kriteerit tiukentuneet ja kun äidin isällä ollut diabetes niin jään siitä kiinni. Luin kuitenkin nyt myöhemmin asiaa tarkemmin netistä ja monessa paikkaa todettiin, että alle 40v uudelleensynnyttäjälle ei tarvitse sokerirasitusta, jos ei ole aiemmin ollut raskausdiabetesta eikä lapsi ole ollut poikkeuksellisen suuri, mikä siis pätee muhun o_O
 
Musta tuntuu että haluaisin ainaki kerran mennä vaikka ekassa raskaudessa(9v sitten) ei ollu mitään viittteitä eikä suvussa jne. Nyt on ylipainoa enemmän ja ikääki toki... Pääsee kait siihen vaikka ne sieltä sanois ettei tarttis.

Ylihuomenna neuvola:)
 
Aloin miettimään, että miksi terkka sanoi, et joudun sokerirasitukseen kaksi kertaa nyt tässä raskaudessa... Ekassa raskaudessa en ollut ollenkaan (olin alle 25v) ja kaikki olikin ok. Mutta miks nyt tällä kertaa ja vielä kahteen kertaan? Selitti jotain et kriteerit tiukentuneet ja kun äidin isällä ollut diabetes niin jään siitä kiinni. Luin kuitenkin nyt myöhemmin asiaa tarkemmin netistä ja monessa paikkaa todettiin, että alle 40v uudelleensynnyttäjälle ei tarvitse sokerirasitusta, jos ei ole aiemmin ollut raskausdiabetesta eikä lapsi ole ollut poikkeuksellisen suuri, mikä siis pätee muhun o_O

Mielenkiintoista. Ei sitä kai yleensä uudelleen synnyttäjiltä oteta kahdesti.. kannattaa vielä varmistaa ehkä neuvolalääkäriltä?
 
Musta tuntuu että haluaisin ainaki kerran mennä vaikka ekassa raskaudessa(9v sitten) ei ollu mitään viittteitä eikä suvussa jne. Nyt on ylipainoa enemmän ja ikääki toki... Pääsee kait siihen vaikka ne sieltä sanois ettei tarttis.

Ylihuomenna neuvola:)

Ikä ja paino on semmoiset tekijät mitkä vaikuttaa ainakin siihen että joutuuko rasitukseen.
 
Terkka soitti tänään sovitusti, kun ekalla neuvolakäynnillä oli puhetta unilääkkeistä, joita valitettavasti satunnaisesti (muutaman kerran kuussa) olen tarvinnut. No, lääkärin kanta oli ehdoton ei ja tarvittaessa pitää mennä hänen vastaanotolleen. Minua ei todellakaan kiinnosta mennä sinne kuuntelemaan luentoa unihygieniasta ja mindfullnessista, jotka ovat toki tärkeitä asioita, mutta eipä niillä minulle juurikaan ole merkitystä. Nyt sitten vaan odottelen sitä unettomuuden kroonistumista ja rytmihäiriöitä, joita vaiva yleensä aiheuttaa :sour:
 
Onko mahdollista vaihtaa lääkäriä? Uni on tärkeämpää..
Seuraava käynti on tammikuun puolessavälissä ja otan silloin puheeksi, jos asia vaivaa. Harmittaa siksi, kun terkkakin sanoi, että satunnaisessa käytössä hänen mielestään esim Opamox on ihan ok.
 
Seuraava käynti on tammikuun puolessavälissä ja otan silloin puheeksi, jos asia vaivaa. Harmittaa siksi, kun terkkakin sanoi, että satunnaisessa käytössä hänen mielestään esim Opamox on ihan ok.

Joo kannattaa ottaa puheeksi. Tärkeintä kuitenkin olis saada unta..
Tää on niin hassua jotenkin kun ekassa mulle terkka oikein tuputtamalla tuputti unilääkkeitä mut sit ne jotka niitä oikeasti tarvitsee ei niitä saa :sad001
 
Äsken oli eka neuvolaläynti 8+2. 3kg on tullut painoa reiluun 3viikkoon:banghead:. Noh, en ole jaksanut liikkua kun väsymys on valtava töiden jälkeen ja huono olo vaivaa aamusta iltaan et koko ajan täytyy olla syömässä. En tiedä helpottaisko tätä oloa oksentaminen, on yhtä tuskaa päivät töissä olla hampaat irvessä kun oksettaa. Illat sit kotona itkeskelen pahaa oloa kun eka koko päovän joutunut tsemppaamaan töissä. Nyt oon saikulla tän ja huomisen, täytyy varmaan jatkossa herkemmin olla pois. Niin ja verenpaine oli 100/65. Huonon olon lisäksi on aina heikotusta ja tärinää (samalla lailla et olisi verensokeri alhaalla), ei osannut neuvolatäti sanoa voiko verenpaine vaikuttaa mitenkään.
 
Äsken oli eka neuvolaläynti 8+2. 3kg on tullut painoa reiluun 3viikkoon:banghead:. Noh, en ole jaksanut liikkua kun väsymys on valtava töiden jälkeen ja huono olo vaivaa aamusta iltaan et koko ajan täytyy olla syömässä. En tiedä helpottaisko tätä oloa oksentaminen, on yhtä tuskaa päivät töissä olla hampaat irvessä kun oksettaa. Illat sit kotona itkeskelen pahaa oloa kun eka koko päovän joutunut tsemppaamaan töissä. Nyt oon saikulla tän ja huomisen, täytyy varmaan jatkossa herkemmin olla pois. Niin ja verenpaine oli 100/65. Huonon olon lisäksi on aina heikotusta ja tärinää (samalla lailla et olisi verensokeri alhaalla), ei osannut neuvolatäti sanoa voiko verenpaine vaikuttaa mitenkään.

Mulla kyllä vaikuttaa paineet. Pahimmillaan tärisyttää just samalla tavalla kuin verensokerit. :sad001
 
Mulla kyllä vaikuttaa paineet. Pahimmillaan tärisyttää just samalla tavalla kuin verensokerit. :sad001


Mä mietin et pakko kai tällä olla yhteys. Ja nyt on vielä ihan ok olo, et paljonkohan paineet on kun kunnolla heikottaa. Pitäisköhän ostaa oma mittari, että voi seurata.
 
Aloin miettimään, että miksi terkka sanoi, et joudun sokerirasitukseen kaksi kertaa nyt tässä raskaudessa... Ekassa raskaudessa en ollut ollenkaan (olin alle 25v) ja kaikki olikin ok. Mutta miks nyt tällä kertaa ja vielä kahteen kertaan? Selitti jotain et kriteerit tiukentuneet ja kun äidin isällä ollut diabetes niin jään siitä kiinni. Luin kuitenkin nyt myöhemmin asiaa tarkemmin netistä ja monessa paikkaa todettiin, että alle 40v uudelleensynnyttäjälle ei tarvitse sokerirasitusta, jos ei ole aiemmin ollut raskausdiabetesta eikä lapsi ole ollut poikkeuksellisen suuri, mikä siis pätee muhun o_O

Sinulla se johtuu juuri tuosta isän diabeteksesta. Miulla taas oli niin päin, että jouduin esikoisesta sokerirasitukseen (olin just täyttäny 25vuotta), ja siellä kaikki oli ok. Nyt kun tätä toista odotan niin ei tarvitse käydä, koska olen alle 40vuotias ja odotan toista lasta eikä miun vanhemmilla oo diabetestä. Ja se sokerirasitushan tehdään kans kertaa, en nyt niitä viikkoja enää muista mut olikoha noin rv yli 10 ja rv yli 20.
 
Mä mietin et pakko kai tällä olla yhteys. Ja nyt on vielä ihan ok olo, et paljonkohan paineet on kun kunnolla heikottaa. Pitäisköhän ostaa oma mittari, että voi seurata.

Kannattaa olla oma mittari. Mulla yläpaine pahimmillaan alle 100
 
Äsken oli eka neuvolaläynti 8+2. 3kg on tullut painoa reiluun 3viikkoon:banghead:. Noh, en ole jaksanut liikkua kun väsymys on valtava töiden jälkeen ja huono olo vaivaa aamusta iltaan et koko ajan täytyy olla syömässä. En tiedä helpottaisko tätä oloa oksentaminen, on yhtä tuskaa päivät töissä olla hampaat irvessä kun oksettaa. Illat sit kotona itkeskelen pahaa oloa kun eka koko päovän joutunut tsemppaamaan töissä. Nyt oon saikulla tän ja huomisen, täytyy varmaan jatkossa herkemmin olla pois. Niin ja verenpaine oli 100/65. Huonon olon lisäksi on aina heikotusta ja tärinää (samalla lailla et olisi verensokeri alhaalla), ei osannut neuvolatäti sanoa voiko verenpaine vaikuttaa mitenkään.


Alhainen verenpaine aiheuttaa heikotusta ilman raskauttakin :grin
 
Miulla oli tänään kans eka neuvola. Oli ihana neuvolantäti, täällä otettiin jo heti virtsanäyte. Sokerirasituskoe on miullakin kahdesti, kun suvussa kohonneet riskit ja on diabetestä. Ne on vk 12-16 ja sit vk 24-28. Täällä ei tarvii ite varata ultraan aikaa, vaan tulee kotiin kirje/tekstiviesti.
 
Eka neuvola takana. Oli kyllä ihana terkka. Kiva kun oli omaa ikäluokkaa ja hänkin uusperheellinen niin jotenki heti synkkasi:) Otettiin Hb 130 ja pissanäyte pitää itse käydä ottamassa kun tulee ja tikuttaa itse, ja verenpaine käydä itse tsekkaamassa ennen aikaa. Kivan omatoimista ja lyhentää sitä käyntiäkin.

Nt ultra varattiin 15.1 ja verikoe pitää itse varailla. Eipäs tässä ole ku 4vk. Sillon on aikalailla 13+0.
 
Takaisin
Top