Luetko lapselle?

Yölento

Supliikin supersankari
Marrasmammat 2016
Luetko lapselle? Kuinka usein? Millaisia kirjoja? Minkä ikäinen lapsi oli, kun aloitit lukemisen vai etkö vielä aloittanut? Mikä lisäisi yhteistä lukuintoanne?
 
Meillä asuu oikea lukutoukka, joten päivittäin tulee luettua. Vapaapäivinä menee useita kirjoja, hoitopäivän jälkeenkin vähintään yksi + iltasatu. Aloitettiin lukeminen kun poika oli ihan pieni lyhyistä loruista. Nykyisin lemppareita on Miina ja Manu -kirjat, Muumit (niin lyhyet kuin pitkätkin - pitkiä luetaan vähän matkaa kerrallaan), lasten tietokirjat ja Vaukirjan kirjat (tämä ei ole mainos, meillä vain sattumoisin on niitä paljon ja niitä luetaan paljon). Eli pidempääkin tarinaa tykkää kuunnella. :) Isän ja äidin vanhat aapiset on myös kivoja.
 
Ihan vaavista asti ollaan luettu ja loruteltu. Kiinnostukset vaihtelee, on ollut minun vanhoja kirjoja milloin mistäkin aiheesta jotka luetaan puhki. Nyt kova juttu on prinsessasadut. Vanhemmiten alkaa olla tarkempi aiheiden suhteen.

Perinteisesti on luettu iltasaduksi 1-3 (joo, joskus jopa 6 tai 8) kirjaa, joskus päivisinkin mutta harvemmin malttaa.

Nyt tosin kun pikkusisko on pieni taapero, jää iltaluvut joskus väliin jos beibi on liian väsynyt eikä jaksa kuunnella (ellei mies ole käytettävissä jolloin nukutukset eriytetään). Yleensä yritetään mahduttaa edes yksi lyhyt kuvakirja rauhoittamaan nukkumaanmenoa. Kohta se tuosta kasvaa ja sitten malttaa taas paremmin kuunnella. Vauvana sille piti lukea kirja vaikka isosisko ei olisi edes ollut paikalla.

Toiveena olisi että lapset oppivat nauttimaan kirjojen lukemisesta kuten minä nautin, että voivat vapaa-aikanaan uppoutua kirjojen pariin ihan huvikseen. Aika näyttää.
 
Meillä on luettu myös vauvasta lähtien, loruista aloitettiin. Poika on aina kuunnellut mielellään ja pitkiäkin pätkiä. Useimmiten luetaan 3-6 kertaa päivässä. Joskus joutuu lukemaan samaa kirjaa monta kertaa ja useana päivänä. Pojalla on myös hassu tapa, että joitakin kirjoja lukemaan kelpaa vain isä ja toisia äiti. Isä on ehdottomasti ainoa oikea avaruuskirjojen lukija, äiti kelpaa runoihin ja seitsemään koiraveljekseen, joita isä ei osaa lukea. Mummi on ainoa oikea autokirjojen lukija.

Ilahduttavan monipuolisesti poika kuuntelee kaikkea, myös kirjoja joissa ei ole kuvia, vaikka ikää on alle kolme vuotta.

Toivotaan, että innostus jatkuu.
 
Pienestä pitäen luettu, kummatkin lapset tykkää kirjoista, niitä löytyy kotoa jo hyvä määrä ja käydään lisäksi kirjastossa noin kerran kuussa. Meillä tykätään laidasta laitaan erilaisia kirjoista, lyhyemmistä kuvakirjoista kuin pidemmistä saduista. Pyrin lukemaan eri teemoilla ja aihealueilla varustettuja kirjoja, luen myös monesti aina sen hetkisen vuodenaikaan liittyviä kirjoja.
 
Olen lukenut ykköselle ihan parin viikon ikäisestä alkaen, ja nyt puolitoistavuotias rrrrrakastaa kirjoja ihan laidasta laitaan! Plärää välillä myös minun kuvattomia kirjoja itsekseen. Osaa käsitellä kirjoja todella nätisti, on jo alle vuoden ikäisestä selaillut itsekseen ihan paperisivuisiakin kirjoja. Mauri Kunnas on yksi tytön suosikkeja, mutta ylipäänsä kaikki missä on eläimiä saavuttaa suuren suosion. Kirjoja luetaan pitkin päivää ehtimisen mukaan, mutta iltaisin nukkumaanmenorutiiniin kuuluu isän lukema kirja. Nyt viikon ikäinen vauvakin toivottavasti oppii kirjojen ystäväksi tässä sivussa kun usein on sylissä tai sohvalla vieressä kun taaperolle luetaan, ja rupeaa seuraamaan vierestä kun toinen lukee itsekseen. Meillä on pieni kirjasto ihan tuossa vajaa kilometrin päässä niin usein tulee siellä käytyä taaperon kanssa.
 
Yritän. Lapsen kiinnostus vain vaihtelee kovasti. On ollut aikoja jolloin hän ei muuta tekisikään kuin lukisi päivät pitkät, mutta myös aikoja jolloin protestoi iltasadun lukuakin. Ihan vauvana aloitettiin lukeminen, käydään säännöllisesti kirjastossa ja meillä on paljon kirjoja kotona, sekä lastenkirjoja että aikuisten. Itse luen kotona sekä kirjoja että lehtiä.

Nyt on onneksi menossa taas vähän parempi vaihe, vaatii iltasadun joka päivä ja sen lisäksi itse useimpina päivinä tutkiskelee kirjoja ja "lukee" niitä ääneen. Yhteen kirjaan keskittyy sivun tai kahden verran, sitten vaihtaa toiseen kirjaan. Iltasadun lisäksi ei hyväksy aikuista lukemaan kanssaan.
 
Molemmille on luettu vauvasta asti ja molemmat tykkäävät kirjoista. Omia kirjoja löytyy ja kirjastossa tulee käytyä joka kuukaus, lapsista on ihanaa päästä kirjastoon. :) Iltasatu luetaan joka ilta (1-3 kirjaa), päivisin ei aina lueta ellei jompikumpi tuu ite sanomaan että nyt haluaa kuunnella sadun. On myös hetkiä kun molemmat istuu ihan hiljaa lattialla ja selailee ja kattelee keskittyneesti kirjojen kuvia pitkän aikaa. :)
 
Luetaan iltasatu tai kaksi, potalla määrätyt kirjat jne. Nyt on alkanut itse kertoilla tapahtumat omin sanoin, muutenkin kertoilee juttuja ja selostaa leikkejään ja hahmojen vuoropuhelua. Meillä on ihan liikaakin kirjoja, kirjakerhosta, kirppikseltä yms. Pitäis kierrättää, ja säästää vain legendaarisimmat.

Toivon, että löytyisi lukuintoa myöhemminkin! Arvostan hyvää äidinkielen taitoa, ja hyvästä luku- ja kirjoitustaidosta on etua mm opiskeluissa ja elämässä muutenkin.
Tyttö 2 v 10 kk
 
Luetaan iltasatu tai kaksi, potalla määrätyt kirjat jne. Nyt on alkanut itse kertoilla tapahtumat omin sanoin, muutenkin kertoilee juttuja ja selostaa leikkejään ja hahmojen vuoropuhelua. Meillä on ihan liikaakin kirjoja, kirjakerhosta, kirppikseltä yms. Pitäis kierrättää, ja säästää vain legendaarisimmat.

Toivon, että löytyisi lukuintoa myöhemminkin! Arvostan hyvää äidinkielen taitoa, ja hyvästä luku- ja kirjoitustaidosta on etua mm opiskeluissa ja elämässä muutenkin.
Tyttö 2 v 10 kk
:) kirjoja ei voi koskaan olla liikaa.
 
:) kirjoja ei voi koskaan olla liikaa.

Tähän liittyen arvatkaa hyödynsinkö tilanteen reilu vuosi sitten kun täällä kirjastorakennus kärsi sisäilmaongelmista ja lopulta tehtiin päätös että kaikki kirjaston kirjat pistetään jakoon ja uusiin tiloihin hankitaan uudet kirjat. :grin Eli siis sieltä sai kuka tahansa hakea niin paljon kirjoja kuin jaksoi kantaa. Vietinkin useamman tunnin silloin reilun kuukauden ikäinen muksu kantoliinassa keräillen hyllyistä kirjoja sekä itselleni että lapselle. Ja sydän itki verta kun näin miten paljon sinne jäi vielä kirjoja ja tiesin että ne mitä kukaan ei ota menee polttoon... :smiley-angry017
 
Luetaan päivittäin, luettu ihan vauvasta lähtien. Iltasaduksi ainakin, ellei sitten myös muuten vaan. Kirjoja kotona laidasta laitaan, välillä lainataan kirjastosta. Pojan suosikki tällä hetkellä on Dumbo, tykkää myös Franklinistä, Annasta ja Antista, Aku Ankasta... Oma-aloitteisestikin "lukee" itse. Päivähoidosta tullut kommenttia laajasta sanavarastosta ja hyvästä keskittymiskyvystä satuihin. Ilahdutti :)

Itse innokas lukija, halusin että lapsenikin tutustuu kirjojen maailmaan, kun itse sain pienenä (ja edelleen) siitä paljon irti.
 
Meillä lapset ei jaksa keskittyä kuin vain iltasatuun, joten vain se päivittäin luetaan ja pienestä pitäen näin. Välillä yrittänyt päivälläkin lukea mutta korkeintaan pari sivua saan luettua kun lapset katoo jo vierestä
 
Takaisin
Top