Hemoglobiini ja rautalisä

Mä oon kyllä samaa mieltä, tosta infuusiosta. Onko jollain kokemusta siitä? Mä en siitä hirveästi tiedä.

Kun kerroin tutulle yksityislääkärille arvoni (jotka mitattiin julkisella, mutta en saanut sieltä infuusiolähetettä), hän kirjoitti heidän infuusioon lähetteen ja varasin ajan hoitajalta. Ei vaadi mitään paastoja tai etukäteisvalmisteluja. Makoilin sängyssä lehteä lukien noin reilu puoli tuntia kun rauta-aines tiputettiin suoneen kanyylin kautta. Tämän jälkeen olin ja makoilin vielä toiset reilu puoli tuntia seurannassa jos olisi tullut jotain oireita. Minulle tehty infuusio kaksi kertaa, kummallakaan kerralla ei ole tullut oireita. Hoitaja kyseli mm. että kutittaako suupieliä. Ei kutittanut. Tämän jälkeen kanyyli pois ja vapaa lähtemään (kassan kautta). Jostain luin että vuorokauden sisällä voi ilmestyä oireita, joten hyvä varautua havainnoimaan ja lähtemään päivystykseen jos tarve.
Ja tuo puolen tunnin tankkaus vastasi sitä kuin söisi vuoden rautatabletteja, että oli todella positiivinen kokemus vrt tablettien syönti ja maha sekaisin. Infuusiosta ei ainakaan minulla mennyt maha sekaisin - eikä pitäisikään kun sehän menee suoraan verenkiertoon. Infuusion määrännyt lääkäri kehotti mittauttamaan ferritiinin uudelleen 3-4vko päästä (kun jo näillä raskausviikoilla), että ehditään tankata toinenkin kerta jos tarve ennen synnytystä. Olen huomannut että olo on parantunut vaikkei sitä niiiiiin huonoa oloa tunnistanut vähäisillä arvoillakaan, mutta helpompi sanoa ja tunnistaa näin jälkikäteen.
 
Niin ja vielä lisäten, myös tämä yksityinen lääkäri oli sitä mieltä että infuusio tarpeellinen vrt tabujen syönti purkista kun arvot oli niin alhaiset ja raskaana. Hän myös kertoi että ovat monelle laittaneet yksityisen puolelta lähetteitä julkiselle mutta julkisella ei ole oltu samaa mieltä lähetteistä. Ihme himmailua.
 
Kiitos Mikki kokemuksen jakamisesta. Saanko udella paljon infuusio maksoi yksityisellä?
 
Kiitos Mikki kokemuksen jakamisesta. Saanko udella paljon infuusio maksoi yksityisellä?

Oli suurin piirtein 350 euroa, sisälsi aineen, hoitajatyön/valvonnan ja toimistomaksut yms.

Tuo hinta ei sisältänyt mittausta (julkisella) eikä lääkärin lähetettä yksityisellä, sain sen puhelimitse hoitajan kautta tiedustellen ilman että täytyi enää aluksi varata aikaa lääkärille.
Ensimmäisellä infuusiokerralla kokonaisuus maksoi noin 500eur, sisältäen mittauksen ja lääkärikäynnit yksityisellä (lähete ferritiinimittaukseen ja lähete infuusioon tulosten perusteella).
 
Muokattu viimeksi:
Kiitos tiedosta Mikki! Aika hintavaa, mutta ehkä sen arvoista. Koitan ensin päästä julkisen puolella infuusioon, mutta jos ei onnistu niin pitää vakavasti harkita yksityistä.
 
Mun hb vain 106, mitattiin pe neuvolassa. Huomenna verikokeet labrassa, katsotaan hb ja ferritiinikin viimein. Jännä nähdä millä tasolla se on, ja mitä sille tehdään.
 
Toivottavasti Annmary ja Mimosamama pääsette julkisen kautta, aina kannattaa yrittää ja hyvää tietysti se että saanut sentään jo mittaukset (niidenkin saaminen on joillain kiven takana). Kertokaa kuinka kävi, ihan vertailuna kiinnostaa.
Sillä onhan tolla hintaa ettei sinne huvikseen hingu. Oma maha ei kestä pillerimuotoisia lainkaan ja jotkut nestemäiset rautavalmisteet maksavat apteekissa ainakin meillä päin tyyliin 25eur/pieni pullo, joten kun laskeskelin että paljon maksaisi juoda noita tippoja ja paljonko siihen kuluisi aikaa niin kyllä siinäkin päädyin useampaan sataseen. Joten lopulta ero ei enää ollut niin suuri verrattuna siihen että tavara menikin suoraan suoneen. Oma olo ainakin on parantunut huomattavasti, ei ole enää niin voimaton ja väsynyt. Mikä edelleen on uskomatonta ettei julkiselta saa ko.hoitoa edes raskaana sillä on sillä vaikutuksia niin äitiin kuin lapseen/lapsiin kohdussa.
 
Toivottavasti Annmary ja Mimosamama pääsette julkisen kautta, aina kannattaa yrittää ja hyvää tietysti se että saanut sentään jo mittaukset (niidenkin saaminen on joillain kiven takana). Kertokaa kuinka kävi, ihan vertailuna kiinnostaa.
Sillä onhan tolla hintaa ettei sinne huvikseen hingu. Oma maha ei kestä pillerimuotoisia lainkaan ja jotkut nestemäiset rautavalmisteet maksavat apteekissa ainakin meillä päin tyyliin 25eur/pieni pullo, joten kun laskeskelin että paljon maksaisi juoda noita tippoja ja paljonko siihen kuluisi aikaa niin kyllä siinäkin päädyin useampaan sataseen. Joten lopulta ero ei enää ollut niin suuri verrattuna siihen että tavara menikin suoraan suoneen. Oma olo ainakin on parantunut huomattavasti, ei ole enää niin voimaton ja väsynyt. Mikä edelleen on uskomatonta ettei julkiselta saa ko.hoitoa edes raskaana sillä on sillä vaikutuksia niin äitiin kuin lapseen/lapsiin kohdussa.
Aamulla tuli tulokset omakantaan. Hb 108, ja ferritiini 8. Ei siis ihme, että hengästyttää, lihakset särkee ja kramppaa, raajat puutuu, ja päätä särkee jatkuvasti. Eniten kuitenkin huolestuttaa se miten tää varastorautavaje vaikuttaa, tai on vaikuttanut vauvaan, jos on ollut pidempäänkin. Huomenna neuvolalääkäri, jolta yritän anoa infuusiota, kun ei maha enää isompaa tablettimäärää rautaa kestä. Pitäkää peukkuja...
 
Aamulla tuli tulokset omakantaan. Hb 108, ja ferritiini 8. Ei siis ihme, että hengästyttää, lihakset särkee ja kramppaa, raajat puutuu, ja päätä särkee jatkuvasti. Eniten kuitenkin huolestuttaa se miten tää varastorautavaje vaikuttaa, tai on vaikuttanut vauvaan, jos on ollut pidempäänkin. Huomenna neuvolalääkäri, jolta yritän anoa infuusiota, kun ei maha enää isompaa tablettimäärää rautaa kestä. Pitäkää peukkuja...

Kannattaa kirjata valmiiksi ylös minkä verran ja minkä nimistä valmistetta ja kuinka kauan olet ottanut osoittaaksesi että silti tulos on mitatun mukainen eikä parempi.
Ja oireet mitkä valmisteista tulee.
Varaudu että ehdotus on syödä vielä tyyliin 100-200 mg joka toimen vuorokausi ja mitataan sitten uudelleen - millä kommenteilla voisit torpata tämän jo alkuunsa?
Ja kysy suoraan mitä haittavaikutuksia noilla arvoilla on sinulle ja vauvalle, pyytäen selittämään myös miksi vaikutuksia ei ole. Saat ainakin keskustelua aikaiseksi. Sillä valitettavasti kommentit ovat yleensä yksinkertaisia ja lyhyitä. Tsemppiä, pidetään peukaloita!
 
Mun käsittääkseni Hb-raja iv-raudalle on 100 (raskaudessa). Mut voi toki yrittää pyytää lähetettä äitiyspolille arvioon, jos Hb:ta ei suun kautta raudalla ole saatu nostettua. Saattaa ne harkita helpomminkin iv-rautaa, varsinkin jos Hb lisäraudasta huolimatta vaan laskee.

Ei pitäisi olla tuolla Hb arvolla vielä kyllä vauvalle mitään haittaa, en olisi siitä hirveän huolissani. Viitealueen alaraja on siis 110 raskaana, joten lähestulkoon normaali tuo Hb kuitenkin on, vaikka toki on raudanpuutetta.

Mä oon kanssa nyt nostanut mun rauta-annoksen 200mg tasolle per vuorokausi, kun viimeksi Hb oli laskenut 100mg lisäraudasta huolimatta. Edelleen Hb oli nyt sen n. 108 eli lähes normaalialueella, ferritiiniä ei katsottu. Mulla on myös ollut kramppeja ja hengästymistä rapuissa, tosin voi ehkä johtua muutenkin raskaudesta eikä raudan puutteesta. Mulla katsotaan pvk muutaman viikon päästä (ei ferritiiniä), ja varmaan ajattelin neuvolalääkärin mielipidettä kysyä, jos Hb ei ole tällä 200mg x1 tasollakaan noussut.
 
Kannattaa kirjata valmiiksi ylös minkä verran ja minkä nimistä valmistetta ja kuinka kauan olet ottanut osoittaaksesi että silti tulos on mitatun mukainen eikä parempi.
Ja oireet mitkä valmisteista tulee.
Varaudu että ehdotus on syödä vielä tyyliin 100-200 mg joka toimen vuorokausi ja mitataan sitten uudelleen - millä kommenteilla voisit torpata tämän jo alkuunsa?
Ja kysy suoraan mitä haittavaikutuksia noilla arvoilla on sinulle ja vauvalle, pyytäen selittämään myös miksi vaikutuksia ei ole. Saat ainakin keskustelua aikaiseksi. Sillä valitettavasti kommentit ovat yleensä yksinkertaisia ja lyhyitä. Tsemppiä, pidetään peukaloita!
Hyvin meni torstainen neuvolalääkärin tapaaminen siinä mielessä, ettei hän alkanut vastutelemaan lainkaan, vaan oli samaa mieltä kanssani, että ferritiini täytyy saada nousemaan pian, eikä se selkeästi tableteilla korjaannu.
Hän laittoi lähetteen suoraan äitiyspolille synnytystapa-arviota ja rauta-arvojen korjausta ajatellen. Noh, sieltä tuli jo perjantaina ilmoitus tulevasta ajasta, joka on tosin vasta 17.9. eli reilu 3vk ennen laskettua aikaa. Se on mun mielestä auttamattomasti liian pitkällä, että mun rautavarastoja kerettäis täyttämään vauvan tarvitsemia silmällä pitäen. Soitan huomenna sinne, ja kyselen että oisko sieltä joku toinen aikakin tulossa aiemmin, vaiko vaan tuo yksi. Neuvolalääkäri kirjasi lähetteelle mun oireet, labratulokset, tähän saakka syömät rautalisät, sekä niistä tulleet sivuvaikutukset, joten siltä osin pitäis olla hyvin selkeät sävelet. Nyt sit jännätään mitä äippäpolin väki on mieltä, ja pääsenkö sinne ennen syyskuun puoliväliä.
 
Hyvin meni torstainen neuvolalääkärin tapaaminen siinä mielessä, ettei hän alkanut vastutelemaan lainkaan, vaan oli samaa mieltä kanssani, että ferritiini täytyy saada nousemaan pian, eikä se selkeästi tableteilla korjaannu.
Hän laittoi lähetteen suoraan äitiyspolille synnytystapa-arviota ja rauta-arvojen korjausta ajatellen. Noh, sieltä tuli jo perjantaina ilmoitus tulevasta ajasta, joka on tosin vasta 17.9. eli reilu 3vk ennen laskettua aikaa. Se on mun mielestä auttamattomasti liian pitkällä, että mun rautavarastoja kerettäis täyttämään vauvan tarvitsemia silmällä pitäen. Soitan huomenna sinne, ja kyselen että oisko sieltä joku toinen aikakin tulossa aiemmin, vaiko vaan tuo yksi. Neuvolalääkäri kirjasi lähetteelle mun oireet, labratulokset, tähän saakka syömät rautalisät, sekä niistä tulleet sivuvaikutukset, joten siltä osin pitäis olla hyvin selkeät sävelet. Nyt sit jännätään mitä äippäpolin väki on mieltä, ja pääsenkö sinne ennen syyskuun puoliväliä.
Kiva kuitenkin, että sait lähetteen ja ajan arvioon! :)

Luin muuten juuri ferritiinistä sen verran, että raskauden verivolyymin kasvu myös "laimentaa" ferritiiniäkin, eli periaatteessa myös raskauden myötä se laskee fysiologisesti ja voi siis yliarvioida raudan puutetta. Silti kyllä pidetään samoja viitearvoja raskauden aikana, eli < 30 raudan puute (ja 50-100 olisi hyvä ihanteellisia tasoja ajatellen). Toki ferrit 8 kyllä viittaisi varmaan raskaanakin raudan puutteeseen.
Jos et saa äippäpolille aiemmin aikaa, niin mä ehkä sinuna ottaisin nyt rautaa 200mg päivittäin ja lisäksi vaikka muutaman veriletun joka päivä. Eläinperäinen rauta imeytyy selkeästi paremmin eikä ole niin väliä kalsiumilla yms tekijöillä toisin kuin kasviperäisellä / rautatableteilla, joten sillä varmaan saisi ainakin imeytymään rautaa, jos ei suun kautta rautatabletit ole auttaneet.

Itsekin koitan nyt yrittää taas saada verilettuja tai mustaamakkaraa tms otettua säännöllisemmin ruokavalioon. Niihin vain meni vähän maku kun yritin alku/keskiraskaudessa nostaa niillä hemoglobiinia, kun oli vielä pahoinvointia.
 
Kiva kuitenkin, että sait lähetteen ja ajan arvioon! :)

Luin muuten juuri ferritiinistä sen verran, että raskauden verivolyymin kasvu myös "laimentaa" ferritiiniäkin, eli periaatteessa myös raskauden myötä se laskee fysiologisesti ja voi siis yliarvioida raudan puutetta. Silti kyllä pidetään samoja viitearvoja raskauden aikana, eli < 30 raudan puute (ja 50-100 olisi hyvä ihanteellisia tasoja ajatellen). Toki ferrit 8 kyllä viittaisi varmaan raskaanakin raudan puutteeseen.
Jos et saa äippäpolille aiemmin aikaa, niin mä ehkä sinuna ottaisin nyt rautaa 200mg päivittäin ja lisäksi vaikka muutaman veriletun joka päivä. Eläinperäinen rauta imeytyy selkeästi paremmin eikä ole niin väliä kalsiumilla yms tekijöillä toisin kuin kasviperäisellä / rautatableteilla, joten sillä varmaan saisi ainakin imeytymään rautaa, jos ei suun kautta rautatabletit ole auttaneet.

Itsekin koitan nyt yrittää taas saada verilettuja tai mustaamakkaraa tms otettua säännöllisemmin ruokavalioon. Niihin vain meni vähän maku kun yritin alku/keskiraskaudessa nostaa niillä hemoglobiinia, kun oli vielä pahoinvointia.
Yyh, veriletut ja mustamakkara on ehkä kuvottavimpia kotimaisia eväitä, joita olen maistanut. Yypi tuli suuhun pelkästä ajatuksestakin, joten jätän ne suosiolla muille :puke_r
Tässä on jo pari viikkoa menty neuvolan th:n ohjeilla 200mg/joka toinen päivä, lisäksi c-vitamiinia 250mg tehostamaan, tuloksetta. Suurin ongelma on se että mun maha ei kestä enää tuota tablettirautaa, on saanut aikaan vaan raudanottopäivinä pahenevan ripulin, jatkuvan raudan hajun ja maun, ja aaltoilevan kuvotuksen.
Soitin aamulla äitipolille, jossa kätilö kirjasi mun oireet ja jo tehdyt toimenpiteet hb:n nostamiseksi (joita ei neuvolalääkärin lähetteellä jostain syystä ollut lainkaan), ja lupasi avata lähetteen uudelleen lääkäreille lisätietojen kera. Sanoi kuitenkin, että heidän ohjeistus sanoo että alle 100 pitää hb:n olla ennen kuin siihen puututaan, oli ferrit mitä hyvänsä, ja että siihen pitäis odottaa... Kysyin hältä ohjeita et mitä mun pitäis nyt tehdä, ja hän vaan sanoi että sitä rautaa 200mg joka toinen pv, that's it. Kun toistin näin jo tekeväni, kysyi hän että mitä mä sitten muka haluaisin, rautainfuusionko? Sanoin että haluaisin vaan apua tähän, ja että mulle on aivan sama millä keinoilla, kunhan olo saadaan siedettäväksi ja rauta-arvot nousemaan. Hän lupasi soittaa minulle saatuaan vastauksen lääkäreiltä. Vähän kenkku, vaikkakin odotettu reaktio sinänsä häneltä, mä kun en mikään lääkäri ole, enkä saa tätä itse nykyisillä ohjeilla ja napeilla hoidettua.
Toivotaan että saan jonkin sortin superohjeet ja ainekset, mitä sisuskalut kestäis, tai vaikka sen tiputuksen, kunhan jotain vaan tapahtuu. Siihen saakka pidän sormet ristissä olkapäitä myöten...
Sain muuten viimein loputkin verikokeiden tulokset omakantaan, ja crp oli 8. Mikä lie sitten sitä nostanut, ei tule itelle mitään selkeää nyt mieleen.
 
Yyh, veriletut ja mustamakkara on ehkä kuvottavimpia kotimaisia eväitä, joita olen maistanut. Yypi tuli suuhun pelkästä ajatuksestakin, joten jätän ne suosiolla muille :puke_r
Tässä on jo pari viikkoa menty neuvolan th:n ohjeilla 200mg/joka toinen päivä, lisäksi c-vitamiinia 250mg tehostamaan, tuloksetta. Suurin ongelma on se että mun maha ei kestä enää tuota tablettirautaa, on saanut aikaan vaan raudanottopäivinä pahenevan ripulin, jatkuvan raudan hajun ja maun, ja aaltoilevan kuvotuksen.
Soitin aamulla äitipolille, jossa kätilö kirjasi mun oireet ja jo tehdyt toimenpiteet hb:n nostamiseksi (joita ei neuvolalääkärin lähetteellä jostain syystä ollut lainkaan), ja lupasi avata lähetteen uudelleen lääkäreille lisätietojen kera. Sanoi kuitenkin, että heidän ohjeistus sanoo että alle 100 pitää hb:n olla ennen kuin siihen puututaan, oli ferrit mitä hyvänsä, ja että siihen pitäis odottaa... Kysyin hältä ohjeita et mitä mun pitäis nyt tehdä, ja hän vaan sanoi että sitä rautaa 200mg joka toinen pv, that's it. Kun toistin näin jo tekeväni, kysyi hän että mitä mä sitten muka haluaisin, rautainfuusionko? Sanoin että haluaisin vaan apua tähän, ja että mulle on aivan sama millä keinoilla, kunhan olo saadaan siedettäväksi ja rauta-arvot nousemaan. Hän lupasi soittaa minulle saatuaan vastauksen lääkäreiltä. Vähän kenkku, vaikkakin odotettu reaktio sinänsä häneltä, mä kun en mikään lääkäri ole, enkä saa tätä itse nykyisillä ohjeilla ja napeilla hoidettua.
Toivotaan että saan jonkin sortin superohjeet ja ainekset, mitä sisuskalut kestäis, tai vaikka sen tiputuksen, kunhan jotain vaan tapahtuu. Siihen saakka pidän sormet ristissä olkapäitä myöten...
Sain muuten viimein loputkin verikokeiden tulokset omakantaan, ja crp oli 8. Mikä lie sitten sitä nostanut, ei tule itelle mitään selkeää nyt mieleen.

Hyvin vastasit hänelle joka tapauksessa, toivottavasti asia nyt etenisi! Kun saat vastauksen niin kannattaa kysyä vielä samalla kuka sen on antanut, siis tarkoitan että kätilö, naisten/synnytyslääkäri vai jopa kliinisen hematologian tai sisätautien erikoislääkäri. Sillä nuo muut tuntuvat lukevan vain yleisohjeistusta ja toistavan sitä kuin vanhaa levyä, joten itse uskoisin vasta erikoislääkärien kommenttia ja kokisin että häneltä lähete infuusioon saattaisikin irrota (kunhan hänelle on varmasti esitetty kaikki taustatiedot oikein). Aikaa/lähetettä ko. lääkärille ei kyllä omalla kohdallani edes äitiyspolin kautta järjestynyt, vaan kommentti oli että varaa terveyskeskuksesta yleislääkäriaika ja lähete sieltä erikoislääkärille (uskomatonta!, tervkeskukseenhan edes saa ikinä lääkäriaikaa) ja siinä vaiheessa totesin etten jaksa taistella asiasta enempää, odottaa turhaan kun itse kuitenkin kannan seuraukset minulle ja lapselle/lapsille, joten kävin yksityisellä.

Synnytystapa-arvion tekee naisten/synnytyslääkäri, joten jos rauta asia ei jo aiemmin ratkea niin pyydä häntä perustelemaan vielä miten tilanteesta ei ole haittaa sinulle tai lapselle. Tietoa ja tutkimuksia kyllä löytyy netistäkin, keskustelun pohjaksi niihin kannattaisi tutustua että osaa esittää vastakysymyksiä. Jos tapa-arviossa mietitään sektiota, niin kyseessähän on suuri leikkaus, mikä taas toisen arvion mukaan puoltaisi sitä, että rautavarastojen (raudanpuute, liian alhaiset ferritiinitasot) olisi syytä olla hyvät ettei toimenpiteen myötä kehity anemiaa (jos sitä ei vielä Hb:n perusteella ole). Ei tosin alatiesynnytyksessäkään ja istukan irtoamisen jälkeen veren vuodolta vältytä.
Infuusion hoitovaste kyllä parhaimmillaan ehtii vaikuttamaan jo 3-14 vuorokaudessa, mutta eihän se sitä korjaa jos jotain tässä välissä pitkittyneissä tilanteissa ehtii tapahtua ja/tai vaikeammissa puutetiloissa tarvitaan useampi kerta, joten joka tapauksessa on hyvä uusintamitata tulokset määräajan päästä.
 
Meillä päin mitataan kaikilta ferritiinit keskiraskaudessa. Mulla oli hb 108 ja ferritiini 8. Sain ohjeeksi syödä rautalisää, Ferrodania suositeltiin.

Sain tässä sitten tulokset uusintaverikokeista jotka on siis otettu 3vkoa ja pari päivää sen jälkeen kun aloin rautaa syödä ja tulokset oli hb 133 ferritiini 15. Eli aika hyvä nousu näin lyhyessä ajassa :)

Mulle tuo Ferrodan on sopinut hyvin, olen ottanut tabletin yöllä vessakäynnin yhteydessä ettei mikään haittaa imeytymistä, vatsavaivojakaan en ole kyllä oikeastaan saanut. :)
 
Pääsin vihdoin ja viimein labraan neuvolan jälkeen mittamaan ferritiinit ku hemppa oli tippunu alle 100 vaikka oon syöny rautalisää. Jännä nähä paljo näyttää ja pitääkö ruveta syömään c-vitskua ja 2 obsidantia päiväs. Onneks maha viel kestää. Tämä sama ongelma oli toki esikonki kohalla et osasin odottaa.
 
Multa mitattiin kunnallisella puolella ferritiini ja oli reilusti alle 20. Hemoglobiini taisi olla jotain 105. Oireena oli järkyttävä väsymys ja kunto tippui niin, ettei enää voinut ottaa edes juoksuaskeleita, oikeastaan jo puhuminen ja seisominen hengästytti. Tämä alkoi ihan alkuraskaudessa, kun kävin vielä pelaamassa sählyä. Olen jo useamman vuoden harrastanut juoksua monta kertaa viikossa ja tuommonen kunnon rapistuminen hetkessä vähän säikäytti. Nukuin myös 14-tuntisia yöunia.

Parhaiten mulla nosti hemppaa nestemäinen rauta. Kuukaudessa nousi monta pykälää. Maltofer oli se rautavalmiste ja oli vatsaystävällinen. Nyt olen myös syönyt verimakkaraa hulluna. Se tarjoillaan mulle sänkyyn tarjottimella :D

Mulla on aina ollut hemoglobiini ~120, eli aika matala
 
Tuli äsken soitto synnäriltä. Eilen siellä synnytystapa-arvion mulle tehnyt lääkäri oli katsonut mun veriarvoja anestesialääkärin kera vielä käynnin jälkeen tarkemmin, ja olivatkin nyt yllättäen sitä mieltä että tarvitsen sittenkin rautainfuusion, jotta hb ja ferritiini saadaan nousemaan ennen synnytystä. Melkoista tuuliviirimeininkiä, pakko sanoa...
Aika tiputukseen tuli ensi tiistaille. Eväät ja käsityöt vaan sitten mukaan, aikaa kuulemma menee nelisen tuntia. Toivottavasti auttaa nopeasti, eikä tule sivuvaikutuksia...:smiley-angelic001
 
Tuli äsken soitto synnäriltä. Eilen siellä synnytystapa-arvion mulle tehnyt lääkäri oli katsonut mun veriarvoja anestesialääkärin kera vielä käynnin jälkeen tarkemmin, ja olivatkin nyt yllättäen sitä mieltä että tarvitsen sittenkin rautainfuusion, jotta hb ja ferritiini saadaan nousemaan ennen synnytystä. Melkoista tuuliviirimeininkiä, pakko sanoa...
Aika tiputukseen tuli ensi tiistaille. Eväät ja käsityöt vaan sitten mukaan, aikaa kuulemma menee nelisen tuntia. Toivottavasti auttaa nopeasti, eikä tule sivuvaikutuksia...:smiley-angelic001

Hienoa, hyvin se menee! Tunnet vaikutuksen oikeasti paljon nopeammin kuin tabletteja syömällä, ja vasta jälkeenpäin tiedät miten alhaisella energialla pistit päivät menemään.
 
Takaisin
Top