Sairaalakassi

Mä ajattelin hyvin vahvasti nojautua Citymarketin kotiinkuljetus-palveluun. :hilarious: Ollaan kyllä nytkin jo tehty niin heti kun tajuttiin että tämä palvelu on meidän seudulla olemassa, tilataan vähintään kerran 1-2 viikossa isommat ruokaostokset kotiin ja harvemmin enää käydään itse isoissa marketeissa autolla. Mielestäni todellakin sen 10e palvelumaksun arvoinen, ja saa kuitenkin yleensä heti seuraavalle päivälle toimituksen. Tulee todellakin tarpeeseen, kun on kotona vauvan kanssa! Ja toki jos ehditään, niin yritän tehdä ruokaa pakkaseen, mutta saa nähdä jääkö siihen aikaa.
 
Mä tykkään käydä kaupassa isosti, se on yleensä mun ja miehen laatuaikaa kun lapset sillon kotona jonkun meidän kaveri kanssa, välillä otetaan 1 lapsista (vaihdellen kuka) mukaan ja sitbsaa kyseinen lapsikin vähän arkipäivästä laatuaikaa meidän kanssa ilman sisaruksia :)
 
Mä mietiskelen että pitäisikö tehdä esim joku kuivakakku pakastimeen odottamaan että sulattelee sieltä sitten kun tulee vieraita katsomaan vauvoja. Tykkään leipoa mutta en ole juuri pakastellut, kyllä ne varmasti ihan hyvinä sielläkin säilyvät. Toinen olisi ostaa joitain keksejä yms vähän kaappiin odottamaan, mutta se on tuhoisa tie, ne ei säily siellä kovin pitkään vaan tulee syötyä itse..
 
Kuivakakku tykkää siitä että sen pakastaa, on huomattavasti mehukkaampi sulatettuna!

Mulla on jo kaksi satsia pullia pakkasessa. Tosin lähinnä itseä varten, ajattelin että jos tarvii piristystä tässä loppuraskaudesta tai sitten synnytyksen jälkeen kotona tekee mieli jotain hyvää. :rolleyes: Ajattelin olla niin hävytön että oletan vauvaa ihastelemaan tulevien tuovan kahvileivät tullessaan, ja hyvä etteivät itse saa kahvejakin keittää. (Ainakin jos tulevat sillai ettei mies oo kotona koska ite en kahvia juo enkä siis osaa sitä keittääkään. :grin) Oikeastaan kun ei sillai mitään roinaa tarvis tuoda, niin mieluummin kahvipöytään tarjottavaa.
 
Meillä on isompien lasten synttärit samoihin aikoihin kun vauva syntyy ja ajattelin että kaikki tulis sit samaan aikaan kattomaan vauvaa kun pidetään synttärit :)
 
Mitäs te meinaatte pakata vauvalle kotiutumisvaatteiksi? Mä kun odotan esikoista, niin todennäköisesti pakkaan ihan liikaa kaikkea ylimääräistä ja turhaa, mutta eipä tavarat ja vaatteet ainakaan lopu kesken :grin
 
Mä en oo miettiny viel koko asiaa. Varmaan housut, body, tumput ja pipo. Ja kaukalossa kaukalopussi. Lokakuun keleistä kun ei osaa sanoa. Voi olla jo kylmä mut sit voidaan olla viel +10 astees.
 
Mitäs te meinaatte pakata vauvalle kotiutumisvaatteiksi? Mä kun odotan esikoista, niin todennäköisesti pakkaan ihan liikaa kaikkea ylimääräistä ja turhaa, mutta eipä tavarat ja vaatteet ainakaan lopu kesken :grin

Body, housut, sukkahousut, villasukat, tumput, pipo, kypärälakki tai kaulahuivi jos ehdin sen neuloa. Kaukalossa on kaukalopussi. Toki keleistä riippuen, mutta tuollaisella setillä kotiuduttiin marraskuun alussa syntyneen esikoisenkin kanssa.
 
Mulla on tällä hetkellä pakattuna ainoastaan, 2 erikokoista bodya ja kahet erikokoiset housut (kahet erikokoiset siksi että ei ole mitään takeita mahtuuko 50cm vaatteet, kun esikoiselle ei mahtuneet) muista vaatteista en vielä tiedä, kaukalo pussiakaan mulla ei vielä ole (liian paljon kivoja kuoseja niin en ole vielä saanut valittua mieleistäni) mutta tarkotus olis tällä viikolla tehdä päätös kaukalo pussista ja laittaa tilaukseen ja sillä sit vissiin kotiin + kypärä myssy ja jotkut tumput, ne laitan vasta lähempänä, kun helpompi arvioida minkä paksuset...
 
Kahden eri koon vaatetuksilla myös meillä kun sen verran häilyvää mahtuuko 50 tai 56. Tosin kun kaksoset tulossa niin henkisesti olen varautunut että ovat sen verran pieniä niin noille 50 kokoisille voi ollakin ihan sopivasti tarvetta.
Housut ja body ja vaihtoehtona vetoketjulla tms toimiva ”uni”haalari, villasukat/sukat, trikootumput, trikoopipo/nauhamyssy ja fleece/karva/ulkohaalari. Sitten vielä kaukalon eteen/päälle harso/huivi tuulensuojaksi vauvan kasvojen eteen ja mahdollisesti fleecepeitto. Kaukaloon on olemassa toppapussit mutta ne on vielä liian lämpimät, joten nuo fleece/kevyt tms haalarit lokakuun alussa pk-seudulla varmasti ihan riittävät siihen että siirtyy autoon ja pois. Jos sattuisikin olemaan nollassa/alle niin sitten pussit käyttöön.

Tuo harso/huivi suojaamaan vauvan kasvoja tuulelta tulee varmasti hyvin tarpeen nyt syksyn myrskyihin sillä noin pienet ei oikein kykene ottamaan vastaan kovia ilmavirtauksia. Huomasin esikoisen kohdalla noin vielä vuodenkin ikäisenä saman kun hän aloitti keinumisen, senkin ikäinen vielä pyristeli ilmavirtaa vastaan jos tuuli vasten kasvoja kovasti.

Noista ”uni”haalareista/kokopuvuista pakko lisätä että aivan vastasyntyneille (ja ensikertalaisille) todella kätevät kun sen lapsen voi laskea haalarin päälle ja pukea raaja kerrallaan vaate päälle vauvan siinä pötkötellessä paikoillaan. Koin että käsittely oli helpompaa ennen kuin itse oppi ja vauva kasvoi sen verran että alkoi huomaamaan ettei se menekään niin hauraana rikki. Kietaisubodyt toimivat myös tästä syystä hyvin, mutta koin että pään yli puettavia en uskaltanut lähteä edes yrittämään ensimmäisinä viikkoina. Mies tykkäsi käyttää noita haalareita juuri tuon helpon puettavuuden takia ilman että vauvaa joutuu pyörittelemään puettaessa kun onhan ne vähän lötköjä siinä alussa (vrt esim 2kk jo ihan eri tavalla jäntevä tai varsinkin 6kk ”mörssäri”).

On se jännää, kohta näitä vauvoja alkaa oikeasti olemaan! Jotenkin hämärästi vain mielessä ajatellut että siellä mahassa ne kasvavat mutten kuitenkaan vielä oikein usko todeksi :happy3
 
Muokattu viimeksi:
Mä meinaan ottaa jonkun fleece yms kevyemmän kaukalo pussin, koska äitiyspakkauksen haalarista saa sit tehtyä toppapussin kaukaloon (kolmipiste vöillä oleviin) ja meillä on ton pienimmän äippäpakkauksessa tullut toppapuku vielä tallessa
 
Mä meinaan ottaa jonkun fleece yms kevyemmän kaukalo pussin, koska äitiyspakkauksen haalarista saa sit tehtyä toppapussin kaukaloon (kolmipiste vöillä oleviin) ja meillä on ton pienimmän äippäpakkauksessa tullut toppapuku vielä tallessa
Ai saako oikeasti äitiyspakkauksen haalarista toppapussin kaukaloon? Mä en tiennyt. Pitääkin alkaa käydä sitä äitiyspakkausta nyt vihdoin läpi. :p
 
Ai saako oikeasti äitiyspakkauksen haalarista toppapussin kaukaloon? Mä en tiennyt. Pitääkin alkaa käydä sitä äitiyspakkausta nyt vihdoin läpi. :p

Joo saa, jos on kolmipistevyöt, hihat taidettiin sujauttaa sieltä kolmipistevöistä, toimii samalla olka pehmusteina, itsellekkään ei ois tullu mieleen, mutta kun odotin edellistä niin ryhmässä joku vinkkasi kuvan kera, voin kaivaa tuon kuvan esiin tässä joku päivä ja linkata :)
 


Tää vaikuttaa ihan älyttömän näppärältä, mutta olen ymmärtänyt, ettei tuo olisi kaikkein turvallisin käyttötapa. Vauvan ja vöiden väliin jää hihoista liikaa toppausta, jonka vuoksi vyöt eivät kolaritilanteessa ole tarpeeksi napakat. Autokoulussakin jo painotettiin, että talvivaatteet pitää riisua ennen vöihin asettumista. Itse en siis ehkä uskalla käyttää haalaria tuossa tarkoituksessa :confused:
 
Meillä ainakaan ei kaukaloon edes mahdu mun ostama kaukaloon tarkoitettu lämpöpussi. Ostettiinkin kaukalo, jossa on vastasyntyneen tuki erikseen, jolloin on jo sen verran napakka ettei kaukalopussi enää sinne väliin mene. Eli pitää ekat kuukaudet laittaa vaan peittoa päälle autossa. Mietin, onkohan sellnen ”nallehaalari” liian paksu vöiden alle? Eli estääkö napakan kiinnityksen?
 
Meillä ainakin sellainen nalle/fleece tms haalari oli just passeli esikoisen kanssa autokaukaloon, ja käytetään nytkin tyyppien kanssa. Kaukalon vyöt saa ainakin meidän kaukaloissa kiristettyä helposti aina vaatetuksen mukaan tarpeeksi kireälle (maxicosi pebble).

Sairaalakassiin lisäisin kosteuspyyhkeet vauvaa varten (jos varsinkin tottunut sellaisia käyttämään), sillä niitä ei näytä olevan talon puolesta. Ja paketin pehmeitä nenäliinoja (täällä vain kovaa käsipaperia eikä sillä voi toistuvasti kuivata/pyyhkiä vauvojen ihoa puklusta tai pesun jälkeen tai.. ja rullan kunnollista vessapaperia (WC-telineessä oleva on jotain kaikista kuituisinta laatua, sillä nyt ei pyyhi tai kuivaa mitään senkään vertaa).
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top