Milloin tunsit sikiön liikkeet ensimmäistä kertaa?

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Missä vaiheessa raskautta aloit tuntea sikiön liikkeet? Jos sinulla on useampi lapsi, tunsitko liikkeet uudelleensynnyttäjänä aikaisemmin kuin ensimmäisellä kerralla?

Itse taisin tuntea esikoisesta liikkeitä ensimmäisen kerran joskus raskausviikolla 18. Muistan, että olin huolissani vatsakivuistani ja kävin lääkärissä. Tämä totesi kaiken olevan ok kohdussa, ja sitten pian sen jälkeen tunsinkin pienen tökkäisyn, jonka tajusin vauvan liikehdinnäksi, kun tökkäisy toistui useamman kerran. :)

Toisessa raskaudessa tunsin ensimmäiset liikkeet muistaakseni paria viikkoa aiemmin. Silloin oli toki myös helpompi tunnistaa tuntemus vauvan liikehdinnäksi, kun oli jo aiempaa kokemusta siitä, miltä se tuntuu.

Kolmannen kohdalla en muista yhtään, milloin tunsit ensimmäiset liikahdukset. Olin silloin varmaan niin univajeessa silloisen kuopuksen yöhärväyksistä, että hyvä jos tunnistin omat liikkeeni. :woot:
 
Eka lapsi ja tunsin liikkeet rv 16 :) vähän piti miettiä, onko vaan ilmaa suolistossa, mutta kun tuntui päivittäin, tajusin että on liikkeitä. Missään vaiheessa ei siis ole ollut mitään hipaisuja tai perhosen siipiä, mistä neuvolatädit aina puhuvat, vaan tökkäisyjä ja kuplia. Tuosta asti tuntunut päivittäin, oisko ollut rv 19 kun tuntui jo kädelle. :)
 
Ekasta tuntui rv16. Muistan sen hetken kun olin lentokoneessa matkalla New Yorkista kotiin ja istuin vain hiljaa silmät kiinni. Siellä tuntui pientä hipsutusta, ehkä juuri niitä paljon puhuttuja perhosen siipiä. Ihana tunne!

Tokasta tuntui vähän aiemmin, mutta ei kuitenkaan vielä nt-ultrassa, oisko ollu rv14 tai jotain. Nämä oli heti muljahteluja ja tökkimistä, ilmeisesti aikaa hiljentymiseen ei silloin enää juuri ollut... :)
 
Rv22. Istukka etuseinässä. Ei ollut kyl tietoo mistää perhosen siivistä, kutituksesta tai kuplista. Alko ihan kunnon töytäisyillä, et ihan pelästyin ja hyppäsin tuolilta :grin
 
Olisiko ollut rv 14-15 paikkeilla? Kuitenkin aika hyvissä ajoin ja tunnistin heti kyllä liikehdinnäksi. Oli sen verran selkeä ero muihin vatsan toimintoihin. :happy:
 
Ekasta ja tokasta raskaudesta en muista kun aikaa kuitenkin tokastakin se 15v. Tästä kolmannesta rv14 lähtien.
 
Esikoisesta en muista milloin se ’kuplinta’ mahassa alkoi, mutta ekat potkut tunsin noin puolessa välissä raskautta.
Kuopuksesta aloin tuntemaan kuplintaa rv 12-13 aikoihin, ja potkut tunsin rv 17.
 
Ekasta noin rv 18, tokasta 13+0 np-ultran jälkeisenä päivänä ja kolmannesta noin 12+3 (vai 12+0?) jo ennen np-ultraa. Oli aika jännä mennä ultraan kun olin hyvinkin varma et kyllä siellä joku on kun liikkeitä oli tuntunu jo liki viikon!!
 
Tasan 20+0 alkoi tuntua ensimmäisiä kuplintoja, mutta tosi pitkään meni että ne muuttui sellaisiksi että tunnisti selvästi että nyt se on vauva mikä liikkuu. Toki ne kuplinnat oli sen verran säännöllisiä, että vähitellen oppi tunnistamaan ettei ne ole pelkkiä ilmavaivoja. Rv 27+0 mies tunsi ensimmäisen kerran liikahduksen masun ulkopuolelle, eli varmaan niillä main alkoi tuntua ihan kunnollisia liikkeitä.
 
Ekasta rv17
Muista aijemmin. Seitsemännestä ekassa ultrassa 12 viikolla. Tehtiin viel niin et en katsonut ruutua ja sanoin kun vauva liikkui ja ultrassa näkyi et liikkui .
 
Tämä on eka raskaus, joten en oo varma, mutta eilen pariin otteeseen levossa tuntui muljahdus. Olin istualtaan jalat koukussa. Oisko voinut olla, että se ilmoitti, että nyt oon puristuksissa? Vai muljahteleeko kohtu muuten sitten? :) Nyt on 14 + 5 ja kohtu on aikalailla navan kohdalla.
 
Tämä on eka raskaus, joten en oo varma, mutta eilen pariin otteeseen levossa tuntui muljahdus. Olin istualtaan jalat koukussa. Oisko voinut olla, että se ilmoitti, että nyt oon puristuksissa? Vai muljahteleeko kohtu muuten sitten? :) Nyt on 14 + 5 ja kohtu on aikalailla navan kohdalla.

Rv 14 ja kohtu navan kohdalla kuulostaa kyllä aika hurjalta. Yleensähän se saavuttaa navan siinä rv 20-24 tms. Mutta muljahtelu kuulostaa kyllä tutulta, ja itekin tunsin ekoja kertoja nimenomaan istualtaan :)
 
Rv 14 ja kohtu navan kohdalla kuulostaa kyllä aika hurjalta. Yleensähän se saavuttaa navan siinä rv 20-24 tms. Mutta muljahtelu kuulostaa kyllä tutulta, ja itekin tunsin ekoja kertoja nimenomaan istualtaan :)

Jospa olisin erehtynyt :wideyed: Mutta en tiedä mikä siinä on kun se niin pollottaa ja tuntuu selkeästi rajat. Toki parin kolmenkin sentin eron kiriminen kasvussa ottaa aikansa. Ehkä oon vaan hömelö tän raskauden takia :oops: Jos tämä ei olisi ensimmäinen raskaus, niin tietäisin paremmin :facepalm: Mutta toivottavasti kaikki on kunnossa. Parina päivänä ja varsinkin eilen on vatsaa jomottanut ajoittain.
 
Siis voihan se olla kohtukin! Yksilöitähän me kaikki ollaan :) jomottelukin varmasti ihan normaalia, varsinkin jos ei supistele tai kauheen aaltomaisesti polttelee. mulla on nyt 27+3 ja vieläkin jomottelee alavatsalla sillon tällöin, kuulemma liitoskipuja :)
 
Siis voihan se olla kohtukin! Yksilöitähän me kaikki ollaan :) jomottelukin varmasti ihan normaalia, varsinkin jos ei supistele tai kauheen aaltomaisesti polttelee. mulla on nyt 27+3 ja vieläkin jomottelee alavatsalla sillon tällöin, kuulemma liitoskipuja :)

Ei supistelua ollut, just sellaista alavatsan jomottelua, paineen tunnetta ja välillä ikään kuin hermoa olisi vihlaissut. Vihlaisut tuntuivat siis menevän häpykummusta sisäänpäin.
 
Takaisin
Top