Sairaalakassi

emsu86

Asioista perillä oleva
Lokakuun äidit 2019
Aloitellaan keskustelua sairaalakassin sisällöstä, koska eihän tässä enää ole montaa kuukautta jäljellä. :nailbiting:


Itsellä ollut mukana

-hygieniatarvikkeet
-puhelimen laturi+kuulokkeet
-nameja + vesipullo
-kotiutumisvaatteet
-tekemistä, kuten ristikkolehti, käsityöt, lukemista

Muuten olen käyttänyt sairaalan vaatteita ja matka kotoa sairaalaan ei ole niin pitkä, että kaukalo+ulkovaatteet mies saa tuoda kotoa sit myöhemmin. Eiköhän tässä taas pari yötä jouduta olemaan kun radi diagnosoitu. Tällä kertaa toivon, että päästäisiin potilashotelliin, viimeksi ei onnistunut ja ekan aikana sellaisia ei ollutkaan edes.
 
Joo, noi perustarvikkeet itselle ja toisaalta myös miehelle, jos saa perhehuoneen ja siellä asustellaan.
En sitten tiedä pitäisikö olla korvatulpat jos joutuukin yhteishuoneeseen, mutta eihän sitten kai oikein kuule sitä omankaan lapsen/lasten itkua. Jotenkin raastava ajatus olisi joutua jaettuun huoneeseen kun en muutenkaan pysty oikein nukkumaan missään sairaalasängyssä jne.

Vauvoja varten otan kyllä mukaan jo vaatteet, autokaukalot mies saa tuoda sitten myöhemmin. Vauvan perushoitoon ainakin kätilöopistolla oli hyvin tarvikkeita mutta varuilta ajattelin ottaa rintakumin ja imetyksen yhteydessä käytettävän rintarasvan jos menevätkin huonoon kuntoon, varalle. En nyt muista ko.rasvan nimeä eikä pikaguuglettamalla löytynyt.
Otan varalle mukaan myös tutit, vastasyntyneen korviketta ja tuttipullot, sillä ei voi tietää miten käy. Varalle, sillä esikoisesta totesin että oli aivan turha stressi kun maitoa kyllä sitten muutaman päivän päästä nousi ja imetin koko ajan siinä välissäkin mutta eihän sen ikäinen ime paljoa kerralla niin sitten pari vuorokautta seurattiin vauvan sokeriarvoja ja silti ne oli liian alhaiset kunnes lopulta vasta sain hoitajilta korviketta pienen kipon ja pipetin että ruoki tällä pipetoimalla. Mikä oli täysi tuska kun puolet valuu suupielistä jne pois. Vrt jos nyt vaan imisi pullosta sen mitä pienimmällä tutilla voi imeä. Ja että sitäkin piti ensin odotella kaksi vuorokautta jos se siitä kohenisi.. sen jälkeen päätin että samanlaista typeryyttä en enää toista kertaa ikinä katsele. Tuttia esikoinen ei edes huolinut koskaan, ja ihan kiva niin. Mutta siis aion varautua noilla ja hyödyntää jos tulee tarve. Jotenkin tosi nihilistimeininkiä oli viimeksi, ilman mitään pätevää selitystä kuin että imetä vain. No siitä kun sai sitten ekstraa myös pipetillä, alkoi ne sokeriarvotkin paranemaan.. daah. Ja päästiin siis lopulta kotiinkin...

Ja toinen, silloin kun olin niin synnytyksen jälkeen käytettävät siteet oli loppu(? Näin hoitajat sanoivat) osastolta ne kaikki päivät, joten ehkäpä hyvä ottaa jotain mahd suuri-imuisia mukaan omasta takaa jälkivuotoa varten. En tiedä millaisia nuo sairaalan versiot sitten olisivat olleet mutta se mitä siellä tarjottiin varalle oli semmoisia isoja ”rättejä” joita sitten yritit taitella niihin verkkopikkareihin jotenkuten...
 
Muokattu viimeksi:
Mulla samat listalla lisäksi paljon mehua, vauvalle lisäksi varuiks tutti.

Mä toivon polikliinistä synnytystä, oon aina joutunut olemaan 2yötä milloin ekan kerran koska olin ensisynnyttäjä, tokan kanssa koska mulla oli streptokokki ja niin nopea synnytys etten ehtinyt saamaan kun yhden antibiootin ja kolmosen kanssa kiska hänellä oli niin pieni ääni.. ja nyt en kyllä kestä jos taas joudun olemaan, mies ei pärjää pienimmän kanssa kotona yön yli (miehellä pahoja univaikeuksia, eikä herää helpolla ja ainoastaan esikoinen saa hönet herätettyä, pienimmällä on kyllä houtopaikka jo siltä varalta jos en pääse heti kotiin) eikä pienin pärjää vielä 2yötä ilman mua, oli jo ihan katastrofi hänelle olla 24h :sad001
 
Joo, noi perustarvikkeet itselle ja toisaalta myös miehelle, jos saa perhehuoneen ja siellä asustellaan.
En sitten tiedä pitäisikö olla korvatulpat jos joutuukin yhteishuoneeseen, mutta eihän sitten kai oikein kuule sitä omankaan lapsen/lasten itkua. Jotenkin raastava ajatus olisi joutua jaettuun huoneeseen kun en muutenkaan pysty oikein nukkumaan missään sairaalasängyssä jne.

Vauvoja varten otan kyllä mukaan jo vaatteet, autokaukalot mies saa tuoda sitten myöhemmin. Vauvan perushoitoon ainakin kätilöopistolla oli hyvin tarvikkeita mutta varuilta ajattelin ottaa rintakumin ja imetyksen yhteydessä käytettävän rintarasvan jos menevätkin huonoon kuntoon, varalle. En nyt muista ko.rasvan nimeä eikä pikaguuglettamalla löytynyt.
Otan varalle mukaan myös tutit, vastasyntyneen korviketta ja tuttipullot, sillä ei voi tietää miten käy. Varalle, sillä esikoisesta totesin että oli aivan turha stressi kun maitoa kyllä sitten muutaman päivän päästä nousi ja imetin koko ajan siinä välissäkin mutta eihän sen ikäinen ime paljoa kerralla niin sitten pari vuorokautta seurattiin vauvan sokeriarvoja ja silti ne oli liian alhaiset kunnes lopulta vasta sain hoitajilta korviketta pienen kipon ja pipetin että ruoki tällä pipetoimalla. Mikä oli täysi tuska kun puolet valuu suupielistä jne pois. Vrt jos nyt vaan imisi pullosta sen mitä pienimmällä tutilla voi imeä. Ja että sitäkin piti ensin odotella kaksi vuorokautta jos se siitä kohenisi.. sen jälkeen päätin että samanlaista typeryyttä en enää toista kertaa ikinä katsele. Tuttia esikoinen ei edes huolinut koskaan, ja ihan kiva niin. Mutta siis aion varautua noilla ja hyödyntää jos tulee tarve. Jotenkin tosi nihilistimeininkiä oli viimeksi, ilman mitään pätevää selitystä kuin että imetä vain. No siitä kun sai sitten ekstraa myös pipetillä, alkoi ne sokeriarvotkin paranemaan.. daah. Ja päästiin siis lopulta kotiinkin...

Ja toinen, silloin kun olin niin synnytyksen jälkeen käytettävät siteet oli loppu(?) osastolta ne kaikki päivät, joten ehkäpä hyvä ottaa jotain mahd suuri-imuisia mukaan omasta takaa jälkivuotoa varten. En tiedä millaisia nuo sairaalan versiot sitten olisivat olleet mutta se mitä siellä tarjottiin varalle oli semmoisia isoja ”rättejä” joita sitten yritit taitella niihin verkkopikkareihin jotenkuten...

Minä olen saanut molemmilla kerroilla sairaalasta niin rintakumin, lansinolin, siteet kuin lisämaidotkin pullosta vauvalle ihan vaan pyytämällä. Harmillista kuulla jos näistä on joutunut vääntämään toisaalla. :sad001 Itse ekan synnyttänyt Hyvinkäällä kohta 9v sitten (sieltä sai tutinkin ilman pyytämättä) ja toisen 12/2017 Naistenklinikalla.
 
Minä olen saanut molemmilla kerroilla sairaalasta niin rintakumin, lansinolin, siteet kuin lisämaidotkin pullosta vauvalle ihan vaan pyytämällä. Harmillista kuulla jos näistä on joutunut vääntämään toisaalla. :sad001 Itse ekan synnyttänyt Hyvinkäällä kohta 9v sitten (sieltä sai tutinkin ilman pyytämättä) ja toisen 12/2017 Naistenklinikalla.

Oi hyvä kuulla, ettei ole vakiomeininkiä. Noin kätilöopistolla 2015. Ei sitä sitten osannut toisaalta ensisynnyttäjänä kyseenalaistaa riittävästi juuri sillä hetkellä kun luuli että näin se kai sitten menee ja nyt jälkikäteen voi nähdä että ei voi olla todellista miten typerää.
Toinen tässä yhteydessä tuli mieleeni virtsan pidätysvaikeudet, jos niitä on synnytyksen jälkeen niin vaatikaa lähete fysioterapiaan. Sekin selvisi vasta tämän raskauden yhteydessä että sellainen olisi pitänyt saada automaattisesti. Joo en saanut silloin eikä edes lopputarkastuksessa se lääkäri kirjoittanut. Mutta siis olipa kiva kuulla nyt että semmoinen olisi pitänyt tulla jo synnäriltä lähtiessä kun hoitaja kuitenkin sen totesi. Mulla on jotenkin kasa näitä kiva tietää jälkikäteen -kokemuksia.
 
Oi hyvä kuulla, ettei ole vakiomeininkiä. Noin kätilöopistolla 2015. Ei sitä sitten osannut toisaalta ensisynnyttäjänä kyseenalaistaa riittävästi juuri sillä hetkellä kun luuli että näin se kai sitten menee ja nyt jälkikäteen voi nähdä että ei voi olla todellista miten typerää.
Toinen tässä yhteydessä tuli mieleeni virtsan pidätysvaikeudet, jos niitä on synnytyksen jälkeen niin vaatikaa lähete fysioterapiaan. Sekin selvisi vasta tämän raskauden yhteydessä että sellainen olisi pitänyt saada automaattisesti. Joo en saanut silloin eikä edes lopputarkastuksessa se lääkäri kirjoittanut. Mutta siis olipa kiva kuulla nyt että semmoinen olisi pitänyt tulla jo synnäriltä lähtiessä kun hoitaja kuitenkin sen totesi. Mulla on jotenkin kasa näitä kiva tietää jälkikäteen -kokemuksia.
Mulla on Mikki ihan samanlaisia kokemuksia Kättäristä että oli kyllä ihan vihoviimeinen soppi. Itsekkin sain oikein vaatimalla vaatia lisämaitoa (sektio->äärimmäsitä kipua->maitoa ei heru->lapsi menetti vaarallisen paljon painoa) ja ei tuttia, ei ohjausta ja kipulääkkeitäkin sai ruinata vaikka kuinka. Eikä hoitajat muuta tehneet kuin istua nököttivät siellä toimistossa. Lisämaitoa kysyessäni useaan otteeseen sanoivat vaan että "sulla on nyt vauva. Sellaisia ne vauvat on että ne itkee" vaikka olin aivan varma että ressukka on vaan aivan nälkää kitumassa. Neuvolastakin jälkikäteen haukkuivat mun saaman hoidon ihan lyttyyn ja raivosivat että miksi ne päästää sieltä pois kun kaikki oli aivan pielessä. Että siitä kokemuksesta todella pahasti traumatisoituneena mutta fiksumpana. Innolla odotan Naistenklinikalle menoa kun ei tosta voi meno enää huonommaksi mennä:hilarious:
 
Ohhoh, minulle kyllä tosiaan annettiin kaikki tarvittava sairaalassa. Lisämaitoa oikein tuputettiin. Ja kaikki rintakumit, pipetit, letkut ja tuttipullot annettiin kun vauva oli bilirubinin takia liian veltto imemään tissiä.

En yhtään muista mitä pakkasin sairaalakassiin. Vissiin just nuo perus jutut. Toisaalta visiitti venyi yli viikon mittaiseksi ja mies ramppasi kotona (emme saaneet heti perhehuonetta), joten kaikki tarvittava hoitui aina miehen mukana.
 
Me saatiin kanssa kaikki tarvittava, lansinohit ja rintakumit ja muut Taysissa. Vauva oli viimeksi lastenosastolla infektion vuoksi, ja siellä tosiaan lisämaidot tuli automaattisesti luovutettuna äidinmaitona, toki imetin myös lisäksi. Ja sairaalassa oli aivan ihana tehokas rintapumppu, jolla sai rinnat tyhjennettyä sen alun kamalan maidonnousun jälkeen.

Nyt toivon kyllä, että päästäisiin perhehuoneeseen tai potilashotelliin. Tiedättekö, saako muut lapset tulla myös perhehuoneeseen, vai onko se sitten vain vanhemmille ja vauvalle tarkoitettu?

Mä oon tähän mennessä miettinyt vain, että haluan pakata paljon salmiakkia ja lakritsia ja kaikkea mitä oon nyt raskauden vuoksi vältellyt. :grin Ja sitten toki mukavat vaatteet, ie kotihousut ja imetystoppeja ja parit imetysliivit. Varmaan ehkä myös jotkut mukavat äitiyshousut, jos mulla on. Muistan miten vaikeaa oli viimeksi keksiä sopivia vaatteita itselle synnärille, kun kroppa oli muuttunut niin paljon ja taas muuttui niin paljon synnytyksen yhteydessä, ja toisaalta sitten oli paikat aika hellänä ja jälkivuotoa niin ei ihan raskausajan niissä äitiysfarkuissakaan halunnut olla heti synnytyksen jälkeen.
 
Minä taidan hiippailla taas osastolla niissä sairaalan vaatteissa kun kuitenkin sotkeutuvat jälkivuodon vuoksi ja pääosin sitä pysyttelee kuitenkin omassa huoneessa ja sängyssä vauvan kanssa. Muuten sitten just salmiakkia :grin Ehkä joku kirja ja neulomus. Viimeksi oli ihan liikaa kaikkea turhaa.
 
Mä hiippailin myös sairaalavaatteissa mikä oli kätevää sen sotkevan jälkivuodon vuoksi mutta henkisesti kyllä jotenkin ahdistavan laitostavaa. Nyt ajattelin että otan mukaan esim trikoisen äitiysmekon niin olisi joku oma vaate, mutta kuitenkin niin löysä että siinä voi kätevästi pötkötellä sängyssä,
 
Niille ehkä jo harvoille joilla on pahvinen neuvolakortti niin se pitää muistaa ottaa mukaan sairaalaan! Just muistin ite asian ja kirjoitin tuolle listalle että mitä pakata sairaalakassiin.

Itekin hiippailen kyllä sairaalassa taas ihan sairaalan todella tyylikkäässä kaavussa. :p Jotenkin se on niin kätevää, etten jaksa välittää siitä miltä näyttää. Villasukat ja säärystimet otan mukaan, viimeksi mulla paleli varpaat illalla, ja sitten jos vielä suonenvedot jatkuu niin säärystimet on ihan ehdottomat. Ja ehkä joku iso neuletakki tai poncho jos siellä on taas tuulettimet liian kovalla, niin on vauvaa kuitenkin helppo pitää rinnalla sen kaavun ja jonkun ison neuleen alla. Ei meinaan viimeksikään vauvalla ollut kuin vaippa koko sairaalassa olon ajan päällä kun oli ihokontaktissa jatkuvasti.

Lakua ja salmiakkia sekä pähkinöitä yms energiapitoista syötävää pakkaan matkaan. Sitte otan Samarinia tai ruokasoodaa. Viimeksi hörpin mehua ruokasoodalla synnytyksen aikana virkistämään kohtua, ja ainakin henkisesti se toimi. Muuten sitten just jotain puuhaa itselle, kirja ja/tai neule ettei tarvi pelkästään puhelinta tai telkkua toljottaa kun vauva nukkuu... Niin ja kuulokkeet puhelimeen että jos onkin huonekaveri niin ei häiritse mun musiikit, jos saa olla yksin voi ottaa blue tooth kajarin niin voi radio mölistä taustalla.

Mulla oli kyllä viimeksi sama että liikaa oli tavaraa, vaatetta yms... Sekä omat että vauvan kotoutumisvaatteet pakkaan kaukaloon minkä mies saa tuoda kun kotiin päästään.
 
Niille ehkä jo harvoille joilla on pahvinen neuvolakortti niin se pitää muistaa ottaa mukaan sairaalaan! Just muistin ite asian ja kirjoitin tuolle listalle että mitä pakata sairaalakassiin.

Itekin hiippailen kyllä sairaalassa taas ihan sairaalan todella tyylikkäässä kaavussa. :p Jotenkin se on niin kätevää, etten jaksa välittää siitä miltä näyttää. Villasukat ja säärystimet otan mukaan, viimeksi mulla paleli varpaat illalla, ja sitten jos vielä suonenvedot jatkuu niin säärystimet on ihan ehdottomat. Ja ehkä joku iso neuletakki tai poncho jos siellä on taas tuulettimet liian kovalla, niin on vauvaa kuitenkin helppo pitää rinnalla sen kaavun ja jonkun ison neuleen alla. Ei meinaan viimeksikään vauvalla ollut kuin vaippa koko sairaalassa olon ajan päällä kun oli ihokontaktissa jatkuvasti.

Lakua ja salmiakkia sekä pähkinöitä yms energiapitoista syötävää pakkaan matkaan. Sitte otan Samarinia tai ruokasoodaa. Viimeksi hörpin mehua ruokasoodalla synnytyksen aikana virkistämään kohtua, ja ainakin henkisesti se toimi. Muuten sitten just jotain puuhaa itselle, kirja ja/tai neule ettei tarvi pelkästään puhelinta tai telkkua toljottaa kun vauva nukkuu... Niin ja kuulokkeet puhelimeen että jos onkin huonekaveri niin ei häiritse mun musiikit, jos saa olla yksin voi ottaa blue tooth kajarin niin voi radio mölistä taustalla.

Mulla oli kyllä viimeksi sama että liikaa oli tavaraa, vaatetta yms... Sekä omat että vauvan kotoutumisvaatteet pakkaan kaukaloon minkä mies saa tuoda kun kotiin päästään.

Dustis pakko kysyä, että mikä ton ruokasoodajuoman tarkoitus on?:wideyed: Kaikki tommoset luonnon omat niksit olisi hauska tietää ja ottaa käyttöön, samoin mietin jotain maidontuotantoa lisääviä yrttejä tällä kertaa kokeilla:grin
 
Eikös ihan olut nosta maitoa? Se taitaa olla ainut niksi, minkä muistan itse. Ja sit vaan ajan kanssa kunhan juo riittävästi ja tarjoaa rintaa / käyttää pumpua ahkeraan.
 
Muokattu viimeksi:
Dustis pakko kysyä, että mikä ton ruokasoodajuoman tarkoitus on?:wideyed: Kaikki tommoset luonnon omat niksit olisi hauska tietää ja ottaa käyttöön, samoin mietin jotain maidontuotantoa lisääviä yrttejä tällä kertaa kokeilla:grin

Näin lyhykäisyydessään natriumkarbonatti (mitä siis on mm ruokasoodassa) virkistää väsyneitä lihaksia. Eli jos kohtu, mikä siis tietty on lihas, väsyy synnytyksessä niin sen sijaan että ottaa oksitosiinitipan käyttöön ja sillä keinotekoisesti piiskaa ihan maitohapoilla olevan lihaksen toimimaan tehokkaammin tai jopa joudutaan sektioon niin ruokasoodalla voi yrittää piristää kohtua ja saada sen jaksamaan synnytys loppuun. Ite käytän tuota jo nyt iltaisin jos on paljon kiristellyt kohdun seutu, eikä siitä ainakaan haittaa oo.

Imetysteestä monet on kehunut Weledan teetä. Ei oo omakohtaista kokemusta kun imetys mitä suurimmalla todennäköisyydellä lähti niin hyvin sujumaan isoksi osaksi siksi että olin jääräpäisesti päättänyt että sehän sujuu. Onneksi myös vauva oli päättänyt samoin. :hilarious:
 
Näin lyhykäisyydessään natriumkarbonatti (mitä siis on mm ruokasoodassa) virkistää väsyneitä lihaksia. Eli jos kohtu, mikä siis tietty on lihas, väsyy synnytyksessä niin sen sijaan että ottaa oksitosiinitipan käyttöön ja sillä keinotekoisesti piiskaa ihan maitohapoilla olevan lihaksen toimimaan tehokkaammin tai jopa joudutaan sektioon niin ruokasoodalla voi yrittää piristää kohtua ja saada sen jaksamaan synnytys loppuun. Ite käytän tuota jo nyt iltaisin jos on paljon kiristellyt kohdun seutu, eikä siitä ainakaan haittaa oo.

Imetysteestä monet on kehunut Weledan teetä. Ei oo omakohtaista kokemusta kun imetys mitä suurimmalla todennäköisyydellä lähti niin hyvin sujumaan isoksi osaksi siksi että olin jääräpäisesti päättänyt että sehän sujuu. Onneksi myös vauva oli päättänyt samoin. :hilarious:

Oletko huomannut että ruokasooda on auttanut iltaisin kiristelevään kohtuun? Minunkin pitää testata. Ja ehdottomasti synnytykseen mukaan, en ollut aiemmin kuullutkaan/tajunnut. Magnesiumia vaikutuksista hapottuneisiin lihaksiin toki..
 
Oletko huomannut että ruokasooda on auttanut iltaisin kiristelevään kohtuun? Minunkin pitää testata. Ja ehdottomasti synnytykseen mukaan, en ollut aiemmin kuullutkaan/tajunnut. Magnesiumia vaikutuksista hapottuneisiin lihaksiin toki..

Ei se niinkään kiristelyyn auta, mutta just jos tuntuu kovin väsyneeltä kohtu niin auttaa kyllä siihen että jotenkin kestää paremmin sen kirrailun. Tai tällä hetkellä mulla on ihan Samarinia käytössä, jotenkin se on olevinaan helpompi käyttää kuin mehu+ruokasooda. :facepalm: Piristää ikään kuin koko kroppaa tuo.
 
Itsekin ajattelin ehdottomasti varata salmiakkia mukaan. Siinä energiavajeessa varmaan kaipailee mehua veden sijaan, mutta sitä saanee osastolta? Omia vaatteita en ajatellut ottaa mukaan, paitsi juuri ehkä villasukat.

Miten olette muuten ajatelleet valmistautua vauvan tuloon? Me ollaan huonoja kaupassa kävijöitä tai käydään siis lähes joka päivä eikä suunnitelmallisuutta ole. Tähän olisi muutenkin fiksua tulla parannus niin nyt suunnittelen ruokavarastojen täydentämistä etukäteen. Meillä ei ikinä ole ruokaa kotona, niin yritän keksiä pakkaseen hyviä ruokia sekä kuivatuotteita yms.
 
Mulla on tällä hetkellä pakkasessa jauhelihakastiketta, kaalilaatikkoa, lisäksi löytyy aina ranskalaisia, kalapuikkoja ja/tai nugetteja ja muutama paketti jotain lihaa, kalaa, kanaa ja jotain pakasteaterioita, noi on lähinnä kiireisen päivän varalle tai jos laiskuus iskee, kuivakaapista multa löytyy aina soijarouhetta, makaroonia/muuta pastaa, riisiä, tomaattimurskaa tomaattipyrettä, italianpataa yms ja jääkaapissa on aina porkkanoita ja perunoita, myös vaihtelevasti muita juureksia ja kasviksia, kermaa, tuorejuustoa yms
 
Takaisin
Top