Hemoglobiini ja rautalisä

Mulla oli raskauden alussa hb 140 ja nyt viime käynnillä 106, sain kehotuksen alkaa syödä rautaa. Mä oon syöny maltofetoferiä. Huomasin että hengästyin tosi paljon ihan istuessakin välillä ja et jotain rytmihäiriöitä oli kans. Nyt ne on vähentynyt, kun oon reilu viikon syöny. Viime raskaudessa mulla laski alle satasen. Ja nytkin vähän jännitin et miten alas ehtii laskea ennen uutta mittausta. Ferritiini mulla on ollu ennen raskautta vaan 10,4 vaikka hb oli sen 140. Ja silloin raskaana kun hb oli alle satasen oli ferritiini vaan 5. Et tosi yksilöllistä kyl koko raudan imeytymishomma. Mut ei oo pointtia kärsiä alhaisesta hb sta et voi sitä syödä jos on oireita vaikka hb oliskin yli anemian.
 
Oon nyt luokkaa kuukauden syönyt rautalisää, obsidan 100-200 mg päivässä. Vaihtelu johtuu siitä että en oo läheskään joka päivä muistanut ottaa toista tablettia..

Vaikuttaisi että on hiukan auttanut mun pahaan väsymykseen, tosin oon ollut saikulla ja lomalla, välissä muutama päivä töissä, eli levolla varmasti myös suuri vaikutus. Pitäisi muistaa vaan sit varmaan raskauden jälkeen tms käydä mittauttamassa uudelleen rauta-arvot että näkis onko oikeesti ollut hyötyä vai ei. Ferritiini siis oli sen 19 ja hb 150 luokkaa kuukausi sitten otetuissa kokeissa, eli tuota ferritiiniä pitäisi saada nostettua järkevämmälle tasolle
 
Olen syönyt rautalisää enemmän tai vähemmän säännöllisesti koko raskauden. Hemoglobiini on normaalitilassakin varsin alhainen, raskausaikana on ollut alle 120 vaikka rautalisä käytössä.
 
Mulla Hb oli alussa 142 ja nyt 121 (rv29, kaksoset). No ferritiini oli ennen raskaaksi tuloa mitattuna 89, ja nyt sit mielenkiinnosta pyysin neuvolasta lähetteen ja vastaus tuli: 5. Normaaliraja 15-125 (julkisella). Odotan ensi viikkoa kun neuvolatäti saanut konsultoinnin lääkäriltä. Mutta noin alhainen! Ja outoa, ei todellakaan tunnu siltä.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla Hb oli alussa 142 ja nyt 121 (rv29, kaksoset). No ferritiini oli ennen raskaaksi tuloa mitattuna 89, ja nyt sit mielenkiinnosta pyysin neuvolasta lähetteen ja vastaus tuli: 5. Normaaliraja 15-125 (julkisella). Odotan ensi viikkoa kun neuvolatäti saanut konsultoinnin lääkäriltä. Mutta noin alhainen! Ja outoa, ei todellakaan tunnu siltä.
Oho, onpas laskenu. Mä oon miettiny kans et onkohan ferritiini laskenu kun hb tippunu alkuraskauden 149:stä 130:een. Vaikka on edelleen hyvä, niin onhan tossa laskua. Ennen raskautta mitattu ferritiini oli muistaakseni 89. Ajattelin kyl ainaki synnytyksen jälkeen pyytää ferritiinin taas. Mua on nyt kyllä alkanu väsyttään aika paljon, mut sehän nyt voi olla muutenki.
 
Oho, onpas laskenu. Mä oon miettiny kans et onkohan ferritiini laskenu kun hb tippunu alkuraskauden 149:stä 130:een. Vaikka on edelleen hyvä, niin onhan tossa laskua. Ennen raskautta mitattu ferritiini oli muistaakseni 89. Ajattelin kyl ainaki synnytyksen jälkeen pyytää ferritiinin taas. Mua on nyt kyllä alkanu väsyttään aika paljon, mut sehän nyt voi olla muutenki.

Joo, mulla oli sama ajatus että tarkistan synnytyksen jälkeen sitten vasta mutta onneksi tarkistin jo tässä välissä. Ja paras nähtävästi tarkistaa myös joku aika synnytyksessä omalla kohdalla uudelleen. On mullakin toki ollut väsymystä, mutta ajatellut sen vaan olevan ihan normaalia kun tällainen kaksoistapaus, eikä nyt kuitenkaan ole niin sumuiselta tuntunut kuin aiemmin kun ferrit oli 24 (ja sen jälkeen sain rautainfuusion yksityisellä). Nyt mielenkiinnolla odotan kirjoittaako julkisella infuusioon vai menenkö sitten yksityiselle. Mutta joka tapauksessa, noista pillereistä tai edes nestemäisistä ei imeydy riittävästi eikä tässä tapauksessa riittävän nopeasti ennen synnytystä, plus että mun maha ei kestä lainkaan, ei obsidania, ei maltoferiä eikä muitakaan kun oon vaihdellut monet merkit läpi.
 
Joo, mulla oli sama ajatus että tarkistan synnytyksen jälkeen sitten vasta mutta onneksi tarkistin jo tässä välissä. Ja paras nähtävästi tarkistaa myös joku aika synnytyksessä omalla kohdalla uudelleen. On mullakin toki ollut väsymystä, mutta ajatellut sen vaan olevan ihan normaalia kun tällainen kaksoistapaus, eikä nyt kuitenkaan ole niin sumuiselta tuntunut kuin aiemmin kun ferrit oli 24 (ja sen jälkeen sain rautainfuusion yksityisellä). Nyt mielenkiinnolla odotan kirjoittaako julkisella infuusioon vai menenkö sitten yksityiselle. Mutta joka tapauksessa, noista pillereistä tai edes nestemäisistä ei imeydy riittävästi eikä tässä tapauksessa riittävän nopeasti ennen synnytystä, plus että mun maha ei kestä lainkaan, ei obsidania, ei maltoferiä eikä muitakaan kun oon vaihdellut monet merkit läpi.
Pitääpä kysyä ens neuvolassa kans. Nyt oon ollu aika väsyny, niin etenki jos hb laskenu entisestään niin vois sitä ferritiiniäki kysyä. Jotenki aattelin vaan, että ehkä veritilavuuden kasvu laimentaa verta että ei välttämättä tarkota että varastot niin hupenis, mutta voihan sekin sit laskea.
 
Mulla oli ferritiini 22 ja hb 113 kesäkuussa ja nyt kun heinäkuussa vaihtui neuvola ja kävin uudella niin hemoglobiinia ei edes mitattu vaikka asiasta kysyin. :shifty: Ei kuulemma ollut tarvetta seurata tässä vaiheessa vaan ohjeistettiin vaan syömään rautaa jos vatsa kestää. Onko ne sormesta otettavat testit muka niin kalliita että on ihan hirveää tuhlausta seurata arvoja kerran kuussa... Seuraavalla kerralla vaadin kyllä mittausta että tiedän imeytyykö noista napeista mitään ja jos ei niin vaihdan johonkin nestemäiseen rautalisään.
 
Mulla oli ferritiini 22 ja hb 113 kesäkuussa ja nyt kun heinäkuussa vaihtui neuvola ja kävin uudella niin hemoglobiinia ei edes mitattu vaikka asiasta kysyin. :shifty: Ei kuulemma ollut tarvetta seurata tässä vaiheessa vaan ohjeistettiin vaan syömään rautaa jos vatsa kestää. Onko ne sormesta otettavat testit muka niin kalliita että on ihan hirveää tuhlausta seurata arvoja kerran kuussa... Seuraavalla kerralla vaadin kyllä mittausta että tiedän imeytyykö noista napeista mitään ja jos ei niin vaihdan johonkin nestemäiseen rautalisään.

Ilmeisesti paikkakohtasta tai jops nla täti kohtasta, mulla mitataan joka käynti jos pyydänja oikeastaan on tähän mennessä nla täti itekkin aina kysynut mitataanko, tosin voi johtua siitäkin että kakkosen kanssa olin tosiaan rauta tipassa kun ei pysyny sisällä rauta tabletit ja nestemäinen ei imeytyny tarpeeksi, kolmosen kanssa suositteli alottaa heti raudan käytön ja lisäksi extra c vitamiinia ja syömään rauta+c vitamiini pitoisesti (c-vitamiini auttaa kuulemman raudan imeytymiseen) :D
 
Mulla oli ferritiini 22 ja hb 113 kesäkuussa ja nyt kun heinäkuussa vaihtui neuvola ja kävin uudella niin hemoglobiinia ei edes mitattu vaikka asiasta kysyin. :shifty: Ei kuulemma ollut tarvetta seurata tässä vaiheessa vaan ohjeistettiin vaan syömään rautaa jos vatsa kestää. Onko ne sormesta otettavat testit muka niin kalliita että on ihan hirveää tuhlausta seurata arvoja kerran kuussa... Seuraavalla kerralla vaadin kyllä mittausta että tiedän imeytyykö noista napeista mitään ja jos ei niin vaihdan johonkin nestemäiseen rautalisään.

Jännästi tosiaan eroja näissäkin miten mitataan... :confused: Mulla oma terkka mittaa joka kerta, ihan pyytämättä, vaikka mulla ei mitenkään hirveän matalaksi oo hb pudonnut, ja ekassakin raskaudessa pysyi sillai suht hyvänä loppuun asti. Viimeksi taasen oli eri terkka kun oma oli lomalla, ja hänen mielestä ei tarvinut mitata ollenkaan kun ollut arvot kohdillaan. Mulla mitattiin edellisessä raskaudessa joku pari kk synnytyksen jälkeen hb jopa lastenneuvolassa, terkka ihan ite ehdotti että tsekataan kun mulla kuitenkin oli mennyt synnytyksessä verta se pari litraa... Mutta siis ei tosiaan luulisi olevan niin kallista etteikö voisi joka käynnillä tarkistaa vähän missä mennään.
 
Otin juuri ruoan yhteydessä ensimmäisen rautatabletin. Toivottavasti ei tule vatsakipuja tai muita oireita. Luin jostain, että ruoan yhteyteen olisi hyvä ottaa, niin pystyy paremmin huolehtiin, ettei ole maitotuotteita tai kofeiinia siinä lähiaikoina.
 
Mullakin on otettu Hb neuvolakäynneillä aina ihan pyytämättä. Nyt sit pyysin ferritiinitestin ja senkin sain suoraan. Mutta epäilen että se ohje on vaan että ota pilleriä. Juttelin yksityisen lääkärin kanssa ja hän piti raja-arvona lukua 30 ferritiinille, että alhaisemmat on jo selkeä raudanpuutos ja se täytyy nostaa joku purkkiraudalla tai infuusiolla riippumatta hemoglobiiniarvoista. Kun taas julkisella hoitosuosituksissa tuijotetaan vain hemoglobiiniarvoja ja määrätään sen mukaan paljonko purkista pitää syödä. Toinen asia oli, että tutkimusten mukaan purkkirauta imeytyisi paremmin kun syö esim 200mg joka toinen vuorokausi (vrt 100mg/vrk) välipäivän ja suuremman kerta-annoksen ansiosta.
 
Hemoglobiinia ei mitattu nyt viimeisimmällä neuvolakäynnillä, mikä oli vähän pettymys. Olisin halunnut tietää, onko se laskenut edelliskerrasta. Olen kyllä nyt syönyt rautaa säännöllisen epäsäännöllisesti 25-100 mg päivässä (en joka päivä, koska en muista...) ja rytmihäiriöt ovat vähentyneet. Aion jatkaa samalla linjalla. Jospa se hb mitattaisiin ensi kerralla. Ferritiinin olen mittauttanut muutaman kerran omakustanteisesti, mutta jokin vääristää tulosta, koska arvo on reippaasti yli viitteen ja nousi kohisten kahden mittauskerran välillä rautaa syömättä.
 
Hemoglobiinia ei mitattu nyt viimeisimmällä neuvolakäynnillä, mikä oli vähän pettymys. Olisin halunnut tietää, onko se laskenut edelliskerrasta. Olen kyllä nyt syönyt rautaa säännöllisen epäsäännöllisesti 25-100 mg päivässä (en joka päivä, koska en muista...) ja rytmihäiriöt ovat vähentyneet. Aion jatkaa samalla linjalla. Jospa se hb mitattaisiin ensi kerralla. Ferritiinin olen mittauttanut muutaman kerran omakustanteisesti, mutta jokin vääristää tulosta, koska arvo on reippaasti yli viitteen ja nousi kohisten kahden mittauskerran välillä rautaa syömättä.

Tulehdusarvot koholla?
 
Mä kävin rautainfuusiossa yksityisellä kun en voinut jäädä odottelemaan mitä julkinen kommentoi konsultoinnissa. Ferritiiniarvo oli siis 5. Päivittääkseni tilannetta, nyt 2 vkoa myöhemmin sitten tuli julkiselta kahteen kertaan vahvistettu vastaus että ei huolta, Hb vielä rajoissa kun 123, eli syö purkista 50-200mg joka toinen vuorokausi. Ja mitataan uudelleen 4 vko päästä. Esitin lisäkysymyksen että milläs arvoilla tässä synnytetään ja onko alhaisesta rautavarastosta haittaa vauvoille - en saanut muuta vastausta kuin ei huolta. No toisten tutkimusten mukaan voi olla toistakin mieltä.. oman mielenrauhan takia, onneksi kävin tankkaamassa odottelematta.
 
Mulla on koko raskauden ajan ollut alhainen hemppaa (114-117). Viime neuvolassa (rv28+) terkka laittoi mulle lähetteen verikokeeseen (hemppaa, ferritiini ja tulehdus arvo) ja tänään mä sain mun verikokeiden tulokset.
No hemppaa oli 109, ferritiini 3 (kolme!), tulehdus arvo ok.
Maanantaina terkan soittoaika. Mietin että mitähän tässä pitäisi vaatia, kun rautakaan ei ole auttanut vaikka rv 10 lähtien syönyt sitä?
 
Mulla on koko raskauden ajan ollut alhainen hemppaa (114-117). Viime neuvolassa (rv28+) terkka laittoi mulle lähetteen verikokeeseen (hemppaa, ferritiini ja tulehdus arvo) ja tänään mä sain mun verikokeiden tulokset.
No hemppaa oli 109, ferritiini 3 (kolme!), tulehdus arvo ok.
Maanantaina terkan soittoaika. Mietin että mitähän tässä pitäisi vaatia, kun rautakaan ei ole auttanut vaikka rv 10 lähtien syönyt sitä?

Infuusio. Vauvalla on nyt tärkeimmät ajat kerätä rautavarastoja ja mistäpä se sitä saisi jos sinulla ei ole eikä rauta imeydy.
 
Mä oon kyllä samaa mieltä, tosta infuusiosta. Onko jollain kokemusta siitä? Mä en siitä hirveästi tiedä.
 
Takaisin
Top