Migreenejä raskaana

Akrobaatti

Oman äänensä löytänyt
Onko vertaistukea muista raskaana olevista migreenistä kärsijöistä? Miten olette pärjäilleet?

Minulla aurallinen migreeni teki nyt vikalla kolmanneksella paluun pitkästä aikaa. :sad001 Olen nyt rv31+4. Viimeisen 6 pv aikana ollut kaksi kohtausta, jotka onneksi lieviä ja kipu pysynyt kylmällä ja panadolilla kurissa. En tiedä, mikä triggeroi, mutta eiköhän näitä tule lisää nyt kun migreenikausi on näköjään korkattu.

Viimeksi tätä ennen oli kohtaus joskus noin pari vuotta sitten, jolloin olinkin estolääkityksellä ja kävin akupunktiossa. Silloin saatiin vaiva hyvin kuriin ja estolääkkeetkin taisin lopettaa joskus yli vuosi sitten. Nyt harmittaa, etten voi raskauden takia palata tuttuun estolääkkeeseen (verenpainelääke).

Ehkä akupunktiota uskaltaisi kuitenkin kokeilla? Neuvolassa ei nähty estettä akupunktiolle, mutta tiedän että jotkut akupunkturistit eivät hoida raskaana olevia keskenmenoriskin takia.

Joka tapauksessa seurailen nyt migreenin takia myös proteiinia virtsasta, painonnousua ja verenpainetta normaalia tiheämmin (minulla on kotona onneksi välineet näiden seurantaan) pre-eklampsian varalta.

Kohtalontovereita?
 
Jouduin lopettamaan migreenin estolääkityksen raskauden vuoksi ja saman tien alkoivat monta päivää putkeen kestävät päänsäryt. En uskaltanut oikein särkylääkkeitäkään napsia jatkuvasti, joten kärsin säryistä :confused:

Nyt olen viikolla 28 ja päänsäryt ovat pysyneet pois jo useamman viikon, mikä on harvinaista jopa estolääkityksen aikana. Toivon todella, että loppuraskaus sujuu ilman migreeniä ja pääsen jatkamaan estolääkitystä, joka on itselläni iso apu myös nukahtamiseen.

Toivottavasti sinullakin kohtaukset jäävät pariin kertaan. Tsemppiä loppuraskauteen :)
 
Oi, ihana kuulla, että olet ollut nyt hyvässä putkessa alun jälkeen! Onneksi sinullakin on enää vain tämä viimeinen kolmannes matkaa maaliin. :) :) Toivon kovasti ja uskonkin, että loppuaika sujuu sinulla hyvin ja pääset taas tarvittaessa estolääkkeen pariin. Tsemppiä myös sinulle!
 
Kohtalotoveri täälläkin.

Estolääkitys on kyllä mahdollinen raskausaikanakin! Kannattaa ottaa lääkäriin yhteyttä asian tiimoilta.
 
Kohtalotoveri täälläkin.

Estolääkitys on kyllä mahdollinen raskausaikanakin! Kannattaa ottaa lääkäriin yhteyttä asian tiimoilta.
Tsemppiä kovasti sinullekin! Onko sinulla estolääkitys päällä?

Pitää ottaa kyllä asia puheeksi lekurilla, jos näyttää siltä, että kohtauksia tulee paljon.
 
Tsemppiä kovasti sinullekin! Onko sinulla estolääkitys päällä?

Pitää ottaa kyllä asia puheeksi lekurilla, jos näyttää siltä, että kohtauksia tulee paljon.

Kiitos!

Ei ole estolääkitystä, mutta sitä harkittiin. Alkuraskaudessa oli tosi paljon kohtauksia, mutta ne onneksi vähenivät. Nyt on puoliväli menossa ja pidän peukkuja pystyssä, ettei tilanne lähde enää loppuraskautta kohti pahentumaan!
 
Kiitos!

Ei ole estolääkitystä, mutta sitä harkittiin. Alkuraskaudessa oli tosi paljon kohtauksia, mutta ne onneksi vähenivät. Nyt on puoliväli menossa ja pidän peukkuja pystyssä, ettei tilanne lähde enää loppuraskautta kohti pahentumaan!
Pidän peukkuja puolestasi! Kävitkö neurologin juttusilla tuolloin alkuraskaudessa, vai neuvola- tms. lääkärillä?
 
Pidän peukkuja puolestasi! Kävitkö neurologin juttusilla tuolloin alkuraskaudessa, vai neuvola- tms. lääkärillä?

Kiitos! Neurologin juttusille en päässyt, asiaa hoiti siis obstetrikko. Oon huomannut, että kaikki neuvolalääkärit ei osaa/uskalla ottaa asiaan kantaa, mutta sitten yleensä saakin lähetteen erikoissairaanhoitoon.
 
Kiitos! Neurologin juttusille en päässyt, asiaa hoiti siis obstetrikko. Oon huomannut, että kaikki neuvolalääkärit ei osaa/uskalla ottaa asiaan kantaa, mutta sitten yleensä saakin lähetteen erikoissairaanhoitoon.
Ok! Menen itse ensi viikolla yksityiselle neurologille juttelemaan migreeneistäni. Viimeksi taas tänä aamuna oli kohtaus, vaikkakin onneksi taas lievä. Haluan varautua jo nyt myös imetysajan mahdollisiin kohtauksiin puhumalla neurologin kanssa silloin käytettävissä olevista estolääkkeistä, sillä ilmeisesti imetyksen hormonimuutokset voivat myös olla migreenitriggeri. Tuumin, että parempi hankkia tietoa sitä silmällä pitäen jo nyt, jotta voin suoraan ryhtyä toimeen ja heittää viimeistään silloin jotakin sopivaa estolääkettä naamaan, jos migreenit eivät hellitä. Saa nähdä!
 
Ok! Menen itse ensi viikolla yksityiselle neurologille juttelemaan migreeneistäni. Viimeksi taas tänä aamuna oli kohtaus, vaikkakin onneksi taas lievä. Haluan varautua jo nyt myös imetysajan mahdollisiin kohtauksiin puhumalla neurologin kanssa silloin käytettävissä olevista estolääkkeistä, sillä ilmeisesti imetyksen hormonimuutokset voivat myös olla migreenitriggeri. Tuumin, että parempi hankkia tietoa sitä silmällä pitäen jo nyt, jotta voin suoraan ryhtyä toimeen ja heittää viimeistään silloin jotakin sopivaa estolääkettä naamaan, jos migreenit eivät hellitä. Saa nähdä!

Toivottavasti saat sieltä hyvän avun ja neuvot! Hormonimuutokset tosiaan voi toimia triggereinä, vaikkei varsinaista hormonaalista migreeniä oliskaan. On kyllä fiksua selvitellä asioita jo noin ennakkoon!
 
Mulla myös aurallinen migreeni. Alkuraskauessa oon kärsiny migreenistä aika paljo, välillä päivittäin ja sit välillä on taas pitempiä taukoja :s Lisäksi oon kärsiny kovista päänsäryistä, vaikka näköhäiriöitä ei olisi..

Toivottavasti alkas kohta helpottaa, nyt siis rv 12+3.
 
Mulla myös aurallinen migreeni. Alkuraskauessa oon kärsiny migreenistä aika paljo, välillä päivittäin ja sit välillä on taas pitempiä taukoja :s Lisäksi oon kärsiny kovista päänsäryistä, vaikka näköhäiriöitä ei olisi..

Toivottavasti alkas kohta helpottaa, nyt siis rv 12+3.
Varmasti pian helpottaa, kun toka kolmannes etenee. Ihan varmasti. Tsemppiä kovasti, pärjäät kyllä! Mulla on nyt loppuraskaudessa ollut just noin kuin sinulla, eli voi tulla tiheään kohtauksia ja sitten pidempi tauko. On tämä raskaus aikamoinen ruljanssi! Facebookissa on muuten ryhmä Migreeni ja raskaus, jos kiinnostaa. Vai olikohan sen nimi Raskaus ja migreeni... No joka tapauksessa. Toisaalta itse yritän nyt olla antamatta liikaa huomiota ja painoarvoa tälle vaivalle, ja keskityn mieluummin hyviin juttuihin parhaani mukaan. :)
 
Takaisin
Top