Hemoglobiini ja rautalisä

AwA

Oman äänensä löytänyt
Minkälaisia ohjeistuksia olette saaneet neuvoloista rautalisän käyttöön raskausaikana? Mietin, että onkohan näissä neuvolakohtaisia eroja... Oma hb on normaalisti noin 140 ja laskenut nyt 120, kuten raskauden aikana usein (aina?) käykin. Terveydenhoitaja ei kehottanut ottamaan rautalisää - ei kuulemma tarvetta, kun hb noin hyvä. Olo on vain väsynyt ja voimaton ja silmänaluset tummuvat tummenemistaan, lisäksi viime öinä on ollut rytmihäiriöitä :confused: Minkälaisia ohjeistuksia te muut olette saaneet? Jos on kehotettu syömään rautaa, niin minkälaisella annostuksella ja mikä on ollut silloin hb?
 
Minkälaisia ohjeistuksia olette saaneet neuvoloista rautalisän käyttöön raskausaikana? Mietin, että onkohan näissä neuvolakohtaisia eroja... Oma hb on normaalisti noin 140 ja laskenut nyt 120, kuten raskauden aikana usein (aina?) käykin. Terveydenhoitaja ei kehottanut ottamaan rautalisää - ei kuulemma tarvetta, kun hb noin hyvä. Olo on vain väsynyt ja voimaton ja silmänaluset tummuvat tummenemistaan, lisäksi viime öinä on ollut rytmihäiriöitä :confused: Minkälaisia ohjeistuksia te muut olette saaneet? Jos on kehotettu syömään rautaa, niin minkälaisella annostuksella ja mikä on ollut silloin hb?
Mulla oli viimeksi 113 (eli n.kuukausi sitten) ja suositteli aloittamaan rautalisän aikaisintaan tuolloin. Aluksi sanoi, ennen mittausta, että 110 tai sen alle, niin silloin vasta voisi aloittaa. Ettei turhan aikaisin, vaikka musta se tuntui kauhean alhaiselta. :eek:
Ennen raskautta mulla oli hb 122-130.
Siitä annostuksesta ei sanonut mitään eli ohjeen mukaan. Mulla käytössä nestemäinen Ferroforte B+C, jossa 15 ml/vrk ennen ateriaa. (Annostusta ei saa ylittää)
 
Mulla normaalisti hb yli 130 ja heti ekalla Neuvola käynnillä oli tippunut muistaakseni 118. Silloin ei vielä suositeltu rautalisää, mutta pari käyntiä tuon jälkeen oli tippunut 116 joten sain aloittaa rautalisän. Söin kk ajan Retafer 100mg jonka jälkeen mittauksessa hb 105 :hilarious: sain sitten luvan tuplata annoksen eli nyt menee päivässä se 200mg (jos muistan ottaa tätä edes :facepalm:). Perjantaina jälleen neuvola niin näkee onko auttanut :)
 
Tänään (26+5) neuvolassa ei edes mitattu hemoglobiinia koska viimeksi, kuukausi sitten se oli 120 mikä kuulemma on oikein hyvä tässä vaiheessa eikä mulla oo mitään väsymystä tms mikä viittaisi siihen että on tuosta suuremmin pudonnut. Varmaan oma terkka olisi sen kuitenkin tarkistanut ihan rutiinilla, mutta tällä kertaa oli lomatuuraaja niin päätti näin. Mulla normaalisti yli 140. Tai siis sitä se on ollut ennen tuota ensimmäistä muksua, synnytyksessä menetin verta ja varmaan kun imetys jatkuu yhä niin ihan sinne en oo saanut sitä hilattua mutta oli se jotain varmaan 135 silloin ekassa neuvolassa. Muistelisin että ekaa odottaessa laski myös alkuun melko reippaasti, mutta jäi sitten kuitenkin siihen 110 yläpuolelle ihan raskauden loppuun asti eikä missään kohtaa kehotettu aloittamaan rautalisää.
 
Minulta ei mitattu kertaakaan hemoglobiinia neuvolassa. Eli ei suositeltu mitään. Kokeilin itse rautaa toisella kolmanneksella, kun särki päätä koko ajan ja väsytti. Neuvolassa noista valitin, niin on kuulemma raskaana normaalia. Retafer auttoi noihin molempiin ja muutenkin tuli parempi olo. Söin sitä yhden tabletin päivässä raskauden loppuun asti, ei tullut mitään sivuvaikutuksia.
 
Itsellä hemoglobiini jossain 150 tietämissä, eli todella hyvä, mutta ferritiini vain 19, niin aloin joku vajaa kuukausi sitten syömään rautatabletteja ohjeen mukaan. Oli siis todella paha väsymys oireena. Neuvolasta ei varsinaisesti suositeltu rautalisää, sillä heidän mukaan tuo ferritiini vielä Ok koska kuitenkin viitearvojen (10-150) sisällä. Sanoivat kuitenkin että voin ottaa lisärautaa jos haluan.
 
Mulla oli 119 viimeeksi ja neuvola täti sanoi että voin haluttessani alkaa syömään vaikka jokatoinen tai joka kolmas päivä, jos siltä tuntuu, koska aiemmissa raskauksissa ollut todella alhaalla hembba ja joutunut myös tiputukseen, mutta että ois hyvä jos en lisä rautaa alota niin ainakin ruoka valion muuttaisin rautaisemmaksi, nyt otan sillon tällöin rautatabletin, lisäks syön noita mammavitamiineja joissa on myös rautaa jonkin verran
 
Hemoglobiinin viitehän tippuu raskauden aikana niin, että vasta alle 110 on anemiaa (muistaakseni). Johtuu hemodiluutiosta, eli veren määrä kasvaa ja veri "laimenee".

Ja raudan tarve tosin myös kasvaa. Itse nyt aloitin rautalisän kun Hb 112 eli aika lähellä viitteen alarajaa, sitä ennen oli neuvolassa ollut 114 ja sitä vielä katseltiin. Alkuraskaudessa n. 130. Ferritiiniä ei ole mitattu.
 
Itsellä hemoglobiini jossain 150 tietämissä, eli todella hyvä, mutta ferritiini vain 19, niin aloin joku vajaa kuukausi sitten syömään rautatabletteja ohjeen mukaan. Oli siis todella paha väsymys oireena. Neuvolasta ei varsinaisesti suositeltu rautalisää, sillä heidän mukaan tuo ferritiini vielä Ok koska kuitenkin viitearvojen (10-150) sisällä. Sanoivat kuitenkin että voin ottaa lisärautaa jos haluan.
No ferrit alle 30 tarkoittaa kyllä raudan puutetta. Viitearvot on alhaisemmat, koska raudanpuute on yleistä ns perusterveilläkin. Et kyllä mäkin tuolla ferrit-arvolla ottaisin jo lisärautaa raskauden aikana, vaikka Hb onkin noin hyvä.
 
Mulla normisti hemoglobiini ollut 140+. Viime neuvolassa (21+ muistaakseni), oli tippunut 120, mikä siis raskauden aikana normaalia. Sain ohjeeksi ottaa lisärautaa 100mg päivässä. Ferritiiniä ei ole mitattu, sillä ei julkinen niihin mittauksiin laita kuin ehkä jos hb 90 tai alle.. ennen raskautta ferritiinini kuitenkin mitattu toisaalla joulukuussa ja oli 89. Puoli vuotta aiemmin tästä ferrit 23 ja otin rautainfuusion, mikä oli todella hyvä. Nyt mietin että pitäisikö käydä mittaamassa ferritiinit ennen vai jälkeen synnytyksen ja tankata uudet infuusiot. En vain tiedä kummin päin siitä olisi paremmin hyötyä kun synnytys tulee kuitenkin veroittamaan rauta-arvoja. Toistaiseksi kuitenkin ihan hyvä vointi ja jaksaminen. Mutta viimeistään synnytyksen jälkeen aion mennä, viimeksikin oli niin kalpea ja väsynyt meininki että harmittaa kun en tajunnut jo silloin, olisi ollut tarpeen. Mutta julkinen ei tule edes ehdottamaan..
 
Ja kenellä onkaan alhaiset arvot, niin ei noista rautalisistä niin paljoa tai niin nopeasti sitä Hbtä tai ferritiinejä nosteta, joten rauhallisin mielin saa vedellä vaikkei pohjalukemissa arvot vielä olisikaan. Tuo infuusiotankkauskin vastaa ”vain” vuoden lisäraudan syömistä, mutta hyvää siinä on se että se kertyy ja alkaa vaikuttaa tehokkaammin.
 
Mullakin oli viimeksi tippunut hb 114, joten aloitin oma-aloitteisesti syömään rautalisää. Otan nestemäistä Maltoferiä, koska vatsa kestää sen parhaiten.
 
Mulla oli seulontaverikokeessa hemoglobiini 123 ja nyt viimeksi neuvolassa 109, joten lisärautaa suositeltiin otettavaksi 100 mg kerran päivässä. Muistaakseni rajaksi hemoglobiinille sanottiin 115.

Jo ennen kuin maha pomppasi esille, huomasin, että hengästyn erittäin helposti ja sykkeen noustessa ilmaantuvat näköhäiriöt. Nyt odottelen josko lisärauta auttaisi näihin oireisiin :confused:
 
Ai sori, tää olikin lokakuisten ketju! Luin vain otsikon ja avasin, en yhtään huomannut mihin kuului.
 
Mulla oli 117, sanottiin että rauta lisää voisi sen 100mg ottaa joka toinen päivä ja ensikerralla sitten otetaan hb uusiksi.
 
Mulla oli nyt viimeksi verikokeissa hb jotain 120, ferritiini 35 (vähän reilu vuosi sitten oli 81!), ja toinen rauta-arvo just viitteiden puolivälissä. Ei suositeltu rautalisää kun ei näiden perusteella ole raudanpuutetta. Vähän vaan hirvittää jos/kun se tulee tuosta laskemaan, että saako vauva kehitykseensä tarvitsemansa raudan ja missä kunnossa itse tulee olemaan. No, kahden viikon päästä uusi hb-mittaus ja silloin uudelleen keskustelun alle tämä.

Luin tänään Ilona Ritolan (ilmeisen suosittu lääkäri valtakunnallisesti rauta-asioissa) blogia aiheesta. Siellä mainittiin, että ferritiiniarvo suositellaan esim. Tanskassa tarkistettavaksi viikolla 28, jolloin ehditään vielä tarvittaessa korjaamaan tilannetta ennen synnytystä.

https://www.raudanpuute.fi/raudanpu...an-raudanpuute-mita-siita-olisi-syyta-tietaa/
 
Mulla on tippunut hemoglobiini 147 - 133 - 133 - 125 - 110 nyt sitten tulikin kehotus aloittamaan raudan syönti. Viimeksi jo tosin sanoi, että jos oireita alkaa tulla niin voi alkaa syömään. Nyt oli just ollut parina päivänä huimausta hieman. Kävin saman tien apteekissa :)
 
Mullakin mitattiin tänään hemoglobiini, kun ehkä pientä väsymystä ollut havaittavissa. Oli 142 ennen raskautta, alussa 124 ja nyt 115 ja sanottiin, että voi jo aloittaa syömään rautaa sen 100 mg/ päivässä. Nyt pitäisi huomenna käydä ostamassa joku merkki testiin.
 
Mullakin mitattiin tänään hemoglobiini, kun ehkä pientä väsymystä ollut havaittavissa. Oli 142 ennen raskautta, alussa 124 ja nyt 115 ja sanottiin, että voi jo aloittaa syömään rautaa sen 100 mg/ päivässä. Nyt pitäisi huomenna käydä ostamassa joku merkki testiin.

Mulla on käytössä Obsidan, mikä on ihan tarkoitettu raskaana oleville. Itselle näyttänyt sopivan ihan hyvin
 
Takaisin
Top