Saako säästä valittaa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Moni on varmaan sanonut tai vähintään kuullut jonkun sanovan tyyliin "onpa kamala helle ... mutta ei saisi kyllä valittaa, kun on kesä." Mutta saako teistä valittaa?

Minusta saa valittaa, jos siihen on oikeasti aihetta. Siis jos esim. helle aiheuttaa tukalan olon. Mutta sitten menee tympeäksi jos valittaa joka ainoasta säätilasta ympäri vuoden. Aina on liian kylmä, kuuma, sateista, kuivaa, tuulista, tyyntä, liikaa pakkasta, liian vähän pakkasta, kurjaa kun on lunta, pimeää kun ei ole lunta, liian kesäistä/keväistä/syksyistä/talvista. Kyllä joskus pitäisi olla hyväkin.

Itse siis saanen valittaa helteistä, kun en valita lumesta ja pakkasesta. :grin
 
Saa valittaa. Itse en yleensä helteestä valita, mutta kyllä tuli huokaistua helpotuksesta kun kelit tälle viikkoa viileni :grin loppuraskaus ja +30 astetta lämmintä ei ole ihan herkkua pitemmän päälle :rolleyes:
Kylmästä, lumesta ja pakkasesta valitan kyllä taukoamatta, en pidä talvesta yhtään.
 
Saa valittaa. Itse en yleensä helteestä valita, mutta kyllä tuli huokaistua helpotuksesta kun kelit tälle viikkoa viileni :grin loppuraskaus ja +30 astetta lämmintä ei ole ihan herkkua pitemmän päälle :rolleyes:
Kylmästä, lumesta ja pakkasesta valitan kyllä taukoamatta, en pidä talvesta yhtään.

Kuin omasta kynästäni!
 
Saa kai siitä valittaa vaikka sinänsä turhaa kun ei se mitään muuta. :D Kyllä ite valitan hulluista helteistä, jatkuvasta sateesta ja kamalasta pakkasesta eli lähinnä ääri-ilmiöistä joista seuraa epämukavuutta. Suurimmaks osaksi kelit on kuitenkin ihan jees.
 
Kai se kuuluu suomalaiseen small talkiin, että valitetaan säästä. Vähän raskasta silti joskus, kun töissä joka toinen asiakas valittaa helteestä heti, kun sitä on jatkunut kaksi päivää. Tai talvella valitetaan lumitöistä - voihan sitä muuttaa kerrostaloon ja ajella bussilla, niin ei vaivaa lumityöt enää. :rolleyes:
 
Kyllä valittaa saa, mutta juuri sellainen joka säästä valitus on ärsyttävää. Että ensin valitetaan koko ajan kylmästä, ja sitten, kun tulee kesä, siirrytään valittamaan kuumasta. :D Itse en ole talven ystävä, ja varmasti valitan kylmästä ja pimeästä, joten koitan sitten kesällä olla valittamatta kuumasta. :) Eikä yleensä ole syytäkään, koska rakastan lämpöä. Toki nyt jotkut aivan överihelteet voivat kirvoittaa valituksen sanan minultakin.
 
Riippuu. Smalltalkina aihe on ihan ok, mutta jos ihan tosissaan säästä valittaa jatkuvasti eikä ole aikeissa korjata asiaa vaikka muuttamalla ulkomaille, on sellainen valittaminen vain ärsyttävää. Harvapa säästä tosissaan valittaa, onneksi, enemmän sään kommentointi on niitä-näitä-jutustelua.
 
Minä itse inhoan talvea, kylmää, pimeää ja varmasti olen aivan taukoamatta valittanut Suomessa asuessa :banghead: toki vieläkin valitan talvesta, vaikka täällä ei ole esim. Lunta ja suurimmaksi osaksi lämpöäkin on yli 10 astetta koska vaan yksinkertaisesti inhoan talvea.
Hellettä ja aurinkoa rakastan ja herään eloon kun kevät alkaa, mutta nyt viimeisillään raskaana +46 helteessä( yölläkään ei laske alle +30) ja kotona ei ole ilmalämpöpumppua niin nyt on ehkä minullekin hiukan liikaa tähän hetkeen :wink
Joten mielestäni saa valittaa, mutta se että valitetaan periaatteen vuoksi kaikista vuodenajoista ja koskaan mikään ei ole hyvä on aika raskasta kuunneltavaa. Silloin en myöskään jaksa oikein kuunnella jos ei osata ymmärtää toisen mielipidettä asiasta vaan vängätään vastaan ( esim. Miksi et tykkää talvesta, talvihan on niin ihanaa aikaa-> pitäähän sinun tykätä talvesta kun olet suomalainen :banghead:) näitä olen itse kuullut loputtomasti.
 
Saa valittaa, muistan lukeneeni et suomalaisten optimilämpötila on +14 :D eli jos on jotain muuta niin voi kait sitten valittaa :D
 
Saa valittaa, muistan lukeneeni et suomalaisten optimilämpötila on +14 :D eli jos on jotain muuta niin voi kait sitten valittaa :D

Tää on mieheni optimiulkolämpötila, mutta en olisi arvannut että se olisi keskimäärin se. :grin Mä kyllä tykkään että on vähän päälle 20 astetta. Tänään oli omalla pihalla suorastaan vähän kylmä kun oli jotain 22 astetta ja tuuli. Totuin liiaksi helteeseen. :D
 
Saahan siitä valittaa, mistäpä ei saisi. Eri asia kyllä, että onko se kauhean kivaa kuunneltavaa. Itse olen enemmän syksy- ja talvi-ihmisiä, joten nurisen kyllä suhteellisen helposti kesällä. Tykkään, kun ulkona on sellainen lämpötila, että farkuissa ja nahkatakissa on hyvä. :grin Nurina alkaa helposti, kun lämpö ylittää 20 astetta. Olen myös sateen ystävä, niin harvemmin tulee siitäkään rutistua. Ehkä sitten kun koira on toista viikkoa joka päivä ihan rapainen...
 
Minusta sää on ihan hyvä valituksen aihe. Joillekin ei kyllä kelpaa mikään! Itse kestän hellettä aika hyvin, mutta juhannuksena oli hiukan tuskaa nukkua anoppilan yläkerrassa, kun aurinko vielä paistoi siihen huoneeseen. Huomasin, että viereinen huone oli selvästi viileämpi, mutta siinä ei ollut tilaa nukkumapaikoille. Ja vielä viisihenkinen perhe + 2 koiraa nukuttiin samassa huoneessa.
 
Minusta saa valittaa. Itse olen talvi-ihminen, rakastan lunta ja pimeitä iltoja kotona kun saa istua sohvassa kynttiöiden ympäröimänä. Lumityötkään eivät ahdista minua, mutta ajatuskin puutarhatöistä kesällä kauhistuttaa. Kesää ja kuumaa en vaan osaa sietää, ihan siksikin koska olen aurinkoallergikko ja myös allerginen ampiaisille+muille hyönteisten puremille. Jos muut valittavat lumesta ja pimeästä se on valtavirran mielestä ok, mutta auta armias jos minä avaan suuni ja moitin kuumaa ilmaa ja auringonpaistetta. Ei käy päinsä, suomen talvi kun on niin pitkä suhteessa kesään kuulemma. :shifty: Kunnon talvi harvoin on todellakaan niin pitkä kuin kaikki väittävät, ainakaan täällä uudellamaalla.
Joko kaikki saavat valittaa tai ei kukaan. Mielipiteitä on monia ja jokaisella on omat syynsä miksi jostakin pitää/ei pidä. :shy:
 
Jokainen saa toki valittaa mistä haluaa, mutta itse pidän säästä valittamista turhana. Tai siis, oma periaatteeni on, että turha valittaa asiasta, jolle ei mitään mahda. Ja jos taas mahtaa, parempi toimia kuin valittaa :joyful:
 
Takaisin
Top