Diabetes ja raskaus

maili

Silmät suurina ihmettelijä
Hei!
Mulla on tyypin 1 diabetes, todettu 2007 ollessani 24-vuotias. Hoito oli alkuun tableteilla ja 2010 muuttui insuliinihoidoksi (Novoradip ja Lantus). Annostus on aina ollut aika pieni, koska arvot ovat olleet hyvät.
Alkuraskaudesta tuli muutamia kertoja hypoja, muuten mennyt ok. Nyt oon joutunu jopa pienentämään annoksia entisestään, koska aamuarvot olivat jo niin alhasia (4,5 ja jopa alle). Hoitaja varotteli, että alkaa varmaan tuossa puolen välin jälkeen annokset nousemaan. Nyt oon rv 15+5 ja esikoinen siis tulossa.
Onko täällä muita pk-seudun diabeetikkoja ja miksei myös muualla olevia? Olisi kiva vaihtaa ajatuksia ja mietteitä: miten on menny ja mikä mietityttää :) Omassa lähipiirissä ei muita raskaanaolevia diabeetikkoja ole (täti olisi kyllä diabeetikko, mutta kun lapset ovat jo parikymppisiä, niin voisin kaivata ehkä tuoreempia kokemuksia :D)
 
Heippa.

Täällä yksi komplisoituneen diabeteksen omaava tuleva äippä. 3.lapsi nyt kyseessä, aiemmat kaksi lasta täysin tervettä ja raskauksista noh, selvittiin, mutta sen verran on riskejä pelissä että pakko ottaa päivä kerrallaan. Ar-ultrassa kaikki hyvin. Nyt sitten sokereita tarkasti seuraamaan, ja verenpaineita... kaikkea mahdollista, kotona ja sairaalassa. Kokoajan pelottaa ja huolettaa. Hirmuisesti voimia ja jaksamista sokeritaudin hoitoon!

Nim. Kohonnut riski (huoh!)
 
Samoin sulle, toivottavasti kaikki menee hyvin! Koputan nyt puuta: so far so good mut samalla otan itsekin päivän kerrallaan. Voimia!
 
Täällä kans D1, jolla ensimmäinen raskaus menossa.
Täytyy todeta, että vähän on pyörällä päästä kaiken kanssa mitä kuuluukin d1:een ja raskauteen. Diabetes on hyvinkin tuuttu, ollut elämänkumppanina 26 vuotta, mutta en koskaan ehtinyt tutustua D:n ja raskauden yhistelmään kun raskaus osui kohdalle todella nopeasti sen aloittamisen jälkeen.

Myös minusta olisi kiva vaihtaa kuulumisia ja kokemuksia toisen D1-odottajan kanssa, miten sokerit heittelee, mitä hoitoasioita tulee kontrollikäynneillä, jne. Kohtauspaikkaa olen seurannut, mutta siellä ei keskustelu ole enää aktiivista. Onko muuta keskustelupaikkaa "olemassa"?

Btw. Tällä hetkellä mietinässä syntymättömän lapsen vakuutuksen ottaminen. Minkälaisia kokemuksia teillä on siitä?
 
Heippa!
Täällä 41v. "epätyypillinen D2" (d2 diagnostisoitu 36v. Ja aina olen ollut normaalipainoinen, ei kuitenkaan todettu Ladan vasta-aineita) jonka D2 on nyt radi ja alkaa muistuttaa kaiketi hyvin paljon D1. Rv nyt 30+6. Liitänpä tähän tekstini tuolta elokuisten-19 salaisista. Protaphane aloitettu rv 20+4, 6ky klo:22-24. Viimeisen kahden viikon aikana nostettu tiheästi, nyt menee 22ky.

Eilen nostin inskan 22ky, aamun paasto 5,3.
Illalla ennen inskaa ja nukkumaan menoa vs oli 10,6...
Mä kävin hesessä kesäloman kunniaksi pojan kanssa syömässä ja vielä sen jälkeen uimassa eli liikuin, niin 3h syömisen jälkeen vs. Oli vielä 8,0! Eikä ollut yhtään nälkä, kun vasta 5,5h aterian jälkeen, kun vs silloin 4,8. Onneksi ensiviikolla on äippäpolille aika. Laitan heille ennakkoon spostia ja vs-seurannat, kun olen lähdössä leirille ensiviikolla, niin haluaisin päästä "valmiiseen pöytään" kerrankin syömään, ettei tarttis miettiä, että mitäköhän sitä nyt uskaltaisi syödä, ettei sokrut nouse... Itse ajattelen, että ateriainskat olisi paikallaan nyt. Tuntuu, että olen kaiken tehnyt, mitä vain voin ja sokrut senkun nousee... Nytkin aamupalan jälkeinen 8,8, vaikka aivan sama aamupala! D1:llä vaikuttaa myös helle sokereiden nousuun ja inskan tehottomuuteen, se varmaan myös vaikuttaa tässä.

Mainittakoon, että alkuraskaudessa mulla oli metformiini käytössä ja hetkeksi sokerit pomppasi ja annos nostettiin, sitten ne laski niin, että olin jonkin aikaa kokonaan ilman lääkityksiä. Vatsa ei oikein ikinä ole kestänyt kunnolla tuota metukkaa ja sitten kun yritettiin aloittaa uudelleen, niin ei tullut mitään. Aloitettiin inska ja olen ollut äärimmäisen tyytyväinen siihen.

Kysymyksiä teille muille:
Vaikuttaako helteet teillä inskan tehoon?
 
Heippa!
Täällä 41v. "epätyypillinen D2" (d2 diagnostisoitu 36v. Ja aina olen ollut normaalipainoinen, ei kuitenkaan todettu Ladan vasta-aineita) jonka D2 on nyt radi ja alkaa muistuttaa kaiketi hyvin paljon D1. Rv nyt 30+6. Liitänpä tähän tekstini tuolta elokuisten-19 salaisista. Protaphane aloitettu rv 20+4, 6ky klo:22-24. Viimeisen kahden viikon aikana nostettu tiheästi, nyt menee 22ky.

Eilen nostin inskan 22ky, aamun paasto 5,3.
Illalla ennen inskaa ja nukkumaan menoa vs oli 10,6...
Mä kävin hesessä kesäloman kunniaksi pojan kanssa syömässä ja vielä sen jälkeen uimassa eli liikuin, niin 3h syömisen jälkeen vs. Oli vielä 8,0! Eikä ollut yhtään nälkä, kun vasta 5,5h aterian jälkeen, kun vs silloin 4,8. Onneksi ensiviikolla on äippäpolille aika. Laitan heille ennakkoon spostia ja vs-seurannat, kun olen lähdössä leirille ensiviikolla, niin haluaisin päästä "valmiiseen pöytään" kerrankin syömään, ettei tarttis miettiä, että mitäköhän sitä nyt uskaltaisi syödä, ettei sokrut nouse... Itse ajattelen, että ateriainskat olisi paikallaan nyt. Tuntuu, että olen kaiken tehnyt, mitä vain voin ja sokrut senkun nousee... Nytkin aamupalan jälkeinen 8,8, vaikka aivan sama aamupala! D1:llä vaikuttaa myös helle sokereiden nousuun ja inskan tehottomuuteen, se varmaan myös vaikuttaa tässä.

Mainittakoon, että alkuraskaudessa mulla oli metformiini käytössä ja hetkeksi sokerit pomppasi ja annos nostettiin, sitten ne laski niin, että olin jonkin aikaa kokonaan ilman lääkityksiä. Vatsa ei oikein ikinä ole kestänyt kunnolla tuota metukkaa ja sitten kun yritettiin aloittaa uudelleen, niin ei tullut mitään. Aloitettiin inska ja olen ollut äärimmäisen tyytyväinen siihen.

Kysymyksiä teille muille:
Vaikuttaako helteet teillä inskan tehoon?
Onko sulla suvussa diabetesta muilla nuorella iällä? Voisi nimittäin olla myös MODY-diabetes kyseessä (esim. MODY3 eli HNF-1a-MODY), jos nuo GAD-vasta-aineet olivat negatiiviset. MODY siis on suvussa kulkeva diabetes. Mut ei se sinänsä nyt radin hoitoon käsittääkseni vaikuta, ja äitiyspolilla varmasti osataan miettiä tämä tarkemmin. Kuulostaa kyllä siltä, että ehkä pitäis ottaa ateriainsuliinit mukaan kuvioon.
 
Täällä yksi D1 tyyppi ja eka raskaus takana. Haasteita oli ja myrkytys tuli lopulta mutta nyt on terve 1v tyttö :Heartred
 
Takaisin
Top