Pyöräily + muut ulkoilu

Mirri

Piirimestaruustason postaaja
Kevät tekee tuloaan! Mulle se henk.koht tarkottaa pyörän kaivamista esille ja pyöräilyä. Ja mietin olisiko jo aiheellista hommata taaperolle oma...
Miten vanhana lapsenne on saanut ekan pyörän? Potkupyörä vai kolmipyörä vai jo normipyörä apupyörillä? Vai kulkeeko lapsi vielä sinun kyydissäsi pyöräilessä? :greet025
 
Meidän 2-vuotiaalla on oma pyörä. Tavallinen, apupyörillä ja työntötangolla. Potku- eikä kolmipyörää meille ei osteta eikä huolita. Suosittelen ihan tavallista pyörää apupyörillä :)

Yhdessä ajellaan minun pyörällä lapsi istuimessa, lapsi harjoittelee omalla pyörällä ajamista erikseen ja minä kävelen.
 
Meidän 2-vuotiaalla on oma pyörä. Tavallinen, apupyörillä ja työntötangolla. Potku- eikä kolmipyörää meille ei osteta eikä huolita. Suosittelen ihan tavallista pyörää apupyörillä :)

Yhdessä ajellaan minun pyörällä lapsi istuimessa, lapsi harjoittelee omalla pyörällä ajamista erikseen ja minä kävelen.
 
Meillä on n. 2 vuotiaana alettu pyöräillä. Löytyy potkupyöriä ja perusfillareita appareilla, muksut menee fiiliksen mukaan. Toistaiseksi ei omaa pihaa kauemmas olla lähetty niin, että pienetkin (nyt 4,3 ja 2 vuotiaat) pyöräilee, vaan he on olleet peräkärryssä ja tarakalla istuimessa. Meidän lapset on niin lyhyitä, että vielä viime kesänä tuolla kolme vuotiaalla ei meinannut yltää jalat polkimille/maahan potkupyörässä, ja neljä vuotiaan taidot oli vielä melko hiomattomat :grin Tänä kesänä harjoitellaan enemmän :)
 
Mun pyörä on nyt kolmatta kuukautta kaverin takapihalla, kun se jäi sinne ja muutto tuli aika pian, ei muistettu ottaa pyörää mukaan ja nyt asun kauempana. Pitäis tässä nyt kelien lämmetessä pyytää kyyti ja hurauttaa pyörällä joku päivä kotiin, niin sais senkin käyttöön. Siitä vaan on takaritsi irti, tarttis pistää kiinni ja hankkia pojalle istuin. Tai no, poitsu on sen verran iso, että vois kaivella isäpuolen varastosta mun vanha pyörä, ruuvailla vähän apupyöriä ja istuttaa poika satulaan. Ikää on pojalla siis nyt ensi kuussa 3.
 
Meillä on potkupyörä ollut eka "pyöräväline". :) On tosi hyvä ja kehittää lapsen tasapainoa. Monet ovat sitä mieltä että on jopa parempi kuin tavallinen pyörä apupyörillä, sillä lapsi tottuu kaksipyöräisen tuntumaan heti ja usein siirtyminen tavalliseen pyörään onnistuu ihan ilman apupyörävaihetta.

Pidemmät matkat meidän kaksi nuorinta kulkevat pyöräkärryssä. Se on myös tosi hyvä väline!
 
Meidän lopputalvesta syntyneellä ei yksivuotiaana ollut kesällä vielä minkäänlaista pyörää, koska 1 v 3 kk oli vielä treenattava ihan kävelyä ja juoksemista. Sitten seuraavana lapsi kesänä oli 2 v 3 kk, ja silloin alkoi potkupyöräily. Se alkoi sujua hyvin vasta loppukesästä (2 v 6 kk), ja silloin mentiin jo kovaa, joten polkupyörä ostettiin vasta tälle vuodelle, kun lapsi on 3-vuotias. Katsotaan miten lähtee sujumaan. Tarkoitus on olla kokonaan ilman apupyöriä alusta asti, koska hyvin tuo potkupyöräilykin menee ilman apupyöriä.

Omaan pyörääni en ota minkäänlaista lastenistuinta tai peräkärryä, se on aivan liian vaarallista menoa, jossa lapselta lähtee henki heti ensimmäisessä kaatumisessa.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla on fillari, johon hankitaan kesäksi lastenistuin. Mieluiten kallistettava, että siellä voi ottaa vaikka tirsat. Peräkärryn kanssa en uskalla ajaa kaupungissa, enkä varmaan kunnolla edes hahmottaisi sen rajoja.

Poika on kesällä liian pieni harjoittelemaan itse minkään sortin pyöräilyä, mutta jatkossa potkupyörä kiinnostaisi. Ensin ihmettelin että mitä järkeä siinä on, mutta perustelut vaikuttavat aika hyviltä. Itse kaatuilin lapsena apupyörien kanssa jatkuvasti, kun vauhtia oli (jo silloin) niin paljon.
 
Meillä lapsella oli jo viime kesänä 1,5-vuotiaana potkupyörä, vaikka eihän siinä iässä vielä vauhdilla sillä pääse, mutta oppi hyvin nousemaan sen päälle ja ohjaakin ihan hyvin. Tänä kesänä saa jatkaa sillä ja lisäksi on kunnostuksen alla polkupyörä apupyörillä. Toisella harjoitellaan tasapainoa ja toisella polkemista. Matkantekoon on istuin minun pyöräni perässä.

Kaksi ensimmäistä oppivat polkemaan ja ohjaamaan 2-vuotiaina ja ilman apupyöriä esikoinen ajoi 4-vuotiaana ja keskimmäinen sisarensa innoittamana 3-vuotiaana.
 
Meillä lapsella oli jo viime kesänä 1,5-vuotiaana potkupyörä, vaikka eihän siinä iässä vielä vauhdilla sillä pääse, mutta oppi hyvin nousemaan sen päälle ja ohjaakin ihan hyvin. Tänä kesänä saa jatkaa sillä ja lisäksi on kunnostuksen alla polkupyörä apupyörillä. Toisella harjoitellaan tasapainoa ja toisella polkemista. Matkantekoon on istuin minun pyöräni perässä.

Kaksi ensimmäistä oppivat polkemaan ja ohjaamaan 2-vuotiaina ja ilman apupyöriä esikoinen ajoi 4-vuotiaana ja keskimmäinen sisarensa innoittamana 3-vuotiaana.

Ehkä sitä voisi sitten jo jossain puistossa kokeilla! :)
 
Meillä oli vajaa 3-vuotiaalla potkupyörä millä kesäloman jälkeen ajeltiin kilometrin päähän hoitoonkin. Viime kesänä vajaa 4 vuotiaalla oli polkupyörä ilman apupyöriä. Tasapaino löytyi hyvin että oli siitä potkupyörästä varmaan apua sen suhteen, rohkeutta piti hankkia kesän ajan. Sillä käytiin (loppukesästä) lähipuistossa, mutta mitään sen pitempää matkaa ei vielä viime kesänä ajanut. Tänä kesänä jatkuu harjoitukset.
 
Meille ostettiin viime keväänä potkupyörä kun tyttö täytti keväällä 2v. Oli kaupan pienin ja satula laitettiin niin alas kuin mahdollista, mutta pyörä oli liian iso. Veikkaan että tänä keväänä pääsee jo kokeilemaan kun pituutta on tullut lisää. Oli siis viime kesän alussa 80cm pitkä. Nyt on kai noin 87.
Onneksi tykkää olla pyörän kyydissä niin ei harmittanut ainakaan vielä kun ei päässyt itse potkuttelemaan. Saatiin me kaverilta lainaan vanhan ajan kolmipyöräkin, mutta ei ollut mitään toivoa, että olisi ylettänyt polkea.
 
Esikoinen sai 2v lahjaksi potkupyörän mutta ei sinä kesänä vielä täysin sitä hiffannut. 3v sujui jo paremmin. Nyt kun täyttää toukokuussa 4v ollaan mietitty polkupyörää mutta en tiedä. Luulen että poljintekniikka on hukassa. Tasapaino on kyllä hyvä. Minkähän kokoinen menopeli tuon ikäiselle ainakin 105 cm pitkälle, 16"?
 
Esikoisen ollessa pieni mietin tuota pyörä asiaa paljon. Nettiä hiukan tutkaillessa törmäsin strider merkkiseen potkupyörään ja päätin et hommataan pojulle testiin sellanen.

Me siis asutaan maalla ja on iso oma piha missä harjotella pyöräilyä. Kotitiekin on varsin hiljainen hiekkatie niin ei tarttee paljoon muita autoja pelätä.

Poika sai pyörän ollessaan 1.5v ja ekana kesänä ollessaan n. 2v potkuttelu meni jo varsin mallikkaasti. Kolmevuotiaana esikoinen siirty suoraan ajamaan polkupyörällä ilman apupyöriä :wink

Tytsy on nyt 3v ja menee jo aika mallikkaasti potkupyörällä. Saas nähä uskaltautuuko tänäkesänä ajamaan jo polkupyörällä. On arempi ja kömpelömpi ku esikoinen.

Lapselle pyörän hankinnassa on hyvä miettiä muutomia asioita. Ihan ensimmäisenä tulee mieleen pyörän paino. Jaksaako lapsi itse nostaa ja kantaa pyörää vai ei? Mieti tilanne että sinulla on väsynyt kiukkuinen lapsi joka on ajanu potkupyörällä ja ei jaksa enää ajaa vaan kinuaa rattaisiin. Sinun täytyy ohjata rattaita ja kantaa pyörää ja mahdollisesti muitakin tavaroita. Haluatko kevyen vai painavan pyörän?

Tai sitten jos asut kaupungissa ja lapsesi on vilkas eikä omista korvia ollenkaan niin haluatko sännätä kuin ohjus potkupyörän perässä jokapaikkaan kun sinulla olisi mahdollisuus kävellä rauhallisesti lapsesi ajaessa kolmipyöräisellä joka on todettu oikeasti helposti kulkevaksi laitteeksi ja johon on mahdollista kiinnittää varsi josta voit mahdollisesti ohjailla pyörää?

Mielestäni käyttöympäristö kandee miettiä tarkkaan :) olen potkupyörän puolestapuhuja, mutta ymmärrän myös miksi vanhemmat edelleen valitsee kolmipyöräisiäkin edelleen.
 
2v3kk sai nyt potkupyörän.
Sen nähdessään katteli pyörää iloisena ja uteliaana. Kun lähdettiin ulos kokeilemaan jäi pyöräinto lyhyeksi. istui satulaan mutta tajuttuaan ettei pyörä pystyssä ei lapsi enään halunnut koskeakaan pyörään.. pyörä jäi nyt seinää vasten ihailtavaksi jos se kiinnostaisi joku toinen päivä :)
 
Takaisin
Top