Varhaisultra

Mimosa-18

Asioista perillä oleva
Marraskuun äidit 2019
Oletteko ajatelleet mennä varhaisultraan?

Mä varasin tänään ja vajaa 2 viikkoa odoteltavaa, ultra on 12.3 :)
 
Me mennään kans, soitin tänään neuvolaan ja pääsen sitä kautta koska raskauden kesto pitää määrittää sillä :Heartred kuun lopussa on aika :)
 
Minä kovasti mietin mitä tekisin varhaisultran suhteen. Edellinen raskaus meni kesken 11+2, joten tuntuu että nt-ultra on se joka ratkaisee. Toki olisi mukavampi kuulla mahdolliset huonot uutiset jo tuolloin, kuin vasta ekan kolmanneksen päätyttyä. En ole aiemmissa raskauksissa varhaisultrassa käynyt.
 
Minä kovasti mietin mitä tekisin varhaisultran suhteen. Edellinen raskaus meni kesken 11+2, joten tuntuu että nt-ultra on se joka ratkaisee. Toki olisi mukavampi kuulla mahdolliset huonot uutiset jo tuolloin, kuin vasta ekan kolmanneksen päätyttyä. En ole aiemmissa raskauksissa varhaisultrassa käynyt.

Mä haluan käydä varhaisultrassa, koska haluan varmistuksen raskaudesta ennen nt-ultraa. Tuntuisi kohtuuttomalta odotella 12 viikkoa ja saada sitten tietää, että
Raskaus on keskeytynyt esim viikolla 6. Olen menossa nyt 6+1 ultraan ja jos kaikki menee hyvin käyn varmasti vielä toisen kerran n rv 9.
 
Mä haluan käydä varhaisultrassa, koska haluan varmistuksen raskaudesta ennen nt-ultraa. Tuntuisi kohtuuttomalta odotella 12 viikkoa ja saada sitten tietää, että
Raskaus on keskeytynyt esim viikolla 6. Olen menossa nyt 6+1 ultraan ja jos kaikki menee hyvin käyn varmasti vielä toisen kerran n rv 9.

Sepä. Sitten taas toisaalta muistuu mieleen tarinoita joissa raskaus on keskeytynyt päivä tai pari varhaisultrassa käynnin jälkeen. Oman mielenrauhan takaamiseksi tarvitsisin pari tsekkausta ennen nt-ultraa, mutta siinä törmätään sitten taas kustannuskysymyksiin. Meidän lähettyvillä ei näitä edullisempia paikkoja ole.
 
Se on totta, mutta jos varhaisultrassa nähdään viikkoja vastaava sikiö, niin raskauden onnistumisen mahdollisuudet on suuret.
 
Se on kyllä totta. Huomaan että itse suhtaudun nyt tosi varauksin tähän alkuun, kun on iso pettymys takana.
 
Me käytiin ekasta raskaudesta, haluttiin varmistaa ettei ole vaikka tuulimunaraskaus. Onhan se eka synnärin ultra pitkän ajan päässä (meillä ei ole neuvolassa ultraa, joten muistaakseni vain kahdesti raskauden aikana käydään ultrassa jos ei ole mitään ihmeempää). Ei olla juteltu mennäänkö tällä kertaa varhaisultraan. Missä vaiheessa sinne voikaan aikaisintaan mennä?

Yleensä olen pahimpaan varautuja ja "pessimisti ei pety" on ollut taktiikkani selvitä, mutta nyt jotenkin tuntuu että haluaisin yrittää vain nauttia raskaudesta ja olla luottavainen että kaikki menee hyvin. Vaikka tietenkin pelkoja ja huolia käväisee mielessä vähän väliä, ja on myös epäuskoinen olo koko raskaudesta kun oireet on vielä niin vähäisiä.
 
Mä en käynyt ykkösessä. Toisessa kävin 6+6, löyty viikkoja vastaava sikiö ja kaikki meni hyvin. Sama kolmannessa kävin 7+6 ja kaikki meni hyvin. Neljännessä kävin 7+ 0 löyty taas viikkoja vastaava sikiö, mut sit nt-ultrassa saatiin huonoja uutisia.

Nyt on tosiaan ultra varattu jo 6+1 koska tarvitsen jotain konkreettista tietoa.
 
Me ei olla aiemmin käyty kertaakaan varhaisultrassa, mutta pohdin olisko oman mielenterveyden kannalta hyvä käydä. Kuinka paljon tuo yleensä kustantaa ja missä vaiheessa se normaalisti tehdään?
 
Suositus on muistaakseni 6+ jälkeen, mut 7-8 on jo paljon parempi. 7+0 sieltä pitäis löytyy 1cm pitunen toukka :D

Hinnat on vissii 100-200 luokkaa.
Mä taisin viimeks maksaa 160€.
 
Kiitos Mimosa! Tässä tapauksessa taitaa olla hyvä että neuvola laskee raskauden todellisuutta pidemmälle, pääsee vähän aikaisemmin ultraan. :angelic: Mutta kyllähän se varhaisultra silti olisi pari viikkoa aikaisemmin ja ne viikot tuntuu kyllä pitkältä tuossa vaiheessa odottaa!
 
Joskus pääsee ihan kunnalliseen ilmaiseksi! Mä olen aina päässyt koska on nii epäsäännöllinen kierto nii pitää oikeat raskausviikot tarkistaa :)
 
Täällä huutelee ekaa kertaa elämässään plussannut. Joka on pihalla kun lumiukko talvella. :banghead:

Pääseekö varhaiseenultraan kunnallisella jos siis on hyvä syy vai kannattaako mennä suoraan vain yksityiselle?

Harrastan/teen toiseksi työkseni sellaista urheilulajia mitä en usko että suositellaan raskauden aikana. (verrattavissa potkunyrkkeilyyn :D) Siksi haluaisin nopeasti varmuuden että sielä todellakin on joku ennen kun pistän "työni" tauolle. Sekä muutamien lääkkeiden kanssa vähän sama juttu. Tietenkin onhan lapsi niin isoasia minulle ja miehelle että tottakai pistän kaikki vaaratekijät taolle, mutta ei haluasi turhaa huolestuttaa valmentajaa jos onkin kohdunulkoinen tai jotain muuta. :angelic:
 
Lääkkeet kannattaa ainakin tuottaa heti jos niissä on jotain kiellettyä! Itse soitin sanana päivänä kun plussa tuli terveyskeskukseen jossa tehtiin lääkkeen purku ohjelma heti.
Mutta joo julkisella pääsee kyllä jos on hyvä syy :) mutta se pitää olla joku muu kun raskauden varmistus yms :D eli just jos ei tiedetä hedelmöitys ajankohtaa eikö voida laskea laskettua aikaa sen takia.
 
Onko kellään tietoa, onko edellinen keskenmeno peruste varhaisultralle? En ole satavarma kierrostanikaan, mutta aavistus on hedelmöitysajankohdasta. Tämä ei kuitenkaan ole varma, koska kierto on ollut epäsäännölllinenkin pillereiden lopettamisen jälkeen, vaikka viime kierrot on ollut suht tasaiset...
 
Mun mielestä keskenmeno ei oo, mutta kannattaa soittaa ja tarkistaa omalta terkkarilta pääseekö :)
 
Lääkkeet kannattaa ainakin tuottaa heti jos niissä on jotain kiellettyä! Itse soitin sanana päivänä kun plussa tuli terveyskeskukseen jossa tehtiin lääkkeen purku ohjelma heti.
Mutta joo julkisella pääsee kyllä jos on hyvä syy :) mutta se pitää olla joku muu kun raskauden varmistus yms :D eli just jos ei tiedetä hedelmöitys ajankohtaa eikö voida laskea laskettua aikaa sen takia.

Jep onneksi on kyse siis migreenilääkeestä jota käytän vain kohtauksien sattuessa. Joten jätän ottamatta jos särky iskee. Huomenna soittelen lääkärille että saan oikeen lääkityksen jatkoa ajatellen jos kohtaus yllättää. o_O
 
Takaisin
Top