Vanhemmat kotona ja lapset päiväkodissa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mitä mieltä olette siitä jos vanhemmat on esimerkiksi hiihtoloman kotona ja lapset päiväkodissa?

Minusta jos siihen ei ole jotain syytä ei lapsia ole mieltä pitää päiväkodissa loma-aikaa.
 
Koko hiihtoloma ehkä vähän ihmetyttäisi mutta jos esim vanhemmilla ei ole minkäänlaista tukiverkkoa tai on todella kaukana niin ehkä se silloin on ok että vanhemmat järjestelevät rästissä olevia asioita tai ottavat keskellä päivää päikkärit välttyäkseen loppuun palaamiselta. Mutta toivottavasti kukaan ei ole päiväkodissa koko viikkoa kun voisi olla muutaman päivän "lomalla" vanhempiensa kanssa. (Sitten on vielä ne poikkeustapaukset joilla on ns parempi olla päiväkodissa jossa saa lämpimää ruokaa yms edes arkipäivisin.)
 
Mä oon tällähetkellä vauvan kans kotona ja miehelle ei oo tässä työpaikassa kertynyt vielä talvilomapäiviä niin varsinaista talvilomaa meidän perheellä ei ole. Isommat muksut saa mennä kolmena päivänä varahoitopaikkaan ihan vaan vaihtelumielessä ja toisekseen ettei mun tarvii repiä viimosia hiuksia päästä niiten kanssa. Saatan kyllä käydä lasten vapaapäivinä mun vanhempien luona reissussa.

Aiemmin en olisi moista ajatusta tai ideologiaa ymmärtänyt, mutta nyt kolmen lapsen äitinä se kuullostaa jo ihan hyvälle. Sitäpaitsi, saman hinnan maksaisin silti hoidosta vaikka pitäisinkin ne kolme päivää lapsia kotona.
 
Joo ei. Jos vanhemmat/vanhempi lomailee, niin sitten lomailee lapsetkin. Lastensuojelu jne. toki erikseen.
 
Erityislapsen äitinä meillä lapset ovat kahtena päivänä päivähoidossa, vaikka molemmat vanhemmat ovat kotona. Enkä kanna siitä tunnontuskia. Erittäin kuormittavassa tilanteessa tämä ratkaisu ja järjestely takaa jaksamista koko perheelle arkeen. Meillä lapset ovat hoidossa muutenkin vain muuttamana päivänä viikossa, joten liian kuormittavaa tuo hoito ei heille ole.
 
Vuoropäiväkodeissa ainakin Helsingissä lapsi saa olla hoidossa siellä ainoastaan vanhempien työvuorojen aikana, ei muulloin. Luin joskus, jotkut vanhemmat ovat valehdelleet työvuorot ja olleet esim. risteilyllä. Kyseenalaista sekin.
 
Meillä esikoinen on normisti 3pv/vk päiväkodissa. Itse olen kotona vauvan kanssa ja mies myös useamman kuukauden "kesälomalla". Ei tulisi mieleenkään ottaa lasta pois päikystä kun jo pitkät viikonloput saa hänet kyselemään koska pääsee sinne taas. Kyseessä ryhmis ja tekee lyhyempää päivää mutta silti. Tärkeintä on että lapsetkin saa lomailla kun tekevät täyttä viikkoa mutta ihan helposti en lähtisi ketään syyllistämään jos en taustoja tietäisi.
 
Itse en laittaisi omia lapsia päivähoitoon, silloin kun oon lomalla. Ylipäätänsä ajatus tuntuu kurjalta, jos vanhemmat ovat koko viikon lomalla ja lapset normaalisti hoidossa. Ymmärrän kyllä, jos kyseessä on erityislapsi tai perhe on lastensuojelun asiakas, mutta silloinkin toivoisin, etteivät lapset olisi koko viikkoa hoidossa. Olen itse siis päiväkodissa töissä ja tiedän valitettavasti tapauksia, jossa vanhempi tai vanhemmat lomailee ja lapsi on normaalisti hoidossa eli sen 8 tuntia. :sad001
 
Mä en ymmärrä miksi lasten pitäisi olla hoidossa, jos vanhemmat on kotona. Paitsi tietysti jos hoidossa on parempi kuin kotona, mutta silloin voisi miettiä pitäisikö lasten olla muukin aika jossain muualla kuin vanhemmillaan, jos siellä on niin huonot oltavat.
 
Mä en ymmärrä miksi lasten pitäisi olla hoidossa, jos vanhemmat on kotona. Paitsi tietysti jos hoidossa on parempi kuin kotona, mutta silloin voisi miettiä pitäisikö lasten olla muukin aika jossain muualla kuin vanhemmillaan, jos siellä on niin huonot oltavat.
En näkisi asiaa ihan niin mustavalkoisesti. Joskus lapsen on hyvä käydä vaikka osa-aikaisesti hoidossa, jotta vanhemmat jaksavat olla sitten lapsen ollessa kotona hyviä vanhempia. Näin itseasiassa meilläkin. Mies on sairaseläkkeellä ja itse teen etätöitä pari tuntia päivässä eli sen suhteen ei olisi tarvetta hoidolle. Mutta lapsi on neljänä päivänä viikossa hoidossa, jotta me jaksaisimme. Hiihtoloma hänellä kyllä oli (ja nyt onkin meillä vanhemmilla olo varsin uupunut). :)
 
Mä en ymmärrä miksi lasten pitäisi olla hoidossa, jos vanhemmat on kotona. Paitsi tietysti jos hoidossa on parempi kuin kotona, mutta silloin voisi miettiä pitäisikö lasten olla muukin aika jossain muualla kuin vanhemmillaan, jos siellä on niin huonot oltavat.

No huh. Kyllä meidän lapsi on hoidossa ihan sen vuoksi että viihtyy siellä ja hoidossa on parhaat kaverit. Kotonakin voisi olla mutta ei siellä 3-4-vuotias enää saa virikkeitä samalla tapaa kuin päiväkodissa - ja meillä kyllä harrastetaan, käydään kavereiden kanssa leikkimässä ynnä muuta. Muutama päivä viikossa on ihan hyvä. Ei päiväkoti tarkoita sitä että kotona on huonot oltavat, meidän lapsi pitää sitä yhtenä harrastuksenaan. Kuten sanottu, meillä lapsi käy 8 lapsen ryhmiksessä 3pv viikossa 6h/pv, eli ehkä eri asia kuin joku "laitospäikky" mutta silti varoisin näitä vastakkainasetteluja että lapsella olisi hyvä kotona ja vain kotona. Plus että esim. 1v on eri asia kuin vaikka 4v. Harmaan sävyjä, pliis.
 
Yleisesti päiväkodissa lasten pitämisestä, vaikka vanhemmat ovat kotona (lomat eri asia) :
Päiväkotihan ei ole vain paikka, mihin lapsi dumpataan, kun vanhemmat eivät ehdi tai jaksa lasta hoitaa, vaan se on yksi varhaiskasvatuksen muoto, jossa lapsi harjoittelee mm. vanhemmista erossa oloa, itsenäistymistaitoja, ryhmätyötaitoja, äidinkielen ja matematiikan alkeita, käsityötaitoja jne. asioita, jotka antavat valmiuksia koulunkäyntiin ja elämässä selviämiseen. Koti ja vanhemmat ovat lapsille tärkeitä, mutta yhtä tärkeänä minä pidän myös sitä, että lapsella on oikeus saada harjoitella näitä valmiuksia ja taitoja. Siihen ei perheen tilanne ja vanhempien asema saisi vaikuttaa, vaan myös esim työttömien tai muuten kotona olevien vanhempien lapsilla on oikeus osallistua varhaiskasvatukseen päivähoidossa. Se on lasten oikeus, ei vanhempien.
 
Muokattu viimeksi:
On varsin hyvä että lapset osallistuvat varhaiskasvatukseen, vaikka vanhemmat olisivat kotona. Loma-aikoina ei silti ole varsinaisen toiminnan vuoksi tarvetta mennä päiväkotiin, eikä kavereiden vuoksi. Lomilla henkilökuntaa on vähemmän, ryhmiä yhdistellään eikä lähellekään kaikki ennakkoon ilmoittautuneet saavu paikalle. Kavereita ei siis välttämättä ole ja aikuiset ovat vieraita ja aikaa kulutetaan miten parhaaksi nähdään. Jos on hyvä tuuri, on tosi kivaa ja huonolla tuurilla ollaan vain tyytyväisiä jos kaikki ovat ehjiä ja hengissä iltapäivällä.

Päiväkodissa oleminen on raskasta sekä lapselle että aikuiselle. Siitä tarvitaan lomaa.
 
Meillä lapset pitää lomaa päiväkodista silloin kun vanhemmatkin on lomalla. Mutta meillä lomat ei vielä ole sidottuja tiettyihin viikkoihin kun lapset vielä niin pieniä.

Ensivuonna esikoinen lähtee eskariin ja se tarkoittaa sitä että vanhempien täytyy sovittaa lomat eskarin loma aikojen mukaan. Tai ainakin toisen vanhemman.
 
Tässä tulikin jo esille toinen syy sille, miksi meidänkin lapsen on hyvä käydä päiväkodissa. Nimittäin kaverit ja varhaiskasvatus. Pojalla alkoi tulla jo tylsää hiihtolomalla, kun ei päässyt leikkimään kavereiden kanssa. Tämän ikäinen jo kaipaa ikäistään seuraa.
 
No huh. Kyllä meidän lapsi on hoidossa ihan sen vuoksi että viihtyy siellä ja hoidossa on parhaat kaverit. Kotonakin voisi olla mutta ei siellä 3-4-vuotias enää saa virikkeitä samalla tapaa kuin päiväkodissa - ja meillä kyllä harrastetaan, käydään kavereiden kanssa leikkimässä ynnä muuta. Muutama päivä viikossa on ihan hyvä. Ei päiväkoti tarkoita sitä että kotona on huonot oltavat, meidän lapsi pitää sitä yhtenä harrastuksenaan. Kuten sanottu, meillä lapsi käy 8 lapsen ryhmiksessä 3pv viikossa 6h/pv, eli ehkä eri asia kuin joku "laitospäikky" mutta silti varoisin näitä vastakkainasetteluja että lapsella olisi hyvä kotona ja vain kotona. Plus että esim. 1v on eri asia kuin vaikka 4v. Harmaan sävyjä, pliis.

No ainakaan omaa lastani en päiväkotiin laittaisi, jos olen itse kotona. Hän tosin on alle vuoden niin en tiedä mitä vaikka neljä-vuotias kaipaa.
 
No ainakaan omaa lastani en päiväkotiin laittaisi, jos olen itse kotona. Hän tosin on alle vuoden niin en tiedä mitä vaikka neljä-vuotias kaipaa.

Niinpä niin. Omaani en laittaisi päiväkotiin lainkaan alle vuoden ikäisenä, enkä laittanutkaan, kuopuskin aloittaa päikyn 2-vuotiaana. Tarvittaessa hoito järjestyisi muulla tavoin sitä ennen. Toisaalta tiedän niitäkin perheitä, joilla ei ollut siinä vaihtoehtoja enkä lähde heidän valintojaan sen kummemmin analysoimaan. Viime heinäkuun kun päikky oli kiinni 3v kyseli moneen otteeseen koska sinne taas pääsee vaikka puuhaa ja kavereita oli kotonakin. Tuon ikäiselle sosiaaliset ympyrät ja kaverit voi olla jo melkoisen tärkeitä.
 
Jos vanhemmat ovat ihan lomalomalla, niin kyllä sitten pitäisi olla halua lomailla omien lasten kanssa. Saikulla olevan prioriteetti taas on tulla terveeksi, ja silloin on yleensä sekä lapsen että vanhemman terveyden kannalta parempi, että lapsi on hoidossa.

Sitä en ymmärrä millään muotoa, että halutaan lomaa lapsista (jos siis lapset ovat terveitä lapsia, omaishoito on asia erikseen).
 
En voisi kuvitella tarvitsevani lomaa lapsestani :eek: Eli tottakai lapset kotona jos vanhemmatkin ovat. En aio myöskään laittaa lasta päiväkotiin jos olen itse kotona. Itsekään en ole koskaan ollut päivähoidossa kodin ulkopuolella, vain seurakunnan kerhossa kerran viikossa. Koen myös, että voin antaa lapselleni vanhempanakin kotona tarpeeksi virikkeitä ammattini puolesta.
 
Minä saattaisin yksittäisen päivän olla kotona "lomalla" ilman lapsia, jos olis tarvetta tehdä esim. ikkunanpesu tai hoitaa kaupungilla pankki- tai muita vastaavia asioita. Ja siis saattaisin koska vielä en ole tällaista tehnyt vaikka välillä miettinyt. Kuitenkin yleisesti ottaen lapsen lomailee aina silloin kun itsekin lomailen, koska käyvät ihan täyttä viikkoa päiväkodissa ja ovat käyneet vuosikkaasta lähtien.
 
Takaisin
Top