Toinen kolmannes ja urheilu

Mulle kans neuvolasta sanottiin, että ei haittaa, jos sykkeet hetkellisesti on korkeat. Oma olo kertoo enemmän. Se taas ei ole hyvästä, jos tekee pitkäkestoista treeniä, jossa sykkeet on jatkuvasti taivaissa.

Ihan maalaisjärjellä oon mennyt treenien parissa, teen sitä mikä tuntuu fyysisesti ja henkisesti hyvältä. Juokseminen taitaa olla tältä erää miun osalta ohi, mutta oon ottanut sen tilalle sauvakävelyn. Osan voimailutreeneistä oon korvannut puolestaan kahvakuulailulla. Ihanaa, kun tässä tokalla kolmanneksella urheilusta tulee jälleen tosi hyvä olo :)
 
Joo mä oon huomannut saman, että on oikeesto mukavaa käydä urheilemassa. Just äsken tein aika tehokkaan treenin ja sykkeet varmaan hetkellisesti olikin melko korkeella ja hengästytti kovin. Mutta hyvältä tuntui urheilun aikana ja sen jälkeen.
 
Joo mäkin uskon että oma olo kertoo jos tekee liian kovaa. Salitreeni tekee kuitenkin edelleen hyvää. Mulla ei oo sykemittaria joten en tiedä ihan missä sykkeissä huitelee mut huomaan et se taso, missä ennen on tullu sellainen euforinen olo että jes tätä lisää , on nyt liikaa ja alkaa helposti huimata. Tällä viikolla käyn kokeilemassa (raskaus)barrea ja jos se tuntuu sopivalta, niin tammikuussa alkais kurssi. :-) Vesijuoksua oon myös menossa kokeilemaan.
 
Mulla kanssa alkaa juoksulenkit olla siinä rajoilla - eilen sykkeet nousi todella nopsaan ihan perusvauhdissa jonnekin 165 (normisti olisi ehkä 20 pinnaa alempana), ja vaikka olo ei ollut mikään hirveän huono, niin kyllähän jatkuvat korkeat sykkeet silti pistävät mietityttämään. Varmaan jatkan vielä hetken kuitenkin lenkkeilyä (hölkkää ja kävelyä), kunnes siirryn vaan reippaaseen kävelyyn. Kuntosalilla käyn edelleen kuten ennenkin :)
 
Kaikenlaista urheilua häiritsee muuten kova pissahätä, joka tuntuu alkavan heti kun vähänkin liikkuu. Vaikka olisi juuri ennen käynyt vessassa. Hyvähän se tietysti on, että nesteet lähtee liikkeelle. Sen takia mulla on hölkkäkin jäänyt nyt, koska en osaa erottaa onko kyse pissahädästä vai liitoskivuista vai mistä, mutta joka tapauksessa alavatsaa alkaa nopeasti kivistää.
 
Tuo pissahätä on kyllä todella inhottavaa! Pitäisi joko lähteä lenkille heti aamusta ennenkuin juo yhtään mitään, tai sitten lenkin täytyy sijoittua ihan kodin lähelle että pääsee äkkiä vessaan.:shifty: Minulla tosin on aina ollut herneen kokoinen rakko ja ennen raskauttakin join ennnen lenkkiä vain aivan pienen kulauksen vettä ja pitkät lenkit sijoitin sellaiselle reitille missä pääsin kesken lenkin vessaan (esim. johonkin liikekeskukseen), mutta nyt raskaana tämä vessassa ramppaaminen on mennyt ihan naurettavaksi.
 
Tuo pissahätä on kyllä todella inhottavaa! Pitäisi joko lähteä lenkille heti aamusta ennenkuin juo yhtään mitään, tai sitten lenkin täytyy sijoittua ihan kodin lähelle että pääsee äkkiä vessaan.:shifty: Minulla tosin on aina ollut herneen kokoinen rakko ja ennen raskauttakin join ennnen lenkkiä vain aivan pienen kulauksen vettä ja pitkät lenkit sijoitin sellaiselle reitille missä pääsin kesken lenkin vessaan (esim. johonkin liikekeskukseen), mutta nyt raskaana tämä vessassa ramppaaminen on mennyt ihan naurettavaksi.

Tätä mäkin oon tuskaillut, ihan alkuvaiheessa ehdin ennen pahoinvointeja juoksulenkkejä yrittää ja aika tuskaista oli kun samantien jo silloin tuli vessahätä... nyt tuntuu jo kävelylenkeilläkin! Oon ajatellut hiihtämään kun vihdoin alkaa olla lunta, niin en tiiä miten siitä selviää, kun ei tuolla hiihtolenkin varrella mitään vessoja ole :hilarious:
 
Jospa hiihtäessä ei niin pissattais ku ei tärähtele samalla tapaa :D

Mun on nyt jääny pitkäkestosen flunssan takia kaikki liikunta tosi vähälle. Harmittaa. Kevyesti oon joogaillu sillon tällön, enemmänki olis voinu. Pitänee alkaa taas ottaa vähän itteä niskast kii, jotta olo ei mee ihan veteläks.
 
Mullakin tuntuu aina nousevan flunssa kun innostun uudestaan kahvakuulailusta. Eli jo kahdesti tässä raskaudessa :D
 
Miten reenatte nyt raskausaikana alakroppaa salilla? Jostain luin että kyykyt ja jalkaprässiliikeet soveltuvat viikolle 26 saakka, mutta ilmeisesti jossain suositellaan myös aiemmin lopetettavaksi. Ite oon siis tähän saakka treenannut alakroppaa pitkälti erilaisilla kyykyillä + maastavedoilla, joten vähän mietin mitä keksii kun niitä ei saa enää tehdä. Koskeekohan tämä kaikkia, esim. myös oman kropan painolla tehtäviä askelkyykkyjä ym? Onko jollain tietoa? :grin en millään viittis ottaa erikseen pt:tä tätä varten, kun en yhtään tiedä miten paljon ehdin/jaksan salilla käydä loppuaikana...

*muoks
Googlettelinkin ja löysin ihan hyviä ohjeita, kai se on vaan tyydyttävä tosiaan noihin laitteilla tehtäviin koukistuksiin ym. sitten kun ei enää kyykyt luonnistu/oo sallittuja. Vielä jokusen viikon ehdin yrittää, katotaan miten kipeäksi sitä tulee!
 
Muokattu viimeksi:
On kyllä huvittavaa miten sykkeet nousee paljon herkemmin kuin ennen... tuntuu että pelkällä kävelylenkilläkin puuskuttaa ihan hirveästi ja salillakin nousee sykkeet pelkillä kyykyillä niin ettei oo kyllä koskaan ennen :hilarious: aiemmin vaati nopeammalla temmolla tehtäviä supersarjoja tai hyppyjä ym. että nousi sykkeet. Noh, toki sillä lähes parin kuukauden liikkumattomuudella voi toki olla osansa tässä mutta silti. Oon kuitenkin harrastanut vuosikausia melko kovatempoista liikuntaa aiemmin niin tuntuu ihan omituiselta tällanen :grin
 
Enpä oo tullu ees ajatelleeks, ettei kyykkyjä sais tehdä, jos itestä tuntuu hyvältä. Ja tää on siis vast viides raskaus ;D Aiemmin olen jumppaillu ja treenaillu oman fiiliksen mukaan kotioloissa, nyt ekaa kertaa salilla. Pt teki mulle ohjelman alkuraskaudessa, jonka sano sopivan loppuun asti ja siinä on mukana kuulalla tehtävä kyykky! Siihen kommentoi, että teet vaikka ilman kuulaa lopussa, jos tuntuu huonolta kuulan kans.
 
Enpä oo tullu ees ajatelleeks, ettei kyykkyjä sais tehdä, jos itestä tuntuu hyvältä. Ja tää on siis vast viides raskaus ;D Aiemmin olen jumppaillu ja treenaillu oman fiiliksen mukaan kotioloissa, nyt ekaa kertaa salilla. Pt teki mulle ohjelman alkuraskaudessa, jonka sano sopivan loppuun asti ja siinä on mukana kuulalla tehtävä kyykky! Siihen kommentoi, että teet vaikka ilman kuulaa lopussa, jos tuntuu huonolta kuulan kans.

Varmasti jos on asiansa osaava PT niin on huomioinut nämä suositukset. Toisen ohjeistuksen mukaan tulisi välttää raskailla lisäpainoilla suoritettavia kyykkyjä ym. vatsaontelon painetta lisääviä liikkeitä, toisen ohjeen mukaan kokonaan kyykkyjä ja jalkaprässiä viikolta 26 eteenpäin :bored: mutta näistäkin on varmasti eri näkökantoja riippuen keneltä kysyy... Jospa se oman kropan tuntemus olisi se paras ohjenuora kuitenkin!

Vatsalihasten reenauksen viidakossa oon kans ihan hukassa, enkä oo uskaltanut tehä enää mitään liikkeitä ettei tuu tehtyä vääriä :facepalm:
 
Mitä ylävartalolle teette kahvakuulalla? Olen tehnyt nyt oikeastaan vaan rinnalle vetoa ja pystypunnerrusta. Kaikki alaroppaa, etenkin lantiota rasittavat tuntuvat olevan nyt pannassa koska liitoskivut. Yläkropan haluaisin kiinteämmäksi tai edes käsissä _pitää_ voiman että jaksaa sitten kanniskella.
 
Muuten, olen vaihtelun vuoksi tehnyt kahvakuulan sijaan smith-kyykkyä, ja koska se tukee paremmin kroppaa, niin en ainakaan vielä ole kokenut huonoksi!

Kahvakuulalla voi myös tehdä selkää tasa-asennossa olevassa penkissä, eli "puoliksi kontilleen": toinen jalka koukkuun penkin päälle ja toinen lattiaan, koukussa olevan jalan puoleisella kädellä penkistä tukea ja toisella kahvakuulasta kiinni - sitten nostat kuulaa siten, että kyynärvarsi on selkälinjan kanssa samassa tasossa 12x3 toistoa per käsi. Lisäksi hauiksia tietysti voi tehdä kuulalla myös :)
 
Varmasti jos on asiansa osaava PT niin on huomioinut nämä suositukset. Toisen ohjeistuksen mukaan tulisi välttää raskailla lisäpainoilla suoritettavia kyykkyjä ym. vatsaontelon painetta lisääviä liikkeitä, toisen ohjeen mukaan kokonaan kyykkyjä ja jalkaprässiä viikolta 26 eteenpäin :bored: mutta näistäkin on varmasti eri näkökantoja riippuen keneltä kysyy... Jospa se oman kropan tuntemus olisi se paras ohjenuora kuitenkin!

Vatsalihasten reenauksen viidakossa oon kans ihan hukassa, enkä oo uskaltanut tehä enää mitään liikkeitä ettei tuu tehtyä vääriä :facepalm:
Ehkä tän pt:n taidot ja tiedot ei ollu muutenkaan ihan täysin ajan tasalla raskauden suhteen. (nainen, jolla ei itsellä lapsia) Olisi meinaan mulle ohjannut myös suoria vatsalihaksia! Siihen sanoin heti, että ei, en kyllä raskaana. Ja seuraavaks ehdotti lankkua, siinäkin tulee aivan liikaa painetta vatsaan! No otettiin ohjelmaan sivutaivutukset kuulan kera, niillä mennään siis toistaseks, nyt saa jo olla tarkkana siinä, että muistaa jännittää lantionpohjan tiukaks, jottei tuu painetta alapäähän.
 
Mäkin oon kyykkäillyt vaikka kyllä se vähän tuntuu alamahassa.. ehkei siis pitäis jos sinne painetta kertyy. On kyllä vaikea löytää luotettavia treeniohjeita ja ohjelmia nyt raskausajalle! Itse haluan ehdottomasti liikkua niin kauan kuin pystyy ja nyt on virtaakin enemmän. Laittakaahan linkkejä jos löydätte hyviä juttuja liikuntaan liittyen.
 
Takaisin
Top