Lapsettomuushoidot kunnallisella

nannas93

Jostain jotain jo tietävä
Heippa kaikille! :)

En tahtonut löytää mitään hetki sitten kirjoitettuja kokemuksia.
Onko kellään täällä kokemuksia esim siitä kuinka kauan on kestänyt, että hoidot on alkanut? Ja minkälaisilla hoidoilla yleensä aloitetaan?
Taustoista sen verran, että ollaan yritetty yli vuosi miehen kanssa. Puolen vuoden jälkeen sain terolutit käyttöön ja kierto onkin ollu hyvä kun on niitä syönyt. Heti kun oli pari kk ilman niitä veny kiertokin. Ovulaatioo en ole löytänyt tikuttelusta huolimatta. Saatiin juuri miehen tulokset, minkä perusteella suositeltiin hoitoihin erikoistunutta lääkäriä.
Meille ei ole annettu oikeen tietoa miten tää tästä lähtee etenemään ja kun itse on malttamaton niin ajattelin täältä kysyä :rolleyes:
 
Meillä kylläkin on kaikki tutkimukset tehty yksityisellä ja hoitoja myös tehty yksityisellä mutta alussa ainakin mitä olen kuullut alussa tietenkin on tutkimukset siis aukiolotutkimus,sprema-analyysi ja labra kokeita diagnoosin mukaisesti,ikää ja miten pitkään yritetty niin katsotaan millä hoidolla aloitetaan.Yleensä alussa on letrot voi olla irrotuspiikki hoidonnimi ovulaatioinduktio jos ei tärppää noista sitten on inseminaatiot ja viimeiseksi IVF.Inseminaatioita ja IVF hoitoja kunnallisella annetaan 3kpl ei siis hirveän paljon.Noihin kevyimpiin hoitoihin pääsee heti tutkimusten jälkeen ja välissä voi olla yksi välikierto ainakin.IVF hoidossa on jonotus ja hoitoon pääsy hiemaan työlästä.
 
Ennen ensimmäistä käyntiä tk:n kautta otettiin minusta amh,kilpirauhas ym verikokeita.Miehen piti myös käydä antamassa spermanäyte.Ensikäynnillä Tyksissä käytiin arvot läpi.Sen jälkeen mies määrättiin verikokeisiin ja uuteen spermanäytteeseen.Minusta otettiin uudestaan amh.Kuukauden päästä ensikäynnistä minulle tehtiin inseminaatio.Tämä on kai yksilöllistä,kuinka nopeasti ja millä tavalla hoidot etenevät,riippuen siis,millaisia tuloksia naisesta/miehestä saadaan niin sen mukaan etenevät.Meillä,minun kohdalla löydöt sellaisia,että lääkäri totesi,ettei tässä ole aikaa odotella vaan heti täytyy alkaa toimia.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä kesti mielestäni tosi kauan ensi käynnistä terveyskeskus lääkäriltä -pistoshoitoihin, ja yrityskiertoihin.
Kun reilu vuosi siinä yhteensä meni. Ehkä n.13kk.
En muista tarkalleen mitä kaikkea siinä oli. Mutta ensin terveyskeskuksen kautta labroihin, ja mies spermanäytteeseen, ja meillä syy löytyikin sieltä spermasta. Vähäisempi määrä siittiöitä, ja huonohko liikkuvuus, niin meille valikoitui aika suoriltaan icsi hoito.
Mulle ei tehty mitään aukiolo tutkimuksia, tms.. varmaan joku perus sisätutkimus toki oli.
Kesätauko tuli, ja viivästytti sitten hoitojen alkua..

Hoitojen alettua meni raskautumiseen n.8kk, yhteensä 5 siirtoa.
Ja yritystä/ilman ehkäisyä oloa takana n.5vuotta. Keskenmenoja 3.
Nyt rv 29+4. :)
 
Me saatiin lähete spermanäytteeseen, multa otettu papanäyte. Mieheltä ja multa pissanäyte ja multa sen lisäks viel verikoe. Sit kun mies on antanu spermanäytteen ja tulokset on tullu ni tehdään mulle seuraavalla neuvola käynnillä sisätutkimukset. Näin siis meillä julkisella.
 
Meillä homma edennyt nopsaan koska minä täytän pian 36 ja lapsettomuutta hoidettu jo aikaisemminkin. Ensin perus testit sitten letro kierto ja nyt ootellaan siitä lopputulosta, jos ei tärpännyt (erittäin vahvasti epäilen) niin ens kierrossa inssi -niitä kokeillaan yksi/kaksi ja sitten IVF tai ICSI hoidoilla se mitä nyt julkiselta saa. Mulla ei ole moitittavaa julkisesta ei edellisistä hoitokerroista (jotka tehtiin pk-seudulla 5 vuuotta sitten) eikä tästäkään kerrasta.
 
Meillä oli kunnallisessa alussa vähän ongelmia ni siks venähti..mutta siis terkkarilla käynnin jälkeen odoteltiin puolisen vuotta lääkärille pääsyä, kun jonkun ylilääkärin piti allekirjottaa yksi paperi, mutta se oli hukkunut hänen työpöydälle :/ Loppujen lopuksi (myös lääkärin sanojen mukaan) se lääkärikäynti oli turha, mutta pakollinen..se vaan kysy "olettehan harrastanut seksiä, että raskautuminen on edes mahdollista?" :D Tää lääkäri kirjotti sitte lähetteen toiselle paikkakunnalle, kun meillä täällä ei tehdä lapsettomuushoitoja.. Tästä lääkärikäynnistä meni taas noin puolivuotta ennen kun päästiin toiselle paikkakunnalle tutkimuksiin.
Toki näitä vielä vähän hidasti miehen yrittäjyys ja aikataulujen yhteensovittaminen. :/
Kun alkuun lopulta päästiin oli sperma-analyysi, verikokeita molemmilta, virtsanäytteet, sisätutkimus, torvien aukiolotutkimus ja tietenkin suunnittelukäynti hoitavassa yksikössä. Keväällä alotettiin inseminaatiohoidot pistoksien kanssa ja näitä tehtiin kolme, nyt elokuussa viimeinen. Tärppiä näistä ei siis tullu, joten nyt odotellaan taas toiselle paikkakunnalle IVF hoitoihin pääsyä. IVF jonoon meidät on laitettu syyskuun lopussa, suunnittelukäynti on marraskuun lopussa ja papereissa luki että keskimääräinen jonotusaika itse hoitoon on noin 5 kuukautta.
 
Kunnallisella (HUS) menty nyt reilu 2 vuotta hoitoja, joiden avulla on yritelty käynnistellä mun kuukausikiertoa. (Melko kevyitä tosin alkuun...) Mulla ei ole oikeastaan muuta, kuin positiivista sanottavaa! Mua hoitanut henkilökunta on ollut kyllä erittäin rohkaisevaa ja positiivista. Sen vuoksi itsellänikin on jaksanut pysyä melko positiivinen fiilis.
Takana on siis mm. terolut, clomifem ja letrozol kiertoja (ilman tulosta. Clomifem ja Letrozol ei vaikuttanut mun kroppaan mitenkään). Munatorvien aukiolotutkimus ja miehen tavara on tutkittu myös kunnallisella.
Nyt kesäkuusta lähtien olen ollut kunnallisella "rankemmissa" hoidoissa, eli oon pistänyt Menopuria ja Ovitrelleä. Yhdistettyinä ajoitettuihin yhdyntöihin. Paljon verikokeissa käytejä ja ultrauksia. Mm viime kierron aikana, jossa pistin menopuria 15 päivää, kävin ultrassa kolmesti!
Näitä vielä testaillaan muutama kk ja sitten inseminaatiot ja vasta sitten mahdollisesti lähetteet IVF hoitoihin.

Itse olen kyllä ihan positiivisella mielellä kunnallisen kokemuksista. Toki varmasti yksityisellä voitaisiin herkemmin siirtyä rajumpiin hoitomuotoihin, mutta toisaalta toivon, että myös nämä kevyemmät hoidot voisivat tuottaa tulosta. Kyllä sitä rahaa julkisellakin puolella hoitoihin kuluu...
 
Muokattu viimeksi:
Me ollaan oltu Taysissa hoidoissa. Ensin terkkarin omalääkärin kautta muutamia verikokeita ja papakoe, sitten lähete Taysiin josta ensiaika tuli 3 kk:n päähän lähetteen saapumisesta. Samalla miehelle oli tehty lähete sperma-analyysiin, jossa mies kävi ennen meidän ensiaikaa. Ensi käynnillä lääkäri tutki ja ultrasi mut. Koska mulla madaltunut amh eikä muuta selittävää tekijää löydetty niin heti seuraavassa kierrossa aloitettiin ivf-hoito pistelyineen. Eli homma eteni tosi nopeesti! Ollaan oltu tosi tyytyväisiä Taysin toimintaan, kaikki oli sujuvaa ja henkilökunta mukavaa. Ainoo mikä harmitti oli se että melkein joka kerralla oli eri lääkäri. Toki siellä on tietty reservi eli alkoi siinä hoitojen myötä tulla tutuksi joka lääkäri. Meillä toinen ivf toi tulosta ja saimme taannoin poikavauvan. :Heartred
 
Kiva kuulla MiuMau positiivisesta kokemuksistanne! :)

Meillä muutaman viikon päästä ensiaika Tayssiin ja toivon niin, että heti seuraavasta kierrosta päästäisiin IVFään!

Meillä yksityisellä jo tehty tutkimukset, mitään varsinaista vikaa ei tiedossa, paitsi ikä.:meh: Takana tosin luomuraskaus, joka meni kesken alkuvuodesta. :sad001
 
Itse sain lähetteen yksityiseltä kunnalliselle ja siitä lähetteestä meni 1,5 kuukautta ensimmäiseen käyntiin. Siitä kuukausi niin on seuraava käynti ja siitä eteenpäin vielä arvoitus miten edetään. Labroissa olen käynyt vähän joka välissä ja osan labroista olin ottanut jo yksityisellä.
 
Meillä ensikäynti Tayssissa takana. Todella hyvää palvelua!

Päästiin suoraaan IVF:ään. Koska aika on meidän pahin vastustaja, mitään varsinaista vikaa ei löydy mistään, ja kiertokin osui sopivasti, niin mulla alkaa pistokset ensi viikolla ja punktioon toivottavasti joulukuun alussa.

Sormet ja varpaat ristissä, että kaikki menis hyvin..
 
Täytyy itsekin tulla sen verran kommentoimaan, että meillä ollaan oltu kyllä erittäin tyytyväisiä naistenklinikkaan. Meillä siis takana kaksi Icsi:tä, joista ensimmäinen tehty noin kolme vuotta sitten ja toinen nyt alku kesästä. Ensimmäisellä ei valitettavasti tärpännyt, mutta nyt matkassa tyyppi mukana (rv 14+5). Meillä hoitojen välissä oli pitkä tauko sillä multa poistettiin välissä myoma, jota seurasi paha tulehdus ja sen vuoksi vuoden raskaus kielto.

Mielestäni henkilökunta on tosi ihanaa ja kannustavaa. Hoidot suunnitellaan todellakin jokaisen haasteita ajatellen ja yksilöllisesti. Meilläkin esim. miehen siittiöissä ongelmaa ja tämän vuoksi päädyttiin suoraan icsi-hoitoihin.
 
Täytyy itsekin tulla sen verran kommentoimaan, että meillä ollaan oltu kyllä erittäin tyytyväisiä naistenklinikkaan. Meillä siis takana kaksi Icsi:tä, joista ensimmäinen tehty noin kolme vuotta sitten ja toinen nyt alku kesästä. Ensimmäisellä ei valitettavasti tärpännyt, mutta nyt matkassa tyyppi mukana (rv 14+5). Meillä hoitojen välissä oli pitkä tauko sillä multa poistettiin välissä myoma, jota seurasi paha tulehdus ja sen vuoksi vuoden raskaus kielto.

Mielestäni henkilökunta on tosi ihanaa ja kannustavaa. Hoidot suunnitellaan todellakin jokaisen haasteita ajatellen ja yksilöllisesti. Meilläkin esim. miehen siittiöissä ongelmaa ja tämän vuoksi päädyttiin suoraan icsi-hoitoihin.

Vähän off topic, mutta saako kysyä millainen myooma sinulla oli, miksi päädyttiin poistamaan?
 
Vähän off topic, mutta saako kysyä millainen myooma sinulla oli, miksi päädyttiin poistamaan?

Saahan sitä kysyy. Lähes nyrkin kokoinen kohdun päällä oleva myoma, josta ei ollut täyttä varmuutta et haittaako kiinnitymistä. Todettiin kuitenkin että niin iso että raskauden onnistuessa vois painaa pahasti kasvavaa kohtia. Leikkauksessahan sitten todettiin että myoma oli työntänyt mun toisen munanjohtimen lähes toisen viereen eli aivan väärälle puolelle kohtua. Tulehduksen myötä tuo johdin jouduttiin sitten poistamaan
 
Kiitos vastauksesta Mimppunen!
Onneksi loppu hyvin kuitenkin tuon operaation suhteen. Toivon teille onnnellista odotusaikaa! :)
 
Hei. Meillä kunnalliselle hoitoon pääsy on mennyt siten, että sain lähetteen lapsettomuuspolille jo kolme vuotta sitten pco-selvittelyjen takia. Lapsitoive ei ollut siinä kohtaa vielä ajankohtainen, mutta myöhemmin kyllä. Kävin tapaamassa polin lääkäriä 2017 (kun yritystä oli jo yli vuosi takana) ja silloin vielä sanottiin että odotellaan ja seurataan. Nyt kävin tapaamassa samaa lääkäriä 11/2018 ja taas sanottiin että odotellaan ja seurataan (lähinnä siksi, koska munasarjasta löytyi kysta), mutta alkuvuodesta nyt vihdoin sitten jotain hoitoja. Tämä on mennyt aika hitaasti, koska olen itse uskonut niin vahvasti siihen, että raskaus alkaa luomuna. No joo. Nyt tiedän tämän kohdallani jo vääräksi. Mietin yksityiselle menoa myös, jos kunnallisella puolella kestää. Tutkimukset on sentään jo tehtynä minulle ja miehelle, niissä kaikki muu ok, paitsi tämä minun pco.

Jos jotain toivoisin, niin sitä, että hoitava lääkäri ottaisi ohjat käsiinsä ja kertoisi, miten nyt edetään ym. Tuntuu, että tässä pitäisi itse tietää kaikki ja osata pyytää. Se on tosi raskasta.
 
Takaisin
Top