Terolutin käyttö kun ei ovulaatiota ollenkaan? Ja koska ovulaatio?

Lukka3

Vasta-alkaja
Hei!

Minulla tulee kuukautiset, mutta ei ollenkaan ovulaatiota (munasolut eivät kypsy). Minulla ei kuitenkaan ongelmana ole endometrioosia, PCO:ta tai PCOS:ia. Ikä 36 vuotta.

Lääkäri määräsi minulle lapsettomuuteen hoidoksi Terolutia, mutta minulta on unohtunut kuinka sitä nyt pitäisi käyttää. Tämä lapsettomuuden hoito on minulle ihan uusi asia. Uudestaan en kehtaisi lääkäriltä kysyä, ja muutenkin jos teillä on antaa enemmän neuvoja, niin kysyn nyt täältä.

Ohjeessa lukee että yksi tabletti kierron 15. ja 25. välisinä päivinä yksi tabletti kerran vuorokaudessa. Mutta kun kiertoni ei missään nimessä ole säännöllinen. Maaliskuusta asti on ollut ehkäisy pois.

A) Osaisiko joku neuvoa Terolutin käytöstä?

B) Ja kuinka luulette että kun on 10 vuorokautta sitten käyttänyt lääkettä, niin koska on tod.näk. ovulaatio? Tässä on mulla nyt Jouluun asti melkein joka viikonloppu menoa, ja olisi kiva jos suunnittelulla voisi löytää ovulaatiolle parhaimman hetken (ettei esim. silloin kun miehen vanhemmat on viikonloppuna kylässä...).

Kiitos paljon jo etukäteen!! :Heartred


Kuukautiseni:

PVM , KESTO, AIKA EDELL. KUUKAUTISTEN ALUSTA
15.-21.10. (7 päivää, 31 vrk).
14.-22.9. (9 päivää, 35 vrk).
10.-15.8. (6 päivää, 29 vrk).
12.-15.7. (4 päivää, 28 vrk).
14.-19.6. (6 päivää, 35 vrk).
10.-15.5. (6 päivää, 14 vrk).
26.-27.4. (2 päivää, 34 vrk).
 
Jos paketissa sanotaan, että syödään kp 15 - kp 25, niin silloin sitä syödään noina päivinä. Ellei lääkäri ole toisin määrännyt. Kysy oikeasti lääkäriltä miten reseptilääkkeitäsi käytetään, lääkäri kyllä auttaa, ja antaa juuri sinulle tarkoitetut ohjeet. Reseptilääkkeet ovat reseptillä juuri sen takia, että lääkäri huolehtii, että niitä käytetään oikein.

Ovulaation ajankohdan saat selville käyttämällä ovulaatiotestejä, mutta jos ovulaation ajankohtaa haluaa hallita, tarvitaan siihen ihan eri lääkkeet. Ja vaikka olisi tehokkaatkin lääkkeet käytössä, ei ajastus välttämättä silloinkaan onnistu. Kuten lapsettomuuslääkärini minulle totesi, ihminen ei ole kone, ja kroppa saattaa reagoida lääkkeisiin joka kierrossa eri tavalla.
 
Terolut lähinnä kuukautiskierron tasaamiseen, munasolujen kasvattamiseen muut lääkkeet. Kun kuukautisesi alkaa alat 15. kiertopäivä syömään teroja 10 päivän ajan ja olikohan jotta viikon sisään pitäisi kuukautisten alkaa.

Ittellä oli terolut+clomifem+bemfola-pistokset, irrotus piikillä olisi sit aikaan saatu ovulaatio mutta sitä ei tarvinnutkaan pistää. Ja ovulaatio oli 12. kiertopäivänä. Tuolla coctaililla tärppäsi ekasta kierrosta
 
Minulla ei munasolut kypsy ollenkaan = ei tule ollenkaan ovulaatiota = turhaa käyttää ovulaatiotestiä.
Olin gynekologin tarkastuksessa silloin kun kuukautisten olisi pitänyt jo alkaa ja munasarjoissa ei näkynyt kehittyviä munasoluja. Mutta koska minulla ei ole PCO/PCOS/endometrioosia, niin gynekologi sanoi että kyllä minut saadaan raskaaksi, ja ilman pistoshoitoja. Epäili että riittäisi Terolut tai viimeistään Letrozol.

En nyt aivan ymmärrä mitä sinä Kyfi5123820 kerrot. Eli onko tarkoitus tehdä niin että syödä Terolutia 10 päivää, sen jälkeen olla kuukautiset, ja sen jälkeen vasta alan odottamaan ovulaatiota?

Minua on siis hämännyt nämä kiertopäivät 15.-25., sillä jotenkin oletin että niitä pystyy laskemaan vain ne joilla on säännölliset kuukautiset. Mutta googlen ja aivojeni raksutuksen (vaikkakin hitaamma puoloisen :D ) avulla on siis selvinnyt tämäkin arvoitus, ja nyt tiedän kuinka saan laskettua sen viidennentoista kiertopäivän. Jei!
 
Minulla ei munasolut kypsy ollenkaan = ei tule ollenkaan ovulaatiota = turhaa käyttää ovulaatiotestiä.
Olin gynekologin tarkastuksessa silloin kun kuukautisten olisi pitänyt jo alkaa ja munasarjoissa ei näkynyt kehittyviä munasoluja. Mutta koska minulla ei ole PCO/PCOS/endometrioosia, niin gynekologi sanoi että kyllä minut saadaan raskaaksi, ja ilman pistoshoitoja. Epäili että riittäisi Terolut tai viimeistään Letrozol.

En nyt aivan ymmärrä mitä sinä Kyfi5123820 kerrot. Eli onko tarkoitus tehdä niin että syödä Terolutia 10 päivää, sen jälkeen olla kuukautiset, ja sen jälkeen vasta alan odottamaan ovulaatiota?

Minua on siis hämännyt nämä kiertopäivät 15.-25., sillä jotenkin oletin että niitä pystyy laskemaan vain ne joilla on säännölliset kuukautiset. Mutta googlen ja aivojeni raksutuksen (vaikkakin hitaamma puoloisen :D ) avulla on siis selvinnyt tämäkin arvoitus, ja nyt tiedän kuinka saan laskettua sen viidennentoista kiertopäivän. Jei!

Kuukautisten ensimmäinen päivä on aina kierron ensimmäinen päivä, ei väliä ovuloitko vai et tai onko kuukautiset säännölliset vai ei.
 
Terolutista ei ole apua ovuloimattomuuteen, mutta ne käynnistää kuukautiset ja voi säännöllistää kierron ohjeen mukaan otettuna. Söin niitä 10 kuukautta, enkä kertaakaan bongannut ovista. Vasta kun vuosi yrittämistä täynnä, saatiin lähete lapsettomuuspolille ja alkoi ovulaatioinduktiohoidot.
 
Tämä on varmaan jo ratkennut mutta jos joku muu miettii samoja asioita.. terolutilla siis saadaan tasattua kiertoa eli kuukautiset alkamaan säännöllisemmin ja sen myötä kroppa voi hahmottaa että ovulaatiokin voisi itsestään alkaa tulemaan samassa kierrossa säännöllisemmin. Ohje syödä 15.kiertopäivästä eteenpäin lasketaan niin että kun kuukautiset alkaa päivänä x. niin se on 1.pv ja siitä kalenterin mukaan laskien otetaan 1.pilleri 15.päivä. Syödään määrätty aika ja lopetetaan ja odotetaan että kuukautiset alkaisi. Jne.
Terolut ei kuitenkaan saa aikaan ovulaatiota vaan jos kroppa ei itse tuon kiertoaäännöllistämisen myötä ala tuottamaan ovulaatiota niin siihen on eri lääkkeet, joilla ovulaatiota avitetaan, nykyisin yleisempi on letrozol ja clomifen. Niitä taas syödään kierron alussa tiettyinä päivinä tietyn kokoinen annos, joka määritetään yhdessä lääkärin kanssa ja yleensä lääkäri seuraa sopivan annoksen määrittämiseksi vastetta ultraamalla. Jos pillereillä ovulaation avustaminen ei onnistu niin sitten löytyy pistoksia lisäksi. Ja erikseen on olemassa vielä pistos, jolla voidaan varmistaa että munasolu varmasti irtoaa (eli ovuloi), jos on epäilys että kasvaa hyvin mutta ei irtoakaan. Vasta irronnut munasolu voi hedelmöittyä.
Kannustan käymään juttelemassa lapsettomuushoitoihin erikoistuneen lääkärin kanssa, sillä hyvin kevyilläkin toimilla voi saada kierron kohdilleen ja raskauden aikaiseksi jos sellainen on toiveissa.
 
Takaisin
Top