Lasten lauta- ja korttipelit

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mitä lauta- ja korttipelejä teillä pelataan lasten kanssa? Ja minkä ikäisten? Olen vähän miettinyt josko hankkisi meidän pojalle 4-v synttärilahjaksi jonkun kivan pelin. Tällä hetkellä pelaillaan Kimbleä ja Käärmeet ja tikapuut -peliä. Toisinaan kuvalottoa. Muistipelikin on, mutta se ei ole pitkään aikaan kiinnostanut.
 
Mä niin ootan et alkaa tuo lautapeli-ikä kunnolla, ihan parasta päästä pelaamaan ku kaikkia kivoja lautapelejä on niiin paljo :)

Tällä hetkellä löytyy 2-vuotiaalla niitä ”Ensimmäinen pelini” -sarjan pelejä mut ei oo vielä kauheesti innostunu ja samoin pari erilaista muistipeliä, niistä tykkää kovasti katella eläinten kuvia ja mä oon aivan hukassa ku pitäis osata nimetä niitä erikoisimpia :grin
 
Meillä on paljon pelejä. Vähän vaihtelee se että mitä pelataan, ja nyt kesällä ei olla paljon pelattu kun ollaan oltu ulkona niin paljon. Syksyllä sitten taas. :)

Lasten suosikkeihin kuuluvat mm. lasten Monopoli, lasten Alias, lasten Scrabble ja Afrikan tähti. Yksi tosi kiva peli on tuo kuvassa näkyvä Touhula-peli eli Richard Scarryn Busytown. Siinä ei pelata toisia vastaan vaan kaikki yhdessä possuja vastaan. :) Eli etsitään juttuja ja päästään aina sitä nopeammin eteenpäin mitä enemmän juttuja löydetään. Pitää ehtiä lautalle ja lautalla piknik-paikalle ennen kuin possut syövät eväät. Tätä on meillä pelattu jo useampi vuosi, joten sopisi varmasti hyvin 4-vuotiaalle. :)
touhula (1).jpg
 
Isompien suosikkeja on Afrikan tähti, Monopoli ja Uno. Pienemmät pelaa Kimbleä, Gas outia, Dotty Dinosauria ja Angry birdsiä. Itsekin tykkään pelata isojen kanssa Afrikan tähteä ja Monopolia :)
 
Toi Richard Scarryn lautapeli on kyllä kiva, siinä on pelaajien yhteinen vihollinen vs että pelattaisiin toisia vastaan. Välillä vähän hermoleooa ainoakseen mä voitin, etpä mä voitin ja itku....

Ollaan pilattu sitä yksinkertaistetuilla säännöllä vähän yli kaksi vuotiaan kanssa ja aivan huippu. Ja meillä toi 2+ v on ollut maaginen raja miten sitä jaksaa pelata ja kuunnella mitä pitää tehdä.

Yatzy ollaan otettu käyttöön vanhemmalla ja kyllä se nuorempikin jaksaa heitellä noppaa...tosin ei koko peliä ainakaan vielä.
 
Richard Scarryn peli kuulostaa kivalta. :) Laitetaan siis muistiin... Meillä ei onneksi vielä tule hirveästi harmia siitä kuka voitti. Joskus poika kyllä väittää voittaneensa, vaikka ei voittanut, joten ehkä se kiukkukin on tulossa.
 
Richard Scarryn peli kuulostaa kivalta. :) Laitetaan siis muistiin... Meillä ei onneksi vielä tule hirveästi harmia siitä kuka voitti. Joskus poika kyllä väittää voittaneensa, vaikka ei voittanut, joten ehkä se kiukkukin on tulossa.

Meiltä saa sen muuten lainaksikin, jos haluatte kokeilla. :)
 
Richard Scarryn peli testattu ja kivaksi todettu. :) Aikuisetkin jaksaa etsiä laudalta etsittäviä juttuja. (Lapsi sen sijaan ei aina jaksa etsiä, mutta löytää silti pitäisi. :p) Lapsen synttärilahjaksi saama Oppi&Ilo sarjan Seikkailujen saari on myös suosittu. Niiden lisäksi ollaan ruvettu pelaamaan Afrikan tähteä ja harjoittelemaan Rummikubia. Kumpikin lapsen toiveesta. Afrikan tähden on nähnyt ilmeisesti päiväkodissa ja Rummikubin näki meidän hyllyllä ja kiinnostui koska numerot kiinnostaa nyt kovasti. :)
 
Takaisin
Top