Suurperhe kuumeilijat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Zeni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tällainen tiedoksi teillekin :)

Liitteet

• 1533751249539.jpg
    1533751249539.jpg
    79.4 KB · Katsottu: 350
Typykän wilmaan oli siis tullut koululta viestiä ja siltä löysin lukkarin. Eka ajatus oli että onko mennyt väärin vai mitä?! Aikamoista että enkun opiskelu nyt jo alkaa kun osata Suomeakaan lukea/kirjoittaa :o

Meillä alkoi tokalla luokalla englanti esikoisella, aiemmin alkanut kolmannella luokalla :)

Meillä ei muuta syötäis ku vihanneksia ihan höperöitä niille ja maksalle...

Vau, onpas hienoa että vihannekset maistuu noin hyvin! :happy:

Miten syötte vihanneksia? :)

Meillä tykätään kyllä salaateista myös paljon ja rouskutellaan porkkanoita. Kypsennetyt ei oo valtavassa suosiossa, sosekeitoissa menee mikä vaan.

Musta on hyödyllistä opettaa englantia jo pienestä asti, oon aatellu jopa laittaa lapsen englanninkieliseen tarhaan jossain kohtaa :) Maailma muuttuu kokoajan kansainvälisemmäks ja mitä aikasemmin oppii englantia, sitä paremmin pärjää monikulttuurisuuden ja muiden välttämättömyyksien kanssa. Lisäks se tietenki edistää koulutus- ja uramahdollisuuksia pidemmän päälle ajateltuna :)

Ei täällä ainakaan vielä englantia nyt syksyllä aloteta, keväästä en tiiä vielä:)

Jep meillä 7v osaa jo paljon sanoja englanniksi, kun pelaa niin on oppinut, kun on niin paljon kysellyt, joten toivon et noilla alkaa jo 1lk kans :)

Meillä tykätään niin eineksistä kuin kotiruoastakin ja kotiruokaa enimmäkseen koitetaan tehdä, mutta ei stressillä vaan välillä kyllä jos on kiireisempiä päiviä niin eineksiä syödään hyvällä ruokahalulla :)Tänään kun oli monta asiaa kaupungilla hoidettavana ja siellä kului koko päivä niin syötiin esim.makaronia juustoraasteella ja valmislihapullia.

Sokeria koitetaan välttää ettei joka päivä syödä vaan makeutetaan esim.hunajalla. Ja herkkuja ostetaan ehkä noin kerran viikossa, mutta ei siinäkään aina niin tiukkaa sääntöä ole.

Maitoa juo kolme lasta ehkä litran päivässä ja yksi allerginen käyttää riisijuomaa. Haaveissa ois lähivuosina oma lampaan/vuohenmaito jonka pitäis olla sopivampaa ihmiselle ja jopa lääkitsevää kuulema :)

Mä ajattelin kanssa että tuo kuopus vois ihan hyvin opiskella jo muiden mukana enkkua, on itse asiassa innostuneempi sitä oppimaan kuin sisaruksensa:woot:

Viidesvauva, pitää kysyä tuosta kun mainitsit riisijuoman, että tiedäthän ettei lapsille suositella sitä? Se sisältää todella paljon raskasmetalleja, joita ei pieni elimistö vielä pysty suodattaa.

Myös esim soijatuotteita ei suositella pojille, varsinkaan pikkupojille, koska voi nostaa estrogeenitasoja.

Meille lastenlääkäri nimenomaan määräs soijaa ennemmin ku riisimaitoa....vuohen ja lampaan maito ei käy läheskään kaikille allergioista kärsiville...suoraan lehmästä lypsettävä maito sopii puolet paremmin olen nämä testannut myös itse vaikka meillä ei passaa nekään....nuita soija..riisi ym...ei saa antaa alle yksvuotiaille ollenkaan mut mikäpä täälä maailmassa täysin terveellistä ja haitatonta olis

Soijaa suositellaan ensisijaisesti maidon tilalle, oli poika tai tyttö, koska on proteiinirakenteeltaan ja ravintosisällöltään eniten maidon kaltainen. Tosin monelle maitoallergiselle ei sovi soija just tuon proteiinirakenteen vuoksi. Kasvijuomia saa kyllä antaa alle 1-vuotiaalle, mutta niillä ei saa korvata rintamaitoa/korviketta, kuten ei lehmänmaidollakaan vielä tuossa iässä. Riisijuomaa ei suositella alle 6-vuotiaille pääasialliseksi juomaksi, koska sisältää arseenia ja arseeni kertyy elimistöön, kuten muutkin raskasmetallit. Riisijuoma on muutenkin niin ravintoköyhää, että vesi+kalsium ajaa kyllä saman asian, harva ravitsemusterapeutti suosittaa riisijuomaa edes aikuiselle... Mutta jos ei muita vaihtoehtoja ole ja vettä ei saa mitenkään menemään, niin ei kai sitä ole vaihtoehtoja. Meidän moniallerginen meni pitkään vain vedellä ja kalsiumilla, ruokavaliossa oli lisäksi vehnä, possu, kesäkurpitsa ja rypsiöljy melko pitkään. Mantelijuoma oli ensimmäinen mikä alkoi upota, mutta sekin ilmeisesti allergisoi ja yöt rauhoittuivat melkoisesti kun saatiin siedätettyä kaura käyttöön <3

Joo siis ei siinä aikaisessa enkun opettelussa oo mitää haittaa :) hämmennyin vaan suuresti kun osata vielä lukeakkaan:D
Meillä syödään kasviksia salaatissa, mut meidän salaatti syödään ns buffana, kipoissa on salaatti tarpeet lohkottuina ja siitä saa ottaa mitä haluaa jos haluaa. Raasteet ja kypsennetyt vihannekset on kans aika pop:)

Meidän pitäis syödä lisää kasviksia. Se onkin tarkoitus nyt kun oon kotona. Eli tänään alkoi äitiysloma, rv 35 nyt Loppuviikosta jos ehtisi kotia alkaa järjestää, tai ens viikon alusta ainakin kun sitten pitäisi jo viettää 2&5 v synttärit.

Kävin täällä taas pikaiseen lukemassa ja voi että Sandy onko teille tulossa neljäs...? Onnea,ihanaa <3
Kumpa mäkin pääsisin kuumeilemaan kunnolla neljännestä...

Sandy ihanaa äitiysloman aloitusta :) mulla alkais 21 päivä :D en vaan ol keksinyt miten se poikkeaa nykyisestä :p

Kiitos loora, tosiaan neljäs tulossa :) Vähän tuli odottamatta, mut ehkä tää oli näin tarkoitettu. Alunperin olin ajatellut että olisin ainakin kesän loppuun asti nauttinut sen hetkisestä elämästä. Mut tää Neljäs tarttui matkaan jo ennen joulua kun oli pari kertaa seksiä ilman ehkäisyä.
Kohta meillä on kolme syyskuussa syntynyttä lasta! :grin Tsemppiä odotuksen odotukseen :)

Kiitos äippä

Täytyy sanoa et kyllä nyt koetellaan taas pikkumiestä ja meitä...nyt odotellaan pika aikaa lastenkirurgilla ja sydänmestä kuului yhä epämääräset äänet

Te ootte ihan hurjan pitkällä! Ihankuin olisin vasta lukenut plussauksesta. Mukavaa äitiyslomaa Sandy!

Takaisin