Raskausdiabetes

Ja ykköstyypin diabeetikkoisälläni, jolla välillä sokerit laskee liian alas, maito on nopein tapa saada sokerit nousuun.
 
Onko teillä muilla miten noussu paino raskauden aikana, vai vaikuttaakohan radi yleensäkään omaan painonnousuun. Mulla on paino noussu jo ainakin 12 kiloo eikä oo ollu mitään vaikutusta vaikka jätin radin diagnosoinnin jälkeen herkut oikeestaan kokonaan pois ja muutenkin syöny tosi terveellisesti.
 
Mulla on ollut molemmissa radi-raskauksissa tosi reipas painonnousu. Viime raskaudessa stoppasi kokonaan vasta vähän ennen laskettua aikaa. Nyt viimeksi paino oli noussut 1kg, mutta sitä ennen ollut 2-3 kiloa neuvoloiden välillä.
 
Mulla tuli ekassa (ruokavaliohoitoisessa) radissa n.7kg, tokassa (tablettihoitoisessa) 2,5kg ja nyt (insuliini-&tablettihoitoisessa) on lähtenyt n.5kg. Täytyy toki huomioida, että mä keräsin näiden kahden viimeisen välissä eli n.6vuodessa parikymmentä kiloa eli on varaa lähteäkin.
 
Eilen sain kuulla että tässä odotuksessa raskausdiabetes kuten edellisessäkin odotuksessa. Painoa tullut odotuksessa tähän mennessä 10kg. Aiemmissa odotuksissa painoa tuli lähemmäs 25kg
 
Mulla on paino noussut n. 5.5 kg yhteensä. Radi-diagnoosin jälkeen (rv 28) painoa on enää tullut vajaa kilo. Nyt menossa 33+0.

Mä en oo tota maitojuttua tajunnut. Niissä ravinto-ohjeissakin käsketään ruualla juoda rasvatonta maitoa. Noh aina oppii uutta :)
 
Mulla oli edellisessäkin raskaudessa radi, silloin ruokavalio hoitoinen. Paino nousi 3 kiloa.
Tässä raskaudessa on insuliinihoitoinen ja paino nousi ennen insuliinin aloitusta kymmenisen kiloa, nyt on ollut paino sen jälkeen laskusuunnassa hienoisesti.
Tosin, mulla on lähtötilannekin se että eka raskauden alkaessa BMI oli 35 ja tällä kertaa tais olla 38.
 
Mulla ei oo noussut vielä yhtään, edelleen nyt 32+3 olen vajaa kilon miinuksella ekan neuvolan painoon.
 
Mulla se painonnousu oli edellisessä raskaudessa joku 20 kg, nyt tullut n. 11kg tähän mennessä. Edellisessä raskaudessa selvisin ruokavaliohoidolla, saa nähdä miten nyt. Aamun paastot edelleen muutaman pykälän yli sallitun rajan. Mulla on aika diabeteshoitajalle vasta 2.7 eli kokeilulla mennään vielä. Saas nähdä, oisko ens viikolla matalampia arvoja, kun käyn vielä viikon töissä ja herään aikaisemmin.

Mulla toi maito tökki jo edellisessä raskaudessa, koska olen lopettanut maidonjuonnin jo ennen kouluikää ja joskus kokeillut maistaa eikä se vaan mennyt alas, vaan aiheutti lähinnä oksurefleksin. Niinpä en edellistä odottaessa juonut maitoa, mutta käytin kyllä maitotuotteita, niinku puurossa ja muroissa maitoa. Nyt mä menen soijamaidolla ja vaihdoin vielä light-versioon, jossa kuitenki on lisättynä kalsium ja b12. Emmä sitäkään juo, mut muuten on kyl käytössä sekä soya light että muut kasvimaitotuotteet.
 
Onko sulla Tiikeriluukas joka päivä ollu paastot vähän yli sallitun?
 
Pitää oikeen hehkuttaa, et tänään kaikki muut paitsi paastoarvo olleet loistavia. Oma olo vaan ei oo. Kuolen nälkään.
 
Mitatut arvot olleet sallituissa rajoissa mistä iloinen, neuvolassa sanottiin että jos 2x mittauskerta yli sallitun rajan oltava yhteydessä neuvolaan
 
Mä meen tänään kokoarvioon äitipolin lääkärille. Samalla hän pohtii, aloitetaanko mulle insuliini. Hoitajan tapasin maanantaina ja hän sanoi, että hän ei ehkä aloittaisi, vaikka mulla edelleen aamuarvot yli sallitun, kun päivän muut arvot ovat kuitenkin kohdillaan. Lääkärin mielipide ratkaisee. Aamupaastoarvoja oon mittaillut, muita ei kuulemma tarvii. Mun ruokapäiväkirjat vakuutti ainakin hoitajan, että syön monipuolisesti :)
 
Mä olin just eilen kans äitipolilla lääkärissä koko arviossa. Rv 34+1 ja painoarvio oli 2,6 kg. Hiukan se on yläkanttiin.
Tein testin ja jätin muutaman illan insuliinin pistämättä ja ei vaikutusta, silti oli paastoarvo alle rajan. Sanoin siitä lääkärille mut hän sanoi et sitä pitää silti käyttää. En oikein ymmärrä.....
 
Arvot heittää. Ainoo, mikä pysyy kurissa on paasto.
Vauvat myös siroja, ei ainakaan sokerit ole vaikuttaneet. 1,6kg/ vauva painoarvio tänään rv 32+2.
 
Itse tulin juuri äitiyspoliklinikalta, jossa olen rampannut koko arvioissa useamman kerran. Vauva oli arviolta tänään 3.1 kg ja rv 33+4 menossa. Lääkärin mukaan vastaa n. 4 viikkoa isompaa ja kasvuvauhti on puolisen kiloa kolmeen viikkoon. Osittain kasvu vauhti johtuu radista, mutta vauva on sopusuhtainen ja myös geneettisesti iso. Vauva voi hyvin, minä en niinkään, mutta lääkäri totesi, että pitkään ei tarvitse enää sinnitellä. Synnytystapa arvio oli jo valmiiksi varattu 23.7. Tämä päivä näillä näkyminen tulee olemaan myös se päivä, jolloin synnytys käynnistetään. Aikamoinen yllätys oli tämä uutinen.
 
Mulla on kans uus aika koko kontrolliin kahden viikon päähän jolloin on 36+1 ja sanoivat eilen et silloin pätetään et koska käynnistetään, mahdollisesti jo 37 ja viimeistään kuulemma 38 viikolla
 
Mä kävin eilen kokoarviossa taas.
33+0 ja arvio painosta 2420g. Kuulemma isohko neiti viikkoihin nähden. Parin viikon päästä uudestaan ultraan. Sektio mulle on nyt luvattu ja koon perusteella sitten katsotaan se päivä. Joskus rv38-39 leikataan.
 
Mä kävin eilen kokoarviossa taas.
33+0 ja arvio painosta 2420g. Kuulemma isohko neiti viikkoihin nähden. Parin viikon päästä uudestaan ultraan. Sektio mulle on nyt luvattu ja koon perusteella sitten katsotaan se päivä. Joskus rv38-39 leikataan.
Meillä leikkausajankohta rv.38+6, miettivät kuumeisesti olisiko silloin vai jo rv.38+2 jolloin olisi lapsi syntynyt jo tämän kuun lopussa kun epäröivät sitä kestääkö raskaus elokuun puolelle saakka vauvan pään ollessa todella alhaalla ja kanavaa 2cm jäljellä. Radi ei ollut vaikuttanut vauvan kokoon joka oli keskikäyrällä :)
 
Takaisin
Top