Kilpparihäiriöt ja raskaus

nempsu87

Sukkela juttelija
Marrasmammat 2016
Tammikuun äidit 2019
Avataan tälle aiheelle oma ketju ni pysyy asiat nipussa.

Onko muita kilpparistejä? Mulla ollu vajis 3vuotta nyt. Lääkitys ollu pielessä, taas ku sain lääkityksen kuntoon ni lapsi sai alkunsa.

Yleinen ohje taitaa olla et positiivisen testin jälkee pitää lisätä lääkitystä se 25mikrogrammaa päivää kohden.
 
Ilmoittaudun! Kävin tänään verikokeissa ja varmaan perjantaina kuulen tuomion. Oon nostanut annosta 1.25kertaiseksi ja tulokset kertovat, onko nosto ollut liikaa vai sopiva :wideyed:
 
Mulla kilppari laiska, mutta ei kliinistä vajaatoimintaa. Nyt en käytä tyroksinia, mutta juttelen endokrinologin kanssa ensi viikolla. Mulla oli maanantaina TSH 2.79 ja T4v 13.89. Ei hajua, mikä taso olisi hyvä?
 
Hiljanen, ootko sä kauan syöny nyt tuota 1,25kertasta annosta?

Mustikkamarja, noi arvot on niin yksilöllisiä.. Mä oisin ite iha kuollu noilla sun arvoilla. Kannattaa joo kysellä lääkäristä et onko arvot ok.
 
Aloitin muutama päivä plussaamisen jälkeen isommalla annoksella :-)
 
Mä kans ilmottaudun tänne. Liikatoimintaa sairastanut vuodesta 2014. Kaksi kertaa nyt lääkkeillä hoidettu. Lääkäri olisi halukas leikkaamaan. Itse en ole tähän vielä suostunut. Palstoilta saa kuulla liikaa noita pieleenmenneitä tarinoita. Trakeostomioista äänihuulihalvauksiin ja raskautumis vaikeuksiin.
 
Vajaatoimintaa, ja juu, minunkin piti raskaana ollessa aloittaa isommalla annoksella juuri tuon 25 mikrogrammaa päivässä.
 
Mulla oli hyvät tulokset ja lapsettomuuslääkäri sanoi, että alkuraskaudessa tuloksen on hyvä alkaa nollalla mieluummin kuin kakkosella. En halua tällä kuitenkaan kellekään aiheuttaa hätää, koska varmasti isommallakin lukemalla kaikki menee hyvin.
Itse jatkan siis juurikin tällä 1,25kertaisella annoksella. Mun tsh oli 0,79.
 
Mulla normaalistiki tsh on alle 1.. Oisko se ollu viimeks peräti 0,31.. Siis ennen raskautta.
 
En ihan ymmärrä, miksi tuota tsh:ta kytätään, koska eihän se ole aktiivinen aine alkiolle. Eikö se ole se tyroksiinin määrä ja sen muuntautuminen T3:ksi, mikä merkkaa? Eli mitä väliä, jos tsh 2, jos T4-taso OK?

Mut ehkä sit niillä, joilla kliininen vajaatoiminta, ei saa kilpparia rasittaa ollenkaan, eli tsh halutaan viedä alas.

Mut kyselenpä näitä sitten maanantaina siltä endokrinologilta.
 
Mun lääkäri vaan sanoi, että kilpparin pitää toimia tehokkaasti alkuraskaudessa ja sehän on niin, että mitä pienempi luku niin sitä lähempänä LIIKAtoimintaa eli korkea luku viittaa vajaatoimintaan. Tuosta en osaa sanoa mitään, että miksi mikäkin luku on hyvä ja miten se vaikuttaa alkioon. Luotan vain asiantuntijaan :shy:

Ja tarkoitin nyt siis TSH:ta.
 
Noniin, lääkäri neuvoi aloittamaan tyroksinin pienellä annoksella (25/50 microg. vuoropäivin) ja jatketaan lääkitystä raskauden ajan, koska Suomessa suositus on se TSH < 2.5. Seuraavat kokeet sitten 1 kk päästä. Toki neuvolan labrat osuu tuohon väliin myös.

Ihan ok fiilinki, onneksi olen jo kokeillut lääkettä aikaisemmin, niin en sitä ressaa ja käyttö tuttua. Ja onneksi halpa!
 
Mustikkamarja, ihan hyvä että sait selvyyden. Toivottavasti se pieni annos thyroxinia toimii ja laskee tsh:ta riittävästi. :)
 
Mustikkamarja, ihan hyvä että sait selvyyden. Toivottavasti se pieni annos thyroxinia toimii ja laskee tsh:ta riittävästi. :)

Ainakin vuosi sitten 25 mikrog. laski TSH lähelle 1 ja nosti T4v 16-17, joten olen luottavainen :)

Toki nyt raskaus saattaa muuttaa tilannetta.
 
Ainakin vuosi sitten 25 mikrog. laski TSH lähelle 1 ja nosti T4v 16-17, joten olen luottavainen :)

Toki nyt raskaus saattaa muuttaa tilannetta.

Kävin eilen kotrollilabroissa ja TSH oli nyt laskenut arvoon 1.15 ja T4v siellä 14 huudeilla. Iloinen olen, että oli nyt mennyt parempaan suuntaa. Varmaan riittää toi annostus koko raskauden, juttelen endon kanssa siitä vielä :)
 
Siis ai että mua korpee noi lääkärit! Pyysin et lääkäri soittais mulle mun kilppariarvoista koska ne on iha päin sitä ihteesä.. Jos en ois raskaana ni oisin jo tehny pienen annosmuutoskokeilun..

Ni lääkärihä alottaa "joo, tää sun tsh arvo on 2,09. Se on tosi hyvä! Alkuraskaudessa pyritään pitämää se alle 2,5 ja loppuraskaudessa alle 3,0" joo, mut mites ku mulle ihanteellisin arvo on n. 1,0 et sillo mulla on oikeesti niinku hyvä olo.. "no onko sulla muita oireita?" vaikee sanoo et mikä johtuu mistäki mut tää väsymys on jotai nii infernaalista.. Tiiän kyllä että tää loppuraskaus jo itsestään väsyttää mutta ku tää mun väsymys on semmosta et mun tekis vaa mieli nukkua ja nukkua.. Ja vaikka kuinka nukkuisin ni se väsymys ei vaa hellitä!

Sain sovittua pienen noston annostukseen.. Toivon että se nyt auttais! Ja tällä kertaa en suostu tiputtaa annosta suoraan synnytyksen jälkee samaa mitä se oli enne raskautta..
 
Takaisin
Top