Oireita

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kirppu^
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mansikkasuukko, onneksi raskausaika on pitkä, joten uskon että sinullakin vielä ne ilon tunteet ja kiintymys vauvaan syttyvät. Alkuraskaus on aika epävarmaa aikaa ja hormonitkin vaikuttavat mielialaan. Olikos tämä ensimmäinen lapsi teille? Erityisesti silloin tuleva elämänmuutos on iso ja mullistava ja herättää monenlaisia tunteita. Salli niiden tulla ja mennä. Ei niiden tarvitse kuitenkaan leimata koko raskautta. Ihan hyvä kun kuitenkin neuvolassa puhuit asiasta, niin osaavat olla herkällä korvalla ja tarjota jutteluapua, jos koet sellaista tarvitsevasi jossain kohtaa.

Mansikkasuukko - ei kai koko ajan tarvii olla yltiöiloinen tai mitään, itellä ainakin sellainen tasainen perusolo, intoilut tuli ja meni, nyt jurmootetaan eteenpäin. Ehkä mä taas parin viikon päästä riehaannun jotain hankintoja tms tekemään. Ja hei raskausajan hormonit! Nehän heittelee. Huonoin ratkaisu on alkaa velloa siinä ilottomuudessa ja ruokkia sitä, saat sä olla tunteetonkin välillä, ihan olematta yhtään sen huonompi tuleva äiti tai mitään. Muistan esim. oman äitini sairastuneen synnytyksen jälkeiseen masennukseen, kun veljeni syntyi, se oli kyllä kamalaa, et tietty hyvä hakea ajoissa apua, jos olo tuntuu ihan toivottomalta. Koita ootella rauhassa vaan, kyllä se ilo vielä palaa, viimeistään heinäkuussa... :)

Muokattu viimeksi:
Mulla ei oo ollut vielä oikeastaan yhtään menkkajuilintaa alavatsalla. Neuvolassa sanottiin, että toisessa raskaudessa on vähemmän, kun kohtu on jo kerran venynyt, mut jännä että ei oo yhtään ollut. Muuten oireet pysyneet ennallaan. Lähes jatkuvaa etovaa oloa, väsymystä ja huimausta.

Mielialat heittelee kyllä täälläkin. Välillä oon hyvillä ja rauhallisin mielin, mut välillä iskee paniikki millon mistäkin syystä. Esim.siitä kun ollaan kerrottu nyt jo useammalle kaverille kuin esikoisesta ja sit kun dopplerista ei kuulunut mitään. Suutuin myös miehelle kun se kertoi vanhemmilleen eikä käskenyt niitä pitää tätä salassa muilta sukulaisilta. Mä en aio sen sukulaisille sit selitellä mahdollista kkm tai vastaavaa mitä nt-ultrassa voi vielä ilmetä.

10+4

@Mansikkasuukko , mulla ainakin tunteet vaihtelee päivästä ja ihan jo tunnistakin toiseen. Ei koko ajan jaksa olla yltiöiloinen, mulla vielä km taustalla, niin jotenkin automaattisestikkin vähän himmailee tunteita. Lisäksi kun on niin väsynyt, niin ajatukset on usein siinä et voiku vaan pääsis nukkumaan. :smiley-angelic001 Ja tää kuvotus. Välillä sitten voi tulla yhtäkkiä sellanen lämmin olo kun muistaa että tuolla mahassa on pieni asukas. Sitten yhtäkkiä itkettääkin kun jääkaapissa ei oo yhtään makkaraa. :smiley-angry017

Mut hyvä että olet päässyt puhumaan Neuvolassa, siellä saa varmasti apua.

Mullakin oli yksi viikko kun tuntui siltä että ainoa tunne mitä tuntee on alakuloisuus. Se oli kyllä kauheeta ja oon niin onnellinen että se meni niin nopeasti ohi. Nyt paljon voimia ja jaksamisia kaikille jotka kamppailee alakuloisuuden kanssa! ja toivotaan että tunteet muuttuu pian parempaan päin.

Mun uusimmat oireet:

- jos on vähänkin kerääntynyt pissaa rakkoon ja sattuu aivastus tulemaan niin kappasvaan sitä hiukan lorahtaa pöksyihin:wideyed: kiitos raskaushormonien ja sileänlihaksen löystyminen. Ei niin kauheen mukava yllätys.

- Mä kaijuunnun!!:wtf Suihkussa käy niin tukkaa lähtee niin että viemäri melkein tukkeutuu ja oikeassa silmässä on enään puolet ripsistä jäljellä eli sisänurkasta puoleenväliin KALJU silmä ja ulkonurkassa enään ripsiä.

- Mä kaijuunnun!!:wtf Suihkussa käy niin tukkaa lähtee niin että viemäri melkein tukkeutuu ja oikeassa silmässä on enään puolet ripsistä jäljellä eli sisänurkasta puoleenväliin KALJU silmä ja ulkonurkassa enää ripsiä.

Toi kaljuuntuminen on ilmeisesti melko perusoire, joskus luin, että monilla joko lähtee karvat (jotka kasvaa sitten myöhemmin takaisin) tai sitten ohuthiuksisilla voi hiukset paksuuntua. Itse ohuthiuksisena toivon jälkimmäistä, ei mitään järisyttävää hiustenlähtöä havaittavissa, mutta rasvoittuu kyllä päivässä tai viimeistään kahdessa. Eiköhän ne takaisin kasva sitten lapsen synnyttyä viimeistään. Jos biotiinia saa syödä, niin sitä vois ottaa, sen pitäisi auttaa karvankasvussa. :) Myös eläimille tarkoitettua voi vetää, kun on samaa kamaa mut halvempi, sillä saa purkin tekstin mukaan kiiltävän turkin ja vahvat kaviot. :grin

SportMom, mullakaan ei ole ollut tässä raskaudessa mitään kohdun kasvukipuja. Repäisykipujakin on ollut vähemmän. Oon laittanut juuri sen piikkiin, kun kohtu on pari vuotta sitten viimeksi venynyt, niin ei tunnu nyt niin herkästi.

Mulla raskausaikana hiukset ovat voineet paremmin kuin koskaan. Mutta sitten synnytyksen jälkeen alkaakin se sulkasato...

Sama täällä, raskausaikana ihanat paksut hiukset kunnes synnytyksen jälkeen kaikki lähtee päästä.. ja eka kolmannes on ollu molemmissa huonoa hiuksillaäe ja päänahalle, viime raskaudessa tais vasta tokan 3. loppupuolella huomata hiuksissa eron.

Kävin lääkärissä tänään masentuneen oloni takia. Samalla ultrattiin masu ja siellähän se pieni on. Tuli vähän hämmentynyt olo kun sydän sykki siellä, mutta muuten onkin sitten ihan yhtä huono ja alakuloinen olo kuin aina.....

Tänää on ollut erityisen huono päivä! En oo päässyt sängystä ylös pääkivun ja heikotuksen takia. Särkylääke ei auttanut eikä syöminen tähän heikotukseen. Tosi karsee tämä pääkipu ollut tänää, toivon todella että huomenna olisi parempi päivä, tylsää kun ei jaksa tehdä mitään!

Kävin lääkärissä tänään masentuneen oloni takia. Samalla ultrattiin masu ja siellähän se pieni on. Tuli vähän hämmentynyt olo kun sydän sykki siellä, mutta muuten onkin sitten ihan yhtä huono ja alakuloinen olo kuin aina.....

Kuulostaa jokseenkin tutulta tai toki olen onnellinen vauvasta, mutta ahdistaa tuleva, kun on taas niin kiinni kotona ja toisessa ihmisessä. Toisaalta on ihana jäädä töistä pois, oravanpyörä katkeaa omalla tavallaan.

Ymmärrän miltä sinusta tuntuu! Toivotaan että tämä on vain ohimenevä vaihe:)

Kuvotus, palelu ja väsymys jatkuu edelleen. Eipä ihmeempiä muutoksia :cool: Ajoittain on ollut mahassa tuntemuksia ja paineen tunnetta.

10+2

Jostain luin että pahoinvointi on pahimmillaan viikoilla 9-11. Mulla heti 9. viikon alussa/8. Viikon lopulla alkoi kuvotus joka voimistuu iltaa kohden. Oksu ei ole lentänyt, mutta helvetti tää on kamalaa. Toivottavasti helpottaa jouluun mennessä.

8+2

Tänään on ollut kamala päivä. 1.) Mun tissikipu imettäessä on palannut, jäätävä kipu! (Just kun pääsin hehkuttamaan, että suht kivutonta...noh, näköjään jaksoittaista sekin) 2.) Mummu saateltiin viimeiselle matkalle kappeliin, siis ennen hautajaisia, kun vielä arkkuun päin saa hyvästellä ja rääyin silmät päästäni..3.) Iltaa myöden kohonnut etomistila ja ekaa kertaa päänsärky tässä raskaudessa. 4.) Hätäiset siivoilut ennen vieraita, joiden treffit sovittiin jo viikko sitten, enkä viittinyt perua, kun oli sellaset vieraat joita harvoin nähdään. Valivalivali...ja pitäs mennä nukkuun, kun aamulla pitää aikaisin herätä.

@nannarii_ Toivon todellakin että tää helpottais jouluksi. Mulla oli viikot 6-7 ihan kaamee pahoinvointi, en oksentanut mutta se vaati kyllä noin tuhat kertaa päivässä hengitysharjoituksia. Makasin kaiken vapaa-ajan ihan raatona. En saanu syötyä just mitään.

Sit vähän helpotti ja nyt taas kuvottaa. Ei ihan niin pahasti ( vielä ainakaan) mut kamalaa tämä on. Koko ajan sellanen et tuleeko oksennus vai ei.

8+1

Mulla on kans alkanut jonkinlainen pahoinvointi, kestänyt nyt suunnilleen viikon. Aiemmissa raskauksissa ei oo ollut mitään. Ei ihan okseta, mutta sellainen etova olo koko ajan. Ruuat haisee ja maistuu usein ällöttävältä, opiskelijaravintoloissa erityisesti, mistäköhän johtuu? Ihan ok ruokaa siellä on tähän asti tarjoiltu, ainakin mun mielestä. Pahimmillaan täytyy ihan huokailla ja puhallella pahaa oloa pois.

Toinen uusi oire on punaiset posket. Kuumakin tulee helpommin kuin ennen, ehkä se poskien punotus johtuu osittain siitä, mut kyllä ne punottaa ihan muutenkin koko ajan.

Väsymys on ja pysyy. Ärsyttävää, kun ei pysty lukemaan oikein mitään kun luomia alkaa painaan. Taidankin just nyt mennä tästä päikkäreille, kun mahdollista on. Piti opiskella tää päivä, mut ei kyl tuu mitään.

Mielihalut vaihtuu. Tekee mieli jotain, ja jos sitä ei saa niin tekee mieli niin kauan kun saa. Sen saadessa ah on hetken ihanaa ja sitten siitä ei tykkääkään. Uaah turhauttavaa. Ja pääasiassa ällöttää mutta välissä tulee joku tietty mitä voisi ehkä syödä. Möh. Jääkaappi ja kaapit täyttyy vaikka millä ja jää sinne.. :/ Oon miettinyt jos pakottaisi itsensä oksentamaan, että auttaisiko se, en kuitenkaan ole niin tehnyt kun jokseenkin pelkään oksentamista. Palelee, väsyttää. /7+5

Onko muilla sellaista, että suihkussa tulee huono olo? :wideyed: Mulla alkaa sydän hakkaamaan ja tulee tosi voimaton olo. Esikoista odottaessa muistan että meinasin monesti pyörtyä suihkussa kun alkoi ihan päässä sumeta, piti mennä välillä pöntölle istumaan että menis ohi.. Hemoglobiinista ei ekassa raskaudessa ainakaan johtunut, oli koko raskausajan hyvä hemoglobiini.

Täällä vieläkin etovaa oloa ja pahoinvointia. Voimistuu etenkin iltaisin.
Iltaisin palelee,mutta yöllä on niin kuuma, että pitää nukkua ilman rihman kiertämää. Peitonkin vaihdoin kevyeen vilttiin.

Muuten tuntuu, että jos vähääkään enemmän touhuaa, tulee tunne että pakko riisua vaatetusta vähemmälle. Ja sitten taas kohta on tunne että paleltaa.. :grin

Mulla on kynnet vahvistuneet ihanan vahvoiksi, normaalisti ne liuskottuu ja katkeilee niin, ettei ne ikinä ehdi kasvaa pitkiksi vaikka kuinka yritän. Nautin nyt tästä, sillä tiedän kokemuksesta, että tämä ihanuus loppuu kun lapsi on maailmassa :p

Alaselkää juilinut pari viime yötä. Ja vessassa saan ravata sen kaksi/kolme kertaa yössä ja sieltä kun pääsee takaisin sänkyyn iskee yleensä huono olo.:meh: siinä sitten kärvistellään tovi, ennen kuin saan unenpäästä taas kiinni.
Voitte uskoa että aamuisin väsyttää:shifty:

Rv 10+5

Takaisin