Mikä teillä auttaa päänsärkyyn?

geep<3

Jostain jotain jo tietävä
Mikäs teillä on auttanut loppuraskauden päänsärkyyn?:)
Mulla verenpaineet ok ja pissassa ei ole ollut proteiinia. Parasetamoli on aika tehoton ja melkein päivittäin sitä joutuu ottamaan. Pitäis muuta apua keksiä
 
En oo kyllä ollenkaan oikee ihminen vastaamaan tähän, kun mulla on ollu vaan kaks kertaa päänsärkyä tän raskauden aikana ja parasetamol auttaa mua ... vastaan silti :cool05

Äkilliseen kovaan päänsärkyyn mulla auttaa nukkuminen. Lievempään on auttanu usein kevyt lenkki tai ylipäätään pihalla oleminen. Lukeudun niihin ihmisiin, joilla kofeiinin "puute" voi aiheuttaa päänsärkyä, niin joskus tee tai kahvi auttaa myös.
Voihan sitä kokeilla myös juoda enemmän vettä, vaikka en kyllä tiiä kuinka herkästi näillä keleillä tulee nestehukkaa (vaikka raskaana onkin)...

Päivittäisenä päänsärky olis kyllä olla ihan hirvee riesa. Toivottavasti keksit jotain, mikä auttaa.
 
Voisiko nää auttaa lääkkeiden sijaan:
- juodun veden määrän tarkkailu ja lisääminen
- mahdollisten hartia- ja niskaseudun jumien hierominen ja rentouttaminen, vaikkapa kauratyynyllä

Mulla välillä ollut lievää päänsärkyä ja se on helpottanut veden juomisella tai hieronnalla. Myös sauna on hyvä keino ollut aiemmin rentoutumiseen, mutta ei enää, koska tulee tukala olo helposti ja en pääse makoilemaan saunanlauteille. :hilarious:
 
Mä oon ollut myös raskauden ajan päänsärytön, mutta normaalisti niskapäänsärkyä ja migreeniä on. Mulla auttaa "tavalliseen" päänsärkyyn hyvät venytykset: lavat, yläselkä, alaselkä ja sivut. Raskauspilateksessa hyvä liikevon ollut sivumakuulla polvet koukussa ja yläkäden sekä koko rintakehän laaja, hidas kierto. Myös selän pyöristykset (rullaamalla alas ja takas ylös) on olleet hyviä. Päälle sitten sauna/lämmin suihku :).
 
Ja tuo Katleran mainitsema ulkoilu on kanssa hyvä ajatus! Ja lepo tietenkin. Mulla on välillä migreenin omaista särkyä, jota on ollut ennen raskauttakin ja silloin auttaa, kun hetken on silmät kiinni aivan pimeässä! Mulla on jotenki ohkaset silmäluomet, kun niiden läpi kuultaa valoa (mies aina nauraa mulle, kun sanon silmätkiinni ollessani, että näkyy valo läpi :hilarious: - onko muilla tällaista vai onko aivan pimeää?). Mut siis se auttaa kanssa. Harvoin kyllä kärsin päänsärystä ylipäänsä.

Toki pitää miettiä aina mistä päänsärky johtuu, ennenku alkaa lääkitsemään tai hoitamaan - syitä ja hoitokeinoja on monia. :)
 
En oikein tiedä, onko tämä enemmän jännityspäänsärkyä vai migreeniä. Auraoireita on päivittäin ja välillä valoarkuutta. Väsymys selkeästi pahentaa oireita. Varsinaista migreenikohtausta ei ole ollut raskausaikana kuin pari kertaa.
Joskus liikunta saattaa auttaa , joskus siitä tulee vaan paha olo.
Pitäiskin enemmän tehdä ylävartalon kiertoja ja muuta liikuttelua! Kevyt ylävartalotreeni salilla toimii välillä hyvin. Yritän nyt välttää puhelimen ja tietokoneen ääressä kyhjöttämistä.
Hierontaan oon menossa ja tarkotus olis käydä vaikka viikottain loppuraskauden ajan. Eipähän jännistyspäänsärky pääse vaivaamaan!

Viime raskaudessa kärsin viimeiset pari viikkoa päivittäin päänsärystä ja ainoat helpottavat asiat tuntuivat olevan lääke, uni ja hieroja :x sillon tosin oli vielä helteet riesana.

Ehdotelkaa, jos tulee vielä muuta mieleen!
 
Pahimpaan päänsärkyyn yleensä se 1grammanen panadoli on paras.
Veden juominen on kyllä todella tärkeä! Itse ainakin huomaan että jos on vähänkin normaalia vähemmän juonut vettä niin alkaa jomottelemaan. Ainakin se 2litraa päivässä on kesto tavote, jopa näillä keleillä.

On kuitenkin yksi apu ylitse muiden minkä ohjeen oon joskus vuosia sitten saanut yhdeltä sairaanhoitajalta.
Laskee ensin pään rennosti alas ja sen jälkeen vasemman käden sormen päillä painaa oikean puoleisen hartian epäkäslihaksen välistä niin kovaa kun pystyy. Pitää hetken aikaa siinä ja sitten todella hitaasti päästää sormet irti. Tän toistaa pari kertaa kummallekki puolelle niin avot! Toimii aina ja olen tätä käyttänyt kavereille/työkavereille joilla päänsärky iskenyt. Aina on helpottanut :) voi tuntua alkuun ikävältä, mutta koittaa pitää vaan sen painettavan hartian mahdollisimman rentona. Voi pyytää myös toista henkilöä painamaan peukaloilla jos itselle on hankalaa :)
 
Veden juonti täytyy olla runsasta
Venyttely /jumppaus
Ulkoilu
Säännöllinen ateriarytmi

Auttaa täällä. Pahimpaan 1g panadol
 
Pahimpaan päänsärkyyn yleensä se 1grammanen panadoli on paras.
Veden juominen on kyllä todella tärkeä! Itse ainakin huomaan että jos on vähänkin normaalia vähemmän juonut vettä niin alkaa jomottelemaan. Ainakin se 2litraa päivässä on kesto tavote, jopa näillä keleillä.

On kuitenkin yksi apu ylitse muiden minkä ohjeen oon joskus vuosia sitten saanut yhdeltä sairaanhoitajalta.
Laskee ensin pään rennosti alas ja sen jälkeen vasemman käden sormen päillä painaa oikean puoleisen hartian epäkäslihaksen välistä niin kovaa kun pystyy. Pitää hetken aikaa siinä ja sitten todella hitaasti päästää sormet irti. Tän toistaa pari kertaa kummallekki puolelle niin avot! Toimii aina ja olen tätä käyttänyt kavereille/työkavereille joilla päänsärky iskenyt. Aina on helpottanut :) voi tuntua alkuun ikävältä, mutta koittaa pitää vaan sen painettavan hartian mahdollisimman rentona. Voi pyytää myös toista henkilöä painamaan peukaloilla jos itselle on hankalaa :)

Siellä on akupiste, joka auttaa kivunlievitykseen, mutta ei saa käyttää raskausaikana, tosin synnytyksessä taas on lupa käyttää. http://www.babyidea.fi/aidille/akupainanta.html Tuolta löytyy lisätietoa siitä ja muista synnytyksen kivunlievitykseen ja avautumiseen liittyvistä akupisteistä.
 
Fyssarilta terveisiä;
Pelkkä pään taivuttaminen sivuille perinteisenä venytyskeinona ei oo kovin tehokas. Jumppaohjeena sellainen niskan venytys, että menee seisomaan selkä seinää vasten (tai sit kuvitteellisesti siihen asentoon). Ja sitten ikäänkuin ”nostaa takaraivoa seinän myötäisesti ylöspäin. Silleen, että tekee mahdollisimman ruman kaksoisleuan itselleen ja venyttää siinä asennossa mahdollisimman tiukasti
 
Miä en mistään akupisteestä ole tuossa epäkkäässä kuullut aiemmin. Tää hoitaja joka tuon neuvoi kertoi silloin että siellä epäkkään välissä menevät isot verisuonet päähän/päästä. Siksi se irti päästäminen pitää tehdä hyvin rauhallisesti, voi muuten aiheuttaa esim pyörtymisen jos liian pitkään painaa tai päästää irti liian nopeasti.. :eek:
 
Ensimmäisessä raskaudessani kärsin massiivisista migreeneistä ja lääkärin luvalla sain syödä Buranaa, mutta en kyllä suosittele ketään ryntäämään lääkekaapille ennenkuin on keskustellut lääkärin kanssa. En muista oliko beetasalpaajat sallittujen listalla raskausaikana migreenityyppisen päänsäryn hoitoon (enkä jaksa kaivaa omaa purkkia tuolta kaiken rojun seasta), mutta nekin ovat reseptin takana. Kannattaa mennä juttelemaan lääkärin kanssa jos särky haittaa jo jokapäiväistä elämää.
 
Ensimmäisessä raskaudessani kärsin massiivisista migreeneistä ja lääkärin luvalla sain syödä Buranaa, mutta en kyllä suosittele ketään ryntäämään lääkekaapille ennenkuin on keskustellut lääkärin kanssa. En muista oliko beetasalpaajat sallittujen listalla raskausaikana migreenityyppisen päänsäryn hoitoon (enkä jaksa kaivaa omaa purkkia tuolta kaiken rojun seasta), mutta nekin ovat reseptin takana. Kannattaa mennä juttelemaan lääkärin kanssa jos särky haittaa jo jokapäiväistä elämää.

Mä kävin viime raskaudessa lääkärillä, mutta eivät suostuneet määräämään mitään! Toisaalta laskettu oli silloin parin viikon päässä ja nytkin on enää 4 viikkoa. Tulehduskipulääkettä en enää viitsisi ottaa, ettei synnytys pitkity/siirry ja estolääkkeitä ei varmaan enää aloiteta tässä vaiheessa...

Onneksi eilen oli särytön päivä (pilateksen ansiosta?) ja tänään ollut vain lievää särkyä aamupäivästä, toisella ohimolla eli migreeniin viittaisi.
 
Takaisin
Top