Synnytys

Meillä taas neuvolassa perätila. Miten voikin olla. Vielä ei varattu mitään aikaa käännökseen mut ens kerralla sitten vissiin jos ei oo jo kääntynyt. Mut kun mä tunnen kokoajan en kääntyilee eestaas.
 
Mulla eilen neuvola ja vauva poikittain.. pää oikeassa kyljessä ja peppu sekä jalat vasemmalla alhaalla...
Vielä on tilaa kääntyillä. Rv 31+5 tänään :)
 
Mulla on nyt vatsa niin paljon alempana kuin aikaisemmissa raskauksissa, niin pelkään et sitten kun vauva päättää kääntyä kunnolla pää alespäin, niin ei enää mahdukkaan :confused:
 
Aikaiselta kyllä kuulostaa munkin mielestä puuttua tarjontaan tai edes varailla aikaa. Mulla ainakin vauva hyörii edelleen miten sattuu (nyt 31+5). Ja mulla on myös itse asiassa vatsa tosi alhaalla nyt edelliseen raskauteen verrattuna. Viime viikolla vauva oli kyllä pää alaspäin, kun ultrattiin, mutta poikittain viihtyy myös usein. Lähinnä olin iloinen siitä, että ainakin osaa mennä oikein päin myös :grinMahtuu siis varsin hyvin vielä kääntyilemään, vaikka vatsa alhaalla onkin.

Mun ystävällä myös käännös sujui hyvin, joten on sekin ihan mahdollista! Ja tosiaan ei hirveästi vielä mun mielestä tarvis tarjonnasta stressata, vaikka tiedän toki, että vaikeaahan se on ottaa rennosti.
 
Lueskelin tätä ketjua ja jäin miettimään, et joko olette tehny synnytystoivelistaa? Minkälaisia asioita ootte siihen kirjannu, jos olette jo tehny?
 
Mulla on myös toiveena saada synnyttää pystyasennossa. Toivon myös, ettei välilihaa leikata, se pelottaa eniten.
 
Mulla toiveena, että lääkkeetöntä kivunlievitystä tuetaan ja lääkkeelliset ainoastaan siinä kohtaa, jos tilanne näyttää ihan mahdottomalta. Ponnistus joko jakkaralla tai muuten pystyasennossa ja just se, että turhan takia ei leikattais välilihaa. Ja lopuksi, kun vauva on syntynyt, niin toiveena, että mies saa olla vauvan kanssa, vaikka jouduttais viemään jonnekin toiseen huoneeseen.
 
Lisäksi aion vuokrata tens-laitteen, siitä oli paljon iloa esikoisen synnytyksessä. :)
 
Olin tänään neuvolassa (32+3) ja perätila, mutta ei sanaakaan sanonut kääntämisyrityksistä tms. Tosin hyvin tuntuu olevan tilaa pyöriä ja kieriä tuolla ja ensi viikolla on ultra, joten eipä vielä ollut tarvettakaan ottaa puheeksi. :)
 
Mulla ensimmäinen synnytys tulossa. En osaa pelätä synnytystä, ajattelin että menen sen mukaan mitä siellä sitten tapahtuu. Kipuun kyllä haluan jotakin mutta aika näyttää että mitä. Vauva oli viime neuvola käynnillä RT. Varmaan jännitys muuttuu tai fiilis muuttuu kun laskettuaika lähenee. Emme käyneet synnytysvalmennuksessa koska työt meni joka kerta niiden kanssa päällekkäin. Omalla tavallaan ei harmita mutta olisi kiva tavata paikkakuntalaisia tulevia äitejä.
 
Kannattaa vauvan synnyttyä lähteä rohkeasti mukaan kaikennäköisiin vauvakahviloihin ja asukaspuistoihin yms, niin siellä niihin muihin mammoihin sitten tutustuu :-)
 
Mulla ensimmäinen synnytys tulossa. En osaa pelätä synnytystä, ajattelin että menen sen mukaan mitä siellä sitten tapahtuu. Kipuun kyllä haluan jotakin mutta aika näyttää että mitä. Vauva oli viime neuvola käynnillä RT. Varmaan jännitys muuttuu tai fiilis muuttuu kun laskettuaika lähenee. Emme käyneet synnytysvalmennuksessa koska työt meni joka kerta niiden kanssa päällekkäin. Omalla tavallaan ei harmita mutta olisi kiva tavata paikkakuntalaisia tulevia äitejä.

Jos sun paikkakunta on sama kuin synnytyssairaala, et missannut mitään kun en mennyt valmennuksiin. :wink Tai voihan ne olla kehittyneet siitä neljän vuoden takaa kun itse kävin, mutta aika vähän jäi käteen loppujen lopuksi,
 
Mä oon kovasti käyny valmennuksissa ja koittanu lukea kirjojakin, mutta jotenkin on sellainen olo, etten silti tiedä, mitä kirjottaisin synnytystoiveisiin... Vaikka tiedän vaiheet ja vaihtoehdot, niin en silti voi tietää, miltä mikäkin tuntuu. Ja kun tilanne voi olla niin erilainen, kun kuvittelin. Koitan saada silti jotain mietittyä. Helpompaa olis, jos olis jo synnytyskokemus taustalla. Kokemattomuudessa on se hyvä puoli, ettei osaa pelätäkään.
 
Mä en oo ikinä laittanut siihen toive kohtaan mitään enkä laittanut nytkään.
Enkä oo oikein keksinyt et mitä siihen vois laittaa kun ne synnytykset on aina erillaisia..
Esikoista menin synnyttämään avoimin mielin ja kakkonen tuli niin nopeesti etten olis kerinny mitään tekemään. Olin siis synnytyssalissa 10 min ja vauva oli sylissä..

Mutta jos tosiaan on jotain mitä haluaa tai ei halua niin kannattaa laittaa.. Esim.kivun lievitykseen..
 
Mä laitoin lähinnä sellaisia toiveita kuten että saan olla pystyssä mahdollisimman pitkään ja pääsen ammeeseen (nää ei oo kaksossynnytyksessa aina ihan automaatioita), mahdolliset puudutteet laitetaan vasta sitten kun lääkkeettömät keinot ei riitä jne. Ja että munt pidetään koko ajan ajantasalla et mitä tehdään ja miksi. Ja mulle yhtenä tärkeimpänä asiana se, että jos vaan vauvojen vointi sen sallii, saisin pienet heti syntymän jälkeen rinnalle (A:n mielellään siinä B:n syntymistä odotellessa jo hetkeksi ihokontaktiin) ja ensi-imetys tapahtuisi kiireettömästi siinä salissa :Heartred
 
Minä en ole koko synnytysasialle ajatuksia suonut, vaikka toinen kerta edessä. Ensimmäinen kerta oli vain sellainen, että eipä siinä mitään ennakkoon ajateltua tullut tehtyä, niin olen lähinnä ajatellut että mennään tämä kerta ihan "tilanteen mukaan".
 
Missä noita toiveita synnytyksen suhteen pääsee antamaan? Multa ei ole neuvolassa edes kysytty että missä haluan synnyttää. Pitäisikö se päättää etukäteen? Viimeks kysyttiin, ja pääsin jorviin ihan tutustumiskäynnille. Nyt toisena synnyttäjänä ei ole enää tutustumiselle tarvetta (eikä niitä kai enää järjestetäkään), mutta kun vähän on hämärän peitossa että mihin sitä sitten menee. Vai soitanko vaan johonkin sairaalaan kun synnytys alkaa ja kysyn onko tilaa?
 
Meillä oli semmonen paperi mikä täytettiin ja siinä lopussa oli että toiveita synnytykseen kohta.

Siis Annipanni eikö sulla oo tietoa mihin sairaalaan meet synnyttämään? :eek:
 
Mulla oli ekassa toiveena ponnistaminen pystyasennossa, jos mahdollista (sama kuin tällä kerralla), ja se että pääsisin ammeeseen. TAYS:ssa on yhdessä synnytyssalissa amme. Se huone olisikin ollut sattumoisin vapaana, mutta kun synnytys oli jo hyvässä vauhdissa kun sairaalaan päästiin, niin totesin että en missään nimessä halua ammeeseen lillumaan, antakaa se huone jollekin muulle :D Seisaallaan kuuman suihkun alla toimi siinä kohtaa mulle paljon paremmin.
 
Takaisin
Top