Vauvan kehitys.

Ai niin pottatreenit! Tyttö 9kk tekee enemmän pottaan kuin isoveli 3v
Esikoinen tekee kakan salaa, kuopus taas selvästi ottaa 'kakkausilmeen' niin on helppo kiikuttaa potalle. Välillä unien jälkeen onnistuu myös pissa pottaan; kuopuksella :wink
 
Mä oon kans käyttänyt muutamia kertoja potalla, mutta ei oo vielä mitään tullut. Vähän vielä totuttelua vaatii koko potalla istuskelu. Mut pikkuhiljaa pikkuhiljaa..
 
Meillä vauva istuu mielellään potalla mutta ei ole vielä tullut tuotoksia.. muistan esikoisen ajoilta että välillä oli kausia että pissasi pottaan hyvin ja joskus ei millään halunnut koko potalle.. sitten yks kaks sai jonkun ahaa-elämyksen ja alkoi pottailu taas kiinnostamaan.. taisi olla 2v 4kk kun rupesi tahtomaan itse potalle ja melko nopeasti oli jo päiväkuiva, kuitenkin ulkona ja reissussa oli vaippa.. ja oliskohan ollut siitä 4kk eteenpäin niin jäi yövaipatkin pois..
Jos välillä tulee kausia ettei potta vaan kiinnosta niin ei kannata lannistua, kyllä ne aikanaan kaikki oppii, ennemmin tai myöhemmin :)

Onko vielä muita hampaattomia? Tyttö ens viikolla 9kk eikä yhtään hammasta o_O
 
Meidänki pitäs ostaa potta mutten oo löytäny mitää 'kivaa'. En haluu perus valkosta mutten myöskää mitää kallista. Iha ku sillä ois väliä millane potta on :grin
 
Meidänki pitäs ostaa potta mutten oo löytäny mitää 'kivaa'. En haluu perus valkosta mutten myöskää mitää kallista. Iha ku sillä ois väliä millane potta on :grin


Prismassa oli kivoja muumipottia. Taidan hakea sellaisen :D ...vaikka ei nyt ihan vielä kiinnostais ruveta siihen hommaan.
 
Prismassa oli kivoja muumipottia. Taidan hakea sellaisen :D ...vaikka ei nyt ihan vielä kiinnostais ruveta siihen hommaan.
Toisaalta onhan lapsen mielestä potan oltava kiva! Mun porukoilla on olemassa vieläkin mun vanha potta. Se on perusvalkonen mut oon saanu liimailla siihe erilaisia tarroja et siit tuli kiva! Ja se on kivan näköne vieläki :D
 
Meillä on edelleen myös hampaaton lapsi :D ylihuomenna 9kk ja käydään ylimääräisessä neuvolassa ottamassa tuhkarokko-rokote espanjan matkaa varten.
Oon ite jo unohtanu hampaiden odottamisen ja kyttäämisen.
Nykyään 'vauva' jo seisookin omilla jaloillaan, varsinkin sohvalla vaikka luulis että se on vaikeampaa. Vai voiko se olla niin viisas että ymmärtää että sohvalle on pehmeä pyllähtää jos ei pysykään jaloillaan?

Mun äiti osti meille sellaisen kalliin ankkapotan, ollaan siinä välillä istuskeltu mutta se on vaan vähän korkea joten ilman tukea ei voi siinä istua kun jalat ei ihan kunnolla ylety maahan.
 
Meillä käytiin vihdoin elokuun lopulla unikoulu ja siitä oli apua! Tätä on odotettu! Nyt nukkuu yöt max 2 herätyksellä. Seisoo satunnaisesti ilman tukea ja kävelee tuen kanssa. Leikkii hienosti jo veljen kanssa. Ens sunnuntaina 9kk:)
 
Meillä ei ole edes pottaa vielä :D hienosti nousee kokoajan tukea vasten ja muutaman kerran on jo yrittänyt ilman tukea nousta mutta pyllähtää. Näyttäis myös jatkuvasti tulevan noita hampaita tuolta.. Nyt on jo 8 hammasta ja kohta varmaan tulee lisää. Melkein muuten tulee jo pinsettiote kun poika saa semmosia pieniä naksuja syödä välillä itsekseen :)
 
odotan ihan innoissani että koska tulee ekat askeleet kun seisoo jo niin hyvin ilman tukea :D ja nyt on oppinut myös ettei sohvalta ja sängyltä kuulu laskeutua pää vaan jalat edellä, vahtia täytyy tietysti silti kokoajan kun välillä kääntyy liian lähellä reunaa :)

tosin ei kyllä suostu koittamaan kävelyä jos pidetään käsistä kiinni, menee ihan veltoksi
 
Meillä neiti on nyt parina päivänä kolistellut pottaa juuri ennen kakkaa. :wideyed: Aivan mahtavaa jos se on hänen tapansa pyytää potalle, koska se tarkoittaisi sitä että hän nimenomaan haluaa tehdä pottaan. :) Täytyy yrittää olla tarkkana ja nostaa potalle aina heti kun kolistelu alkaa. Paitsi että edistää pottatreenejä, niin olisi kiva antaa tytölle tunne että hänen viestejään joskus jopa ymmärretäänkin.
 
Meillä on ruvettu yrittämään ilman tukea seisomista.. Vähän on vaarallista touhua taas..
 
Täällä pikkune tietää mikä on lamppu, pallo ja sukka. Osaa hakea nämä katseellaan kun kysyy missä on. Seuraavaksi on selkeesti opittavana mikro, pesukone ja kahvinkeitin, näitä ainakin tuijottaa intensiivisesti ja on 'auttamassa' kodinaskareissa :)
 
odotan ihan innoissani että koska tulee ekat askeleet kun seisoo jo niin hyvin ilman tukea :D ja nyt on oppinut myös ettei sohvalta ja sängyltä kuulu laskeutua pää vaan jalat edellä, vahtia täytyy tietysti silti kokoajan kun välillä kääntyy liian lähellä reunaa :)

tosin ei kyllä suostu koittamaan kävelyä jos pidetään käsistä kiinni, menee ihan veltoksi


Meillä osataan varoa ettei tipahdeta sängyltä mutta välillä käy vahinkoa että meinaa peruuttaa istumaan tyhjän päälle, joten ei voi luottaa sängyssä pysymiseen. Pitäis ruveta opettelemaan sitä peruuttamista mutta ihana tosiaan kun ymmärtää nuo korkeuserot. Ei esim uskalla tulla vessasta pois kun siellä on pieni kynnys alaspäin.
 
Meillä opittiin just seisomaan ja se on kyllä nostattanut riemun ilmeen kasvoille! Ja taikamukista on alkanu vesihörpyt menemään!
 
Meillä imetään niin innoissaan aventin pillimukista, et pitää rajoittaa mukin esilläoloa.
Nyt on oahin kitinä takana ja suussa 13!!!! hammasta. Ekat poskihampaat joka puolella ja yks kulmahammas... huhuh. Ihme kun itkusteli kun teki 5hammasta kerralla.
 
Meillä edelleen hampaaton tyttö :) nyt kyllä taas puree kaikkea ja kuolaa, jospa kohta puhkeaa ekat..
Tukea vasten seisoo pieniä hetkiä, ja kovasti yrittää nousta konttausasentoon. Vatsallaan ollessa pukkaa itseään taaksepäin ja istualleen pyörii ympyrää.
 
Meillä päätettiin lähteä kävelemään tukea vasten. Nousee siis itse taaperokärryn kanssa istumasta seisomaan ja siitä sit liikkeelle.. Kovaa vauhtia pitäis kävellä kokoajan. :D
 
Meillä tyttö nousee nyt päinmakuulta konttausasentoon ja siinä hallitusti istumaan, ja istumasta pääsee hienosti takaisin vatsalleen.. viime aikoina on hurjaa vauhtia kehittynyt nuo liikkumiset, fysioterapeuttikin kehui viime viikolla..
 
Takaisin
Top