Korkea verenpaine

Saltwater

Oman äänensä löytänyt
Onko kenelläkään muulla ollut verenpaine korkealla aiemmissa raskauksissa tai nyt? Kuulen aina vaan niistä, joilla se on liian matala. Itselläni oli edellisessä raskaudessa verenpaineet toisinaan sitä luokkaa, että kävin monta kertaa äitiyspolilla ultrassa ja lääkitystä harkittiin jatkuvasti. Verenpaine heitteli kuitenkin niin paljon, ettei lääkitystä sitten koskaan alotettu, kun oli välillä ihan normaali. Muita oireita ei ollut, jotka olis viitanneet esim. raskausmyrkytykseen. Vikalla kerralla, kun olis ollut aika kontrolliin, edellisenä päivänä alkoi tihkua lapsivettä ja siitä 2 vrk, lapsi syntyi viikolla 37+4. Suvussa on verenpainetautia, liekö sillä vaikutusta. Ostin sillon kotiin mittarin, eli pystyn seuraamaan paineita vaikka joka päivä. Tähän saakka paineet on olleet ihan ok, välillä jopa matalammat kuin ikinä ennen, mutta nyt parilla viimisellä mittauksella alkaneet taas olla kohollaan. Nyt on vielä esikoinen, joten lepo ei onnistu ollenkaan samalla lailla kuin ennen :meh:
 
Millaisia paineita sulta on mitattu?

Minun paineet, erityisesti alapaine, ovat olleet yllättävän korkeita neuvolassa mitattaessa. 115-135 ja 75-87. Edellisellä kerralla meidän neuvolatyöntekijä kehotti käymään tsekkaamassa tilanteen parin viikon välein alapaineen takia. Päätin ostaa mittarin kotiin (Omron M3) ja kotona tulokset ovat ihan eri luokkaa! Keskiarvo taitaa olla 107/76.

Työterveyslääkäri sanoi, että taidan kärsiä vaan valkotakkikammosta (ja että kotona mitatut luvut ovat niitä oikeita), vaikken mittausta neuvolassa mitenkään tietoisesti jännitä.
 
Mulla on korkeat paineet. Olin niiden vuoksi osastolla vkolla 19. Tälläkin hetkellä melko tuju lääkitys päällä ja silti alapaineet huitelee 100 luokkaa ja vkoja vasta 24. Saikulla olen, sillä ei näillä paineilla paljon mitään voi tehdä, lähinnä oleilla kotona. Raskausmyrkytyksestä ei ole kyse, ainakaan vielä. Eli verenpainetauti sukurasitteena ja se vaan nyt päätti puskea päälle tällaisella hetkellä.
 
Mulla nousi edellisessä raskaudessa viimeisen kahden kuukauden aikana. Tosin silleen, että olivat siinä ja siinä (145/92) eikä mitään muita oireita raskausmyrykytyksestä ollut. Mulla ei myöskään ollut lääkitystä.
Käynnistettiin 2 päivää lasketun ajan jälkeen, kun vauvan kasvu oli hidastunut. Synnytyksessä paljastui, että napanuorassa oli "todellinen solmu" ja miettivät silloin olisiko tuo verenpainekin aiheutunut siitä. Kuukauden päästä varmaan huomaa (jos ei lähde taas nousemaan, niin oli varmaan solmusta kiinni).
Muistan kuinka vainoharhaisesti silloin lisäsin liikuntaa ja tarkkailin kaikkea syömistä eikä mikään tuntunut auttavan tuohon verenpaineen nousuun.
 
Hep! Täällä myös. Kaikissa raskauksissa...Nyt en vielä ole osastolla käyny viimeksi kyllä. Lääkitystä nostettu jo viisi kertaa. Huomenna toksemia verikokeet määrätty otettavaksi ja pissatikkuja on kotona seurantaa varten. Aika jännä voisiko tuo todellinen solmu tosiaankin aiheuttaao_O? Minun molemmilla oli todelliset solmut napanuorassa, saa nähdä onko sitten tälläkin.:wideyed:
 
Millaisia paineita sulta on mitattu?

Minun paineet, erityisesti alapaine, ovat olleet yllättävän korkeita neuvolassa mitattaessa. 115-135 ja 75-87. Edellisellä kerralla meidän neuvolatyöntekijä kehotti käymään tsekkaamassa tilanteen parin viikon välein alapaineen takia. Päätin ostaa mittarin kotiin (Omron M3) ja kotona tulokset ovat ihan eri luokkaa! Keskiarvo taitaa olla 107/76.

Työterveyslääkäri sanoi, että taidan kärsiä vaan valkotakkikammosta (ja että kotona mitatut luvut ovat niitä oikeita), vaikken mittausta neuvolassa mitenkään tietoisesti jännitä.

Kiva kuulla, että on muitakin saman ongelman kanssa, vaikka tää ei mikään kiva juttu olekaan. Aina tosiaan kuulee vaan niistä, joilla on matala verenpaine. Sehän ei sinänsä oo vaarallinen, vaikka saattaa tuntua epämiellyttävältä ja aiheuttaa ainakin huimausta. Mieluummin mä silti sen valitsisin, se ei kuitenkaan oo vauvalle vaarallinen ymmärtääkseni.

Nyt on paineet ollu esim. 145/93. Terkka sano, että jos ne toistuvasti on yli 140/90, niin sitten pitää taas mennä tarkemmalla seurannalla. Mulla on kanssa aina neuvolassa mitattaessa korkeet, juuri tota luokkaa, mutta kotona on matalemmat. Tosin nyt toi lukema on kotona mitattu, eli on nousussa. Sen takia myös hankin sen mittarin, että mittaustilanteessa sais ylimääräsen jännityksen pois, kun voi mitata kotona. Viime raskaudessa loppupuolella oli 159/113 korkeimmillaan ja 132/92 matalimlillaan. Mulla on ne lukemat vanhassa kalenterissa tallessa, niin pystyy vähän vertaamaan.
 
Hep! Täällä myös. Kaikissa raskauksissa...Nyt en vielä ole osastolla käyny viimeksi kyllä. Lääkitystä nostettu jo viisi kertaa. Huomenna toksemia verikokeet määrätty otettavaksi ja pissatikkuja on kotona seurantaa varten. Aika jännä voisiko tuo todellinen solmu tosiaankin aiheuttaao_O? Minun molemmilla oli todelliset solmut napanuorassa, saa nähdä onko sitten tälläkin.:wideyed:
Jaiks, eli todennäköisyys niihin solmuihin siis on tässäkin raskaudessa. Ja mulle vielä sanoivat, kun kysyin asiasta, että ei ole todennäköistä, että seuraavissakin on. Että on sattumaa, eikä taipumus.
Eivät tosin kertoneet kuinka yleisiä nämä solmut ovat. Mutta jos sulla on ollut jo kahdessa, niin kyllä tarkoittaa, että heti kun tuntuu, että liikkeet vähenevät, nostan metelin. Edellisessä en oikein uskaltanut, kun ajattelin, että omasta kropasta kiinni kun tuntemuksen vähenivät, mutta solmustahan se johtui. Ja varmasti tässäkin, jos niin käy :eek:.
 
Jaiks, eli todennäköisyys niihin solmuihin siis on tässäkin raskaudessa. Ja mulle vielä sanoivat, kun kysyin asiasta, että ei ole todennäköistä, että seuraavissakin on. Että on sattumaa, eikä taipumus.
Eivät tosin kertoneet kuinka yleisiä nämä solmut ovat. Mutta jos sulla on ollut jo kahdessa, niin kyllä tarkoittaa, että heti kun tuntuu, että liikkeet vähenevät, nostan metelin. Edellisessä en oikein uskaltanut, kun ajattelin, että omasta kropasta kiinni kun tuntemuksen vähenivät, mutta solmustahan se johtui. Ja varmasti tässäkin, jos niin käy :eek:.
Paljonhan se riippuu juuri napanuoran pituudesta, mitä pidempi sitä helpommin vauva saa sen myllätessään solmuun. Mulla oli 80 ja 90 cm. Vois kuvitella että samoja mittoja ois nyttenkin... kyllä niitä omia tuntemuksia kannattaa kuunnella, itse tietää kroppansa paremmin kun yksikään lääkäri.
 
Verenpaineketjuun sellainen lisäys, että munhan paineet nousi pikkuhiljaa loppua kohden. Ei kuitenkaan yli 150/110. Proteiinia virtsassa ei ikinä ollut, ei myöskään muita klassisia raskausmyrkytyksen oireita. Silti lähinnä varmuyden vuoksi otettu verikoe viikolla 38 paljasti harvinaisemman tyypin raskausmyrkytyksen (esiintymistod.näk. 1-2 raskautta tuhannesta), joka ei onneksi ehtinyt kehittymään vakavaksi viikolla aikaistetun sektion vuoksi.
 
Täällä myös verenpaine näyttää vain nousevan loppua kohden. Vielä on pysytellyt alle 140/90 (vaikka siinä rajoilla on kokoajan) mutta ennen raskautta paineet olleet 100-110/60-70 niin kyllähän tuo nousu jo tuntuu päässä. Neuvolassa kun olen asiasta maininnut niin eivät ole ottaneet kuuleviin korviinsa kun tavalliselle ne lukemat olisi ollut hyvät. Päänsärkyäkin ollut ties kuin kauan ja turvotus ihan hillitöntä.

Liikehälyn vuoksi kävin joku viikko sitten svo:lla ja sieltä viikonlopuksi osastolle seurantaan kehittyvän raskausmyrkytyksen vuoksi. Nyt ollut sitten kontrollit viikon välein äitiyspoliklinikalla ja on ihanaa, että kerrankin kuunnellaan eikä kukaan ole kyseenalaistanut sitä, että onko nuo verenpaineet nyt korkeat vai ei. Lievästä/alkavasta raskausmyrkytyksestä ovat lääkärit puhuneet ja ovat pitäneet todennäköisenä, että se pukkaa päälle kunnolla vielä ennen synnytystä. Kaikkia oireita vaan ei ole (proteiinia tai näköhäiriöitä). Napanuoran virtauksissakin ollut nyt nousua mihin voi ilmeisesti tuo verenpaineen nousu liittyä, jotain tämän tapaista lääkäri viimeksi puheli.
 
Miulla on normaali verenpaineet luokkaa 110/70, mutta nyt raskauden aikana th:n mittaamat paineet ovat olleet tasoa 130/80. Ajoittain ollaan hypätty 140/85, mutta vain ajoittain. Nyt ihan lopussa (tänään rv39+6), tarkemmin sanottuna eilen ja tänään, on kotimittariin kuitenkin jäänyt kiikkiin aika korkeat alapaineet (85-98). Mitään muita myrkytyksen oireita ei ole, ja keskiviikkona on ä-poli, niin en nyt tiedä pitäisikö vaan ihan seurailla. Kaverikätilö sanoi että voisi olla hyvä käydä stiksaamassa virtsa, mutta sekin jää huomiselle ellei sitten vaatisi näytillä käyntiä sairaalassa mikä taas tuntuu vähän turhalta... Kai se riittää jos huomenna käyn neuvolassa ja jos virtsassa on jotain niin sanon asiasta neuvolassa? Ja jos ei, niin keskiviikkona sitten äpoli-käynnillä. Ja lepiä nyt vaan. Ei savusteta tyyppiä tänään ulos porraskävelyllä.
 
Omaan kokemukseeni perustuen pyytäisin vielä verikokeet (maksa- ja munuisarvot plus trombosyytit ym.), jos yhtään mietityttää. Minun kohdallani kun raskausmyrkytystä ei epäilty, koska ei ollut turvotusta, näköhäiriöitä, proteiinia virtsassa tai pahaa oloa. En myöskään näyttänyt tokseemikolta (sanoi lääkäri). Mutta niin vaan olin ja tilanne olisi ollut paljon pahempi, jos se olisi saanut jatkua vielä viikon ajan.
 
Mullakin on loppuajasta ollut alapaine vähän koholla, mutta yleensä olen sinä päivänä rasittanut itseäni liikaa, joten lepoa pitäs harrastaa enemmän. Kotona mitatessa paineet olleet nyt ok ja virtsa puhdas eikä päänsärkyä, niin ei ole kuulemma syytä huoleen. Ilmeisesti raskausmyrkytyksessä on aina mukana useampi oire?
 
minulla on ollut muutamana päivänä noita näköhäiriöitä, mutta verenpaineet ja proteiinit ok. viimeviikolla juttelin lääkärin kanssa mutta se ei ollut huolissaan. pitänee vielä. dolcetin tapauksen kuultua jutella terveydenhoitajan kanssa neuvolassa.
 
minulla on ollut muutamana päivänä noita näköhäiriöitä, mutta verenpaineet ja proteiinit ok. viimeviikolla juttelin lääkärin kanssa mutta se ei ollut huolissaan. pitänee vielä. dolcetin tapauksen kuultua jutella terveydenhoitajan kanssa neuvolassa.

Mulla oli puolivälissä raskautta näköhäiriöitä ja ihmeellisiä oloja. Kävi ilmi, että kyseessä oli oireeton migreeni - asia, joka oli viimeksi häirinnyt joskus 11-vuotiaana -, eli migreeni mutta kivuttomana. Voi olla siis kyse siitäkin, ja toivottavasti on! Kannattaa silti puhua asiasta toki.
 
Mäkin oon täällä miettinyt raskausmyrkytyksen oirelistaa viime päivinä ja sitä, montako oiretta pitää olla yhtä aikaa, että huolestutaan. Mulla on ollut turvotusta varpaissa ja sormissa jo pitempään ja nyt perjantaista asti myös lievää päänsärkyä päivittäin. Tänään on neuvola, mutta kävin eilen itsenäisesti mittailemassa siellä jo verenpaineita ja katsomassa pissatestit, kun alkoi huolestuttaa. Niissä ei kuitenkaan näkynyt eilen mitään. Täytyy kysellä tänään vielä enemmän th:lta. Turvotusta tulee kyllä mulle helposti lämmöstä ja päänsärkyä taas myös tästä matalapaineesta, jumissa olevista hartioista ja näistä jatkuvasti pätkäisistä unista käsisärkyjen takia, mutta myöskään ei haluaisi olla liian huoleton tämän asian suhteen. Tuntuu, että (etenkin tämä) raskaus on ollut jatkuvaa tasapainoilua sen kanssa, mistä pitäisi olla huolissaan ja mitkä oireet ovat ns. normaaleja...
 
Millaisia noi teidän näköhäiriöt on olleet? Mua ärsyttää ihan suunnattomasti, että joka paikassa sanotaan, että näköhäiriöt on oire, mutta missään ei kerrota millaisia ne on. Näköhäiriöitä voi meinaa olla miljoona erilaista ja no voi liittyä ihan johonkin muuhunkin. Mulla on tullut muutaman kerran tähtiä näkökenttään, mutta en oo huolestunut kun toi on tapahtunut ehkä kerran tai kaksi viikossa ja mulla ei ole mitattu kovin korkeita verenpaineita joihin toi ilmeisesti saattaisi liittyä.
 
Millaisia noi teidän näköhäiriöt on olleet? Mua ärsyttää ihan suunnattomasti, että joka paikassa sanotaan, että näköhäiriöt on oire, mutta missään ei kerrota millaisia ne on. Näköhäiriöitä voi meinaa olla miljoona erilaista ja no voi liittyä ihan johonkin muuhunkin. Mulla on tullut muutaman kerran tähtiä näkökenttään, mutta en oo huolestunut kun toi on tapahtunut ehkä kerran tai kaksi viikossa ja mulla ei ole mitattu kovin korkeita verenpaineita joihin toi ilmeisesti saattaisi liittyä.

just sellasia tähtiä näkökentässä, jotka tulleet aina vähän yllättäen. ei siis mitään ennakoivaa päänsärkyä tai muuta ponnistusta tms. ennen sitä.
 
Okei, eli ihan samanlaisia kun mullakin ja tosiaan noi on tulleet just noin ihan yhtäkkiä kun oon esim. istunut vaan sohvalla ehkä edes päätä kääntänyt.
 
Mulla nousi raskauden vikalla kolmanneksella alapaine 90-100 välille ja lähetettiin raskausmyrkytysepäilynä synnytyspolin päivystykseen. Siellä selviskin sitten istukkaongelma, jonka vuoksi käynnistettiin synnytys 2 pv myöhemmin ja siitä seuraavana päivänä mentiin sektioon. Raskausmyrkytystä ei löytynyt tai diagnosoitu, vaikka sairaalassa paineet olivat pahimmillaan 170/105 ja muutenkin lähinnä 150/100 luokkaa. Välillä tuli kuitenkin satunnaisesti matalampia mittauksia niin ei aloitettu lääkitystä ja käskettiin seurata kotona, missä paineet tippuivatkin heti 130/80 lukemiin. :) Oli sen verran stressaavaa sairaalassa kun vauva oli melkein viikon teholla jne että eipä ihmekään, että paineet oli siellä korkeat...
 
Takaisin
Top