Synnytysvalmennus

Lilium

Näppärä viestien naputtelija
Helmimammat 2017
Onko muut käyneet jo valmennuksissa? :) Onko muita jotka olisi menossa omakustanteisesti johonkin muuhunkin valmennukseen kuin neuvolan tarjoamaan?
 
Yksi perhevalmennus takana päin. Neuvolan tarjontaa siis. Huomenna on toinen kerta ja aiheena synnytys :) mielenkiinnolla odotan! Vielä tuon jälkeen yksi yhteinen isille ja äideille, ja sitten onki isätapaaminen.
 
Mä kävin neuvolan toisessa valmennuksessa kun aiheena oli imetys jne.. ens viikolla ois synnytys aiheena.
 
Meillä tais olla joskus tammikuussa se neuvolan tarjoama. Tuskin muuhun mennään. Ajateltiin tutustua kivunlievityksiin kotona ja kysyä neuvolasta, että olisiko synnärille hyvä ilmoittaa, että isä on tuolissa.
 
Meillä oli jo kaksi neuvolan valmennuskertaa (vauvan hoito & synnytys, á 2 h). Ne oli mun mielestä vähän liian suppeita, ei tullut juurikaan mitään uutta tietoa mitä ei jo vau.fi sivuilta oo tarttunut, ja aika oli niin tiukoilla ettei kysymyksille ja muiden odottajien kanssa keskustelulle jäänyt juuri aikaa. Ja nuo oli luentoja, ei siis sisältänyt mitään käytännöllistä.

Ollaan käyty nyt myös mammajoogaan sisältyvissä 2×2,5 h synnytysvalmennuksissa, missä oli sekä luentoa että käytännön harjoitteita miehen kanssa. Keskityttiin erityisesti synnytyksen eri vaiheisiin ja hyviin asentoihin ja hengitystekniikoihin niiden aikana. Tuli niin joogaliinat kuin synnytysjakkara tutuiksi. Nyt tietää mitä eri vaihtoehtoja synnärillä on ja miten niitä käytetään niin ei tarvitse sitten supistusten lomassa opetella. :happy:

Myös oma mielikuva miellekkäästä synnytyksestä on tarkentunut, enkä ole enää niin "kaikki lääkkeet heti ku mahollista"-asenteella menossa pusertamaan tätä vauvaa ulos... :grin On vähän itsevarmempi olo kun tietää tarkalleen miten oman kropan (pitäisi) toimia synnytyksessä ja mitä kaikkea kivunlievitystä voi kokeilla ennen lääkkeitä. Ja sit kuitenkin jos (kun) siltä tuntuu, niin myös lääkkeet on saatavilla. Toivon että ainakin omasta päästä on haihtumassa se leffasynnytys-mielikuva selällään naama punaisena ähkivästä henkeään pidättävästä synnyttäjästä... :rolleyes:

Lisäyksenä vielä, että tuolla joogassa on kyllä painotettu tosi kivasti miehen roolia synnytyksessä ja että mitä kaikkea mies voi tehdä. Ja varmaan myös viel yhdessä treenataan kaikkii ponnistusasentoja ym. niin olis sit toivottavasti lihasmuistissa hoo-hetkellä :grin
 
Muokattu viimeksi:
Käymme neuvolan järjestämiä valmennuksia vasta tammikuussa. Meillä on ollut monta eri neuvolatätiä, työntekijäpulan takia. Joku on ilmeisesti unohtanut kertoa meille valmennuksien ajankohdista syksyllä, ja nyt ne on turhaan myöhään, viimeinen (imetys ja vauvanhoito) vain kaksi viikkoa ennen laskettu aikaa :nailbiting:

Käyn myös joogakurssia jossa yhden tunnin pitäisi joka liittyy synnytykseen jotenkin!
 
Tää on käynyt kaikki 4 ennen lapsen syntymää olevat neuvolan perhevalmennukset, seuraavat 4x kun lapsi on syntynyt. Ekakertalaisena sanoisin, että melko köyhä anti - ja apuva jos tolla pitäis selvitä!
 
Mua huolettanut se kun puhutaan että neuvolan synnytysvalmennus on aika pitkälle lääkkeellisiin kivunlievityskeinoihin paneutuva, kuulisin ja oppisin niin kovin mielelläni naisen kehon omista keinoista selvitä mahdollisimman pitkälle ja kumppanin keinoista auttaa lääkkeettömässä kivunlievityksessä. Joogaopistoissa on aika kivoja kursseja aktiivinen synnytys -ajatuksella, tuntuvat olevan täynnä, oonkohan jo liian myöhään liikkeellä tän asian kanssa...
 
Joogaopistoissa on aika kivoja kursseja aktiivinen synnytys -ajatuksella, tuntuvat olevan täynnä, oonkohan jo liian myöhään liikkeellä tän asian kanssa...

Mun mielestä kaikki valmennus mitä ehtii käymään ennen h-hetkeä ei ole liian myöhään :) Siispä rohkeasti vaan itsellesi sopivia kursseja etsimään. Niitä järjestetään myös lyhempinä versioina, kuten viikonlopun kestäviä tai jopa ihan muutaman tunnin tapaamisia. Itse olen menossa parin tunnin kertauskurssille mieheni kanssa tammikuun alkupuolella samaan paikkaan missä viimeksi käytiin pitempi kurssi.
 
Täällä ei ole kuin se yksi ainoa kerta valmennusta ja jos extraa haluis nii yli tunnin ajomatkan päässä ois lähimmät valmennukset. Pitää itse opiskella. :)
 
Harmittaa ihan älyttömästi miten huonosti Oulussa on tällä hetkellä mitään valmennuksia, jossa oikeasti käytettäis jotain menetelmiä synnytyksen helpotukseen. Neuvolan järjestämä valmennuskin oli sellainen, että samat asiat sai netistäkin lukemalla selville. laitoin yhteen yksityiseen neuvolaan kyselyä, että mitä menetelmiä heidän valmennuksessa käytetään. mua ne rentoutus- ja hengitysharjoitukset kiinnostaisi eniten :S
 
Että mä olen idiootti! Oon tuolla 7. Päivä kirjottanut että ens viikolla on synnytysvalmennus neuvolassa.. no se valmennus oli tosiaan sillon 7.päivä eikä vasta huomenna. Nyt pännii ihan älyttömästi miten voi tälleen sekoilla... No enpähän tiiä sit synnytyksestä mitään niin en osaa pelätäkkään
 
Kävin ensimmäisen kohdalla lähes kaikki kokoontumiskerrat. En kokenut sisältöä kovin kummoiseksi, joten tällä kera aion perehtyä itsekseen kotosalla.
 
mieheni takia itsekin viitsin käydä vielä tuolla valmennuksessa. hän saa enemmän irti kaikesta kun ei ole lueskellut netistä infoa ja kokee ryhmäkeskustelut antoisiksi muiden isien kanssa :) sellainen kalvosulkeismeininki on enemmän hänen mieleen kun saa faktat faktoina :D onneks to on vika kerta.
 
Meillä myös silloin esikoista odottaessa oli monenkerran synnytysvalmennus, silloin 13v sitten:p! Vaan eipä ollut anti kummoinen, lähinnä ehkä se siitä alkanut mammojen kokoontuminen oli se antoisin puoli! Sairaalassakäynti oli ehkä se paras anti itse valmennuksesta, tiesi ainakin minne oli menossa ja miltä ne masiinat näyttää..
Kyllä netistä saa niin hyvin tietoa näistäkin asioista nykyään, että en olisi hirveen huolissani vaikka neuvolan valmennusta ei olisikaan. Eikä noihin voi silti valmistautua loppuviimein kattavasti, kun ei kukaan tiedä mitä on edessä.
 
meillähän ei Oulussa enää järjestetä mitään tutustumisia synnärille ei edes jos käy pelkoklinikalla ennen synnytystä. En ymmärrä miten sitä voi luontevasti sujahtaa vieraaseen paikkaan jota ei ole livenä koskaan nähnyt.
 
En ymmärrä miten sitä voi luontevasti sujahtaa vieraaseen paikkaan jota ei ole livenä koskaan nähnyt.
Toi on kyllä ihan totta! Mä ehkä ottaisin ja menisin niin lähelle salia kun siellä pääsee ihan avoinnaoloaikaan? Yleensähän se itse osasto on lukittu, mutta edes sille portille asti? Olis niinkun alkumatka selvillä sitten h-hetkellä. Sairaalan omilla sivuilla on varmaan jonkinlainen esittelyvideo synnytyssalista, sitäkin kannattaisi vähän katsella jos kerran palvelu on vedetty noin alaso_O!
 
Meille sanottiin kans että tyksiinkään ei pääse edes tutustumaan :O
 
Huomenna 'synnytysvalmennus', tietääpähän huomisen jälkeen minnekkä sitä pitää mennä jahka lähtö tulee.
 
Takaisin
Top