Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Tytöt syntyivät 19.10 keskiviikko aamuna klo.9.25 hätäsektiolla. Rv 37+6. Maantaina tulin sairaalaan käynnistyksen. Sain maanantain aikana 2 cytotec tapettia. Pieniä supistuksia koko ajan. Seuraavana päivänä olin oksitoni tipassa. Taas vaan pieniä supistuksia. Iltapäivällä sain vielä yhden cytotec tapetin. Edelleen supistukset pysyneet samoina. Tuntuu mutta ei mitenkään kovia. Aamulla tuli limatulppa ja alkoi lapsivettä tulemaan kunnolla. Supistukset edelleen samaa tasoa. Siirryn heti synnytys osastolle oksitonitippaan. Pari vähän kovempaa supistusta tulee ja sit tulee todella raju supistus. Se supistus ei sitten laukea. Kipu on aivan hirveä enkä saa kunnolla henkeä. Selkä tuntuu siltä kun vääntyisi poikki. Vauvojen sykkeen laskee. Jollain lääkkeellä saadaan supistus laukeamaan, mutta vauvojen sykkeen ei lähde nousuun. Sitten lähdettiin kovalla vauhdilla hätäsektioon. A vauva saatiin heti ulos. B vauva oli istukoitten takana niin kesti kauemmin saada ulos. Tämän seurauksena B vauva sai liikaa unilääkettä. Hänet vietiin sen ja matalien sokeriarvojen takia happikaappiin. Tytöt voivat nyt hyvin. Paino lähti vähän laskuun ja yritetään nyt saada nousuun. A vauvalla jo vähän lähtenytkään nousuun. Minä taas olen todella kipeä sektiohaavasta. Koko maha on todella kipeä. Vaikea hoitaa vauvoja sen takia. Pakko se vaan on pystyä kivuista huolimatta. Ehkä maanantaina päästään kotiin vauvojen kanssa.
hyvä että nyt tytöillä hyvät oltavat ja toivottavasti kipu lievittyy pian :)

Tämä on todella suppea kertomus, en oikein muista tarkalleen enää kaikkea..
La 12.11 klo 22:00 limatulppa irtosi.
Su 13.11 klo 0:00 ajamaan synnärille, tunnin ajomatkan aikana supistelee jo alle 10 min välein
Su 13.11 n. klo 01:00 synnärillä, käyrillä hetken ja vauvan syke "uninen". Tunnin(?) päästä osastolle ja käteen sain kipupiikin, joka ei auttanut yhtään.
klo 05:00 halusin epiduraalin (olisin saanut mennä suihkuun tai ammeeseen mutta siinä vaiheessa kivunlievitys lääkkeellisesti oli paras vaihtoehto) ja sen myös sain, ja siirryin synnytyssaliin
Tästä eteenpäin hatarat muistikuvat, alussa aukesin hitaasti ja sitten jossain vaiheessa olinkin enemmän auki, en muista kellonaikoja. Välillä kävin hoitajan avustamana vessassa, jonne ehkä pyörryin? Olin myös niin väsynyt kun en ollut nukkunut vuorokauteen, joten en senkään takia saanut pidettyä silmiä auki. Välillä vetelin ilokaasun ja hapen sekoitusta, mutta eipä juuri ollut apua, tuli lähinnä huono olo. Klo 12:00 aloin jo huutamaan sektion perään, sillä en vain jaksanut enää ponnistella. Vauvan sydänäänet olivat silti hyvät, joten ei minua sen koomin kuunneltu. Sain myös tasaisen väliajoin paniikkikohtauksia, olin aivan uupunut fyysisesti sekä henkisesti. Tästä ei edelleenkään paljoa muistikuvia. Sain johonkin aikaan kohdunkaulanpuudutteen, sekä oksitosiinia, joka aiheuttikin sen että supistukset hiipuivat. Lääkäri tuli pitkän huutamisen jälkeen katsomaan tilanteen ja päätti avittaa synnytystä imukupilla (pää ei meinannut ponnisteluista huolimatta syntyä sillä lippaa oli tiellä). Parilla vetäisyllä vauva VIHDOIN syntyi kello 19:15(!!!) Repesin pahasti, pitkä viilto emättimessä sekä 2. asteen repeämä välilihaan. Synnytyksen kesto 19 tuntia ja oli todella kivulias, traumaattinen ja uuvuttava kokemus. Lapsivuodeosastolla olin 5 päivää pelkästään vuodepotilaana, mies hoiti vauvan. Jälkikivut alapäässä ovat olleet järkyttäviä, ja näin 11 päivää synnytyksestä syön edelleen 3x1g panadolia päivässä. Sain myös erittäin pahoja paniikkikohtauksia osastolla, ja henkinen puoli oli aivan sekaisin. Tähän sain kerran rauhoittavan, sekä keskustelun psykiatrin kanssa. Säikähdin todella paljon omaa mielenterveyttäni, en tiedä johtuiko sairaalamiljööstä vai oliko hormonit totaalisen sekaisin.. Lisäksi oma fyysinen hyvinvointi oli niin huonoa, olin pitkälläni koko sen ajan, söinkin melkein selälläni. Lisäksi pidätyskykyni oli olematonta, ja tein tarpeeni alusastiaan, kerran jopa housuihini. Mies oli niiiiin korvaamaton apu tuona aikana, sai jopa kätilöiltäkin ja muulta henkilökunnalta suuret kiitokset!
Että näin minulla. En ollut ihan hetkeen takaisin menossa. Silti Kysin henkilökunta ansaitsee kiitokset, aivan ihania kätilöitä!
onnea pienokaisesta