Vaunut ja muita hankintoja

Mulla oli medelan käsikäyttöinen rintapumppu, ja vaikka pumppasin melko paljon niin en kokenut käsin pumppaamista mitenkään vaivalloisena. Nyt sain kaverilta sähkökäyttöisen ja kiva kokeilla sitäkin, toivottavasti maitoa tulee yhtä hyvin kuin viimeksikin.
Meillä oli lisäksi käytössä pullopusseja maidon pakastamista varten. Musta ne oli tosi käteviä, sulatin maidon joko jääkaapissa tai vesihauteessa ja laitoin pussin pulloon, helpotti sillai pullojen pesurumbaa. Aloin kans miettiä että millasia määriä jemmasin per pussi, varmaan sellasta 30-40ml keskimäärin kun vauva oli parisen kuukautta.
 
Äidinmaito säilyy pakkasessa 6kk, jääkaapissa 1-2vrk ja huoneenlämmössä 6h. Äidinmaito pitää jäähdyttää hyvin ennen kuin sen laittaa jääkaappiin tai pakkaseen. Suositeltavaa on myös koti pastöroida maito(eli kattilassa lämmittää 80 asteeseen ja jäähdyttää nopeasti vesihauteessa), jotta maidon maku ei muutu. Pakkasessa ja jääkaapissa ämmän maku voi muuttua saippuaiseksi/rautaiseksi. Vauvan kerta - annos on alkuun aika pieni, mutta täysimetetty (isompi kuin vastasyntynyt)vauva syö suunnilleen 30ml/h eli esim 3h jos äiti on poissa niin 90ml maitoa pitäisi riittää. Pullosta annettaessa vauva imee sen mitä siä on vaikka olisi täynnä, joten maitoa saattaa mennä vaikka kuinka. Ja se ylimääräinen maito tulee sitten pukluna pois.

http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystietoa/aidinmaidon-sailytys
 
Muokattu viimeksi:
Tässä suunnilleen se minkä kokoinen vastasyntyneen mahalaukku on ja paljonko sinne mahtuu kerralla, ilman että se venyy hirveesti.
 

Liitteet

  • 1474022089770.jpg
    1474022089770.jpg
    29.5 KB · Katsottu: 49
Jos tunnette ketä terveydenhuollon ammattilaisia, niin heiltä voi kysyä, tilaavatko Oriolashopista itselleen tavaraa. Siellä on mm. nenäfriida 11,01€ ja gefilus tipat+D3 7,5ml 8,90€ ja 2x7,5ml 13,36€. Välillä on kampanjana toimituskulut 0€.
 
Mä kun aattelin mennä setillä: vanhat leveät tuplarattaat (ei mahdu ovesta kuin taitettuna ja kantokoppa peffasta, tai kesäkäyttöön olis kyllä tosi hyvä), yhdistelmävaunut (hyvät!), matkarattaat (lähes käyttämättömät) ja retrorattaat. Sit huomasin tekeväni tilausta tällaisistä (kuva) Baby Jogger City Selecteistä. Nyt olis nuo kaikki myynnissä. Ja tän piti olla *halpa* lapsi :,D image_view.jpg
 
Muokattu viimeksi:
Mäkin pitkään katsoin ja haaveilin kaikista tuplarattaista, mutta esikoinen ei ole koko kesänä käyttänyt rattaita muuta kuin päiväunien nukkumiseen ja sitäkin varten on parvekkeella ihan omansa. Liikkeessä ei osaa enää nukkua. Että kai täällä kohtaloksi jää vain seisomalaudan ostaminen talveksi. Nyt liikutaan vielä potkupyörällä. Mutta kiva valinta blackpanther82! :)
 
Käyppä Blackpanther varsin vertaamassa noita Baby Joggereita vs. Uppababy Vistaan.. On aika selkee ero painossa. Tosin Uppababyssa on aika leveä akseliväli takarenkaissa, en ostaessa hokannut sitä asiaa huomioida/verrata. Mut kai pitääkin olla, että pysyy pystyssä kun tuplakäytössä.
 
Käyppä Blackpanther varsin vertaamassa noita Baby Joggereita vs. Uppababy Vistaan.. On aika selkee ero painossa. Tosin Uppababyssa on aika leveä akseliväli takarenkaissa, en ostaessa hokannut sitä asiaa huomioida/verrata. Mut kai pitääkin olla, että pysyy pystyssä kun tuplakäytössä.

Uppababy yhdellä istuimella himpun yli 12 kg, Baby joggerit kahdella istuimella reilu 15 kg... Ei mun mielestä iso ero :) Ja se ei ole meillä oikeastaan se oleellinen asia se paino, koska todella harvoin tarvii niitä kuskata autolla mihinkään. Enemmän on ihan tässä omassa kaupungissa kulkemiseen, tyyliin perhekerhossa käymiseen, vauvan nukuttamiseen, kun haetaan kaupasta jotain tai muuten vaan lähdetään kävelylle. Kuvan perusteella baby joggereissa on siihen tarkoitukseen paremmin soveltuvat renkaat -leveämmät ainakin, niin monenlaisiin sääolosuhteisiin ja maastoihin olettaisin paremmin kulkeviksi. Muutenhan nuo on tosi saman tyyliset.

Meillä on tuplat ihan ehdottomat kun ikäeroa vain 1 v 7 kk jos laskettuna aikana syntyy tämä. Ei tuo vielä jaksa pitempiä matkoja kävellä eikä takuulla pysy seisomalaudalla (on pikkuisen vilkas)! Ja vaikka jaksaisikin kävellä, niin on nyt joku uhmaikä päällä -korvat koristeena jne, niin haluaa juosta minne huvittaa ja jos ei saa juosta minne haluaa, niin lyö maahan makaamaan ja huutaa tyyliin ikuisuuden ja siinä yrität sitä raahata sitten. Kädestä ei suostu enää ollenkaan pitämään kiinni vaan lyö maahan makaamaan eli vaikka oltais autolla kaupassa, niin pakko kantaa autoon ja kauppaan kun muuten säntää tiehensä. Jep, oikein hyvä aika pikkusisaruksen syntyä :facepalm::nailbiting: :hilarious: Rattaissa tykkää kuitenkin istua :happy:
 
Siis ite en oo kattonu painoja paperilta tai ajatellut kyytiin nostamisen kannalta, vaan ihan kun tuplina (koppa+istuin) molempia kokeilin kaupassa, niin paljon kevyemmin liikku ja rullas Ub:t. Siis kun vedin "parkista" ja pukkasin menemään :).

Mä oon päättäny, että nuo on meidän viimiset rattaat. Matkarattaat sai tosin kesän aikana sen verran iskua, että saa nähä kestääkö ne baby kakkosen taipaleen :D
 
Siis ite en oo kattonu painoja paperilta tai ajatellut kyytiin nostamisen kannalta, vaan ihan kun tuplina (koppa+istuin) molempia kokeilin kaupassa, niin paljon kevyemmin liikku ja rullas Ub:t. Siis kun vedin "parkista" ja pukkasin menemään :).

Mä oon päättäny, että nuo on meidän viimiset rattaat. Matkarattaat sai tosin kesän aikana sen verran iskua, että saa nähä kestääkö ne baby kakkosen taipaleen :D


Aivan :D No, mun pitäis ajella autolla satoja kilometrejä, että pääsisin kauppaan testaamaan edes toisia saati sitten molempia... Eli tilaaminen paperitietojen varassa on mulla ainoa vaihtoehto ja nuo joggerit ehdin jo tilata. Saavat luvan olla myös meillä viimeiset rattaat ja toimia myös matkarattaina sikäli kun me semmosia tarvitaan :)
 
Uuu, no se nyt ei varsinaisesti innosta lähtee vertailemaan käytännössä :) Baby joggerit olin itekin päättänyt ostaa, mut toisin kävin. Saa nähä kaduttaako jossain vaiheessa, mut ihan sama. Eiköhän nuo asiansa aja seuraavat vuodet.
 
Me hommattiin baby joggerin city elitet :) sen verran isot renkaat että pitäisi toimia hyvin erilaisissa maastoissa ja säissä. Ihastuin näihin samantien kun kaupassa vertailtiin rattaita.
 
Me päädyttiin vaunuissa Britaxin Go-yhdistelmiin. Paikallisessa kivijalkaliikkeessä oli hyvä tarjous, vaunut ratasosineen, hoitolaukku, talvivaihtorenkaat ja adapteri turvaistuimeen yht 699€. Samalla ostettiin noihin yhteensopiva turvakaukalo Britax Baby-Safe Plus SHR-kaukalo isofixillä, maksoivat sit yhteensä 1020€. Äitini maksoi vaunut onneksi.

Väri on sellainen fuksialila, mä tykkään :) Löysin ipanainen.fi:stä mustavalkoruudullisen vaunuverhon mikä sopii ton kans ihanasti. https://www.ipanainen.fi/tuote/kurtis-vaunuverho/ Sitä en oo vielä hakenut.

Kun ei ollut vaunuista ennestään mitään hajua niin myyjän apu oli kyllä tärkeää. Ja ei siinä lopulta tuntunut käytettävyyden kannalta niin huimia eroja olevan, varmasti mikä tahansa esitellyistä olisi ollut hyvä käytössä. En ite vaan halunnut mitään harmaita vaunuja joten olen iloinen että löytyi kirkkaan väriset.

vaunut.jpg
 
RockQueen: Ompa ihanan väriset vaunut! Mä oon myös moittinut kun tuntuu, että 90 % tällä hetkellä markkinoilla olevista vaunuista on mustia (luulis, että kesällä on kuumatkin)! Tosin nyt tulee mustat meillekin :'D Mut just kun tuolle edellisellekin etsin vaunuja 1,5 vee sitten, niin sama juttu... Tuo turvakaukalokin on kiva, vähän erilainen :) Nekin on nykyään melkein kaikki yksvärisiä mustia!
 
Meillä ei "eräs perheenjäsen" suostuisi työntämään tyttövärisiä vaunuja. Valkoiset oli ok ja eipä meillä sen jälkeen ole ollutkaan kuin mustia - antaa ainakin useimmat tahrat anteeksi. Vaaleat ei taas sopinu tämmöselle siisteysfriikille, nytkin häiritsee kun harmaassa turvaistuimessa näkyy juomalänttejä...
Ite tykkään kaikista pinkin sävyistä, mutta tossa vähän aikaa sitten näin ihan vaaleanpunaiset vaunut, niin täytyy sanoa, että niitä en kyllä itekään työntelis.. Meni jo ällön puolelle. Mut tosi kiva, että on värejä mistä valita. Ois melko ankeeta jos olis vaan mustaa.
 
Meillä miehen lempiväri on vaaleanpunainen, kun taas mie olen vältellyt sitä koko elämäni. Mie tykkäisin vihreästä mutta mies inhoaa :D Vauvanvaatteita innostuin poikkeuksellisesti hankkimaan myös vaaleanpunaisina. Kompromissina meillä rattaat, turvakaukalo ja sitterikin on harmaita.
 
Meillä luotetaan mustaan! Esikoisella oli musta vaunuverhokin, mutta tälle toiselle voisin räväyttää ja ostaa vaikka musta-valkoisen. :grin Tosin matkikset meillä on kyllä vaaleat kun ajattelin, että niitä käytetään paljon ulkomaanreissuilla/etelässä ja mustat olisivat varmasti olleet liian kuumat siellä.
 
Mä oisin halunnu valkoiset vaunut mut ei löydetty hyviä ja nyt on sit mustat. Nekin on kivat, pitäis vaan keksiä vähän jotain väriläiskää vähän niihin niin ois pirteemmät. Mietin kans et varmaan ihan hyvä ettei oo ne valkoiset kun kuitenkin ois sit ärsyttänyt heti kun ne likaantuu.
 
Takaisin
Top