Syyskuun supinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mami'
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sekin kannattaa pitää mielessä, et vaikka takakontti tuntuis vaunuista täyttyvän, on vaunukoppa käytössä kuitenkin vaan melko lyhyen aikaa. Rattaiden kansa tuleekin sitten liikuttua paljon pidempään.

Meillä on Volvo v50, joka on farmariksi pieni, sinne mahtuu meidän aikomat vaunut ihan ok:sti. Sit kun kopasta päästään rataavaiheeseen, mahtuu tavaraakin taas vallan hyvin.

Meillä Corolla farmari -05 ja takakontissa koirilla häkki (joskin sinnekin menee hyvin vaan kaksi koiraa ja kolmannelle täytyy sit aina kehitellä häkki joko kans takakonttiin tai sitten takapenkille, mutta onneks harvoin tarvii kaikkien kanssa reissata) rattaat mahtuu, kun eturenkaat irrottaa, koppa tungetaan sitte sinne minne menee :D Pidemmillä matkoilla voi olla tavara paljous ongelmana, mutta eiköhän jotenkin selvitä... Jossain vaiheessa olis kyl ihan kiva vaihtaa autoa vähän tilavampaan, ettei tarttis eturenkaita irrotella ja tavarat menis paremmin. Jos koiria ei ois niin sittenhän ei ois mitään ongelmia saada rattaita ja muuta tavaraa mahtumaan :rolleyes:

Sekin kannattaa pitää mielessä, et vaikka takakontti tuntuis vaunuista täyttyvän, on vaunukoppa käytössä kuitenkin vaan melko lyhyen aikaa. Rattaiden kansa tuleekin sitten liikuttua paljon pidempään.

Meillä on Volvo v50, joka on farmariksi pieni, sinne mahtuu meidän aikomat vaunut ihan ok:sti. Sit kun kopasta päästään rataavaiheeseen, mahtuu tavaraakin taas vallan hyvin.

Mitkä vaunut teillä on/aiotte hommata? Mullakin v50 ja siinä mun mielstä ihan totaalionneton se takatila! Ennen oli esikoisella Emmaljungan CityCrossit, mutta niitä kuskattiin joko a) takapenkin takaa se tarvike-mikälie-pala pois tai b) runko konttiin ja vaunukoppa tai ratasistuin takapenkille. Sittemmin kyllästyin tuohon ja myin ne CC:t pois ja ostin tilalle Scooterit. Vauvalle ei vaan ei sovi ne, joten vaunujen osto on edessä. Mondial tai City Cross on nyttenkin toiveissa, koska vaunujen pitää olla tukevat ja kulkea lumella sekä soratielläkin. Myöskin vaunujen painopiste pitää olla siinä renkaiden keskellä siinäkin tapauksessa että ratasistuimen selkänoja on laskettu alas. Noissa Scootereissa se painopiste on työntöaisan puolella olevien pyörien päällä/takana, eli vaunu keikkaa todella helposti varsinkin jos hoitolaukku roikkuu työntöaisalla.

Meilläki vaihtu Dodge Caliber Passattiin, ku Caliber oli vielä joku erikoismalli. Enemmän oli panostettu konehuoneeseen, ku tavaratilaan... Oman Polon myin pois, kun siitä ois vauvan tullen ollu enempi haittaa, ku hyötyä. Passatilla nyt on pärjättävä. Vaunutki oon ostanu jo näkemättä niitä ollenkaan.... Lokakuussa lähetää niitä hakemaan, ni sen näkee sit, miten mahtuu! :grin

Mitkä vaunut teillä on/aiotte hommata? Mullakin v50 ja siinä mun mielstä ihan totaalionneton se takatila! Ennen oli esikoisella Emmaljungan CityCrossit, mutta niitä kuskattiin joko a) takapenkin takaa se tarvike-mikälie-pala pois tai b) runko konttiin ja vaunukoppa tai ratasistuin takapenkille. Sittemmin kyllästyin tuohon ja myin ne CC:t pois ja ostin tilalle Scooterit. Vauvalle ei vaan ei sovi ne, joten vaunujen osto on edessä. Mondial tai City Cross on nyttenkin toiveissa, koska vaunujen pitää olla tukevat ja kulkea lumella sekä soratielläkin. Myöskin vaunujen painopiste pitää olla siinä renkaiden keskellä siinäkin tapauksessa että ratasistuimen selkänoja on laskettu alas. Noissa Scootereissa se painopiste on työntöaisan puolella olevien pyörien päällä/takana, eli vaunu keikkaa todella helposti varsinkin jos hoitolaukku roikkuu työntöaisalla.

Meille tulee Mutsy Igo:t. Niistä sai rungon ja kopan vierekkäin mahtumaan ihan hyvin. Ja jos ottais rungosta pyörät irti, mahtuis vielä paremmin.
Eihän tuossa hirveen paljoa tuota tilaa ole kyllä, mutta tykätään tuosta autosta muuten paljon, ja toimiikin tosi hyvin, niin ei viitsitä sitä lähteä vaihtamaankaan.

Onko muilla vielä pahoinvointia? Mä kärsin 16 viikkoa 24/7 pahoinvoinnista sit oli 4 viikkoa poissa ja viikolta 20 taas alkanut lähestulkoon jatkuva ällötys :/

Mul on vaan automatkoilla huono olo. Saa nähä miten onnistuu tehä yks lapin reissu...

Muoks. Mullakin oli tosi pitkään pahoinvointia, töissä sai juosta oksentamassa varsinkin jos asiakkaille piti kahvia keittää. Nyt on ollu jo jonkun aikaa parempi ja luulin et se pahoinvointi ois menny ohi. Mut nyt alkaa taas huonoa oloa pukkaamaan varsinkin aamuisin ja automatkoilla ellei syö parin tunnin välein. Rv 22+3 siis nyt.

Lääkäri kirjotti kyllä reseptin primperaneihin niitä oon muutaman kerran ottanut. Välillä auttaa välillä ei. On vielä jälellä niin pitää miettiä ottaako matkalla. Jos vaan pärjäis ilman, syön vaikka mielummin kokoajan kun otan niitä lääkkeitä.

Muokattu viimeksi:
Mulla kesti pahoinvointi viikolle 19 asti. Sen jälkeen on aikalailla helpottanut. Huomaan tosin, että jos illalla syö liian kevyesti, niin aamulla oksentaa. Eli nyt pystyy jo itekin vähän oloonsa vaikuttamaan kun vaan syö riittävän tiheästi ja paljon.
Matkapahoinvointi on myös mun seuralainen, olin melko herkkä voimaan autossa pahoin jo ennen raskauttakin, nyt sitten vielä herkemmin. Takapenkille en mielelläni missään mene.

Varsinainen 24/7 ällötys,pahoinvointi ja oksetus loppu rv 16. Sen jälkeen ilmenny edellä mainittuja oloja vain harvoin silloin jos en oo syöny esim. Puoleen päivään jostain syystä tai yön jälkeen aamulla jos ennen nukkumaan menoa ollut vähäistä syöminen. Nyt olen rv 21 ja edellinen oksennus tapahtu rv 19..yökkäilyjä on yskiessä kyllä..

En onneksi joudu oksentamaan mut sama fiilis kuin pidättelisi oksennusta:confused: Nestettä kertyy suuhun ja pakko niellä koko ajan, joten parasta pitää suussa koko ajan jotain, ettei pelkkää kuolaa niele :/ Edellisissä raskauksissa ollut vain parin viikon pahoinvointi alkuraskaudessa, et en nyt oikein ymmärrä. Ehkä se on tää ikä, mikä tekee tästä kerrasta huomattavasti vaikeamman...

Mulla on myös ongelma tuo syljen eriytyminen suuhun koko ajan, mikä taas on tosi ällöttävää. Pakko pitää kaikenmaailman pastillit ja purkat ja vesihuikka saatavilla, kun alkaa kuitenkin jossain vaiheessa yököttää tuo sylki suussa. Mulla on muutenkin suu tosi ongelma-alue nyt. Mua myös vaivaa jatkuvasti kieleen ilmestyvät aftat ja ientulehdus uhkaa kuten edellisessä raskaudessa oli lopussa jatkuva ientulehdus :/

Aika tuntuu menevän ihan kauheen nopeasti :eek: Vastahan sitä teki + testin ja nyt jo on 22 viikkoa täynnä! Yksi etappi saavutettu, vauvan syntymää ei lasketa enää keskenmenoksi ja on oikeutettu äitiyslomaan ja -avustukseen :) Seuraava etappi onkin sitten 24 viikkoa joka on aktiivihoidon raja. Tein myös kelan hakemukset valmiiksi, keskiviikkona saan raskaustodistuksen ja sen kun vaan laittaa sitten eteenpäin :)

MUISTUTUS! Jos teette Kelan hakemukset netissä, niin muistakaa tehdä erikseen hakemus lapsilisästä! Ei käy niinkuin kaverille, joka ihmetteli liki vuoden miksi saa niin pientä lapsilisää. Oli unohtanut hakemuksen tehdä :banghead: :facepalm: Paperillahan ä-raha ja LL haetaan samassa, mutta netissä on eri hakemukset.

En nyt muista onko noista vakuutuksista ollut puhe täällä vai hankinnoissa mut kysyn nyt täältä, et te jotka ootte ottaneet sen Pohjolan vakuutuksen niin onko teillä muutkin vakuutukset siellä? Vuoden jälkeenhän maksut alkavat pyöriä ja ovat paljon suuremmat, jollei siirrä heille myös kahta muuta vakuutusta. Ja jos taas silloin vaihtaa syntymättömän vauvan vakuutuksen muualle niin vakuutuksesta rajataan pois kaikki sairaudet, joita sen vuoden aikana on ollut.
Meillä siis muut vakuutukset LähiTapiolassa ja mietin nyt laittaako tämäkin nyt sinne, kun vuosialennus on sen puolet keskittämisetuna.

En nyt muista onko noista vakuutuksista ollut puhe täällä vai hankinnoissa mut kysyn nyt täältä, et te jotka ootte ottaneet sen Pohjolan vakuutuksen niin onko teillä muutkin vakuutukset siellä? Vuoden jälkeenhän maksut alkavat pyöriä ja ovat paljon suuremmat, jollei siirrä heille myös kahta muuta vakuutusta. Ja jos taas silloin vaihtaa syntymättömän vauvan vakuutuksen muualle niin vakuutuksesta rajataan pois kaikki sairaudet, joita sen vuoden aikana on ollut.
Meillä siis muut vakuutukset LähiTapiolassa ja mietin nyt laittaako tämäkin nyt sinne, kun vuosialennus on sen puolet keskittämisetuna.

Meillä sattuu olemaan muutkin vakuutukset, matkavakuutuksia lukuunottamatta, Pohjolassa. Siirrettiin ne sinne asuntolainan myötä, kun saa OP-bonuksilla katettua suurimman osan vakuutuksista.

Meillä kans kaikki vakuutukset Pohjolassa, just asuntolainan bonuksien takia.

Mä mietin vielä siirtäiskö vai ei, pitäis jaksaa paneutua tohon kotivakuutus tarjoukseen jonka ne nyt laitto sähköpostiin.. Auton vakuutus ois siel vähän halvempi. Mietin vaan, että mulla on kolmen koiran vakuutukset Tapiolassa ja nyt vielä auto + kotivakuutus, että nehän nousee sitten jos siirrän noi kaks muuta pois :rolleyes: Täytyy kattoa..

Mä kilpailutin kesällä ja vaihdoin kaikki vakuutukset Pohjolaan. Meillä on laina Nordeasta, joten siitä ei ole iloa vakuutuksiin ja on sen verran vanha laina, ettei nykyisin saa enää niin hyviä ehtoja, että kannattaisi siirtää.

Mulla vakuutukset Pop:lla ja miehellä Op:lla, niin otettiin vauvavakuutus miehen nimiin Op:lta. :)

Kiitos Zenille lapsilisä-vinkistä! Mä en olis moista edes tajunnu, mut nyt on kaikki maholliset hakemukset laitettu kelalle! :)

Muutama meni väärin mullakin... Oon tosin jo -01. ( vai -00) alkanu lukee vauva-aiheisia keskusteluja..

Takaisin